Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: csüt. márc. 28, 2024 22:51



Hozzászólás a témához  [ 46 hozzászólás ] 
Villanymotor bekötése 
Szerző Üzenet
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. feb. 05, 2006 19:53
Hozzászólások: 1170
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
A mechanikai áttét dologgal kapcsolatban eszembe jutott valami:
Voltam mostanában egy kétnapos "Energie effizient" oktatáson Észak-Németországban. Egy energiagazdálkodással foglalkozó külsős cég szervezte meg a mi cégcsoportunknak, elsősorban karbantartókat vezető munkatársak jelentek meg a különböző telephelyekről, és ott többek közt arról volt szó, hogy gyári termelés esetén a felhasznált létesítményekkel és gépekkel, hogyan lehet a leggazdaságosabb energiafelhasználást elérni. Nálunk használnak mechanikus erőt, sűrítettt levegőt, gőzt, klimatizálnak, van hulladékhő, a csarnokot be kell világítani a munkaterületen, szóval ez egy nagyon jó hely az energiagazdálkodásra.
Nagyon sokat írhatnék a témáról, de ebbe most nem mennék bele, nagy részük úgy is magától értetődő lenne.
Itt van a kapott prospektus mellettem, idéznék belőle:

Mechanikus hajtás esetén:
teljes hatásfok = hajtúmű hatásfok * motor hatásfok * frekvenciaváltó hatásfok

Egy korszerű frekvenciaváltó 98-99%-os hatásfokkal képes dolgozni. A motor hatásfoka a motortól függ, ez változó. A korszerű erőátvitel esetén, már lehetséges a fenti láncból kihagyni a hajtóművet, és közvetlen hajtással biztosítható a kívánt fordulatszám.
Itt arról van szó, hogy ha alacsonyabb fordulaton kell hajtani pl. a hengerszéket, akkor míg korábbi években hajtőművel áttételezve oldották meg, ma már közvetlen hajtást használnak.
A megelőző fejezetben hosszasan tárgyalta, hogy miért érdemes aszinkron motor helyett szinkron motort használni, és hogy éves szinten mekkora megtakarítást hoz azáltal, hogy a forgórészt nem kell gerjeszteni, nem indulálódik akkora áram mint az aszinkron motor esetén, így kevésbé melegszik, köznapi szóhasználattal élve "kevesebb áramot fogyaszt".
Kiemeli, hogy a direkthajtás szinkronmotorral javasolt, és ezek után példákat hoz fel, hogy 7-25%-ot lehet megtakarítani a különböző alkalmazásokban. Végül bemutat egy műanyag extrudert, ahol el lett hagyva a hajtómű ezzel helyet takarítottak meg, és energiát is. (Persze a hely a hatalmas frekvenciaváltónak kellett a kapcsolószekrénybe ezek után a 130KW-os motor hajtásához. 4*70mm²-es kábelekkel van megtáplálva)


pén. jún. 27, 2014 20:38
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Ja-ja, nem lehet tetszés szerint lassítani vagy gyorsítani egy motort. Erre figyelni kell pl. egy frekvenciaváltós hajtásnál is. A lassítás még csak hagyján, ott legfeljebb remeg vagy rángat a motor. De a túlpörgetéssel vigyázni kell. Az még csak hagyján, ha a motor egészsége megy rá, csak emberben ne legyen kár... :( szóval még ha problémásabb, zajosabb, drágább és rosszabb hatásfokú is, de valami mechanikai áttételt érdemes használni, ha nagyon durván el akarja hangolni a felhasználó a "gyári" fordulatszámot.

Cimborámnak pl. egy forgatógépet raktunk össze csövek hegesztéséhez; ott egy frekiváltó hajt egy nyolcpólusú motort, amin még egy tsigabigahajtás is van. Ha a frekiváltót 50 Hz-re állítjuk, akkor kb. 40 másodperc alatt fordul körbe a tokmány..... :)


pén. jún. 27, 2014 11:16
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
tubybb írta:
... 1880 Fordulat/min motort mondjuk 3760 fordulaton (mínusz egy kis szlip) akarom járatni ...

Mit fog hozzá szólni a motor kiegyensúlyozása? Mert a hiba (rezgés) négyzetesen fog nőni.
Gondolom én. :shock:


pén. jún. 27, 2014 9:54
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 16:24
Hozzászólások: 1362
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
A csillag-delta átkapcsolás lényege is pont az indítási terhelés csökkentése lenne.
A névelegesen vonali feszültségre (jelenleg 400V) méretezett tekercseket induláskor csillagba kapcsolják, ilyenkor a látszólagos ellenállás fázisonként kb 1.5-szöröse lesz, vagyis az induló áramlökés értelemszerűen kisebb lesz.
Majd felpörgés után, a deltába kapcsoláskor már az igazi terhelések és teljesítmények jelennek meg a fordulatszám változatlansága mellett.

Ha ezt az áramkorlátozást a frekiváltó már képes feldolgozni, nincs értelme az átkapcsolásnak.

tubybb!
Az 1880 ford/perc-ben már benne van a szlip!


pén. jún. 27, 2014 7:45
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. feb. 05, 2006 19:53
Hozzászólások: 1170
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Valóban fonalvesztés forog kockán.
SPafi szerintem arra gondolt, hogy ha van egy frekvenciaváltóm és a tervem az, hogy egy (üzemi táblácskája szerint) 50Hz-en 1880 Fordulat/min motort mondjuk 3760 fordulaton (mínusz egy kis szlip) akarom járatni, akkor deltában lehetséges, még akkor is ha a motort normál körülmények közt csak csillagban lehetne járatni. Hiszen ezen a frekvencián már olyannyira megnő a látszólagos ellenállása a tekercseknek, hogy nem tudom túlterhelni a motort. Az már egy másik kérdés, hogy a csúcs fordulatszám eléréséig (főleg az állóhelyzet közelében) hogyan védekezek a túláram ellen. A korszerű frekvenciaváltók már mindent tudnak. Képesek egy több KW-os motort akár 1 fordulat per perccel forgatni. Persze egy rövidre zárt forgórészű aszinkron motornál ez már perverz. Ilyesmire inkább állandó mágnesű szinkron motort használnék.


csüt. jún. 26, 2014 22:14
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 16:24
Hozzászólások: 1362
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
nbela!
Jól tudod!


csüt. jún. 26, 2014 8:56
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. aug. 06, 2004 22:20
Hozzászólások: 3531
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
SPafi írta:
ha mondjuk szeretnél kétszeres fordulatszámot (és bírja a motor), akkor ahhoz megint kell a deltára átkötés
Lehet, hogy fonalat vesztettem a freki váltóval, de egy mezei 3f tekercselt motor esetén csillag/delta átkapcsolást követően a nyomaték fog jelentősen megnőni és nem a fordulatszám.


szer. jún. 25, 2014 19:59
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
tubybb írta:
Ha van frekvenciaváltóm, ami el van látva áramfigyeléssel, és a helyes motortípusra van beállítva, akkor nyugodtan mehet deltában igaz? Ezzel a legjobb teljesítményt tudom kihozni a motorból, és a frekvenciaváltó gondolkodik a kíméletes állapotváloztatásról.


Igen, sőt, ha ha 1 fázisú a frekiváltó bemenete, akkor eleve kisebb a kimeneti feszültsége, és akkor kifejezetten át kell kötni deltába a motort a névleges nyomatékhoz. Ha 3F a bemenet, akkor nem illik bolygatni, de ha mondjuk szeretnél kétszeres fordulatszámot (és bírja a motor), akkor ahhoz megint kell a deltára átkötés (és megfelelő paraméterezés: az áramfigyelés magában nem elég).


szer. jún. 25, 2014 19:00
Profil Honlap
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Csillagra tervezett motort nem kötnék frekiváltóval sem deltába. Azért ha megteszed, várjuk a fejleményeket. :roll:
(Esetleg a rémtörténetek topikban, ha oda jobban illik. :twisted: )
Ui: Ha a motorod csillag/deltás, akkor természetesen mehet deltába a frekiváltóra, ha az megoldja a lágyindítást.


kedd jún. 24, 2014 14:22
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. feb. 05, 2006 19:53
Hozzászólások: 1170
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Ha van frekvenciaváltóm, ami el van látva áramfigyeléssel, és a helyes motortípusra van beállítva, akkor nyugodtan mehet deltában igaz? Ezzel a legjobb teljesítményt tudom kihozni a motorból, és a frekvenciaváltó gondolkodik a kíméletes állapotváloztatásról.


hétf. jún. 23, 2014 14:50
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
tubybb írta:
Kérdésem az lenne, hogy mi történik, ha folyamatosan csillagban üzemeltetem (azon kívül, hogy a teljesítmény csak töredékét tudom felhasználni). Jobban melegszik a motor?
Itt a témában korábban olvastam, hogy valaki azt írta, hogy a háromfázisú motorokat "csillagba szokták kötni". De miért?

Egy 3f aszinkron motor üzemállapotai lehetnek:
DELTA
CSILLAG/DELTA
CSILLAG

A kisebb teljesítményű arra méretezett motorokat szokás közvetlenül deltára kötve használni. Jól megrántja induláskor a hálózatot, de a teljes nyomaték rendelkezésre áll az kezdetektől. Fix mechanikájú teljes terheléssel induló gépegységeknél szükség lehet rá.

Csillag/delta indítás hálózat-barátabb lágyindítást tesz lehetővé, pl. ventilátorok esetében nincs szükség nagy nyomatékra induláskor.

Ha egy motort csak csillag üzemmódra méreteztek, akkor csak csillagban használható.

Ha egy deltára méretezett motort csillagban üzemeltetünk, akkor az áramfelvétele és a tengelyterhelhetősége is harmada lesz a névleges delta üzemmódú adatainak. (Ha ez elég, akkor kényelmes élete lesz a motornak. :) )

Ha egy motorra előírják a csillag delta indítás szükségességét, akkor azt illik úgy is indítani, mert nem méretezték a delta indítás áramcsúcsának elviselésére.


hétf. jún. 23, 2014 11:36
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Engem is érdekel a válasz. Hol vannak a tudós erősáramú szakik?


vas. jún. 22, 2014 19:23
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. feb. 05, 2006 19:53
Hozzászólások: 1170
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Teljesen megkeveredtem ezzel a csillag-delta kapcsolással kapcsolatban.

Delta kapcsolásban a motor egy tekercse vonali feszültséget (400V) kap, mert a két pólust a két fázisra kapcsoljuk. Ilyenkor - gondolom én - jobban terhelhető, mert nagyobb feszültségen nagyobb áram tud létrejönni.

Csillag kapcsolás esetén egy tekercsen csak fázisfeszültség (230V) esik, mert szimmetrikus esetben a motor egy tekercsének egyik pólusa valamelyik fázison, a másik a Nullán van. Mivel ilyenkor a rákapcsolt feszültség kisebb, ezért az áram is kisebb.

A józan eszem azt mondaná, hogy kilowattos motorok esetében csillagkapcsolást indításkor használunk, mert álló motornál könnyen kialakulhat túláram, így ha kisebb a feszültség, akkor az áram is kisebb.
Majd forgó motornál átkapcsolunk deltába, hogy a motor megkaphassa a maximális teljesítményt, és ilyenkor már jobban terhelhetjük.

Kérdésem az lenne, hogy mi történik, ha folyamatosan csillagban üzemeltetem (azon kívül, hogy a teljesítmény csak töredékét tudom felhasználni). Jobban melegszik a motor?
Itt a témában korábban olvastam, hogy valaki azt írta, hogy a háromfázisú motorokat "csillagba szokták kötni". De miért?


szomb. jún. 21, 2014 19:04
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
SPafi írta:
... kipróbált (kémprogramoktól és vírusoktól mentes, használható) QR-kód olvasó programot lehetne belinkelni.

Tessék (nem telefonhoz valók, Win alatt futnak):

QR Code XRen v2.1 WinAll. Freeware.
http://www.touchupsoft.com/xrenqrcode
QR kód generátor és olvasó (képfájlokból).

QR Code Reader for Desktop v1.3 WinAll. Freeware.
http://www.dansl.net/blog/?p=256
QR kód olvasó (konverter), felismer Web kameráról, egyéb helyről. Az Adobe AIR-nek telepítve kell lennie.


vas. nov. 06, 2011 21:36
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
A rengeteg off mellett/helyett inkább egy kipróbált (kémprogramoktól és vírusoktól mentes, használható) QR-kód olvasó programot lehetne belinkelni.


vas. nov. 06, 2011 21:26
Profil Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
sagyuri írta:
... nincs vonalkód-olvasó progi telepítve...

Nekem sincs. Sőt, nem is alkalmas rá a telefon. :shock:
De azért vannak más megoldások is. :)


vas. nov. 06, 2011 16:11
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Laci_L írta:
sagyuri írta:
... Ezt honnan kaptad elő? Csak azért kérdem, mert ez az én egyik kedvenc mondásom, de az (itteni) aláírásomban nincs benne ...

Dehogy nincs. Az avatarod egy QR kód, annak a tartalma az idézett szöveg. :shock:


Bakker, ez eszembe se jutott... :lol: :lol: :lol:
Amióta az előző telefonom (Nokia E51) megmakkant, azóta az újon (Nokia E51 :wink: ) nincs vonalkód-olvasó progi telepítve. 8)


vas. nov. 06, 2011 10:29
Profil Privát üzenet küldése
vas-tag

Csatlakozott: csüt. nov. 03, 2011 18:49
Hozzászólások: 3
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Sagyuri köszönöm a szájbarágós felvilágosítást,holnap a leírás szerint,ki próbálom a bekötést és jelzem mire jutottam.Üdv.


szomb. nov. 05, 2011 21:41
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
sagyuri írta:
... Ezt honnan kaptad elő? Csak azért kérdem, mert ez az én egyik kedvenc mondásom, de az (itteni) aláírásomban nincs benne ...

Dehogy nincs. Az avatarod egy QR kód, annak a tartalma az idézett szöveg. :shock:


szomb. nov. 05, 2011 15:10
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
OFF

Laci_L írta:
sagyuri írta:
...

off
Idézet:
Ne hagyjuk, hogy a kudarc a fejünkbe szálljon!



Ezt honnan kaptad elő? Csak azért kérdem, mert ez az én egyik kedvenc mondásom, de az (itteni) aláírásomban nincs benne. :mrgreen: :wink:

Ha már offolok, akkor még néhány gyöngyszem a kedvenceimből:
Képzavarosan fogalmazó emberek finom gúnyolása: "Elröpült felettünk az idő vasfoga..."
Ha valaki panaszkodik, hogy egész nap csak melózott keményen és eközben hogy eltelt az idő: "Repül az idő, ha boldog az ember!"
Ha valami "nem tetszik" hírt közölnek az emberrel: "Ez úgy hiányzott, mint sz...r a zsebbe!"
Jól feszerelt műhely dicsérete vagy egy zsúfolt, de nem túl sok ízléssel berendezett lakás finom fikázása: "Van itt minden, mint a búcsúban: zizi, ropi, körhinta, Boney M. szatyor és Rambo kés!"

:lol:

ON


szomb. nov. 05, 2011 2:06
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Nagy valószínűséggel a két fekete a főfázis (ezt direktben a 230-ra kötöd), míg a két sárga a segédfázis (ezzel egy kondit kell sorba kötni – ami létrehozza a kellő fázistolást – és úgy kell a 230-ra kötni). Namármost, ha csak nem valami speciális motorról van szó, akkor teljesen mindegy, hogy a főfázis vagy a segédfázis kivezetéseit cseréled-e meg, a motor mindenképp ellenkező irányba fog forogni. (Ha mindkettőt megcseréled, értelemszerűen marad az eredeti forgásirány.) Ugyanígy egy háromfázisú motornál: bármely két tetszőleges fázisvezetéket megcserélve egymással, a motor ellentétesen fog forogni.
Az egyfázisú kondenzátoros motorok háromfélék szoktak lenni:
– a kondenzátor a segédfázisban van, de a segédfázis csak indításkor üzemel (a már forgó motornál a lüktető mágnestérrel is van forgatónyomaték); ilyenkor van indítórelé, ami a motor felpörgése után kikapcsolja a segédfázist;
– a segédfázis és ennek kondenzátora úgy van méretezve, hogy állandóan be van kapcsolva, ilyenkor semmiféle indítórelé nem kell;
– az előző kettő közül bármelyik, de a motor két kivezetésével párhuzamosan még egy állandóan bekapcsolt kondenzátor is van, de ennek a szerepe csak annyi, hogy javítsa a motor fázistényezőjét (mint pl. a hagyományos, fojtótekercses fénycsövek esetén).

Namármost ha neked eredetileg volt indítórelé, akkor könnyen lehet, hogy a segédfázist nem úgy méretezték, hogy állandóan bekapcsolva legyen. Azaz az
Idézet:
én balga hamar gyorsan kiürítettem a dobozt
nem biztos, hogy jó ötlet volt... :roll:


szomb. nov. 05, 2011 1:49
Profil Privát üzenet küldése
vas-tag

Csatlakozott: csüt. nov. 03, 2011 18:49
Hozzászólások: 3
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Sziasztok. Egész nap melóztam és ne gondoljátok hogy csak a kérdés erejéig volt fontos a dolog,nem kell mindjárt le offolni az ember fiát:) Egyszerűen csak most vagyok.
Bocsáss meg a böngészésben nem vagyok láma, és a mikroelektronikában sem,nyugodtan le offolhattok megint de egy nyomtatott áramkörös dolgokban ki ismerem magam. Ezzel most találkoztam először és igen röhej hogy a négy ku... drótot nem tudom hová és hogyan kössem.
Volt benne egy motor indító relé és tönkre ment,na most az elég drága így én balga hamar gyorsan kiürítettem a dobozt mondván van itt olyan kondi amit állandóra lehet kötni.Igen ám de mint ahogyan kedvesen megjegyezte fórum társam, gyorsan megtalálta a megoldást.... megoldásokat én is találtam,de mivel ezt a bekötési módot ami nekem kellet ez esetben teljesen laikusnak,nem találtam. Persze nekem olyan kellett volna ahol szépen le van rajzolva a motorból kijövő 4 vezeték és vele szemben a hálózati két vezeték, és oda van szépen biggyesztve a kondi.
Hát ennyi. Nem még nem próbáltam kimérni,nem voltam ma a közelében a motornak. és ha még mindég nem röhögtetek eleget akkor megköszönnék egy skiccet egy olyan rajzzal amit fen említettem. Bár nem tudom ezek után szóba álltok -e velem. Üdv és köszi.
Ja és holnap is csak késő este leszek. :)

SPafi találata vagyis az (előtte szólóé) egészen érthető és ki is próbálom,bár ha az emlékezetem nem csal akkor a két fekete ment a hálózatra egyik a fázisra másik a nullára. De meg fogom mérni.....


pén. nov. 04, 2011 22:14
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 11865
Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
sagyuri írta:
...

off
Idézet:
Ne hagyjuk, hogy a kudarc a fejünkbe szálljon!


csüt. nov. 03, 2011 20:27
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Idézet:
Sziasztok.
Böngésztem egy ideig de konkrét választ a magam bajára nem találtam...


Szia!

Majdnem egy egész percig kellett böngésznem, hogy ezt a választ megtaláljam (8 hozzászólással ezelőtt):

Idézet:
A leírás alapján 2 tekercses, változtatható forgásirányú motor.
Én a két feketét közösíteném és menne a 0 felé.
A két sárga közé a kondi.
És attól függően, hogy melyik sárgára megy a fázis, erre vagy arra forog.


Na most azt ugyan nem tudom, hogy ez a válasz helyes-e, de egészen pontosan illik a kérdésedhez!

Ha tudni szeretnéd, hogy helyes-e, akkor annyit kell tenned, hogy vagy kipróbálod, vagy leméred, hogy melyik kivezetések között van tekercs. Ha a tekercsek úgy vannak kivezetve, hogy egy sárgára és egy feketére van kötve egyazon tekercs két vége, akkor jó a válasz. Ha viszont az egyik tekercs a feketékre, a másik a sárgákra van kötve, akkor biztosan rossz (ez esetben nem fog elindulni a motor, sőt semmi sem történik). Ez utóbbi esetben a nullát egy sárga és egy fekete vezetékkel kell összekötni, a fázis megy a másik feketére, és egy kondenzátoron keresztül a maradék sárgára. Ha fordított irányba forogna (ezt képtelenség előre tudni ennyi információból), akkor meg kell fordítani a két sárgát.

Kérünk visszajelzést, hogy mi volt az eredmény!

(Kis disznó volt az előző kérdező (krobcsi), elfelejtett visszaszólni. Ugye amint neki megoldódik, a többiek már le vannak...)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára SPafi csüt. nov. 03, 2011 22:16-kor.



csüt. nov. 03, 2011 19:54
Profil Honlap
vas-tag

Csatlakozott: csüt. nov. 03, 2011 18:49
Hozzászólások: 3
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Sziasztok.
Böngésztem egy ideig de konkrét választ a magam bajára nem találtam.
Adott egy 220 voltos motor,cirkulát hajt meg. Nem jegyeztem meg a bekötését mielőtt kibontottam a vezetéket(sajnos). A motorból kijön kettő fekete és kettő sárga. A sárga vezetékek kicsit vékonyabbak. Nos 220 voltra kellene bekötnöm és állandó kondenzátor is közzé kellene raknom.Gondolom a két sárga a segédfázis.
Lehetne egy szájbarágós rajzot mellékelni a bekötéshez,mindenféle elektronikában valamikor tanult jelzés nélkül.
Köszönöm a türelmeteket.


csüt. nov. 03, 2011 19:02
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
nbela írta:
Anno én és úgy tanultam, hogy szinkron fölött wattosat ad és meddőt vesz.

Kösz a megerősítést. :)

Még annyit a 400/230 témájához: ez azt jelenti, hogy ha a motort deltában használod, 230 V-os vonalfeszültség kellene, hogy ugyanakkora áram folyjon egy-egy fázistekercsen, mint 400 V-os vonalfesz. esetén csillagba kapcsolt motornál.
Ez a gyakorlatban inkább arra utal, hogy a tekercsek úgy vannak méretezve, hogy deltában a 400 V-os vonalfesz.-t tartósan bírják, míg ha csillagba kötöd, akkor egy-egy fázistekercsre csak 230 V jut. Így "alulhajtva" ugyan jelentősen csökken a nyomaték, de ha a leadandó teljesítmény kicsi, akkor ez az előnyös kapcsolás, mert egyrész így (kis részteljesítménynél) nem lesz olyan rossz a cos fi, másrészt az indítási áramlökés is jóval kisebb.
Persze ha ki kell használni a motor névleges teljesítményét (gyakorlatilag ha a kívánt teljesítmény több, mint a névleges egyharmada), akkor a motort vissza kell kapcsolni deltába.


csüt. júl. 07, 2011 13:16
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. aug. 06, 2004 22:20
Hozzászólások: 3531
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Anno én és úgy tanultam, hogy szinkron fölött wattosat ad és meddőt vesz.
De itt az egyik első guglis találat is:

Az aszinkron gép generátoros üzeme


csüt. júl. 07, 2011 11:46
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 16:24
Hozzászólások: 1362
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Hát ezzel erősen kötözködnék.
Hogy mást ne mondjak, szinkron fordulaton 0 (nulla) a a forgórész gerjesztése.
Szinkron fordulat fölött meg ugyan úgy fogyaszt, csak épp tekerni is kell. Szerintem.


csüt. júl. 07, 2011 9:01
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 59
Hozzászólás Re:
AZoli írta:
Hello!

Aszinkron motort generátorként? És műxik??? Csak nem a Föld mágneses mezejétől gerjed föl? Vagy most mi? :shock:



Bármily meglepő, igen, de csak "élő" hálózaton működik. (És nem a Föld mágneses mezejét használja.) A hálózat adja a mágnesező áramot és a forgórészt (rendes forgásirányban) a szinkron fordulatszám fölé forgatva wattos teljesítményt ad a hálózatba. "Üres" (más generátor által nem táplált) hálózatban nem működik, tehát egyedüli energiaforrás nem lehet (ahhoz szinkron generátor kell).

Általában az olyan motoroknál, amik csillagba és háromszögbe is köthetők, így teszik egymás alá két sorban a három-három kivezetést:
1e 2e 3e
3v 1v 2v
(Ahol 1e = 1-es tekercs eleje, 1v = 1-es tekercs vége stb.)
A három fázist mondjuk a három felső kapocsra kötjük (1e, 2e, 3e). Ha az alsó hármat EGYMÁSSAL összekötjük, a motor csillagban megy. Ha az egymás ALATTIAKAT kötjük össze, deltában.


szer. júl. 06, 2011 14:29
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 16:24
Hozzászólások: 1362
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Szerintem menni fog.


hétf. máj. 09, 2011 8:03
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Srácok!

Az üzemi kondit milyen távolságra lehet elvinni a motortól?
Konkrétan két 230V-os változtatható forgásirányú aszinkron motor (kapunyitó) vezérlését tenném a villanyóra szekrénybe a kerítéslábazat helyett, ha nem gond neki a kb 10m távolság.


szomb. máj. 07, 2011 18:51
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 16:24
Hozzászólások: 1362
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Üdv!
A leírás alapján 2 tekercses, változtatható forgásirányú motor.
Én a két feketét közösíteném és menne a 0 felé.
A két sárga közé a kondi.
És attól függően, hogy melyik sárgára megy a fázis, erre vagy arra forog.


kedd jan. 25, 2011 11:52
Profil Privát üzenet küldése
vas-tag

Csatlakozott: hétf. jan. 24, 2011 20:21
Hozzászólások: 1
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Köszöntök mindenenkit.
Szeretnék segítséget kérni egy 220 V villanymotor bekötéséhez.
Ez egy direkt hajtású fűrészmotor 2800 fordulatú 3 kW teljesítményű.
Miként kellene bekötni hogy jól forogjon?
Kivezetései:
1 sárga vezeték
1 fekete vezeték
1 sárga vezeték
1 fekete vezeték.
A műszaki táblája 40 mikro Farádos kondit ír hozzá.
Köszi a segítséget.


hétf. jan. 24, 2011 20:32
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. nov. 11, 2006 22:06
Hozzászólások: 42
Hozzászólás Re:
kisgabit írta:
A motorbol egy házi köszörü lenne.


Egy komplett gyári köszörűgép köszörűkkel és védőburkolattal kb 6 ezer forint.
Egy profi szakembernek, sokéves gyakorlattal és jól felszerelt műhellyel is legalább fél nap, mire egy mosógépmotorból összebarkácsol egy vacak és életveszélyes köszörűt. Ez Neked legalább ötven-száz óra munkádba fog kerülni. Ennyi idő alatt még az utcasarkon koldulva is tízszer összejön a gyári köszörű ára.
Szóval miért is kell mindenáron mosógépmotorból köszörűt csinálni?


kedd aug. 03, 2010 9:28
Profil Privát üzenet küldése
vas-tag

Csatlakozott: szer. jan. 13, 2010 15:49
Hozzászólások: 1
Hozzászólás 
Sziasztok az az én problémám hogy van egy automata mosógép motorom és nem tudom hogy melyik vezeték micsoda! A motorbol 5 szál vezeték jön ki 1 piros, 1 fehér, 1kék, 1sárga, 1fekete. A motorbol egy házi köszörü lenne. A többi meg van már oldva csak a motort kellene bekötni. Köszönöm!!!És nem vagyok villany szerelö és ha lehet akkor ugy hogy meg értsem


szer. jan. 13, 2010 15:51
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Skori: Szerencsére te is értesz hozzá :)
Valószínűleg mosógépmotort fogok bevetni a célra. Pár száz wattocskát kéne kiszedni. De inkább érdekességként kérdeztem.


hétf. dec. 20, 2004 1:27
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Úgy tudom az olcsóbb kategóriájú agregátorokban aszinkroonmotor van generátorként használva. A 3 fázisúra 3db kondenzátor kell, megbízhatóan müködik, csak az adott motorhoz ki kell kisérletzezni az optimális kapacitás értéket.

Attól gerjed fel, hogy a forgórész kevés visszamaradt mágneses mezeje áramot indít az állórészben, a kapacitív terhelés hatására az állórészben folyó áram "sietni fog" az indukált feszültséghez képest, ami viszont mégjobban felgerjeszti a forgórészt. 1...2kW-ig még a kimenö feszültsége is viszonylag stabil. Viszont 50Hz-hez gyorsabban kell forgatni mint a névleges fordulatszáma (ilyenkor olyan mintha negatív slip-je lenne a motornak - tehát egy 2800-as névleges fordulatszámú motort elvileg 3200-al kell forgatni)

Egyfázisú motornál nem tudom mi a helyzet, valószinüleg ott is müködhet a dolog, csak a segédfázis és a föfázis tekercsre más értékü kondi kell. És arról hogy ezek mekkorák ill. milyen kapac. arányúak kell hogy legyenek fogalmam sincs. A 3 fázisunál annyival egyszerübb a helyzet, hogy ott biztos, hogy 3 egyforma kondi kell. Ha csak egy fázis kell akkor a másik 2-t legfeljebb nem használod :-) -de mondhatok más ötleteket is :-)


vas. dec. 19, 2004 23:34
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Hello!

Aszinkron motort generátorként? És műxik??? Csak nem a Föld mágneses mezejétől gerjed föl? Vagy most mi? :shock:


vas. dec. 19, 2004 20:23
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Hello!

Kicsit OFF: Használt már valaki 1 v. 3 fázisú aszinkronmotort generátorként? Úgy tudom nagykapacitású kondit kell a kimenettel párhuzamosan kötni. Valamennyire műxik, de érdekelne másnak is sikerült-e?


vas. dec. 19, 2004 17:41
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. jún. 28, 2004 18:00
Hozzászólások: 86
Hozzászólás villanymotor bekötése
380 V van a motorhoz. Már be is kötöttem csillagba .

Üdv : Tiva


vas. dec. 19, 2004 13:08
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 683
Tartózkodási hely: lehetőleg üvegközelben
Hozzászólás 
akkor most 220 vagy 380 van a mocihoz?


szomb. dec. 18, 2004 21:07
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás Re: villanymotor bekötése
Az ugyan az mint a 220/380V.
Tehát:
A névleges teljesítmény leadásához a nagyobb szám által jelölt hálózaton csillagba, a kisebb számmal jelölt hálózatban deltába kell kötni.

Az utóbbiban kötheted csillagba is, csak akkor a tejesítménye kb. a névleges 58%-a.


pén. dec. 17, 2004 18:04
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. jún. 28, 2004 18:00
Hozzászólások: 86
Hozzászólás villanymotor bekötése
hello

köszi a segitséget. És ha már igy témánál vagyunk , mondjuk az van az adattáblán hogy 380/220V akkor meg deltába kell kötni?

üdv : Tiva


pén. dec. 17, 2004 16:43
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás Re: Villanymotor bekötése
Szia!

230V -ra deltába kondival (kötheted csillagba is csak így kisebb lesz a teljesítménye)
380V háromfázisba csillagba.
Ezt jelenti a 230/400V


csüt. dec. 16, 2004 19:37
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 683
Tartózkodási hely: lehetőleg üvegközelben
Hozzászólás 
csillagba szokták.


csüt. dec. 16, 2004 18:18
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. jún. 28, 2004 18:00
Hozzászólások: 86
Hozzászólás Villanymotor bekötése
Sziasztok!

Adott egy 3fázisu villanymotor aminek az adattábláján ez áll 230/400V.
Hogy kell ezt bekötni a hálozatra? csillagba vagy deltába?
Köszi a segitségeket.

Üdv : Tiva


csüt. dec. 16, 2004 15:15
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 46 hozzászólás ] 

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Bing [Bot] valamint 55 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség