Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: vas. jún. 16, 2024 12:26



Hozzászólás a témához  [ 24 hozzászólás ] 
Fordulatszám mérő diesel csónakmotorra 
Szerző Üzenet
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Nem biztos hogy a tahógenerátor megáll 13V-on. Lehet többet ad.

Lehet, de nekem sokkal több nem kell :) 13.5V~2100 fordulat. A generátor dióda elől levett feszeje gondolom csúcsban ennél jóval több, szvsz még vissza is kell fognom max 15V-ra.
Alsó-felső érték kalibrálásra ötlet?


csüt. feb. 22, 2007 10:06
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Nem biztos hogy a tahógenerátor megáll 13V-on. Lehet többet ad.


szer. feb. 21, 2007 22:47
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
fordulatfüggő DC-t

Félig nyert! Kipróbáltam, hátha csak egy sima műszer van benne. Hát nem :) 13.5V egyent rákötve kb 2100-at mutat a műszer. Polaritás mindegy volt. Ez igazából elég is, mivel az adagoló 2000-re van kalibrálva, többet elvileg nem foroghat a motor.
Arra gondoltam, hogy az egyik tekercsről levett jelből csinálom meg az elektronika tápját. Akkor lesz több is, mint 13.5V. Innentől meg egy freki-fesz átalakítót kell összedobni mondjuk 555-el. A maximális fordulatszám bekalibrálásáról van elképzelésem, de a minimumot hogy tudom belőni pl egy 555-ös monostabilos kapcsolás esetén?
Vagy ne monostabillal csináljam?


szer. feb. 21, 2007 20:48
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
fordulatfüggő DC-t


hétf. feb. 19, 2007 21:00
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
No, semmi ötlet miféle jelet vár az ifa műszere? :(


hétf. feb. 19, 2007 19:53
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Igen, csak a tahó-generátorra. :)
:)

A kérés az, hogy valahogy hozzam össze ezt az ifa műszert generátoros méréssel. A kérdés: mi van a dobozban? :) A műszer peremezését nem szeretném megbontani, mivel összerakni már nem tudnám olyan szépen. Van-e és ha van milyen elektronika van a fordulatszámmérőben? Milyen jelet vár az M és S kapcsain?


pén. feb. 16, 2007 19:37
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Igen, csak a tahó-generátorra. :)


szer. feb. 14, 2007 11:53
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
po la

A generátor megcsapolása már nem kérdéses!
Akitől kaptam a műszert (bontós) elmondtam, hogy mire kell (generátor megcsapolással) és ő mondta, ezek szerint hibásan, hogy ez közvetlen a generátorra van kötve az ifáknál.
Vagyis jól félretájékoztatott... No mindegy, köszi az infót


hétf. feb. 12, 2007 22:01
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás 
Üdv djsms!

Elhatároztam, hogy a mai napon mindenkit meghagyok mindenféle szakmai tévedésében. Úgy döntöttem, mint Richard király:ezentúl gazember leszek...( rohadt egy napom volt )
De mivel a fórum népétől eddíg csak tanultam, méltánytalan lenne, ha nem világosítanálak fel ifa ügyben.
A 30-as kapocs a + 12V, a 31-es a test. Eddíg rendben volnánk.
A gond a következő: az ifa fordulatszámmérője tachogenerátoros.
A főtengely végében van egy tisztes méretű (és súlyu ) jeladó.
Az impulzustekercsek két vége az M, és S jelű kivezetés..
Hidd el barátom egyszerűbb, ha szétdobod a generátort, és megcsinálod a váltóáramú kivezetésst, miként már elmélkedtünk ezen.

Ui.: Bocs a bevezető hülyeségemért, de a mai napból tényleg elegem van, megyek a pinczébe közérzetjavítóért...


hétf. feb. 12, 2007 21:08
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Up!

Sikerült szerezni egy ifa fordulatszámmérőt.
Állítólag ebben van elektronika is :)
4 érintkezője van. 30, 31, M és S.
A 30-31 gondolom a + meg a test. Az M lehet a generátor egyik tekercse az S meg valami kapcsoló. Én a gyújtásra tippelek. Van benne üzemóra számláló is azért szimpi ez az óra.
Azért ha valaki látott már ifa órát megerősíthetne bekötésileg!


hétf. feb. 12, 2007 18:00
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
A jelformálást miként és mivel csináljam?


hétf. ápr. 17, 2006 17:31
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Beszéltem megint az illetővel és sikerült rávenni egy próbára :) A generátor egyébként kísértetiesen hasonlít a suzuki ignác generátorára :)


szomb. ápr. 15, 2006 21:57
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás dízel fordulatszámmérő
Üdv djsms!

Mielőtt elvetnéd a generátoros megoldást, javaslom nézzed meg alaposan a kérdéses eszközt! Lehet, hogy van rajta vá. kivezetés, a Bosch például W felirattal jelzi, egy M5-ös csavar tövében...
Van olyan eset is, amikor a meglévő kivezetés egy müanyag kupakkal le van zárva. Ha nem találsz vá. kivezetést, és a generátort nem akarod szétszedni (én mondjuk szétdobnám, mert kiderülne milyen állapotban vannak a kefék, és a csapágyak, és ha kell cserélném) akkor bármelyik általad vázolt lehetőség jó, kivéve a reed relét, mert nagyobb fordulaton a tehetetlensége miatt állandóan bekapcsolva marad, nem lesz impulzusod. Sok sikert!


szomb. ápr. 15, 2006 21:34
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
No, beszéltem az illetővel, a generátor megbontása elvetve. :/
Akkor vagy optokapus vagy hall-os megoldás jöhet csak szóba. Az optokapus lenne a legegyszerűbb, de ezt mechanikailag elég nehéz kivitelezni. Reed relék mennyire gyorsak? Pici mágnes a főtengelyre ami egy reed-et kapcsolgat?


pén. ápr. 14, 2006 23:53
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 341
Hozzászólás 
djsms írta:
...kérdésem még annyi volna, hogy a jelet még a diódahíd elött kell levenni ugye? A jelformálást hogy csináljam?


Ha csak megbontással lehet a diódák elé bejutni, ne tedd. Elég szőrös még a jel az akku előtt is: leválasztó kondi > nagy erősítésű AC-erősítő > 555... így is működnie kell. És mégsem kell hozzá a csónakmotorba nyúlnod.


pén. ápr. 14, 2006 22:08
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás dizel fordulatszámmérő
Ros-Co!

Természetesen lehetne az általad felvetett módon a problémát megoldani.
De a generátort csak egyszer kell szétdobni egy forrasztás erejéig, aztán örökre vasalva. ( Ráadásul az ügyfelek tudják, hogy ha nem mutat a dízel fordban a műszer, lehet menni a generátor javítását vállaló szakemberhez!)
A mérőtekercses megoldásnak van még egy nagy gondja. Ha a generátor terhelő áram megváltozik, az erősítést is módosítani kell a biztos jelszinthez. Megér ez ennyit?


pén. ápr. 14, 2006 21:01
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
szerintem egy a generátor közelébe helyezett kis tekercsből is lehetne jelet nyerni. Persze azt elég drasztikusan erősíteni kell, de nem kell megbontani a generátort.


pén. ápr. 14, 2006 20:14
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás dizel fordulatszámmérő
Üdv djsms!

Az atmel csak vicc vala....A jelet természetesen a diódahíd elől kell kihoznod, utána ugyanis nagyjából egyenáram van. Használunk ugyan olyan mérőműszert fordulat mérésre amit az akkura kell kötni de kicsit huzós az ára, ráadásul ez szervízműszer kategória.
Az egyik vá. csatlakozásra rákötsz egy vezetéket aztán ennyi, a Bosch is így csinálja te mért ne tennéd?


pén. ápr. 14, 2006 20:11
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Láttam olyan projectet, ahol mutatós műszer volt, de léptetőmotor mozgatta a mutatót A jobb linearitás, meg a lengések miatt. No meg körműszert sem 1xű szerezni...


pén. ápr. 14, 2006 19:42
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Atmel? Minek ide olyan? :) Szerintem egy mezei analóg fordulatszámmérőnél +-50 eltérés még belefér. Főleg egy ilyen lassú fordulatos csónakmotornál :)
No, kérdésem még annyi volna, hogy a jelet még a diódahíd elött kell levenni ugye? A jelformálást hogy csináljam?


pén. ápr. 14, 2006 15:55
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás dizel fordulatszámmérő
Üdv djsms!

Röviden:jó így! A gyári is így van elkészítve, csak Saj 150-es v Sak 210-es IC-vel. Az 555 tökéletes erre a célra.
Ha nem cserélsz gyakran generátor ékszíjtárcsát, a pontosság is megfelelő...
( a Suzi fordulatmérőjével még nem volt dolgom, nem ismerem a kapcsolását, de elképzelhető, hogy egy Atmeles kütyüvel jobban járnál...A máséval könnyű a csalánt verni.) Jó munkát!


pén. ápr. 14, 2006 8:10
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás 
Ez a generátoros megoldás jobban tetszik! (Nem kellene mechanikát szerelni -> nagy előny egy csónaknál)
A kalibrálás nem gond, tudom a maximum fordulatszámot és megoldható a műszeres hitelesítés is akár.
Szóval kihozom az egyik vezetéket és a testhez képest frekit mérek rajta? Mondjuk 1 diódával egyenirányítom majd egy hagyományos 555-ös monostabillal meghajtom a műszert. Ez így jó?
A kész szett vásárlását elvetném, mert szivességből csinálom és nem szeretnék sokat költeni rá.


pén. ápr. 14, 2006 7:37
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21
Hozzászólások: 308
Tartózkodási hely: labor
Hozzászólás fordulatszámmérő dizel
Üdv djsns!

Ha generátor van a motoron, akkor egy lehetséges módszer a 3 fázisu tekercselés egyik váltakozó áramú kivezetését kihozni. A legtöbb dizel üzemü Ford így méri a fordulatot. Ezt sajna neked kell kalibrálnod...
Ha ezt a megoldást macerásnak tartod, jöhet a második variáns.
A motor főtengely ékszíjtácsájára fel kell csavarozni egy fogazott tárcsát, és indukciós jeladóról venni a jelet. Így csinálja az Opel Astra 1,6 i (csak az opel ezt a jelet tovább osztja erősítés után, mert sok helyre kell).
A harmadik módszer a legkönnyebben megvalósítható. A legtöbb autós boltban lehet kapni dizel motorhoz utólagos beépítésre szánt fordulatszámmérő szettet. Ebben benne van a jeladó ami lehet optikai, vagy indukciós-- mindkét verzióval találkoztam már--és maga a mérőműszer kalibrálva, beállítva. Az ára a még megfizethető kategória.
Természetesen csinálhatod Hall elemmel is, csak macerásabb. Nem véletlen, hogy a gyárak sem alkalmazzák.
( a Hobbi elektronika c lapban volt egy ilyen kapcsolás, majd utána nézek)


pén. ápr. 14, 2006 6:15
Profil Privát üzenet küldése
Moderátor

Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21
Hozzászólások: 2102
Hozzászólás Fordulatszám mérő diesel csónakmotorra
Kedves szomszédom megkért, hogy segítsek neki összedobni egy fordulatszámmérőt a csónakjára. Műszerként egy suzuki fordulatszámmérő szolgálna. A generátor ékszíjtárcsájára fel lehet varrni 1-4db pici anyát mondjuk. Ebből következik, hogy valami hall-os dologra gondolok, de ilyen még sosem volt a kezemben, szvsz nem értek hozzá :) Mi pénz egy ilyen és milyen áramkör kell hozzá?


csüt. ápr. 13, 2006 20:11
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 24 hozzászólás ] 

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 6 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség