Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: szomb. ápr. 27, 2024 7:40



Hozzászólás a témához  [ 176 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Akku töltő 
Szerző Üzenet
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Elvileg az áramkorlát a kapacitás tizede kellene, hogy legyen, de rövid időre a két-háromszorosától se lesz baja, az autóban is a lemerült 55Ah-s akkut is elég rendesen megküldi a generátor, mégse megy tőle tönkre. Jó lesz ahhoz is az LM317-es táp.


hétf. aug. 24, 2009 17:34
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2273
Hozzászólás 
Köszönöm a segítségedet!
Nem lámpához lesz. Vagyis ahhoz is. Meg sziréna, meg kisrádió, stb. :D
A csomagtartón bőven elfér. Amúgy van egy másik ilyen akkum is, de az csak 7Ah-s és kb. fele ekkora. Lehet az megy majd fel a bicajra. Azt mekkora áramkorláttal kellene töltenem? Vagy annak is jó az 1-2A?
A töltési idő nem számít.


hétf. aug. 24, 2009 17:16
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
kispedro írta:
Sziasztok!
Kaptam egy akkumulátort: http://www.ealarmy.com.pl/118,EUROPOWER ... 17-12.html
Kérdésem, hogy mekkora feszültséggel és árammal kellene töltenem? 12V-os PC tápról 200-210mA-t vesz fel.
Kerékpárra szeretném majd feltenni. :lol:


Kicsit súlyos lesz kerékpárra, nem? Vagy nem világítani kell?

Ha adsz neki 14V-ot 1-2A körüli áramkorláttal (valami trafó+graetz+puffer után beteszel egy LM317-et 14V-ra beállítva), az már jó lesz. Az idők végezetéig rajtahagyva se lesz baja, viszont fel is töltődik róla. Gondolom nem lényeges a minél rövidebb töltési idő, mert így lemerült állapotból kb. 24 óra alatt fog feltöltődni teljesen.


hétf. aug. 24, 2009 14:33
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2273
Hozzászólás 
Sziasztok!
Kaptam egy akkumulátort: http://www.ealarmy.com.pl/118,EUROPOWER ... 17-12.html
Kérdésem, hogy mekkora feszültséggel és árammal kellene töltenem? 12V-os PC tápról 200-210mA-t vesz fel.
Kerékpárra szeretném majd feltenni. :lol:


hétf. aug. 24, 2009 14:25
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1149
Tartózkodási hely: Tatabánya
Hozzászólás 
Üdv!

Olyan akkutöltőt látott-e már esetleg valaki, amivel megbontatlan állapotukban lehet akkupackokat tölteni (külön az egyes cellákat, de nem megbontva)?


szomb. feb. 14, 2009 19:13
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. nov. 12, 2005 19:52
Hozzászólások: 54
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
Hali!
Egy kis infora lenne szükségem akku töltéssel kapcsolatban. Az utóbbi időben elég gyakran lehet olvasni klf. ismertetőkben akkuk impulzusos töltéséről, de akárhogyan kutakodtam, korrekt leírást nem találtam erről. A legtöbb ismertető misztikus homályba burkolja a dolgot, és néha úgy gondolom, hogy kamu az egész. Ha valakinek konkrétabb ismeretei vannak erről, vagy tud valami irodalmat, legyenszives írja meg.
Egyébként zárt, savas ólomakkuról lenne szó.
Kösz!
Üdv.: NDR


kedd ápr. 22, 2008 17:08
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
soma6230 írta:
Mostanában nem nagyon divat itt segíteni a lelkes amatőröknek!? Van 1-2 topik amiben elmondják egymásnak a tapasztalataikat az a kb15 ember, a többi le van sz...... Hol van már ez a fórum a régi önmagától??? :cry:


Most, hogy így ránk pirítottál, megnéztem az oldalt.
De ha már így rákérdeztél, Én pont azért nem reagáltam, ahogy a bevezetésnél kérdéseket feltetted! De most már Te is azt írod, hogy "elmondják egymásnak a tapasztalataikat " hát pld. itt van a bökkenő!

Hogyan tudná az ember garantálni az igényeidet, ha csak egy weblapon látja az áramkört. Az látható, hogy a sematikus rajz jó, és az áramkör után építhető. De a program....

A mai napig sem tudom mi az igazság az Ni-Mh aksik töltésével kapcsolatban. Ez a leírás, meg csak annyi különbséget tesz a Ni-Cd és Ni-Mh aksik között, hogy az első esetben 20mV, a második esetben 10mV a dV. De még az sem derül ki, hogy ez plusz, vagy mínusz. A mellékelt töltési feszültség diagrammon is látszik, hogy a töltésvége a két cella között teljesen eltérő.
A programvázlat amit közreadtak, az meg vicc. Abból, ki nem olvasod a lényeget!

Ezek után hogyan foglaljunk állást, arról, hogy "lehet-e hátulütője"? Arról nem beszélve, hogy "milyen biztonságos"! Az még tőled is függ, hogy rakod össze, hogy használod. (Kissé erőszakos manusokért egyébként sem vállalnék kezességet a biztonság tekintetében :wink: )

Nem csak az akkupakkok drágák, a tudás is az! Ha valamit "csillagászati áron" adnak, akkor abban biztos lehetsz, hogy azt az asztalod sarkán nem reszeled össze. Általában kezdő amatőr kollegák tulajdonsága, hogy minimális tudás mellett, a csillagos ég igényével állnak elő! (Tudnák idézni)
Akinek van már ismerete egyes témákban, az óvatosabban fogalmaz, és az igényeit is próbálja féken tartani, de legalább is a tudása, lehetőségei és a téma gazdasági határain belül ereszti szabadon gondolatait.

Hát kedves sporttársam ez lehet a kollegák és jómagam mély hallgatásának oka.

üdv! proli007


kedd ápr. 08, 2008 13:33
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39
Hozzászólások: 3683
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
Ez a microchip eredeti kapcsolásának tűnik,kicsit átalakítva,más PIC-re hangszerelve.
Ezeknél a töltőknél inkább az nem mindegy,miféle aksihoz,milyen követelményekhez való!
Mivel programlistát nem ad(nem látok),csak lefordított HEX-et,fejtse vissza a vacogós cápa!Aki ért az aksik lekivilágához,hamarabb megír egy újat.

Ja,ráadásul még a használati utasítás is olaszul van :roll:


kedd ápr. 08, 2008 11:07
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Igaz, hogy is képzelik a fórumozók, hogy nem dolgoznak érted? Sőt a többségnek még van pofája nem érteni is hozzá. Irgumburgum! Azonnal tanuljanak meg picet programozni, és elemezzék ki a programkódot, hogy te nyugodtan megépíthesd!


kedd ápr. 08, 2008 6:37
Profil Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Miért, abban benne volt eme töltő kivesézve? :lol:
Igazán megnézhetné valaki, hogy működhet egyáltalán!?


kedd ápr. 08, 2008 2:01
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Ha ez baj, akkor még nem olvastad az elektohorgász topicot anno :)


hétf. ápr. 07, 2008 21:14
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
soma6230 írta:
Sziasztok!

Szeretnék valami nagyobb tudású töltőt. Szerintetek ez http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&langpair=it%7Cen&u=http://digilander.libero.it/mircose/elettronica/cbat819/cbat819.htm&prev=/language_tools mennyire utánépíthető? Lehet hátulütője? Mennyire biztonságos? Mert elég drágák az akkupakkjaim, és sajnálnám kinyuvasztani őket. Egy hasonló gyári töltő meg a csillagos ég.

Köszi!

Mostanában nem nagyon divat itt segíteni a lelkes amatőröknek!? Van 1-2 topik amiben elmondják egymásnak a tapasztalataikat az a kb15 ember, a többi le van sz...... Hol van már ez a fórum a régi önmagától??? :cry:


hétf. ápr. 07, 2008 17:56
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
proli007 írta:
- Ismereteim szerint a targonca aksik(gépjármű meghajtó), más szerkezetűek, mint a gépjármű indító, v. a zselés kis aksik.

Hát én is ezt mondtam neki! ;-)

proli007 írta:
- Hát ha az egy jobb volt mint a kettő? Minden esetre, egy kétszeres kapacitású aksi jobb, mint kettő párhuzamosan.

... átépítette a hajót és kellett a plusz súly a hátuljába ;-)

proli007 írta:
Elvileg nem lehetne gond, a cellákon belül, a lemezek is párhuzamosan vannak tulajdonképpen kötve.

Csak egy sokszor töltött, meg egy új akku lett párhuzamosan kötve. Gondolom az nem jó...

proli007 írta:
- A szünetmentes táp péda rossz! Ott azért kapcsolják sorba, mert nagyobb feszültség esetén, az elektronika vesztesége kisebb.

Érdekes, mert van nem egy olyan szünetmentes (ráadásul APC), amiben nem 12V-os, hanem két 6V-os akku van... Pedig helyre, feszültésgre ugyanakkorák.
Lehet, hogy megmaradt nekik egy halom 6V-os akkujuk ;-))

proli007 írta:
(Próbáltam nem válaszolni, de senki nem szólt hozzá)

Miért kellett volna nem válaszolni? Egy fórum nem azért van, hogy válaszoljanak a kérdésekre?! (bár egyre inkább úgy veszem észre, hogy tényleg nem ezért vannak....)

Azért köszönöm a válaszaidat ;-) Többet nem kérdezek. Üdv!


szer. ápr. 02, 2008 11:36
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
vasti írta:
..Hiszen a targonca akkukat 300A-el töltik a melóhelyen, és bírják!
... Szerintem a fő probléma az, hogy párhuzamosan kötött két akkut: eddig csak egy volt benne, és nem volt gond.
....Egyrészt, így sokkal tovább (biztosan több, mint 2x annyi ideig) kellene töltenie az akkukat, és nem is egyformán töltődnek, nem ugyanakkora áram folyik a a két ágban, és egyre kevésbé egyformán töltődnek, és merülnek le...
...A másik probléma az lehet, hogy a párhuzamosan kapcsolt akkuknak valamiért hamarabb leesik a feszültsége a 2-3A terhelőáram hatására: nem tudom miért (talán az eredő "belső ellenállás" megváltozása miatt), de én így vettem észre.
...(talán nem véletlen, hogy a szünetmentes tápegységekben mindig sorba kapcsolják az akkukat, pedig ott aztán kell amper: 15-30A-ek folynak a ks szünetmentesekben is...


- Ismereteim szerint a targonca aksik(gépjármű meghajtó), más szerkezetűek, mint a gépjármű indító, v. a zselés kis aksik.
- Hát ha az egy jobb volt mint a kettő? Minden esetre, egy kétszeres kapacitású aksi jobb, mint kettő párhuzamosan.
- Nem kétszer annyi ideig, hanem a feltöltési szintig kell tölteni. (Hiszen lehetne kétszer akkora árammal.) Elvileg nem lehetne gond, a cellákon belül, a lemezek is párhuzamosan vannak tulajdonképpen kötve.
- A belsőellenállás nem okozhatna problémát, hiszen mindig a kisebb belsőellenállású eszközből folyna ki nagyobb áram, és annak kapacitása a nagyobb. Csak akkor van gond, ha a két aksi között kiegyenlítő áram folyik. (Bár a belső ellenállás elég összetett dolog, és nincs közvetlen összefüggésben csak a töltöttségi szinttel.)
- A szünetmentes táp péda rossz! Ott azért kapcsolják sorba, mert nagyobb feszültség esetén, az elektronika vesztesége kisebb.
Egy aksit akár így, akár úgy kapcsolnak, a kivehető teljesítmény elvileg ugyan akkora.

(Próbáltam nem válaszolni, de senki nem szólt hozzá) :D

üdv! proli007


szer. ápr. 02, 2008 10:51
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Sziasztok!

Szeretnék valami nagyobb tudású töltőt. Szerintetek ez http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&langpair=it%7Cen&u=http://digilander.libero.it/mircose/elettronica/cbat819/cbat819.htm&prev=/language_tools mennyire utánépíthető? Lehet hátulütője? Mennyire biztonságos? Mert elég drágák az akkupakkjaim, és sajnálnám kinyuvasztani őket. Egy hasonló gyári töltő meg a csillagos ég.

Köszi!


kedd ápr. 01, 2008 19:35
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
Köszönöm, hogy megerősítettél ;-)

Nem akarok olyan töltőt csinálni, ami kinyírja az akkut, akárhogy erősködik a tesóm ;-) Azt is hiába mondom neki, hogy a hagyományos autóakkukhoz való töltővel ne töltse, mert nem fogja bírni... Mindegy, ő "tudja". Hiszen a targonca akkukat 300A-el töltik a melóhelyen, és bírják! ;-)

Amúgy az akku(k) egy modellhajóban vannak, és az a probléma, hogy hamar lelassul a hajó. Szerintem a fő probléma az, hogy párhuzamosan kötött két akkut: eddig csak egy volt benne, és nem volt gond.
Egyrészt, így sokkal tovább (biztosan több, mint 2x annyi ideig) kellene töltenie az akkukat, és nem is egyformán töltődnek, nem ugyanakkora áram folyik a a két ágban, és egyre kevésbé egyformán töltődnek, és merülnek le...
A másik probléma az lehet, hogy a párhuzamosan kapcsolt akkuknak valamiért hamarabb leesik a feszültsége a 2-3A terhelőáram hatására: nem tudom miért (talán az eredő "belső ellenállás" megváltozása miatt), de én így vettem észre. (talán nem véletlen, hogy a szünetmentes tápegységekben mindig sorba kapcsolják az akkukat, pedig ott aztán kell amper: 15-30A-ek folynak a ks szünetmentesekben is...

Van valami valóságalapja az "okoskodásomnak"? ;-)

Üdv!


vas. márc. 30, 2008 23:38
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
vasti írta:
...Jól gondolom, hogy ennek így kell működni?
..Szerinte ha napokig rajtahagyja úgy, hogy közben a fesz 7.2V körül van, akkor sem bírja sokáig az akku
... ha meg feszültségkorlátozás nélkül adnám neki a villanyt, akkor nagyon felmenne a kapocsfeszültség, károsodna az akku...
...El vagyok tévedve, vagy kb. jó úton vagyok? ;-))) És honnét tudom meg, hogy az akku feltöltődött?! Mert ugye a töltőáram nem állandó közel sem...


Hello!

- Jól gondolod, ez pont olyan mint egy áramkorlátos tápegység, csak töltéskor fordítva működik, mint egy táp.
- Sajnos, ahogy megközelíti a végfeszültsége, a töltőáram csökken és így a töltésfeszültség elérése a "végtelenségig" tart. Viszont nem illik az aksit más paraméterekkel tölteni, mint ami rá van írva. (Ill. valószinűleg az élettartama csökken.)
- Van ilyen töltési eljárás is. Amivel te töltesz az IU karakterisztikának csúfolják, az állandó feszültségű, pedig csak U, vagy UI. Mert szinte nem korlátozzák az áramot, és a kapocsfeszültség töltés alatt állandó. A töltés végére, az áram csökkenéséből következtetnek. De ez egy gyorstöltési eljárás, zselésnél nem próbálnám ki.
- Jó úton jársz, csak ezeknek az aksiknak az élete (kapacitásvesztése) néhány év. (és az a raktárban is eltelhet) A töltés végetért, ha a töltőáram lecsökkent a tizedére, és ezután még eltelt 2óra.

üdv! proli007


kedd márc. 18, 2008 8:21
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
Sziasztok!

Építettem anno egy töltőt ólomzselés akkuhoz a segítségetekkel. 6V/4Ah-s az akku. UI fajta a töltő, ha jól mondom: tehát beállítom a kimeneti feszt 7.2V-ra, és van benne áramkorlátozás is, 600mA körül.
Szerintem jól működik: miután ráteszem a valamennyire lemerült akkura, egy ideig viszonylag stabilan az áramkorlát által beállított töltőáram folyik, a kapocsfeszültség meg alacsonyabb a beállítottnál. Aztán ahogy töltődik az akku, megy le a töltőáram, és megy fel a kapocsfeszültség, egészen kb. 7.2V-ig: aztán a feszültség marad annyi, áram meg egyre kevesebb csordogál.

Jól gondolom, hogy ennek így kell működni? Az akkun rajta van, hogy mekkora lehet max. a töltőfeszültség meg a töltőáram, azt talán nem kellene túllépnem... Tehát ha az áramkorlátot a max. töltőáramra, a stabilizátort meg a max. feszültségre állítom be, akkor kb. mindent megtettem, hogy az akku rendesen feltöltődjön?

Azért kérdezem, mert a tesóm szerint, aki használja, nem tölti fel az akkut rendesen. Szerinte ha napokig rajtahagyja úgy, hogy közben a fesz 7.2V körül van, akkor sem bírja sokáig az akku... (tudom, hogy csak 6.9V körül szabadna pufferesen tölteni, de "gyorstöltőnek" csináltam, csak a bátyó kísérletezett vele ;-) De ha a feszültséget nem lépem (nem léphetem) túl, akkor ennél gyorsabban nem tudom tölteni, mert a töltőáram az akku belső ellenállásától függ: ha meg feszültségkorlátozás nélkül adnám neki a villanyt, akkor nagyon felmenne a kapocsfeszültség, károsodna az akku...

El vagyok tévedve, vagy kb. jó úton vagyok? ;-))) És honnét tudom meg, hogy az akku feltöltődött?! Mert ugye a töltőáram nem állandó közel sem...

Üdv!


hétf. márc. 17, 2008 23:13
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
> A kimeneten 11,2 V van ha rádugom a kb 7,5V-ra merült akkut.

Ha ezt ugy kell ertenem hogy hogy az akku kapcsan mersz 7.5V-ot
es amikor rateszed a toltot felugrik egybol 11.2V-ra, akkor keress
masik akkut (nem kuka, veszelyes hulladek).


vas. márc. 16, 2008 13:48
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
soma6230 írta:
AC 20V 1,5A-es dugasztáp van egyenrántgatva és 4400 uF-el pufferelve. A graetz tokozott típus. Egy bazi bordán van mindkettő félvezető, nem forrók, langyosak.


Hello!

Szerintem mérjél, bemeneten-kimeneten-ellenálláson feszt, mert valami árulás van. Fogd meg a stabit is, mert esetleg rossz a hőátadás. Elég "hő szaga" van a dolognak.

Esetleg rossz az LM317.

üdv! proli007


szomb. márc. 15, 2008 21:40
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
AC 20V 1,5A-es dugasztáp van egyenrántgatva és 4400 uF-el pufferelve. A graetz tokozott típus. Egy bazi bordán van mindkettő félvezető, nem forrók, langyosak.


szomb. márc. 15, 2008 20:40
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Hűtőfelület van a szabályzón? Mekkora a bemenő feszültség?


szomb. márc. 15, 2008 20:36
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Aki sejti mi lehet légyszi segítsen, sürgősen meg kéne oldanom a problémát. Köszönöm!


szomb. márc. 15, 2008 20:30
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Hali!

9,6 V-os 3Ahs ni-mh akku pakkom ezzel szeretném tölteni:
Kép

Meg is csináltam, de 1,25 ohmos ellenállással csak 700mA áram folyik, ha rádugom az akkut, ez még a kisebbik baj. Az a gáz hogy csökken is folyamatosan, szép lassan. Így nem tudok töltésidőt számítani. A kimeneten 11,2 V van ha rádugom a kb 7,5V-ra merült akkut. Aki tud segíteni kérem segítsen. Köszi!


pén. márc. 14, 2008 21:58
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
k.krisz írta:
Azt tervezem, hogy automatává (vagy valami olyasmivé) teszem az LM317-es töltő és ellenállásos kisütő egységemet.


Nem írtad le, hogy milyen aksikat akarsz tölteni.
A leírásból talán kiderül, NiCd v. NiMh.

A kisütési feszültségnek a 0,75V kissé alacsony.
A töltési végfeszültség figyelése önmagában sajnos nem elégsséges.

De kutakodjál a Fórumon, mert ebben a témában már megnyitott topikot is fogsz találni, sok-sok véleménnyel.

pld.: "Ceruza akku töltése"

üdv! proli007


szomb. nov. 10, 2007 23:31
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 353
Hozzászólás 
Hali!

Azt tervezem, hogy automatává (vagy valami olyasmivé) teszem az LM317-es töltő és ellenállásos kisütő egységemet.

A kisütésre meg is van a megoldás, mégpedig ez. Ez kb 0.75V-ig sütötte ki az akksikat nekem, szóval tökéletes.

Viszont a töltés leállításával még nem vagyok tisztában. Van egy-két ötletem, leírom, bíráljátok, mondjatok tőle egyszerűbbet, mert biztos van.

Szóval van a töltőben egy (pontosabban 4db, minden cellához 1-1) műveleti erősítős kapcsolás, ami jelez, ha elért az akksi egy bizonyos kapocsfeszültséget. Ezzel a jellel ha begyújtanék egy tirisztort, ami egy relével van sorbakötve, akkor a relé behúzna, az akksit pedig leválasztaná a töltőről. Ha jól gondolom, a relé addig behúzva maradna, amíg ki nem kapcsolom a töltőt. Ehhez milyen olcsóbb fajta tirisztort lehetne használni?

Gondoltam még arra is, hogy öntartóra kötöm be a reléket, de a két áramkörösek drágábbak, bár lehet ugyanannyiba jönne ki, mint az előbbi tirisztoros megoldás.

Ez a két ötletem lenne, várom a véleményeteket, esetleg más megoldásokat.

Krisz


szomb. nov. 10, 2007 13:15
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
topeti írta:
Úgy látom nem vagy egyedül ezzel az IPC-1L töltővel, én is ezt néztem ki a conrad-os katalógusból.
Hátha a Jézuskától kapok egyet! :P :D

Én nem hiszem, hogy kihúzom karácsonyig ;-))) Csak meg akarom spórolni a postaköltséget, vagy legalább egy részét, és várom, hogy egy ismerős eldöntse, akar-e rendelni a Conrad-tól... De remélem, 1-2 héten belül meglesz.

Üdv!


kedd nov. 06, 2007 10:09
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. aug. 15, 2004 15:17
Hozzászólások: 1273
Tartózkodási hely: Otthon
Hozzászólás 
vasti írta:
Szeretnék egy IPC-1L-t venni, mert nekem főleg kisebb akkuim vannak (1200-2100mAh), és sokallom az 1A töltőáramot.

Szia !

Úgy látom nem vagy egyedül ezzel az IPC-1L töltővel, én is ezt néztem ki a conrad-os katalógusból.
Hátha a Jézuskától kapok egyet! :P :D

proli007
jó vásárlást kívánok a vasti töltőjéhez.


kedd nov. 06, 2007 1:27
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
proli007 írta:
Küld el nekem, vevő vagyok rá!

OK, küldök e-mailt, megbeszéljük a többit. Üdv!


vas. nov. 04, 2007 18:35
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
vasti írta:
Ha érdekel, az enyém eladó 3500 forintért ;-)


Vasti!
Küld el nekem, vevő vagyok rá!

üdv! proli007


vas. nov. 04, 2007 17:28
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
topeti írta:
Érdeklődnék, hogy az alábbi töltőről mi a véleményetek.

Nekem van, úgy fél éve használom, teljesen jó. Kisüt, cellánként tölt 1A töltőárammal, elvileg hővédelem is van benne.

Ha érdekel, az enyém eladó 3500 forintért ;-) Garis még. Szeretnék egy IPC-1L-t venni, mert nekem főleg kisebb akkuim vannak (1200-2100mAh), és sokallom az 1A töltőáramot. Meg van még a csomagolása is, meg persze minden kacat hozzá (usb és szivargyújtó adapter)

Üdv!


vas. nov. 04, 2007 17:07
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
topeti írta:
Sziasztok
Érdeklődnék, hogy az alábbi töltőről mi a véleményetek.
http://orfeusz.addel.hu/detailproduct.p ... tid=102731
Érdemes-e ilyet venni vagy gyorsan felejtős.


Nem ismerem a készüléket, de ha igaz ami le van írva, akkor nem rossz vétel. (pld.Ha az "egyesével tölt", tényleg cellaszintű töltést jelent)

üdv! proli


szomb. nov. 03, 2007 14:43
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: vas. aug. 15, 2004 15:17
Hozzászólások: 1273
Tartózkodási hely: Otthon
Hozzászólás 
Sziasztok

Érdeklődnék, hogy az alábbi töltőről mi a véleményetek.

http://orfeusz.addel.hu/detailproduct.p ... tid=102731

Érdemes-e ilyet venni vagy gyorsan felejtős.



ui.
Kedves kovacsk !
Küldtem neked privátüzit.


pén. nov. 02, 2007 20:20
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: csüt. aug. 23, 2007 17:35
Hozzászólások: 19
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás 
Halihó!

Nem olvastam végig a hozzászólásokat, de szeretnék néhány töltőt ajánlani nektek. Ezek a készülékek viszonylag olcsók, és elég megbízhatók is. Többségükkel már évek óta foglalkozom. Teszteltem is, használtam is, mások visszajelzése is azt mondatják velem: Jó szívvel ajánlom!

MW1270: 2 vaggy 4db AA/AAA Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (Kisüt, tölt, csptölt, -dV. Hálózatról, sziargyujtóról és USB portról használható.)
Hátránya: Csak párossávsl kezeli az akkukat.
Töltőáramok: USB: AA:750mA/2db cella, 500mA/4db cella. AAA: 300mA
(a leírása nem ad meg az USB-nél cseptöltő áramot)
Hálózat/sziv.gyújtó: AA:800mA (80mA csaptöltés) AAA:300mA (30mA csept.)

MW6778: 1-4 AA/AAA Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (Tölt, csptölt, -dV. Hálózatról, sziargyujtóról használható.)
Minden cellát külön kezel, LCD kijelzőn nyomon követhető a töltés és a töltöttségi állapot.
Hátránya: Nincs kisütés rajta.
Töltőáramok: AA: 800mA (80mA csept.) AAA: 300mA (30mA csept.)

MW6178(3): 1-4 AA/AAA Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (Kisüt, tölt, csptölt, -dV, LCD kijelző. Hálózatról, sziargyujtóról használható.)
Minden cellát külön kezel, LCD kijelzőn nyomon követhető a töltés és a töltöttségi állapot.
Töltőáramok: AA: 1000mA (100mA csept.) AAA: 500mA (50mA csept.)

MW9168GS: 1-4 AA, AAA, C, D és 1db 9V Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (Kisüt, tölt, csptölt, -dV, Memory refreshing)
Hátránya: Csak párossávsl kezeli az akkukat. A 9V-ost nem kezeli automatán, és csak hálózatról használható.
Töltőáramok: AAA:300mA, AA/C/D:800mA, 9V: 13mA

MW6278: 1-4 AAA, AA, C, D és 1-2db 9V Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (Kisüt, tölt, csptölt, -dV, LCD kijelző. Hálózatról, sziargyujtóról használható.)
Minden cellát külön kezel, LCD kijelzőn nyomon követhető a töltés és a töltöttségi állapot (kivéve a 9V-ost).
Töltőáramok: AAA:500mA, AA/C/D:1000mA, 9V: 13mA (ezt még én sem használtam, nem tudom a 9V-ost automatán kezeli-e)

Egyéb cukorságok:
MW8998(1)GS: 1-10db AA/AAA és 1-2db 9V-os Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz (kisüt, tölt, cseptölt, -dV. Hálózatról, sziargyujtóról használható.)
Minden cellát külön kezel. Nem tudom, hogy a 9V-ost automatán kezeli-e.
Töltőáramok: AA/AAA: 10x(1,4V DC /250mA) 9V: 2x(9,0V DC /30mA) (ezt a töltőt sem használtam még)

MW6288GS: Gyorstöltő 9V-os Ni-Cd/Ni-Mh blokk akkukhoz. Kisüt, tölt, cseptölt, -dV. Csak hálózatról használható. és csak 9V-oshoz.
Töltőáramok: (9,8V)70mA

MW3168TD: Időzítős töltő Ni-Cd/Ni-Mh akkuegységekhez 1-10 celláig. Hálózatzól és szivargyujtóról is használható.
Szivargyujtóról használva max.: 6cellát tud tölteni. Be kell állítani a töltési időt és a töltőáramot.
Az idő leteltével a töltés átkapcsol cspegtető töltésre ha fel van töltve az akku, ha nincs. (praktikus kis gép)
Beállítható idők:0,5h-1h-2h-3h-4h-6h-8h Beállítható töltőáramok: 50mA-100mA-200mA-300mA-400mA-500mA-600mA

MW7168: Kifejezetten modellezőknek ajlnlott töltő. Csakis szivargyujtóról használható illetve adnak hozzá átalakító kábelt, hogy gépkocsi akkuról
is működtethető legyen.(Ha hálózatról akarjuk járatni, kb.:8-10A-es trafót+egyenirányítást+kondit javasolnék. Én egy kibelezett
gépkocsi akkutöltőről járatom. Ez bírja a dinamikus áramfelvételt.)
1-10 celláig Ni-Cd/Ni-Mh akkukhoz használható. Beállítható a töltőáram 100m-4000mA-ig (csak drurva állítási lehetőség van)
Az oldalán kinyitható kis ajtó mögött egy "karperec" van, amit ha rácsatolunk az akkura hővédelmi szerepet tölt be. (Gyorstöltésnél praktikus.)
Az akkuk feszültségét automatikusan érzékeli (hány cellából áll). Kisüthetjük vele az akkut. Gyorstöltés, cseptöltés.

Hát ennyi!
Árakat szándékosan nem írtam. Inportőr (reklám nélkül, mert nincs hozzájuk közöm) Kontel kft. (Bp.)
Remélem talál mindenki magának és céljainak megfelelő töltőt. És talán segítettem is egy picit ebben.
Üdv!
K.


szomb. okt. 27, 2007 10:45
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
1000 köszönet. Sok időmet fogja ez az egyszerű töltő megspórolni.


pén. okt. 26, 2007 20:52
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1174
Hozzászólás 
soma6230 írta:
...Ha a linken lévőt csinálom meg az is jó? http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/sccs.htm...

Nos: Ha link szerintit építed meg, akkor a 27 Ohm értéke a következő szerint alakul: 1,25 V / szükséges áram. A fenti példa szerint, ha 660 mA áram kell, akkor R=1,25/0,66 vagyis 1,9 Ohm. A 400 mA-hez pedig 3,125 Ohm. De: 1,25 V x 0,66 A = 0,825 W, tehát legalább 1 W-os ellenállás legyen. Vagy inkább 4 db párhuzamosan kapcsolt 7,5 Ohm 0,25 W. Hja, még valami: a 100 uF értékét növeld meg legalább 1000 uF-ra, valamint az 56 Ohm és a LED nem kell (helyette rövidzár).

http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM317.pdf

Az adatlap szerint (Figure 3.) az IC Dropout feszültsége 2 V körüli, tehát ajánlott, hogy (terhelt állapotban) a puffer kondenzátoron legalább 5 V-al több legyen, mint az akkuk kapocsfeszültsége teljesen feltöltött állapotban ("tudjon" az IC miből gazdálkodni)!

Ha viszont dugasztáp + ellenállás lesz a töltőd, a következőt ajánlom: 12 V-os táp, ami terheletlenül lead vagy 15 V-ot. Az akkud valami 9,6 V-os? akkor R = (15 - 9,6) / 0,66, ami 8,15 Ohm. Valószínűleg ennél kisebb ellenállásra lesz szükséged, 6,8 vagy 4,7 Ohm körülire. Multiméterrel mérd meg az áramot és korrigálj. Korrigálni nem is annyira az ellenállás értékét kell, hanem a töltési időt is lehet! Apropó: utóbbi ellenállások több W teljesítmény-igényűek is lehetnek!

Gilszkilabor


pén. okt. 26, 2007 18:24
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Köszi!
Valami hasonló bonyolultságúra gondoltam. :) Ha a linken lévőt csinálom meg az is jó? http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/sccs.htm Csak a 27 ohm-ot le kell csökkentenem? még1 9,6-os pakknál hány voltot adjak a stab.ic nek? illetve ha a dugasztáp+ellenállást választom akkor mekkora legyen a feszültség? KÖSZÖNÖM!


csüt. okt. 25, 2007 20:24
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1174
Hozzászólás 
soma6230 írta:
köszi, de nekem drága. Nekem nem kell autómata, meg kisütő.... egy fing egyszerű töltő kéne.

Irgum-burgum!

Dugasztáp vagy hasonló, meg egy soros ellenállás. Valami 7 órás töltést írtál? Akkor a töltőáram legyen 0,2 x C. Tehát a 3300 mAh akkut 660 mA-el töltsd, a 2000-est pedig 400-al.

Gilszkilabor


csüt. okt. 25, 2007 19:21
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
köszi, de nekem drága. Nekem nem kell autómata, meg kisütő.... egy fing egyszerű töltő kéne.


kedd okt. 23, 2007 22:19
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
soma6230 írta:
Akkor senkinek nincs valami bevált cucca?

Ezt találtam:
http://forum.rcmodell.hu/viewtopic.php?t=32804

... szerintem mire mindent megveszel, és bedobozolod, már többe kerül, még ha működik is, és ráadásul úgy, ahogy szeretnéd ;-))

Üdv!


kedd okt. 23, 2007 22:03
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
snapscan írta:
Biztos, hogy szerencsés az LM317 ilyetén kapcsolása töltőnél?

Igazad van, ólomzseléshez elmegy, de NiCD akkukhoz nem az iagzi, finoman szólva...


kedd okt. 23, 2007 21:37
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Akkor senkinek nincs valami bevált cucca?


kedd okt. 23, 2007 17:41
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
vasti írta:
http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/charger/charger.htm

Ebből kiindulhatsz. Hogy mekkora feszültségre meg áramra állítsd, meg hogy mennyi ideig tölts, azt már meg nem mondom neked ;-)


Biztos, hogy szerencsés az LM317 ilyetén kapcsolása töltőnél? Igazi áramgenerátort nem látok, ha az áramfigyelő ellenálláson esik a tranyó nyitófeszültsége, egyszerűen lekapja a feszt 1.2V környékére. Javítsatok ki, ha nem így van. Egy külön áramgenerátor, utána egy fesz. stab. nem lenne barátibb?


kedd okt. 23, 2007 14:44
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
http://www.vt52.com/diy/myprojects/othe ... harger.htm

Ebből kiindulhatsz. Hogy mekkora feszültségre meg áramra állítsd, meg hogy mennyi ideig tölts, azt már meg nem mondom neked ;-)

Amúgy a NiCd-hez jobb lenne valami automata cucc, hogy ne lehessen túltölteni... Nekem az ólomzseléssel könnyebb dolgom volt...

Lehet, hogy jobb lenne valami gyári cuccot keresni modellboltban?! Nem olyan nagy összegek, főleg egy eldurrantott akkupack-hoz képest ;-)

Üdv!


kedd okt. 23, 2007 14:27
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás 
Esetleg kapcsolásban és méretezésben tudsz segíteni?
Köszönöm!


kedd okt. 23, 2007 14:22
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
Helló!

L200 meg LM317 IC-vel is lehet ilyen töltőt csinálni, pont ilyenekről beszéltünk ;-) Sőt, a legutolsó töltőmön a töltőáram és a feszültésg is átkapcsolható ;-))))) (mivel különböző 6V-os és 12V-os akkukhoz kellett a faternak)

Üdv!


kedd okt. 23, 2007 14:18
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: hétf. jún. 06, 2005 21:42
Hozzászólások: 46
Tartózkodási hely: Bonyhád
Hozzászólás akku
Hali!

Van 2 9,6 V-os akku-pakkom az egyik 3300mAh-ás ni-mh, a másik 2000-es ni-cd. Azt hallottam hogy a helyes töltési idő: akku kapacitás / töltőáram * 1.4 . Nekem csak egy pici 150mA töltőm van. Ezzel baromi sok idő a töltés. Valami egyszerű töltő? Kb 6-7 órásra kéne belőni, esetleg állithatóta. köszi.


kedd okt. 23, 2007 14:13
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
proli007 írta:
- A terhelő ellenállásnak nagy a 22ohm, mert 13.6V kimenő feszt beállítva, maximum 620mA áram folyhat. Ha ez a terhelés

Igen, erre én is rájöttem közben ;-))) Valami félreszámoltam.
Megoldottam átmenetileg úgy, hogy a műszert árammérés állásban rádugtam a kimenetre ;-) Így kb. pontosan hozza a számolt áramokat.

proli007 írta:
Ha a váltófeszültséged 13Vac, akkor annak egyenirányított feszültsége, veszteségeket beszámítva, hozzávetőlegesen 17V, ami nem elegendő, mert 13.6V+4V=17.6V. Tehát ebben semmi tartalék nincsen, mert a

...sőt, el is mértem magam... Mert terheletlenül mértem a tápot, és mivel vacak (kicsi) lehet a trafó, becsapódtam. Ugyanis terhelve (7-800mA között) már csak 10V van a trafón, szóval ezzel a trafóval csak 6V-os akkukhoz jó, de majd szerzek másikat.

proli007 írta:
- A kimeneti soros diódáknak a hatása szinte semmi, mert ha átgondolod, akkor láthatod, hogy fordított polaritás esetén is nyitva vannak a diódák, és a fordított töltőáramot, vagy az aksiból visszajövő ellentétes áramot simán beengedi a dióda.

Ezt majd még átnézem... Igazából az ellen kellene védenie, hogy KIKAPCSOLVA fordítva rádugva ne szálljon el. Mert az LM317-es töltőmet most dugta rá a tesó éppen fordítva ;-)

proli007 írta:
- A shunt ellenállások kapcsolóval történő váltása, újabb hibalehetőség, a kapcsoló átmeneti ellenállása miatt. (Ha most nincs, majd lesz!) A 2. lábon

Nincs jobb ötletem, 1,2Ah-s és 6 meg 7Ah-s akkukat is kell tölteni...

proli007 írta:
- 6V/1A kimenet esetén, szép disszipációra számíthatunk, amit Én inkább

Igen, még így, kisebb feszültésgű trafóval is fűt rendesen. Bár a gyakorlatban: egy nem túl nagy PI-es procihűtőre fúrtam fel, és egy jól lemerült (a hajó már lassan vánszorgott vele) 6V/4Ah-s akku töltése közben meleg volt, de rajta tudtam tartani a kezem, és egy idő után persze elkezdett visszahűlni. Szóval nem vészes.

proli007 írta:
- A kimenő feszültség értékével egyébként, továbbra sem értek egyet, szerintem változatlanul 14.2V-ra kell tölteni az aksit..

Igen, a 12V-os akkut annyira akarom, a 6V-os akkuhoz meg 7.15V körüli kimenő feszültéget állítottam be úgy megterhelve ellenállással, hogy 20mA körüli áram folyt a kimeneten. "Szintentartásra" meg ott lesz a másik töltő, ha kell (LM317), azt 6.9V-ra állítottam, szóval azt rajta lehet hagyni.

proli007 írta:
De ezzel a kapcsolással, a töltés vége felé a töltőáram egyre csökken, és a töltés idejét a végtelenségekig elhúzza

Ezt is tudom.... Sajnos az ár, a bonyoloultság, stb., kompromisszumot kell kötnöm ;-)

proli007 írta:
Na, remélem nem sikerült a kedvedet szegnem! További jó buherálást kívánok!

Á, dehogy ;-))) Jól működött a hétvégén, gyorsan és jól feltöltötte (szerintem) a 6V-os akkut, a bátyám csak nézett: érezhetően jobban ment a hajó, mert előtte valami horgászlámpához adott töltővel töltötte ;-))) (Igaz, az 600 ohmos ellenállással terhelve 6,4V körül adott ki, szóval fel nem töltötte volna soha az akkut.)

A buherálástól meg aztán pláne nem, most már tényleg nekiállok a fejhallgató erősítőnek: csak még mindig nem 100%, hogy melyiknek... Szerintem valamelyik A osztályú lesz, de még gondolkodok pár napot ;-)

Üdv!


vas. szept. 23, 2007 19:10
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03
Hozzászólások: 752
Tartózkodási hely: Paks
Hozzászólás 
vasti írta:
.. a végén meg még1 dióda, hogy a kondi ne szálljon el fordított polaritású bekötés esetén
... Ja, és a trafó üresjárati feszültsége "csak" 13V, de mivel 6V-os töltőként sem működik, nem hiszem, hogy a tápfesz kevés....


Hello Vasti!

Na végre megnéztem az L200-at, hát nem ájultam el tőle.

Ez a kapcsolás, tulajdonképpen egy áramkorlátos tápegységnek felel meg. Amíg a terhelés kis értékű, addig a kapcsolás feszültség korlátja szabályoz, és tartja a beállított kimenő feszültséget. Ha a terhelő áram értéke, már több mint az áramkorlát, akkor az megpróbálja a kimenő áramot állandó értéken tartani, így a kimeneti feszültség fog csökkenni.
Ez, ugye töltőként fordítva működik, míg az aksi feszültsége alacsony, az áramkorlát állandó áramot tart, majd a feszültséghatár elérésekor az áram csökken, mert a töltési feszültség a beállított értéken stabilizálódik.

A méregetéseidben azért több problémát is látok

- A terhelő ellenállásnak nagy a 22ohm, mert 13.6V kimenő feszt beállítva, maximum 620mA áram folyhat. Ha ez a terhelés kisebb, mint az áramkorlát, akkor a feszültség már nem nő tovább, ezért a kimenőáram sem érheti el a beállított áramkorlát értékét. (Tehát 400mA esetén még jó lehet, de 1A mellett már nem az áramkorlát szabályoz, hanem a feszültségkorlát.)
6.8V esetén az áram értéke már csak 310mA lehetett.
Hogy az áramkorlát működését ellenőrishessük, ahhoz "túl kell terhelni" a töltőt. (pld.: 13.6V-nál 12ohm, 6.8V-nál maximum 6ohm)

Én, hogy a feszültség szabályzó hatástalan maradjon, 4.7ohm ellenállással terheltem az áramkört.

Áramkorlátozó feszültségek a 2. és 5. lábak között:
1ohm shunt ellenállás, és 425mA áram mellett 432mV
0.33ohm shunt ellenállás, és 1.15A mellett 377mV

Látható, hogy a határoló feszültség nem állandó, sőt növekvő áram mellett csökkent! Ennek vélhető oka az IC belső kialakítása. A valós végfokozat kimenet és az 5. láb között számításaim alapján 0,088..0,1ohm ellenállás van. (ez lehet a csip kivezetése, de belső félvezető is, mert nem tűnik lineárisnak) Az áramkorlát értéke, így nem túl korrekten számítható, ill. be kell számítani a shunt ellenállással sorba kapcsolódó "belső ellenállást". Ez lehet a magyarázata, hogy nem a számított értékeknek megfelelő az áramkorlátozás. (Így valóban a 2. és 5. lábat rövidrezárva, a belső ellenálláson létrejön a korlátozás, hiszen még akkor is ott a "belső ellenállás".)

- Feszültség tartalékok:
Az egyenirányított és brummfeszültséggel terhelt tápfeszültségnek, meg kell haladni egy értéket, különben a brumm kilóg a kimeneten és feszültség (áram) csökkenést okoz.
Az IC végfokozat számára, fenn kell tartani 1.5V-ot (a katalógus alapján úgy, mint a méréseim alapján), hogy szabályozhasson. Ha Te soros diódákat tettél a kimenetre, akkor az további 2*0.7V és a shunt ellenálláson eső feszültséget is kell pótolni, ez durván újabb 0.5V. Plusz ehhez jön hozzá a brummfeszültség kb. (kétutas egyenirányítóval számolva) számított értéke, ami újabb 1V feszültség. Ez összesen 4.4V-ra rúg.
Ha a váltófeszültséged 13Vac, akkor annak egyenirányított feszültsége, veszteségeket beszámítva, hozzávetőlegesen 17V, ami nem elegendő, mert 13.6V+4V=17.6V. Tehát ebben semmi tartalék nincsen, mert a hálózati feszültség -15%-os csökkenését is be kellene számítani. Nem beszélve arról, hogy állításod szerint a trafó a 13V-ot "terheletlenül" adta le. Tehát a terhelés feszültségcsökkentő hatása, sincs beszámolva. (6V esetén, persze igazad lehetne.)

- A kimeneti soros diódáknak a hatása szinte semmi, mert ha átgondolod, akkor láthatod, hogy fordított polaritás esetén is nyitva vannak a diódák, és a fordított töltőáramot, vagy az aksiból visszajövő ellentétes áramot simán beengedi a dióda.
Ezeknél a kapcsolásoknál célszerűbb a kimeneten egy biztit alkalmazni, és előtte a kimenetre egy záróirányba kötött diódát a töltő kimenetével párhuzamosan kapcsolni. Töltéskor a dióda zárva van, viszont fordított polaritás esetén kinyit és kiveri a biztit. Helyesen megválasztott (böszme BYX) dióda esetén, a dióda életben marad, és "csak" a biztit kell cserélni.

- A shunt ellenállások kapcsolóval történő váltása, újabb hibalehetőség, a kapcsoló átmeneti ellenállása miatt. (Ha most nincs, majd lesz!) A 2. lábon az áramkorlát vezérléséhez sajnos áram szükséges, ezért oda ellenállásokat kötni nem célszerű, így a shunt ellenállások váltása nagyobb ellenállás beiktatásával nem igazán oldható meg. Megoldás lehet, a katalógusban látott kiegészítő OPA IC. De, ha már ruházzuk az áramkört, akkor minek kínlódunk a silányságával, más megoldást is kieszelhetünk!

- 6V/1A kimenet esetén, szép disszipációra számíthatunk, amit Én inkább egy ellenállásba (még inkább egy izzóban, ami egyben áramgenerátor is) szoktam kipumpálni, mint a szerencsétlen végfokba.

- A kimenő feszültség értékével egyébként, továbbra sem értek egyet, szerintem változatlanul 14.2V-ra kell tölteni az aksit.. Nem beszélve arról, hogy a 13.6V az a puffer üzem feszültsége, melynek egyetlen előnye, (tekintve, hogy még nincs vízbontás) hogy az aksi tartósan a töltőn maradhat. Viszont közel sincs feltöltve, és ezekben az alkalmazásokban nem ez a cél!
De ezzel a kapcsolással, a töltés vége felé a töltőáram egyre csökken, és a töltés idejét a végtelenségekig elhúzza

- Amúgy a kimenőáramot símán leadja az IC, tehát nem hiszem, hogy a hunyó Ő maga.
Mint tudjuk, az ördög, mindig a részletekben bújik meg! :evil:

Na, remélem nem sikerült a kedvedet szegnem! További jó buherálást kívánok!

üdv! proli007


vas. szept. 23, 2007 17:52
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1104
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/charger/charger.htm

Igen, pontosan ezt építettem meg!

A különbségek: egyutas egyenirányító (még itt sem tűnt fel a graetz ;-)) , mindkét kondi mellett 100n/100V kondi, az elején egy led+ellenállás visszajelzésnek, a végén meg még1 dióda, hogy a kondi ne szálljon el fordított polaritású bekötés esetén... Amúgy a két dióda 1N4003, mert az volt otthon, a trafó után meg egy 3A-es dióda van. Ja, és a trafó üresjárati feszültsége "csak" 13V, de mivel 6V-os töltőként sem működik, nem hiszem, hogy a tápfesz kevés....

Többször átnéztem a kész áramkört, eléggé egyszerű, és nem találtam hibát benne... Ma meg holnap nem lesz rá időm, de amint tudom, előveszem, méregetek.

Üdv!


kedd szept. 18, 2007 12:04
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 176 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 85 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség