Terminál Fórum
https://forum.technokrata.hu/forum/

ELEKTRONIKUS GYUJTÁS
https://forum.technokrata.hu/forum/viewtopic.php?f=5&t=18888
Oldal: 18 / 18

Szerző:  arnd [ csüt. jún. 17, 2004 21:49 ]
Hozzászólás témája: 

Én semmi féleképpen nem hagynám ki a zénereket!
Azok maximálják a C-E csúcs feszeket (levágják) maximum ha nincsen dióda a tranyában akkor még egy BA159-et is raknék velük párhuzamosan, mert általában csak kisebb feszű zénerek vannak kéznél és a több zéneren nyitó irányban már nagyon nagy fesz esik.

De mint már kitértem erre ez a kapcsolás csak annyiban jobb a mechanikustól, hogy kíméli a megszakítót és a smith trigger miatt gyorsabb a kikapcsolás -e miatt az indukált fesz nagyobb (szikra).
A még fentebbi időzítős viszont a nem maximális fordulat esetén megnöveli a zárási időt (az 50%-nál) így több energiát lehet a trafóban tárolni (hosszab ideig megy bele az áram), igy tök mindegy, hogy mekkora a megszakító hézaga csak az alapelőgyújtást kell beállítani.
Pl: nekem mivel megszakadt a skodribodrimon a beállító csavarok menete, simán leforrasztottam az "üllőt" (a megszakító álló része).

Da az a kondis nagyfeszes FETes megoldás jobban tetszik.
Esetleg még a több trafó alkalmazásával is lehetne tuningolni a gyújtást (egyszerűen).
A trabantomba nem raktam ilyen időzítős megoldást mert anélkül is (a két trafó miatt) volt idő bőven az energia felhalmozására.

Szerző:  akki [ csüt. jún. 17, 2004 21:11 ]
Hozzászólás témája: 

stol írta:
A következőképen fogom most itthon megépíteni a kapcsolást, költséghatékonyan, fióktakarítós módszerrel.
Ezt mindenki megteheti, mert egy műszerész fiókjában ezek az alkatrészek 99%-ban előfordulnak.



Na, én is kihuztam a fiokomat, s tele van ki nem fizetett közműszámlával. Most akkor bankár vagyok?! 8)
Vagy, nem minden fiok van tele szeméttel? :D

Szerző:  stol [ csüt. jún. 17, 2004 20:37 ]
Hozzászólás témája: 

A következőképen fogom most itthon megépíteni a kapcsolást, költséghatékonyan, fióktakarítós módszerrel.
Ezt mindenki megteheti, mert egy műszerész fiókjában ezek az alkatrészek 99%-ban előfordulnak.

A fenti rajz szerint:
D1 és D3 : 1N4148
T1 és T2 : BC639
T3 : BD250c
T4 : S2000 (Zenerekkel), vagy BU508D (zener nélkül)

Szerző:  stol [ csüt. jún. 17, 2004 20:05 ]
Hozzászólás témája: 

Hi!

Itt a rajz, hogy konkrétabban lássunk:
Kép

Az lenne a kérdésem, hogy a rajzon D4 és D5 jelzésű diódák elhagyhatóak-e abban az esetben, ha a BU tranyóm diódás?
Szerintem el, de kíváncsi vagyok más véleményére is.

Szerző:  akki [ csüt. jún. 17, 2004 16:42 ]
Hozzászólás témája: 

http://tolcsvaring.fpn.hu/elektr.pdf

Én erre gondoltam ajánlásomban, s BUY69A -val csináltam kb 8-10 db-ot ismerősöknek, rokonoknak, balekoknak.
Egy ment ebből tönkre, de az is csak azért, mert sziloplasztal hermetikusan lezártam, és a sav párolgását nem birta ki, zöld rücsök volt benne, amikor "felboncoltam" a házát.
Volt egy változat, amit induktív jeladóval (TCA205A)vezéreltem, és egy máltai keresztet fabrikáltam az elosztótengelyre. Végül kb két éve eladtam az autómmal együtt a saját példányomat, ami megjárt 5-6 autót, és egy 350es Zetkát is az idők folyamán. A Zetkánál egy db vezérelte mindkét hengert, melyek alsó felső pontokban is kaptak szikrát.
Mezei kondis csatolással a két megszakítóról.
Egyre kell ügyelni, hogy autógyújtáskondit kell használni adott pontban, ahol Gyuribácsi is említi.

Szerző:  arnd [ csüt. jún. 17, 2004 16:00 ]
Hozzászólás témája: 

Nem ajánlom a BU508-at, tapasztalat!
Nagyobb kollektor áramok esetén már majdnem akkora bázis áramot kell neki adni (4A/3A), én is inkább valami kisebb feszű tranyát javallanék, de inkább FET-et.
Egyébként erre a rajzra gondoltam.
Én még annyit módosítottam rajta, hogy a megszakító áramát (300-400mA a tisztulás miatt) nem ellenállással hanem egy áramgenerátorral (tranzisztor + LED + ellenállás) oldottam meg.
Ha végül mégis tranzisztorokat használsz akkor azoknak is ki lehet váltani a bázis ellenállását áramgenerátorra. Kisebb mint a nagy "kréták" és kivihető könnyen a hő a dobozra/hűtőfelületre.

Szerző:  stol [ csüt. jún. 17, 2004 13:07 ]
Hozzászólás témája: 

Hi!

Azért BU 508, mert anyi van belőle itthon nekem, mint a szemét!
Szerintem elégnek kell lennie az 508-nak, mert ha a 15,5KHz-nél megfelel a sorvégfokban, akkor ide is.
Ahhoz, hogy 15KHz legyen a gyújtóimpulzus, akkor a motornak kb. 60 ezret kéne fordulnia másodpercenként. (ha jól tudom).
7K fordulatnál a gyújtóimpulzus frekije durván 2KHz lesz.
Én teljesítmény MOS-FET-en is elgondolkoznék.
Modjuk IRF-Z 40 -el.

Bocsi a b(t)etűtévesztésért, gyorsan gépelek.

Szerző:  aaa123 [ csüt. jún. 17, 2004 11:18 ]
Hozzászólás témája: 

S 2000 lenne az az S200. A BUX80 nem egy mai tranzisztor, de ennek ellenére kétszer gyorsabb, mint a mezei BU508. Sebességre a BU2527A, BU2532AW, jóval gyosabbak, és áramra is izmosabbak. Nem tudom , hogy ide pont szükség van-e sorvégtranzisztorra, nem feltétlenül kell az 1500 V-os feszültség, és a kisebb feszültségű darabok között lehet, hogy van, még jobb kapcsolási tulajdonságokkal rendelkező típus is. Szerintem amúgy BU2527 jó lenne , mindenben felülmúlja a BUX80-at.
Ettől függetlenül, a Kadett esetében eszembe nem jutna ilyet barkácsolni, járkálnék botóról, bontóra az eredetiért :).

Szerző:  stol [ csüt. jún. 17, 2004 7:30 ]
Hozzászólás témája: 

suba írta:
Akki,Arnd ugye erre gondoltatok?!Én a BUX80 helyett BU 2508-at raknék, megteszi szerintetek?


BU 2508 helyett én inkáb S2000et raknék (Precision Sorvégtranyó), vagy BU 508-at, mert ez a legolcsóbb! (Abból is diódásat)
Ha nagyobb áram kell akkor BU 4522AX.

Ui.: Most már 2000 :lol:

Szerző:  suba [ csüt. jún. 17, 2004 2:58 ]
Hozzászólás témája: 

Akki,Arnd ugye erre gondoltatok?!Én a BUX80 helyett BU 2508-at raknék, megteszi szerintetek?


Kép

Szerző:  arnd [ szer. jún. 16, 2004 21:05 ]
Hozzászólás témája: 

Ja így már értem, egy feszültség többszöröző van a kábelben...

Egyébként aaa123 megközelítése a témához meggondolandó, bár én inkább a gyári jeladó és a fentebb belinkelt kapcsolást használnám. Annyi módosítással, hogy a nagyfesz tápját egy TL494-el vezérelném, kissé nagyobb teljesítmény és áramgenerátoros jelleg mellett (áram határolás).

Szerző:  gris [ szer. jún. 16, 2004 20:03 ]
Hozzászólás témája: 

arnd!
az a poén, hogy nincs más cucc csak a madzag.
annyi a plusz, hogy van földelő madzagja a gyújtókábelnek.
a kábelben van az okosság.

Szerző:  arnd [ szer. jún. 16, 2004 7:31 ]
Hozzászólás témája: 

Hi gris!

Vázlatosan le tudnád rajzolni ezt a spéci gyújtást?
Hátha össze tudjuk hozni házilag is.
SzVSz a fentebbi kondis gyújtásbol is lehetne korrekt darabot kreálni.

Szerző:  aaa123 [ szer. jún. 16, 2004 7:17 ]
Hozzászólás témája: 

Sokszor az autó értékével összemérhető áron lesz az a kábel... :). Szerintem már csak nagyon régi autókon nincs elektronikus gyujtás. Már a 80-as évek elején az volt majdnem minden injektoros típuson. Mi volna , ha leszednél bontóban egy újabb OHC-s motorról egy komlett elosztófejet +a gyújtás eletronikáját a trafóval együtt. Biztos rá tudnád építeni. Elég sok ilyen motor volt 1981-től. Valószínűleg találsz, és csak üzembiztosabb megoldás. A gyári-nak is jó erős szikrája van + jeladó van a megszakító helyett, midenképpen sokkal jobban jársz vele.

Szerző:  gris [ szer. jún. 16, 2004 6:32 ]
Hozzászólás témája: 

más megoldás!!!!

láttam egy olyan gyújtókábelt ami állítólag összegyűjti az energiát
és egyszerre, egy kövér szikrában adja le.
láttam működés közben. a hagyományos kábel szikrájának
többszörösét produkálja.
kb. 35000huf egy autónyi megoldás.
a soroksári úton van egy--ha jól emlékszem---autószalon és ott van
egy bemutató szerkezet. cserélgetheted a kábelt ide-oda, bizonyítandó
hogy nem átverés.

úgy kerültem kapcsolatba a cuccal, hogy bedöglött a tápja és
engem találtak meg. játszottam is vele, nem találtam átverést benne.

Szerző:  arnd [ kedd jún. 15, 2004 19:20 ]
Hozzászólás témája: 

Kondenzátoros gyújtás topic
Kapcsirajz

Szerző:  arnd [ kedd jún. 15, 2004 17:18 ]
Hozzászólás témája: 

Nekem csak az a problémám vele, hogy ez csak a trafó kikapcsolásának sebességével javít a szikra minőségén (smithtrigger).
Sem az 50 évvel sem az elvekkel semmi bajom, nekem is ez volt az első gyújtásom.
De közben azért a technika fejlődött, az általam vázolt időzítős gyújtásnak is volt tisztán tranzisztoros változata de hőmérséklet független pontosságban az IC-s sokkal jobb, több példányban megépítettem zsigulik/skodák nagyszerűen mennek (mentek) vele...

Szerző:  stol [ kedd jún. 15, 2004 16:42 ]
Hozzászólás témája: 

arnd írta:
Hi stol!

Csak szeretném közölni, hogy 2004 van!
Azért ez a kapcsolás enyhén is őskövület :)


Hi!

Arnd!

Az elektronika ökölszabályai 50év után sem változnak... :wink:
A motorok gyújtása ugyan olyan cikrával történik, mint 30 éve.
Én 2T Wartburgomba építettem meg, a legelső kapcsolást, nem a C-MOS ic-set.

Szerző:  SW [ kedd jún. 15, 2004 16:07 ]
Hozzászólás témája: 

Ezt meg nagyon regen megepitettem es csak jokat mondhatok rola kiveve hogy a szoc. gyartmanyu trafokbol 2 hetente megevett egyet. Kapott egy hatalmas - eredetileg is elektronikus gyujtashoz valo - Bosch trafot! Az tetszett neki, csak a sotetben vilagitott a gyujto-kabelkoteg! Azt is lecsereltem es onnan kezdve csak ment, ment, ment... :D
Tobb autot is megjart es mindegyiket poccre inditotta telen is...
A gyertya-hezagot meg kell novelni 1-1,2 mm-re!!!

Szerző:  akki [ kedd jún. 15, 2004 15:46 ]
Hozzászólás témája: 

arnd írta:
Hi stol!

Csak szeretném közölni, hogy 2004 van!
Azért ez a kapcsolás enyhén is őskövület :)


Régi szép idők.
Ez legalább meg volt még alapossan CSINÁLVA.
Gondos munka esetén abszolute megbízható gyújtást készíthetünk a kapcsolás alapján.

Szerző:  arnd [ kedd jún. 15, 2004 13:23 ]
Hozzászólás témája: 

Hi stol!

Csak szeretném közölni, hogy 2004 van!
Azért ez a kapcsolás enyhén is őskövület :)

Szerző:  stol [ kedd jún. 15, 2004 12:37 ]
Hozzászólás témája: 

Tessék:

http://tolcsvaring.fpn.hu/elektr.pdf

Szerző:  arnd [ kedd jún. 15, 2004 11:51 ]
Hozzászólás témája: 

Ha jól csalódom egy CD4538-al volt megoldva az egyik időzítőjével a gyújtás időtartalma volt beállítva (max fordulathoz tartozó 50% zárászög) a másik időzítővel meg egy 1-2 sec es újrainditható monostabillal lehetett lekapcsolni a gyujtótrafót, hogy álló motornál ne terhelődjön.
Én a tranzisztoros "végét" lecserélném valami FET-es megoldásra.

A hagyományos tirisztoros gyújtást én nem ajánlom, az inkább a pörgős kétüteműekbe való (nagyon rövid, intenzív szikra), viszont mostanában volt itt egy tirisztoros gyújtás topic amiben egy elég jó alapötlet volt persze azt sem egy az egyben érzem használhatónak....

Szerző:  akki [ kedd jún. 15, 2004 11:01 ]
Hozzászólás témája: 

Rádiotechnika/ Plachtovics György féle tranyós.
rajz szerint, tartós darab. kb 80-as évek elején valamelyik évkönyvben található.

Szerző:  suba [ kedd jún. 15, 2004 2:39 ]
Hozzászólás témája:  ELEKTRONIKUS GYUJTÁS

Hali!
Van egy régi D KADETT-em 1.3-as benzines és szeretnék egy kicsit modernebb gyujtást a verdába.Tud valaki ajánlani valami kapcsolást,tranzisztorosat vagy tirisztorosat?Egyáltalán melyik a jobb?

Oldal: 18 / 18 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/