Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: csüt. máj. 23, 2024 10:45



Hozzászólás a témához  [ 875 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Következő
ELEKTRONIKUS GYUJTÁS 
Szerző Üzenet
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
nemnem, lineáris kell mindenképp szerintem! a logaritmikus könnyen becsaphatja az embert! A szabályzást meg úgy gondoltam, hogy az LM mindig egy megfelelő értékű ellenállatot "tenne be" az 555-höz, amivel módosítaná a késleltetést, vagyis a gyújtásszöget állítaná ;)
Persze itt is ugyanaz a helyzet, mint a PIC-es változatnál, hogy a fordualtszám értéke mindig az előző fordulaté, de ez itt az analóg mérés miatt még jobban csúszik, de ezt már megbeszéltük, hogy nem F1 motort akarunk vezérelni ;)
Én most a PIC progijával bajlódok, mert időzítéssel még ilyen módon sosem foglalkoztam és mivel az órajelem túl magas baromi gyorsan túlfut a timer... Mondjuk a fogaskoszorús verzióhoz még nem számoltam ki az értékeket, lehet ott pont jó lesz! Ha majd úgy csináljuk akkor még mindig kell egy fix 0 pont is! arra kellene még ötlet!


pén. jan. 07, 2005 13:20
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Tulképpen ezt csinálja ez is, csak a 4011-gyel felépített monostabilokkal. De 555 is ugyan olyan jó. Ja a 100uF a szűrőbe lehet hogy kicsit sok. Lényeg hogy legaláb olyan sebességgel változzon a jel, ahogy a motor gyorsul...

Az 555 meg az LM összeházasítását hogy gondoltad? Asszem az LM nyitott kollektoros kimenetű v. hasonló, tehát áramor nyel. Hogy nézne ki ez a szabályzott monostabil??

ui: az LM3915 logaritmikus. lehet hogy az jobb, mert nagyobb fordulatoknál könnyebb lesz beállítani a cuccot.


pén. jan. 07, 2005 2:13
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
szerintem kicsit túlméretezted a kondikat ;) amúgy sokkal egyszerűbbé is lehetne csinálni az egészet! 1db 555 mint freki to fesz átalakító -> lm3914 -> 555 monostabil, amit az lm ic hangol be és természetesen a "megszakító" jele indít :) vélemény?


pén. jan. 07, 2005 2:03
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Király vagy! Erre nem is gondoltam. Amúgy az LM3914 jobb. Nem kell opto, csak tranyók. Mingyá rajzolom.

http://www.hvlabs.hu/tmp/ignition3.gif

Felpiszkáltál. lehet hogy kipróbálom, de most nem rakom oda a hüvelykujjam a motorhoz :)


pén. jan. 07, 2005 0:58
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
a tartományokra osztásra bevillant egy elég primitív "oszto"
uaa180 vagy a 277d néven ismeretes ic ;) 3x4 ledet hajt meg :) 2 ic-t használva 24 tartományra oszthatnánk stb stb ;)
persze emellett nem elfelejtendő, hogy a pic azért intelligensebb és sokrétűbb dolgokra képes és végösszegben talán olcsóbb is mint ennyi opto stb


pén. jan. 07, 2005 0:54
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
ui: ki csinál turbó játékot? Ez érdekelne engem is :)

találkoztam egy majdnem helybeli emberkével, aki gépészmérnök és nem egy autót épített már ;)


pén. jan. 07, 2005 0:51
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
A turbónyomás kapcsolóhoz tökéletes lesz. Szerintem.
Az előgyújtás szab. jó ötlet, én is gondoltam rá (sőt mint analóg párti egy picit jobban teccik) Megfelelően méretezett szűrőkör esetén nem fog billegni, amúgy szerintem csak alapjárat közelében lehet probléma, ott meg úgy sem annyira nagy az előgyújtás.

Hány fokozatra gondoltál? vagy interpoláljon is a köztes tartományokban. Azt analógban megoldani valahogy nnóincs kedvem :) De az az érzésem hogy már néhány is elég, a motor nem egy pontos valami...

ui: ki csinál turbó játékot? Ez érdekelne engem is :)


pén. jan. 07, 2005 0:43
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
egyébiránt ez a megoldás eszembe jutott gyújtás projektünkhöz is egy pic nélküli potival hangolható gyújtásszög szabályzóhoz ;) az egyes fokozatok ellenállatokat kapcsolnának be vagy ki egy monostabilhoz, amivel így szabályoznánk az előgyújtást ;)


pén. jan. 07, 2005 0:21
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
555 monostabil, a kimenetét szűrd 22Kohm/47uF-al, így egy fordulatfüggő egyenfeszt kapsz. Ezt vezesd egy opa-ra (pl.741) és a másik bemenetét kösd egy potira, amin a fesz állítható.

A szűrő lehet többtagú is, akkor alapjáraton sem fog esetleg villogni (10K/220uF/10K/220uF) vagy ilyesmi.

Több komparátort is tehetsz, akkor akár sorban fognak kigyulladni...

ezen gondolkodtam én is, de szerintem ez lassú lesz egy pörgős motornak...
gondolkodtam kisebb kondin is, vagy kisebb ellenálláson, akkor viszont az impulzusok könnyen átbillentik az opa-t. PIC-et mégsem kellene ilyen célra ellőni...
amúgy turbónyomást kapcsolná egy kísérleti motoron :)


pén. jan. 07, 2005 0:19
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
555 monostabil, a kimenetét szűrd 22Kohm/47uF-al, így egy fordulatfüggő egyenfeszt kapsz. Ezt vezesd egy opa-ra (pl.741) és a másik bemenetét kösd egy potira, amin a fesz állítható.

A szűrő lehet többtagú is, akkor alapjáraton sem fog esetleg villogni (10K/220uF/10K/220uF) vagy ilyesmi.

Több komparátort is tehetsz, akkor akár sorban fognak kigyulladni...


pén. jan. 07, 2005 0:15
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Szükségem lenne egy piciny kapcsolásra, ami kb 3000-es fordulattól kapcsol. 4 hengeres autóról van szó. 555-re gondoltam monostabil módban, de lehet túl fáradt vagyok mert nem jutok megoldásra :( Csak annyi kelllene, hogy 3000-es fordulatnál meghúzzon egy relét és tartsa, amíg nem esik 3000 alá. Jah és lehjetőleg állítható legyen a kapcsolási határ ;)


pén. jan. 07, 2005 0:01
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Ismerem a réteges szegény töltést.. a PSA pár millió Eurós veszteség után is inkább leállt a fejlesztéssel... a VW konszern piacra dobta, azt hiszem most készül leállítani a gyártást. A Japánok sem igazán remekelnek.. mindenhol nagy a csend.
Évekkel ezelőtt hallottam róla egy előadást.. elméletileg tényleg működik... :)

Ehhez kompótot kell növelni! És egy csomó minden mást változtatni...

A szonda amit keresel:
"Planár ; Bosch LSU " Így keresd a neten. Az eredmény engem is érdekel, nem rég foglalkoztam a dologgal, de semmire sincs időm! :evil:
Nem találtam hozzá bekötési rajzot, még nem ismerem elég részletessen a működését. Az új motorvez. -ben meg van a helye. :)
Ha kell van, és sokkal olcsóbb... de ez priv. ! ;)

Csak ez alapján nem tudsz szabályozni!

A szondát mozgó CO -gép vagy fékpad-bérlet hiányában továbbra is ajánlom! ;)


kedd jan. 04, 2005 23:00
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Ok köszi, hogy összeszedted. Én a lambda-szondát nem tartom olyan fontosnak. Szerintem nagyon keskeny az érzékelési tartománya. Úgy tudom 1:14,1-es benzin/levegő aránynál mutat "1" lambda értéket. Láttam olyan szondát (mérési célra) ami 1:10....1:20 között tudott mérni. Persze az ára több százezer forint volt :( De érdekes lenne csak ez alapján szabályozni.


Van 1 érdekes kérdésem: A műszakis kollégák kipróbáltak egy olyan üzemmódot egy 4ü motornál, hogy a fojtószelep teljesen nyitva volt, és a benzin-levegő aránnyal szabályozták a teljesítményt. Tehát hasonlatosan a dízelhez, nagyon szegény keverékkel járt a motor. (Most a szelepek kiníarásától tekintsünk el) Ők 1500-as alapjárattal, de tudták hajtani a dögöt.
Szerintem egy spéci, nagyon nagy energiájú gyújtással a szegény keveréket is gyulladásra lehetne bírni, üzembiztosabban. Így elvileg nagyon kis fogyasztás érhető el. (Azt hiszem réteges töltésű elvnek híjják a dolgot)
Erről mit tucc?


kedd jan. 04, 2005 22:18
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Hogy melyik feltétlenül szükséges? Rengeteg múlik azon hogy mit akartok szoftverből megoldani...
-Szívócsőnyomás v. (légtömegmérő (nem ajánlom!)) a befecskendezés alapmennyisége, a gyújtáshoz is jó ha van.
-FHP vagy valamilyen más -tengely pozíciójel mindkettőnek
-Vízhőfok természetessen kell mindkettőhöz...
-Beszívott levegő hőfok ajánlott a befecskendezéshez...
-Folytószelep poti nem fontos, Map szenzor esetén annak jeléből számolható a gyorsítási dúsítás.. persze ez szenzorfüggő is..
-Egy, a folytószelep zárt állását jelző kapcsoló
-Lambda szonda jele.. ajánlott
-I2C eeprom
-Tápfesz.. ha gondoljátok.. nálam számít, ha kiiktatom a korrekciót

A gyújtásnak még:
-kopogás érzékelő
-nagy felbontású fordulatjel.. ajánlott, ha nem akartok FHP-ből pontatlanul periódusidőt számolni..

+ hagynék 1-1 analog+digit. bemenetet.
Más most nem jut eszembe... :)

Eagle:
A probléma már csak annyi hogy tudni kéne mitől volt, nem szeretnék ilyet többször. :(
Köszönöm!


kedd jan. 04, 2005 22:02
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
AZoli:

Melyik bemenő mennyiségek azok, melyek feltétlenül szükségesek? Amivel már üzembiztosan jár a motor. A bemeneteket ráteszem a nyákra, de a szenzorok szerintem még váratnak magukra.
OFF: Eagle ügyben még nem beszéltem a sráccal, de nem felejtettem el. Gondolom a prbl. még fennáll.


kedd jan. 04, 2005 21:22
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Csináljak vázlatos kapcs. rajzot?

jöhet, de a felsorolt dolgokból jópárat ki fogok hagyni! Első körben úgysem tudnánk igazán mit kezdeni vele. Működjön pár alap dolog aztán lehet cicomázni ;) Ettől függetlenül az I/O helyek lehetnek a nyákon, az sosem árt!


kedd jan. 04, 2005 12:12
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 341
Hozzászólás 
A külső változók közül szerintem a belépő levegő hőm. és mennyiség valamint a hengerfal miatt a vízhőmérséklet ami igazán fontos.
- a légköri nyomás változsának kompenzációja csak akkor, ha magas hegyek közé is megy az ember, a páratartalom meg akkor ha monszum idején is kocsival akarunk közlekedni :wink:


kedd jan. 04, 2005 10:57
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Hát igen, ez lenne a full extrás project. Nem véletlenül van az autós célra kifejlesztett Infineon mikrovezérlőnek 100 lába... Azon kívül hogy -40..120 fokig bírja a hőmérsékletet, meg van benne egy rakás pwm, elég undormány egy darab. A hőmérséklet problémát én a computer megfelelő elhelyezésével, hidegben pedig egy kis ellenállás fűtésével oldanám meg. A gyújtás amúgy is fűt, lehet hogy nem is kell :)

djsms: már elküldtem eccer a javaslatot, sajna kitörlődött. :(
Csinálhatunk egy olyan nyákot, ahol a PIC-re rá van kötve egy csomó analóg és digitális multiplexer, az olyan mennyiségekre, amik lassan változnak. A többi közvetlenül megy bele.

Ki kéne tökölni, hogy melyek legyenek ezek, valamint hogy két PIC-re osszuk-e a feladatokat (injektor és gyújtás). Én még bele tenném az analóg mérésű fordulatszámmérést is, ami pl. lötyögős jel (rossz mechanika) esetén pontosabb lehet.

Csináljak vázlatos kapcs. rajzot?


hétf. jan. 03, 2005 22:56
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 341
Hozzászólás 
Na ember legyen a talpán, aki erre a rengeteg mindenre figyelve optimalizálni tud!


hétf. jan. 03, 2005 21:32
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Nem tudom segít-e, amikor a befecskendezést terveztem, ezeket vettem bele:

;Amit figyelni kell:
; analog bemenetek:
; -szívócsőnyomás
; -vízhőfok
; -szívott levegő hőfok
; -lambda szonda?
; -kiegészítő fűtés hőfok ?
; -tápfeszültség
; -folytószelep poti
; digit. bemenet:
; -alapjárati kapcsoló
; -FHP jel: RB0
; -lambda szonda
; -opcio (vezető szándék)
; -kieg. fűtés kérés ?
; -indításgátló ?
; -jármű sebesség?
;Kimenetek, beavatkozó szervek:
; -szivattyú relé
; -számítógép táprelé
; -1,4 bef. szelep
; -2,3 bef. szelep
; -kapcsolat a gyújtásal
; -alapjárati levegő szelep
; -diag. lámpa
; -lambda fűtés
; -motorhűtés ?
; -kieg. fűtés 1 ?
;
A gyújtáshoz ezenkívül kell egy kopogásérzékelő + szöghelyzetjel + külön venném az FHP -t.
Ja, majd elfelejtettem :!: a 4 befecs. szelepet külön-külön kimenetről!!!!!
Esetleg egy léptetőmotor kimenet...
I2C a külső eepromoknak.. és a gyújtás - befecsk. komunikációnak. Ha Ti is külön PIC-be teszitek...


hétf. jan. 03, 2005 20:01
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. AZoli szóval akkor hány kimenet és bemenet lesz? Tervezném a cuccot ;)


hétf. jan. 03, 2005 19:32
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
csak érdekességképp:
http://www.freeweb.hu/t-t/elokep/pic/download/dd0090.pdf


vas. jan. 02, 2005 19:01
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
ok! dióda kell, de több db, mert akkor reális a dolog, ha tudjuk reprodukálni ;) a próbanyákos verziót sosem szoktam szétszedni! :P

akkor hány bemenet/kimenet is kell?


vas. jan. 02, 2005 14:43
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Ok. írd meg, hogy mik kellenek rá. De gondolj a jövőre is (injektor, alapjárati szelep, nyomás stb.)

Légszerelésben én is profi vagyok :)

Vegyek neked diódát?


vas. jan. 02, 2005 13:52
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. hát nemrég jöttem haza Pestről... nem tudom mikor megyek ismét, de addigra jó lenne összehozni a nyákot is kvázi véglegesre! Holnap megrajzolom mit szeretnék oké?
FET marad, majd szerzek diófát. Amúgy most csak úgy lóg az egész cucc a semmibe ;) Kicsit durva, de nem volt még időm dobozolni!


szomb. jan. 01, 2005 21:20
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
djsms: Ne bántsd a FET-et, legalább így üzembiztos. Ez egy elég brutál darab.

A nagyfesz. tüskék levágására töbféle módszer kínálkozik. Vagy több Z dióda sorba, vagy ún. transil dióda (ez lehet hogy akár van 450V-ra is) Vagy szakzsargonban "snubber" körnek nevezett dologgal. Ez
gyakorlatilag szintén egy Z-diódát helyettesít.

sto eta kapcsolasocska:
http://www.hvlabs.hu/tmp/snubber.gif
A pontos méretezés nem egy könnyű tudomány, a trafótól is függ.


Érdekes, hogy a FET csak nagyobb fordulatszámnál fűt. A DC komponens elvileg nem változik, sőt csökken a fordulatszám növekedésekor.
Így azt gondolom, nem a csatornaellenálláson esik akkora feszültség, ami disszipációt okoz.

Lehet hogy a kapcsolási veszteségek okoznak gondot. Próbáld meg a FET gate körében lévő 470 ohmos felhúzóellenállást csökkenteni, akár 100 ohmra.

És lehet hogy a feszültségcsúcsok nagyobbak 500V-nál, ami meg a FET-et fűti. Őszintén szólva nem valószínű. Itt én nem nagyon mértem 200-300V-nál nagyobb impulzust. De ki tudja.

Meg kéne nézni nincs-e valahol gerjedés, ez is melegedést okoz, és lehet hogy a működésen nem látszik. Sajna ehhez szkóp kell.

Mikor jársz erre? Nálam leellenőrizhetnénk mindent.

Feldobtam egy rajzot, egy kicsit fel van tápolva, megváltoztattam a meghajtást, meg egy egyszerű tápszűrést is kapott, stb. Akinek csak a megszakítóvezérelt el. gyújtás kell...

http://www.hvlabs.hu/tmp/ignition2.gif


szomb. jan. 01, 2005 17:25
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Azon gondolkodom, hogy a fetet kellene lecserélni valami kisebb ellenállásúra. Persze emellett olcsónak is kellene lennie azért ;) Nincs valami ilyen cucc olyan 0.1 ohm körül? :)


pén. dec. 31, 2004 15:36
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 848
Tartózkodási hely: Fejér megye
Hozzászólás 
Kezd érdekessé válni a dolog :) . Csak így tovább!
Érdemes egy külső, gyors diódával "kiváltani" a FET test-diódáját, legalább azért, hogy ne fűtsük feleslegesen szegény jószágot.
Másrészt talán az üzembiztosság is növelhető...

További sok sikert és BUÉK!!

Üdv.:Kaninjo


pén. dec. 31, 2004 14:54
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Zsíííííír!

Nah visszatértem a családlátogatás-bejglievés-pihenés bűvköréből.
Látom nagyom előreheladt a project. Gratulálok!
A melegedés az IRFP450 kicsit nagyobb csatornaellenállása miatt van.
(0,33..0,4 ohm)
Bár 0,4*5A=2W -tól nem illene melegednie. Beraktad a védődiódát??? A feszültségcsúcsok is disszipációt okoznak!!!

Kíváncsian várom a PIC-es ereményeket.

Nem nincs védődiófa, merthogy elvileg a fetben van! Amúgy ami a trafót illeti pettyet több áramot zabál ám! 6A-es biztit simán megeszi, szóval szerintem rosszul becsültük fel ezt a részét. Alapjáraton nincs gond, de ha pörgetem a mocit akkor már melegszik kellemesen!
Amúgy azért sincs dióda, mert nem zenert kaptam, hanem mezei diódákat! Az meg szerintem nem jó ide ;) Ráadásul 400V-os helyett 1000V-ost kaptam valahogy :D Szóval majd lesz benne, ha sikerül szereznem. Addig meg használom így! Nemsokára indulok Pestre (házibuli ;) ) ha gondolod ugorj át és kukkantsd meg, bár szerintem láttál már pár áramkört :D Lassan kellene rendes nyákot gyártani! Jövőre majd megrajzolom a full rajzot. Vállalod a nyákot hozzá? Amúgy gondolkodtam, hogy kell-e az a 4093-as és úgy döntöttem, hogy maradjon! Nagyon profin csinálja a jelalakokat :) Így legalább a PIC-ben ez a rész nem lesz gond! Majd úgy tervezem, hogy működjön hall (vagy egyéb nem megszakítós) jeladóval is, de a megszakítós részt is szeretném bennehagyni! Legyünk univerzálisak! Pár alkatrészen ne múljon szerintem ;)


pén. dec. 31, 2004 13:41
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Zsíííííír!

Nah visszatértem a családlátogatás-bejglievés-pihenés bűvköréből.
Látom nagyom előreheladt a project. Gratulálok!
A melegedés az IRFP450 kicsit nagyobb csatornaellenállása miatt van.
(0,33..0,4 ohm)
Bár 0,4*5A=2W -tól nem illene melegednie. Beraktad a védődiódát??? A feszültségcsúcsok is disszipációt okoznak!!!

Kíváncsian várom a PIC-es ereményeket.


pén. dec. 31, 2004 0:31
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Nah benne is van a cucc! Hát mit ne mondjak ég és föld! Kegyetlenül megy a gép! Pörög rendesen és van ereje is! Hidegben is simán indul ;) Akkor jöhet a PIC project!
Jah Ros-Co a hűtöborda szerintem kicsi lesz! Nagyobb kell az tuti, mert 10 perc után már forró! (10 perc 3-6000 fordulat mellett ;) )


csüt. dec. 30, 2004 14:25
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Na megvan a hiba oka! Pont fordítva működött az egész :D Nem is figyeltem oda, hogy ez a kapu invertál... grrr
Jah és az általam választott FET egész jól bírja a rövidzárat :oops:
Holnap tesztelem rendes üzem közben is! Ha stabil akkor megy bele a pic!
http://amti.hu/egyujtas.jpg
ez lett megépítve


csüt. dec. 30, 2004 0:48
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
van egy tippem mi lehet a hiba! rajtahagytam a megszakítón a kondit... :oops:
na újabb próba!
nem, ha leveszem a kondit akkor se megy... szikra van mégse röffen...


szer. dec. 29, 2004 23:20
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co! Megcsináltam a gyújtást, egyelőre cd4093-al! szikra van, ha kézzel csinálok megszakítást, de be se röffen a gép! :( ötlet?
Kipróbáltam, hogy az egyik gyertyát kiveszem és úgy indítózok. Hát úgy elég halovány szikrácska volt...


szer. dec. 29, 2004 22:50
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
hát ez hihetetlen... végre van időm forrasztgatni, erre nem találok egy centi ónt se... grrr


szer. dec. 29, 2004 16:14
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
AZoli írta:
Az nem jó... :( Sok sikert! :wink:

;) köszi :D
nah most megépítem próbapanelen a gyújtás nagyfesz részét és ráteszem a picet is. Első körben csak "átmegy" majd a megszakító jele a pic-en ;)


szer. dec. 29, 2004 14:51
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Az nem jó... :( Sok sikert! :wink:


kedd dec. 28, 2004 22:44
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
AZoli írta:
Ros-Co. :

"Tudtál valamit haladni motorvezérlő ügyben?"

Beigazolódott a sejtésem a kis terhelésen való rángatásról... szétkaptam, kipróbáltam, kb.: 1ms alatti impulzusoknál nem nyit ki a szelep, "és láss csodát!" :roll: ez pont az a határ, ami környékén a rángatás kezdődik. :)
Ez a felismerés újra lendületet adott at új hw. készítésében, csak az Eagle ne gáncsoskodna... Kb.: a panel 60%-a meg vala tervezve. Lassan itt az ideje hogy ne tudjam megnyitni :shock:
Kéne valami olyasmi, mint a ULN 2004 SMD -ben, csak nagyobb áramra, esetleg a kimenetén zárlatvédelem :?:

És ti hogy haladtok? :)

most épp barátnővel vesződés van... ;) ha rendeztem a dolgokat jöhet a kocsi!


kedd dec. 28, 2004 22:36
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: kedd nov. 30, 2004 20:13
Hozzászólások: 269
Hozzászólás 
Ros-Co. :

"Tudtál valamit haladni motorvezérlő ügyben?"

Beigazolódott a sejtésem a kis terhelésen való rángatásról... szétkaptam, kipróbáltam, kb.: 1ms alatti impulzusoknál nem nyit ki a szelep, "és láss csodát!" :roll: ez pont az a határ, ami környékén a rángatás kezdődik. :)
Ez a felismerés újra lendületet adott at új hw. készítésében, csak az Eagle ne gáncsoskodna... Kb.: a panel 60%-a meg vala tervezve. Lassan itt az ideje hogy ne tudjam megnyitni :shock:
Kéne valami olyasmi, mint a ULN 2004 SMD -ben, csak nagyobb áramra, esetleg a kimenetén zárlatvédelem :?:

És ti hogy haladtok? :)


kedd dec. 28, 2004 22:34
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
No ma megint megyek Pestre. Ros-Co. ha van valami személyes megbeszélnivaló akkor egyeztessünk időpontot


hétf. dec. 20, 2004 14:11
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
A gyújtókábel rengeteget számít DE: valahol a "szenes" jobb, valahol meg a sima réz. Sajnos a kérdés nem olyan egyszerű, mint gondoljátok. Ugyanis az egész nagyfesztrafó-kábel-gyertya-kondi együttes egy rezonáns elem, ami ha nincs illesztve, akkor nem fog jól működni.

Láttam már, hogy gagyi rezes kábellel nem ment az autó, mert a nagyfrekvencia miatt valószínűleg mást is zavart. Létezik olyan kábel, valami Superspark vagy mi a fene néven emlegetik, ami egy spéci tápvonal. A vastagsága is változik, meg minden, egy feltekercselt huzal van benne, és nagyon intenzív szikrát ad. De minek? Hiszen egy jól megkonstruált gyújtóelektronika nem kér ilyet.
Ez csak az eredetileg rossz feltupírozására jó. (jó a marketing)

Javaslatom (amennyire az eddigi tapasztalatokból beszélhetek):
-minél nagyobb gyújtási energia (jó trafó, félvezetős gyújtás)
-lehetőleg rézkábel
-DE: a rézkábel elejére és végére egy-egy néhány száz ohmos ellenállás, az illesztés végett. Így a nagyfrekis zavarok nem lesznek annyira vészesek. A computert így is halálra kell majd szűrni.

Még egy megjegyzés: mindenféle ilyen beavatkozás nem csak csökkenti, de késlelteti is a szikrát, tehát módosulnak az előgyújtás értékek!!!!
(igaz kis mértékben)


hétf. dec. 20, 2004 13:04
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
természetesen a gyertyakábelek stb is rengeteget számítanak!
Én kispókban majd az önindítótól hozom a pozitívot, az tuti nem ellenállat kábel ;) Elosztóm nincs, mert mindkét henger egyszerre kap szikrát ;) Gyári megoldás!


hétf. dec. 20, 2004 8:01
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
A "CPI-1280" vagyis a Celladam trafót én is tudom ajánlani.
Mármint nem nekem van eladó, de ha tudsz ilyent szerezni azzal és egy-két apró trükkel legalább 30%-os üzemanyag megtakarítást lehet elérni.
Pontosabban nekem annak idején ennyit sikerült.

Volt egy öreg, 79'-es évjáratu vw-passat kombi 1600 cm2-s autóm.
Annak úgy ahogy megvettem, az országúti fogyasztása kb. 9 liter/100km volt.

Beépítettem egy Kovács Ádám team által kifejlesztett CPI-1280 tipusu gyujtótrafót de először fulladozott tőle. Azután kimentem Pilisborosjenőre és felkerestem a gyártót, hogy segítsenek megoldani a problémát.

Neki is álltak és kiderült, hogy nekem azért nem működött mert a gyári gyujtótrafóhoz (a kulcs és a trafó között) nem rézkábel hanem nagyobb ellenállásu huzal volt beépítve valamilyen gyári megfontolásból.
Azt áthidalták ott helyben egy rézzel és láss csodát, kiválóan működött a gyujtás.

Volt aki azt mondta, hogy zavarvédelem miatt van csillapítás a gyujtókábelekben, viszont a kulcshoz futó csak akkor kap önindukciós zavarimpulzust a trafó felől ha közvetlen tekercsre csatlakozik, elektronikusnál nem, vagy csak kevesebbet.

Ezeket azért tartottam fontosnak leírni mert lehet más autóban is hasonló ellenálláshuzalos a megoldás ami esetleg a beépített elektronikát visszafogja.


Persze ha elektronikus trafóról beszélünk akkor ez azt jelenti, hogy nagyobb biztosabb gyujtó teljesítményt szeretnénk elérni.

Ez azzal is össze függ, hogy a trafótól az elosztóig és a közepében lévő szénen keresztül na meg a gyertyakábeleken mekkora a veszteség.
Oda is ellenállás anyagból szoktak kábelt készíteni.

(Az is igaz, hogy a nagyfesz kébeleknél elvileg okozhat rádió zavart a csillapítással egybeépített kábel rézre cseréje de miután mindent kicseréltem akkor sem zavarta a rádiót, pedig szinte mindig be volt kapcsolva amikor mentem valahova. )

Azután arra is érdemes figyelni, hogy mennyi mocsok gyűlik össze a kábelek végén ami nedves időben a hengeren kívül kúszóáramok formájában adja át az energia nagy részét.


Visszatérve az én volt autómhoz, amikor már benne volt a CPI-1280 tipusu Celladam trafó akkor is elég furcsa volt az alapjárat.
Kissé bicegősnek tűnt, mintha valamelyik henger nem menne alacsony fordulaton. Akkor gondoltam egyet és nekiálltam kicserélni az összes gyujtókábelt kutyaközönséges réz belsejü nagyfesz kábelre amit akár a neonreklámoknál vagy tv-ben is használnak.
Ilyent lehet kapni méterben párszáz forintért és jóval keményebb a szikra a végén. Szerintem az a

Szereztem szilikonzsírt és (portalanítás után) mindent lezsíroztam vele, az elosztó fedél külsejét belsejét. Persze nem a réz szikraköz tagjait, csak a műanyagot. Még az elosztóban lévő forgó ...hogyishívjáknak (ami átadja a szikrát a megfelelő henger felé) a szigetelő részét is bezsíroztam szilikonnal, persze azt vékonyan, nehogy szétszórja a fölösleget ott bent.
Azután a kábeleket is végigkentem és a kábelek csatlakoztatásának helyét fedő gumisapkákat is kívül-belül bekentem.
Még a gyertyapipák bakelit belsejét és külsejét is bezsíroztam.

Sőt, az elosztó közepén a szén szikra átadó alkatrászt is módosítottam amit rugó nyom oda. Átfúrtam vékony 1mm-es fúróval hosszában végig és belefűztem egy akármilyen rézhuzalt ami belefért.

Azután beindítottam a motort és egyszerüen elképedtem.
Alig hittem el, hogy az az autó ami már alapjáraton fuldoklott és lassan reagált a gázadásra, most (11 sec alatt érte el a 0-100-at, igaz automata volt) .

Egy taxis haver a házból meg is jegyezte amikor összefutottunk, "hogy közlekedsz te??" Megkérdeztem, miért? -Azt hittem, hogy valami szabálytalanságot látott- Erre így válaszolt, hogy mindenki még csak a békási lámpánál indulgat és én már a csillaghegyinél állok az automata váltós kocsival amiről azt mondják, hogy nem gyorsul :D


Persze a gyujtáson még kellett állítanom és a porlasztó beállításaihoz is hozzá nyúltam, hogy gázadásra minél jobban ugorjon, de amikor átlagfogyasztást mértem akkor képedtem el igazán.

Csurdultig tele töltöttem a tankot és elindultam Igalra ami innen Bp.-től 170Km. Ott egy héten keresztül kivittem az anyósékat a szőlőbe, azután Kaposváron jártunk és a legvégén vissza jöttünk Bp-re.
Csak azért részletezem, hogy nem egy gázbenyomással végig hanem volt benne több rövid szajasz ahol még fel sem melegszik a motor, vagyis a zárt automata szivató nagyobb fogyasztást állít be.

Szóval itt Bp.-n ismét tele töltöttem csordultig és kiszámoltam hány liter esik 100Km-re a korábbi 9 literrel szemben.
Az átlagfogyasztása 5,95 liter volt !


Persze a következő zöldkártyánál elszúrták a fogyasztást, akkor felment 7 literre és gázadásnál fulladozott amotor. Viszont amikor egyszer éppen egy kereszteződésben majdnem bennszorultam a zöldkártyás beállítás miatt és épp, hogy megúsztam a balesetet mert lefulladt, akkor nemsokkal a kereszteződés után az út szélén megálltam és addig el sem indultam amíg a porlasztót be nem állítottam, hogy jól húzzon és ne legyen lyuk a gázadás elején sem.

Ezt persze nem ajánlhatom mert nem véletlen fontos a zöldkártyával kapcsolatos vizsgálat, de magam részéről fontosabbnak tartottam a közlekedés biztonságot mint a kicsivel nagyobb légszennyezést.


Ezt a sok, a témától eltérő dolgot azért írtam le mert az elektronikus gyujtás csak egy kicsi része a dolognak. Mindent rendbe kell tenni ami a gyujtáskörben és keverék arányban van és akkor várhatunk el kiváló eredményt. Szerintem ez így lehet csak komplett.

Másrészt meg azért írtam le mert nekem belekerült egy kis (jó sok)kisérletezgetésbe és időbe amíg ez mind így össze jött, akkor legalább másnak ne kelljen ennyit foglalkozni vele mit és hogyan.

-Jó munkát hozzá-
:)


hétf. dec. 20, 2004 3:11
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Ha ilyen kicsi, és jó hatásfokú akkor vszleg tirisztoros, vagy IGBT-s lehet. Sőt már van nagyfrekis megoldás is, ahol 40KHz-en megy a trafó, impulzuscsomagokkal.
Egyelőre nekünk a pontos fordulat/ szög meghatározása okozza a problémát. Az elektronikától annyira nem félek :)


hétf. dec. 20, 2004 1:37
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
taresz írta:
Sziasztok!

Igazán nem akarok beleszólni a készülő project-be,de a minap kaptam egy komplett gyújtásmodult,ami nincs kiöntve műgyantával,így viszonylag átlátható.Ha még emlékeztek,a múltkorában én kerestem egyhengeres kétütemű modellmotorhoz gyújtást.Hát ez az!
Kidobozolás után a panel alig nagyobb,mint egy gyufásdoboz.
Kétoldalas kivitelű,alul a kontroller némi körítéssel,felül a nagyfesz. rész a gyújtótrafóval.
Tápfeszültsége:4-5Db AA méretű akku,tehát 4.8-6 Volt.
Ára:16.000HUF,de az alkatrészeket tekintve ennek töredékéből kihozható.
Ha valakit érdekel,megpróbálok feltenni képeket,ha sikerül,ha nem szívesen elküldöm mail-ban,már csak azért is mert lenne egy kérdésem a gyújtótrafóval kapcsoltban.

ÜDV: Taresz

Nyugodtan szólj bele, ha van pár ötleted! ;)
Képek jöhetnek, de inkább csak a linkeket másold ide!


vas. dec. 19, 2004 22:23
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51
Hozzászólások: 33
Hozzászólás 
Sziasztok!

Igazán nem akarok beleszólni a készülő project-be,de a minap kaptam egy komplett gyújtásmodult,ami nincs kiöntve műgyantával,így viszonylag átlátható.Ha még emlékeztek,a múltkorában én kerestem egyhengeres kétütemű modellmotorhoz gyújtást.Hát ez az!
Kidobozolás után a panel alig nagyobb,mint egy gyufásdoboz.
Kétoldalas kivitelű,alul a kontroller némi körítéssel,felül a nagyfesz. rész a gyújtótrafóval.
Tápfeszültsége:4-5Db AA méretű akku,tehát 4.8-6 Volt.
Ára:16.000HUF,de az alkatrészeket tekintve ennek töredékéből kihozható.
Ha valakit érdekel,megpróbálok feltenni képeket,ha sikerül,ha nem szívesen elküldöm mail-ban,már csak azért is mert lenne egy kérdésem a gyújtótrafóval kapcsoltban.

ÜDV: Taresz


vas. dec. 19, 2004 22:01
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:

Mexakítóházba való hall-jeladós gyújtásból asszem a ruszki a legolcsóbb Ladába, és tudnék is szerezni. Kérdés hogy a mechanika alkalmas-e az átalakításra.

a megszakítóházat szerintem hanyagolni kellene, mert baromi pontatlan tud lenni. Kipróbáltam, hogy kézzel forgatva a generátort ide-oda elég szépen kotyogott a cucc. Persze ez max 1-5 fokot jelent (kopottság mértékében) de pont az e-gyújtás lényegét veszítenénk el. Bár lehet majd ez marad.
Lada cucc. Hát részemről lehet, az legalább könnyen beszerezhető. Amúgy is abban állapodtunk meg, hogy könnyen reprodukálható cuccot csinálunk :)


vas. dec. 19, 2004 20:48
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Zsír! Örülök hogy megy a cucc.
A hall jeladót szoktam emlegetni, de ha jól megnézed a lomexban kapható típusokat, az mind impulzusformáló áramkörrel van kiegészítve :( Ezeknek elég nagy mágseses tér kell, hogy billenjenek. Nekünk a fogas tárcsán nem működött. A megszakítóházba való hall jeladók úgy vannak kiképezve, hogy teljesítik ezt az elvárást. De ott a kevés "fogszám" miatt nem zavarják az egymás mellett lévő fogak, és nagyobb erőtér-változást lehet elérni.
Szóval a próbák és saját vélemény alapján: Használjunk inkább induktív szenzort. Kéne bontóból szerezni egyet, vagy esetleg tekertetni.

Mexakítóházba való hall-jeladós gyújtásból asszem a ruszki a legolcsóbb Ladába, és tudnék is szerezni. Kérdés hogy a mechanika alkalmas-e az átalakításra.


vas. dec. 19, 2004 16:26
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
No megjavítódott a gépem! ;) Már nem csörög és nem is durrog :) Amilyen nagynak látszódtak a hibák olyan primitívek voltak ;) Az olajszökés feltehetőleg egy tömítés hibája volt. A Csörgés meg egy elszabadult takarólemez miatt. A durrogás meg egy vacak műanyag elem miatt, ami elvileg szigetelést hivatott ellátni, de némi olaj hatására vezetővé vált :)
Viszont ez a lemez jól tette, hogy meghibásodott, mert találtam az autón egy remek pontot! Van ott egy jó nagy fogaskerék, aminek egy hall jeladóval nagyon szépen lehetne számolni a fogait! Könnyen hozzáférhető (aknából) és a sok fogszám miatt elég pontos is lehet a mű! Némi ügyességgel akár optikailag is meg lehet oldani, bár azért azt mindenképp figyelembe kell venni, hogy oda juthat kosz is! Nem tudom a hall-t ez mennyire zavarná.
Gyárilag lehetett kapni a pókhoz még pár éve valami gyújtásfélét olyan 8000Ft körül, de ma már beszerezhetetlen. Elvétve talán sikerülne találni belőle, de tuti 10k feletti áron...


vas. dec. 19, 2004 12:47
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Hali!

AZoli: Szerencsére sikerült amit akartam, a LED strobi nem lesz jó. Amúgy már megjavítottam a mocit is.
Én PCAD-et használok. Nem eccerű, de ha belejön az ember, egész jópofa dolgokat tud. Az Eagle már mást is megszívatott, de nagyon sokan használják. Majd szólok egy haveromnak, aki ért hozzá, nyissa meg a file-t.

djsms: A pókra van egy tippem. Hiba a következő volt: Gép indul rendesen, de 10 perc után megáll. Nagyi nem örül. Kiderül, szorul a mexakító, de csak ha meleg a moci. A megszakító tengelyénél lévő kis bakelit-szerű (utángyátrtottban fehér) műanyag olajat kapott, és imitt-amott megduzzadt, ez okozta a szorulást. Nem tudnád mihamarabb hall-osra cserélni?
Nincs valami óccsó lengyel cucc, amit hozzá gyártanak? Csak az idő meg a mechanika miatt.


A sérülést tekintve a seb viszonylag szépen gyógyul, de belázasodtam az oltástól. (pffff..... ) Nem baj, a forrasztópákát meg tudom fogni és ez a lényeg.

Na lassan jó éccakát!


vas. dec. 19, 2004 2:00
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 875 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség