Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: vas. ápr. 23, 2017 11:01



Hozzászólás a témához  [ 3932 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 75, 76, 77, 78, 79
Tesla tekercs építés 
Szerző Üzenet
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Spafi:
Még annyit akartam, hogy holnap valamikor rád csörrentenék trafó ügyben, hogy mikor futhatnánk össze.
Skori


szomb. aug. 21, 2004 19:47
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6359
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Csatolásnál a primer tekercsre utaltam.

Ezek az IGBT-k nagyon jól viselik a 320 kHz-et. Az egyik erősítőmben 2 db van párhuzamosan kötve, és 24 A-es csúcsáramokat röhögve kibír. (Igaz, max kivezérlésnél a freki lecsökken 200 kHz-re.)

Az IGBT-k általában lassúak, de ez az egyik legújabb fejlesztésű típus. Boltban nem is kapható. 18 ns a lefutási idő, 8 ns a felfutási.


szomb. aug. 21, 2004 19:47
Profil Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1832
Hozzászólás 
Skori: tarhelyet azt tudok adni, ha kell :)


szomb. aug. 21, 2004 19:46
Profil Privát üzenet küldése ICQ Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
gergo04:
Tényleg nem rossz az oldal, csak hiányolom pl. a kapcsolási rajzokat, én is gyárthatnék még egy halom fotót ahelyett, hogy rajzolgatok az EWB-vel...

Kaninjo:
A szaggatott üzemmódnak van még egy elönye, a kisebb átlagos teljesítményen kivül: nagyobb lesz a fesz! Mert az impulzus mód miatt nem tud tartósan ionizálódni a levegö a tekercs tetejénél és kevésbé rontja le a "rezgökör jóságát". Viszont a hátrányát is leírtam: nagyon nagyot szól és ez elöbb utóbb felbosszantja a környezetedben élöket :-)

Az IGBT-röl annyit, hogy ha nem lenne már kész a meghajtóm, akkor 99%-hogy azzal építenék (még így is megfordult a fejemben, vagy ha a fetek elszállnak.....)

Spafi:
Igazad lehet, az említett jelenségre megoldást is találtál? Ugyanis nálam 200W-os izzóval terhele még akkor is jobban melegszik, mintha a Tesla terheli közel 900W-al.
Trafó: érdekelne, egy próbát mindenképpen megér, de etöl függetlenül is kellene az edt (lehet, hogy elöbb utóbb valami izmosabb DC tápot is összedobok)

Elkezdtem rajzolgatni...ill. feltenni a rajzokat. Esetleg valami MPG-t vagy AVI-t is gyártok elöbb utóbb, csak egyelöre a kamera és a tárhely a kérdéses :-))

Skori


szomb. aug. 21, 2004 19:31
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
SPafi írta:
Azt én nem tudhatom, attól is függ, hogy hogyan csatolod.

A primert kondenzátorral csatolnám. Jelenleg kb. 1 uF a kapacitás. Főleg az érdekelne, hogy az IGBT-k hogy viselnék a 320 kHz-es frekit. Még sosem volt szerencsém IGBT-hez.

SPafi írta:
A szaggatott üzemmód sokat segít. A TL494-et 3 ponton is tudod szabályozni, ebből egyet letiltogathatsz egy 555-össel. Pl. 5 ms működés, 15 ms szünet.

Szóval ha jól értem beállítom az 555-öst pl. 50 Hz-re és 25%-ra állítom a kitöltési tényezőt. Ezt ki fogom próbálni...
Köszi!

Üdv.:Kaninjo


szomb. aug. 21, 2004 16:58
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6359
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Kaninjo írta:
SPafi!
Azok az IGBT-k elbírnának az én tekrencemmel is?


Azt én nem tudhatom, attól is függ, hogy hogyan csatolod.

Kaninjo írta:
Egy baj van csak... Én már nemigen tudom ilyen nagy feszültségnél kordában tartani az Ampereket. Nincs valami bolondbiztos ötleted? :)


Bolondbiztos? 230V/500W-os ízzó, ahogy skori is írta, vagy sorba kell kötni egy tekercset, aminek egy külön menetét egyenirányítod, és ezzel szabályzod vissza a PWM-et, vagy esetleg egy áramnál lekapcsolod.

A szaggatott üzemmód sokat segít. A TL494-et 3 ponton is tudod szabályozni, ebből egyet letiltogathatsz egy 555-össel. Pl. 5 ms működés, 15 ms szünet.

Skori!

Közben rájöttem, hogy én is találkoztam azzal a jelenséggel, amit említettél a telefonban (üresen nagyobb a veszteség, mint terhelve), és arra jutottam, hogy az az oka, hogy a már egyszer lezárt MOSFET a drain-re hirtelen rákapcsolt feszültség hatására (a másik tranyó bekapcsolásakor) ismét kinyit a Cdg kapacitás árama miatt. Ha viszont terhelve van, akkor mire a másik tranyót bekapcsolod, addigra már Cdg föl van töltve.

Ferrit trafó: Ha már nagyon nem bírsz magaddal :D , adhatok egy kb. 9 cm-es toroidot!


szomb. aug. 21, 2004 12:09
Profil Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
De nagy a csönd a fórumon. Megártott a sör? :)
A szagatott üzemmód miből áll? A kitöltési tényezőt kell változtatni, vagy rövidebb időre le kell állítani az oszcillátort ill. a rezgést?
Jó kis teljesítmény-igénye van a berendezésnek! A 24V AC-s trafónak leesik a feszültsége 10V-ra! :shock: Pedig egy faja kis 200W-os traffanat. Mondjuk a tápban lévő ferritet sem 320kHz-re tervezték... :D

SPafi!
Azok az IGBT-k elbírnának az én tekrencemmel is? Egy baj van csak... Én már nemigen tudom ilyen nagy feszültségnél kordában tartani az Ampereket. Nincs valami bolondbiztos ötleted? :)

Üdv.:Kaninjo


szomb. aug. 21, 2004 0:24
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 475
Hozzászólás 
Hali.

Ez az oldal nem rossz:
www.teslacoil.it

Nézzétek meg.

Gergő


pén. aug. 20, 2004 16:34
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Üdv!
Szabadon a tekercs nagyjából 320 kHz-en rezonál. A meghajtás még mindig az autóstáp (csak a ferrit-trafó már nem nagyon szereti ezt a magas frekit). Szóval a trafó két szélső szekunder kivezetésére kötöttem a Tesla-tekrenc primerjét, beiktatva az egyik ágba 4 db párhuzamosan kapcsolt 220nF 250V-os kondit.


pén. aug. 20, 2004 11:16
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Ja a fotózás: próbáld ki gyenge háttérfénnyel, mert akkor esetleg gamma korrekcióval utólag láthatóbbá lehet tenni a képen a dolgokat.


pén. aug. 20, 2004 4:04
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Most mivel hajtod meg a tekercset? És végülis mekkora a frekin rezonál a gyakorlatban (wintesla jól számol? - mert akkor letölteném valahonnan) ?

A primer akár jó is lehet, bár lehet, hogy ha 300V-al akarod meghajtani akkor nagyobb menetszám kell, és vastagabb drót.
Nálam ahogy a menetszámot csökkentem a primeren meredeken nő a telj. felvétel. A másik, hogy a primer induktivitás sem jó ha túl kicsi, mert akkor sok meddő áramot vesz fel (a meddő áram nem szállít teljesítményt, de a feteket melegíti) Persze a frekitől is függ minden.
Most a sorost meghajtást akarom majd megcsinálni, egy normálisabb ferritmagos trafóval (kb 1:4-es trafó kell , 300V/1200V) a ferrit trafó szekunderének egyik vége a földre a másik meg a Tesla alsó pontjára megy, primer meg nem kell a Tesla tekercsre, hanem tényleg csak tekercsként megy.


pén. aug. 20, 2004 3:48
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Hali!
A tekercs alsó pontját földelni kell, én általában a radiátorhoz kötöm :-)

Ha nem földeled másképp viselkedik, az alsó pont lebeg, ezen is lesz nagyfesz, de kisebb, és a freki magasabb kicsivel.

Tegyél a tetejére "kapacitást" , valami nagyobb lemeztányért vagy ilyesmit, az is lejjebb viszi a frekit: Nálam 1db. konzervdoboz = -10kHz :-)

Ha a közelébe mész akkor elhagolja a szórt kapacitásod (csökken a freki) és utána kell hangolni. Ezt el lehet kerülni önrezgö visszacsatolt rendszerrel, vagy automatikus (vagy kézi :-)) utánhangolással.

A 10kW-os hidat lehet szaggatott üzemmódban is használni, hogy az átlagos telj. kicsi legyen, de a feszültségcsúcsok nagyok.

Szaggatott módban nálam pl. még nagyobb is a kimenö fesz mert nem ionizálja annyira a levegőt, és kevesebb energia tud elszökni mint folyamatos módban. Ilyenkor kisebb az áram, de nagyobb a fesz, és akkorát szól, hogy elég nehéz 21...30 mp-nél tovább elviselni.

Szóval nem árt ha az elektronika mindkét üzemmódot tudja!

Skori


pén. aug. 20, 2004 3:31
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Semmi gond! :D
Egyébként tényleg baromi érzékeny a tekrenc. Elég ha csak a közelébe megyek... Biztos félős :) .
Skori!
Mit gondolsz? Jó lesz a primer tekercs? Ezt csak úgy hirtelen felindulásból követtem el.

Foto: www.kaninjo.fw.hu/Tesla/ftesla.jpg
Sajna csak ilyen retyi képet tud csinálni a fotoapparat.


csüt. aug. 19, 2004 23:28
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1832
Hozzászólás 
Juj, most nezem, a tl594 is csak 300khz-t tud max.
Az SG3525 400khz-ig "megy el", mas SMPS-vezerlo-IC -t nemnagyon ismerek. Illetve, azok nem ennyire popularisak.
Bocsi!


csüt. aug. 19, 2004 23:21
Profil Privát üzenet küldése ICQ Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1832
Hozzászólás 
Kaninjo írta:
SIKERÜLT!! MEGVAN!!! Épphogy nem kapcsol le a TL494-es, úgyhogy igencsak határon van, de műxik! Indikátorként egy fénycsövet drótoztam a szekunder tetejére! Már-már kezdett teljesen kialudni az izzó, amikor eccercsak ismét kivilágosodott, és szinte vakitó fénnyel elkezdett a fénycső is világítani.
Mégegyszer köszönöm a hasznos segítségeket!

Üdv.:Kaninjo


Vegyel TL594 -et (vagy 595? nemtom), az 500khz-ig birja frekiben.
Have fun! :)


csüt. aug. 19, 2004 23:10
Profil Privát üzenet küldése ICQ Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1832
Hozzászólás 
Elnezest, hogy belekotyogok, de 230V AC-rol 10kW -t felvenni ugy lehet, ha tobb mint 40ampert szipkaz ki a tap a falbol.
Es akkor optimista voltam, mert 10kW -t vett fel a tap, 100%-os hatasfokkal :)
80%-os hatasfok eseten mar 12.5kW -t vesz fel, 55amper.
:)
Ide mar harom fazis kellene :)


csüt. aug. 19, 2004 23:07
Profil Privát üzenet küldése ICQ Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
SIKERÜLT!! MEGVAN!!! Épphogy nem kapcsol le a TL494-es, úgyhogy igencsak határon van, de műxik! Indikátorként egy fénycsövet drótoztam a szekunder tetejére! Már-már kezdett teljesen kialudni az izzó, amikor eccercsak ismét kivilágosodott, és szinte vakitó fénnyel elkezdett a fénycső is világítani.
Mégegyszer köszönöm a hasznos segítségeket!

Üdv.:Kaninjo


csüt. aug. 19, 2004 23:03
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2573
Hozzászólás 
Kispedró kolléga oldalát láttátok már?

ilyenek is vannak:
http://nagyfesz.fw.hu/kapcsolasirajzok/tesla2/images/10kwbridge.GIF
http://nagyfesz.fw.hu/kapcsolasirajzok/tesla2/images/10kwlogic1.GIF

üdv!

edl


csüt. aug. 19, 2004 22:12
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Bocsánat, nem IRF540-es, 640-essel próbáltam!
300 kHz-nél nagyobb frekit max. 24V-on tudok előállítani. Elég lesz az is? Ezt az izzót még megvizsgálom...
Egyébként délután hozzátekertem még a szekunderhez, így most kb. 75cm-en van feltekerve, 9 cm-es átmérőn 0,57-es huzal. A WinTesla szerint így van fent 1200 menet (350 m huzal :shock: ), amire 411kHz-et ír. Hát kiváncsi leszek, sikerül-e metalálni...

Köszi a segítséget!

Üdv.:Kaninjo

Még valami: a próbák alatt a szekunder tekrenc alsó kivezetését a földelésre kötötted, vagy az elektronika 0 pontjához? Esetleg csak "lógott a levegőbe"?


csüt. aug. 19, 2004 21:58
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Nem sok az a 120V? Az IRF540 nem csak 100V-os? Szerintem 80...90V-nál többet nem kéne adni neki! A fetekkel párhuzamosan érdemes schottky diódákat tenni (100V-ost még simán lehet kapni)

Lehet, hogy a rezonancia 300kHz felett van, de ott erősen le szokott csökkenni az impedancia, szóval a próbák alatt kisebb fesz is elég lenne.
A tekecsed a méretei alapján biztos hogy nagyoibb frekin megy mint az enyém (>250kHz)

Ha izzót tennél a tekercs elé látnád mikor ugrik meg az árama.

Egyébként régebben meghajtottam kisebb frekis négyszögjellel, erre (minden rugásnál) ráült egy csillapodó szinusz (szkóppal néztem) A csillapodó szinusz frekvenciája kb. a Tesla rezonanciafrekije - szkóppal meghatározható mennyi.


csüt. aug. 19, 2004 21:42
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Hali!
Igen, készítettem új primert. 25 menet, 12 cm-es átmérővel, 0,57-es huzalból, szorosan menet-menet mellé.
Én ellenállást kötöttem a tekercs elé, és egy IR2113-as gate-meghajtó IC adta meg magát... :? A FET-ek IRF540-esek. Tápfesz kb 120V.
Viszont nem adtam fel a dolgot. :D Tovább próbálkoztam. Haver eladta az autóját, így a nyakamon maradt a táp és az erősítő, amit összeraktam neki. Gondoltam a táp úgyis kb 120-150 kHz-en dolgozik, kicsit feljebb tuszkolom (a ferrit is bírta), hátha... Tapasztalatok: a primer két kivezetésére csatlakoztatva a szkópot szép színuszos jelet mértem, kb 90-100V-os P-P fesz. értékkel (a primert közvetlen a ferrit szekunderére kötöttem).
A táp 24V-ról nagyjából 12A-t vett fel. Ennek kb. 70%-a válik hasznossá. Így nagyjából 200W-ot kívánt a tesla-tekrenc primere.
Viszont így sem történt semmi, hiába változtattam a frekit (igaz max 300kHz-ig tudok így elmenni). Most hagyom még egy kicsit pihenni a tápot, aztán tovább próbálkozom...

Üdv.:Kaninjo


csüt. aug. 19, 2004 20:49
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Hi!
Csináltál primert? Milyet, hány menet, milyen átmérő, stb...?
Milyen feteket, ill. milyen meghajtó IC-t használtál?
Én első bekapcsnál sorbakötöttem egy izzót a kimenettel áramkorlátnak, hogy ne szállhasson el minden, ill. hogy lássam ha valami gáz van.
Akár a tápba is lehet ideiglenesen ilyesmit tenni.
Skori


csüt. aug. 19, 2004 18:46
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Nem igazán jött össze a félvezetős dolog. A FET-eket féltettem, aztán a gate-meghajtó IC vált füstté... :?


csüt. aug. 19, 2004 15:16
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Most készülök megtekerni az új primert a tekrenc köré. Hálózati feszről egyelőre nem tudom kipróbálni, így marad a 90V-os (pufferelt fesz) 500W-os trafó, és egy egyszerű FET-es meghajtás. Remélem mostmár összejön valami! Legalább a rezonancia-frekit sikerüljön megtalálnom...
Egyébként én is gondolkodtam a gate-meghajtó IC-n. Nekem személy szerint ez könnyebb lenne, mint a trafós gate-meghajtás...

SPafi!
Köszönjük! Ha sikerül végre "szóra bírni" ezt a tekrencet, és nem lesz túl nagy a halálozási arány a félvezetők közt, én minden bizonnyal élni fogok a lehetőséggel!

Üdv.:Kaninjo


szer. aug. 18, 2004 17:09
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6359
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Kaninjo, és minden leendő építő!

Tudom javasolni a HGTG12N60A4D IGBT-ket, ezek biztonságosan kibírnak 9 A-t 200 kHz-en, és bele van építve a gyors dióda is. Kapható: nálam 600 Ft-ért. Meghajtásra én SMD IR2113-at használok, (nem tesla, hanem PWM végfok) ebből is adok el 300 Ft-ért, ha kell valakinek.

Ez így 300 kHz-en, 200 V-ról, üresben nálam fogyaszt valami 40 mA-t.

Egyébként egy haveromnál láttam egy jó ötletet: nem folyamatos négyszöggel, hanem burst-jelekkel hajtotta a teslát, így minden kevésbé melegedett.


szer. aug. 18, 2004 16:16
Profil Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
80V-rol sem volt rossz, mert akkor még a közelébe mertem menni és izzóval meg fénycsövel szabad kézböl játszani vele, de azért 1..2cm-es plazmát már produkált és max. 3...4cm-röl fogott ívet.

Nagyobb feszröl nem arányos a növekedés (az okát már nagyjából sejtem) tehát kétszer akkora meghajtó fesztöl nem lesz kétszer akkora szekunder fesz, hanem valamivel kevesebb.

Mértem teljesítményfelvételt! Méghozzá villanyórával igazi wattos AC teljesítményt, tehát ebböl még lejön a meghajtó hatásfoka és a maradék hajtja a Tesla tekit. (szerintem a hatásfok 80...90%-nál nem rosszabb de ezt tényleg nem tudom megmérni)
A villanyórát egy 200W-os izzóval ellenöriztem, hogy hiteles-e. Kérdés, hogy hogyan reagál ill. mennyire pontos ha egy kapcs. táp c osztályú egyenirányítója terheli......
40menetes primerrel - 230V AC bemenö wattos telj: 595W
30menetes primerrel - 230V AC bemenö wattos telj: 718W
20menetes primerrel - 230V AC bemenö wattos telj: 903W

Kipróbáltam soros meghajtással 1:4-es ferritmagos trafóval (szegény le akart égni még úgy is hogy ventivel hütöttem, de egy próbát kibírt),
a teljesítményfelvétel egy hangyányival több volt mint a 20 menetes légmagos primerrel, viszont úgy tünt hogy a szekunderfesz a teslán nagyobb és a ferkikövetés is jobban szereti az impedanciaviszonyait mint a légmagos meghajtással.
Szóval szerezni kellene egy izmosabb fajta ferrit E-mag párt + csévét ami könnyedén elvisz 1kW-ot és nem föl meg a vas a 200.....300kHz közötti frekitöl.
Akinek van ilyen azzal szivesen elboltolnám valamire.......pl. van pár fetem :-)

Jó lenne ha más is írogatna ide, hogy minél több tapasztalat összegyüljön! Vagy ilyen keversen hoztak össze müködö Tesla tekercset?
Kaninjo, belehúzhatnál egy kicsit :-) hogy neked is beinduljon a Tesla teki!
üdv:
Skori


szer. aug. 18, 2004 16:12
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Huhh... Hát... Köszönöm a kimerítő választ! Ezzel el leszek egy darabig. :)
A csévetest nekem is PVC, 1 cm-es falvastagságú. Magát a tekercset csak lakkoztam. Remélem nem árt neki (találtam olyan példányt, amin szigetelőszalaggal tekerték körbe a tekercset, és működött). Az igazat megmondva kicsit bánom, hogy lelakkoztam. Öreg volt a lakk és nem hajlandó tisztességesen megszáradni.
Az induktivitását még nem mértem, de lehet, hogy a héten elviszem magammal egy mérésre.
Igazság szerint eddíg nem sok mindent tudtam kezdeni vele. Az egyetlen, amiről életet vertem bele, az egy FF TV sorkimenője. Kondenzátornak 2 db párhuzamosan kapcsolt, kétoldalon fóliázott NYÁK-lemezt használtam. Ez legalább kibírta azt a pár kV-ot. Így kaptam a szekunderen kb 4-5 cm-es szikrákat. Kevés volt a teljesítmény, ill. rossz a primer-tekercs.

Üdv.:Kaninjo

U.i.:80V-ról hajtva mit "produkált" a tekercs?


szer. aug. 18, 2004 0:18
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
Pár kérdés: neked milyen anyagból van a csévetest? Lefested/lakkozod a trekercset? Nem tudom érdemes-e, ill. nem rontja-e le a paramétereit ha lelakkozom....
Mérted már, hogy a tekercsnek mekkora az induktivitása, ill hogy milyen frekin rezonál? Érdekelnének ezek az adatok, ha tudod mérd meg légyszives. A sajátom 33mH és 250Khz könyékén rezonál (környezettöl függöen 230....260kHz)


kedd aug. 17, 2004 23:57
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás 
A huzal átméröje 0.45mm, a lakkszigeteléssel együtt ami rajta van 0.5mm-es, 70cm hosszú, 120mm-es PVC csövön van, nem egészen 60cm hosszon megtekerve, tehát kb 1100....1200 menet lehet rajta.
A hálózati telj. felvételt még nem tudtam megmérni normálisan, mert ha müködik a tekercs akkor mindegyik müszer megbolondul, valami érzéketlenebb passzív müszer kéne, de lehet, hogy egy fogyasztásmérövel fogom megmérni :-) az AC bemenetnél. Saccra nem több 300...400W-nál. A kimenö áram effektív értéke a tekercs felé max. 3...4A lehet ( a próbaképpen sorbakötött 24V/100W-os izzó fényéböl itélve). Ez beszorozva a 300V-al 900Wlenne, de nem annyi mert az áram szinuszos a fesz meg majdnem négyszög, azonkívül ennek egy része meddö telj. mivel a tekercs nem tisztán ohmos jellegü terhelés. Késöbb azért megpróbálokozom valami korrektebb méréssel is.
A FET adott volt: W9NA60-as azért ez mert ilyenem van itthon még egy marékkal, más tipust meg venni kellett volna - ez elvileg 600V 9A-es. A netet böngészve egyébként az IRF sorozat 500V-os FET-jeiböl lehet válogatni viszonylag olcsón. A fettel sorbakötve PC tápba való 2x20A-es schottky diódák vannak (MBR4045PT), a párhuzamos ágakban pedig 1200V 15A-es ultragyors diódák (RHRP15120). Ezekre a diódákra elég sokat kellett költeni..... FET-böl összesen 8 db van a hidban (kettsével párhuzamosan) tehát elvileg nagyobb áramot is elbírna a végfok, de a gyakorlatban ezek az alkatrészek olyan 100kHz körüli frekire valók, 200...300kHz-en már a meghajtásnak is jelentös teljesítmény igénye van, és a saját kapacitások áttöltögetése is komoly teljesítményt igényel 300kHz környékén. Max 360kHz-el hajtotam meg a hidat, ha a kimenetén semmi sem volt akkor kb 210mA-t vett fel 300V-ról (több mint 60W, és kimenö telj. még sehol.....) Elötte problémát okozott az is hogy a fetek a viszonylagos lassuságuk miatt kicsit egymásra nyitottak (0.5A-es nyugalmi áram!) emiatt utólag módosítanom kellett kissé a hidat. A 60W-nyi maradék már valószinüleg a saját kapacitások áttöltögetéséböl adódik.
PWM-et nem tudok rajta kipróbálni mert nem PWM IC-vel állítom elö a jelet (persze át lehetne alakítani) de meg lehet zenéltetni FM-el is a VCO bemenetéröl, ugyanis ha egy hangyányit félre hangolom akkor az FM magától átmegy AM-be. A hangyányi félrehangolást meg gyönyörüen tudja tartani a fáziskomparátoros frekikövetés (nem csak a pontosan behangolt állapotot lehet tartani vele, hanem a félrehangoltat is :-))
A dolog müködik de még csak a deszklamodellen próbáltam 80V-os táppal, a dobozolt változatnál még nincs kialakítva a HF bemenet. Viszont a szaggatóval óriási hangereje van (ha nem folymatosban megy), úgyhogy valószinüleg lesz HF bemenet elöbb-utóbbb.
üdv:Skori


kedd aug. 17, 2004 23:45
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Ha szabadna néhány kérdést feltennem: mekkora átmérőjű huzalból készítetted a tekercset? Mekkora a telj.felvétel a hálózatból? Milyen FET-ek (v. tranzisztorok) váltak be neked?
Gondolom kipróbálod majd PWM üzemmódban is 8) ... Vagy már túl vagy rajta?
Hirtelen ennyi...

Üdv.:Kaninjo


kedd aug. 17, 2004 22:10
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Nekem a 8. kép nagyon tetszik!
Sajnos nekem a transzformátor beszerzése a legnagyobb akadály, aztán megtalálni a megfelelő kondenzátort.... Úgyhogy nagy valószinűséggel én is megprobálkozom majd a félvezetős változattal. A tekrencem nekem is kész van ( www.kaninjo.fw.hu/images/Coil2.jpg ) szép sárga csévetesten :) . 1100 menet 0,57-es huzalból egy 9 cm átmérőjű, 80 cm magas PVC csövön. Kész volt a primer is, de sajnos nem tudta átvészelni a költözködést...

Üdv.:Kaninjo


kedd aug. 17, 2004 20:27
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2600
Hozzászólás Tesla tekercs építés
Hi!
Elöször is hadd dicsekedjek egy kicsit :-)) elkészült végre egy saját gyártmányú, félvezetös meghajású Tesla tekercs.
Akit érdekel itt talál róla képeket: strartadsl.hu/skori
A késöbbiekben lesznek kapcsolási rajzok, meg mindenféle kép, ahogy energiám lesz az EWB-vel rajzolgatni.

Szeretném ha megosztanánk a tapasztalatokat az építéssel kapcsolatban - pl. ki milyen akadályokba ütközött és hogyan
oldotta meg.

Vagy pl. érdekes ötletek kisérletezéshez. Csináltam egy elektródát egy üvegbiztiböl (az egyik végét leszedtem)
amibe megnedvesített sót töltöttem, az eredmény lila/kék helyett látványos sárga szinü kisülések.
De egy rotring hegy mint csúcs is jobban bírja a strapát, mert pl. a réz/acél drótból készült csúcsok folyamatos üzemben
pillanatok alatt elégtek. (az alap csúcs most egy 8-as rozsdamentes csavar, erre szerelek fel mindenfélét)

Szóval ide minden jöhet ami a Tesla tekercssel kapcsolatos!

Skori


kedd aug. 17, 2004 19:28
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 3932 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 75, 76, 77, 78, 79

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: MSNbot Media valamint 5 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség