Szerző |
Üzenet |
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Ros-Co. írta: Nem biztos hogy a tahógenerátor megáll 13V-on. Lehet többet ad.
Lehet, de nekem sokkal több nem kell 13.5V~2100 fordulat. A generátor dióda elől levett feszeje gondolom csúcsban ennél jóval több, szvsz még vissza is kell fognom max 15V-ra.
Alsó-felső érték kalibrálásra ötlet?
|
csüt. feb. 22, 2007 10:06 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Nem biztos hogy a tahógenerátor megáll 13V-on. Lehet többet ad.
|
szer. feb. 21, 2007 22:47 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Ros-Co. írta: fordulatfüggő DC-t
Félig nyert! Kipróbáltam, hátha csak egy sima műszer van benne. Hát nem 13.5V egyent rákötve kb 2100-at mutat a műszer. Polaritás mindegy volt. Ez igazából elég is, mivel az adagoló 2000-re van kalibrálva, többet elvileg nem foroghat a motor.
Arra gondoltam, hogy az egyik tekercsről levett jelből csinálom meg az elektronika tápját. Akkor lesz több is, mint 13.5V. Innentől meg egy freki-fesz átalakítót kell összedobni mondjuk 555-el. A maximális fordulatszám bekalibrálásáról van elképzelésem, de a minimumot hogy tudom belőni pl egy 555-ös monostabilos kapcsolás esetén?
Vagy ne monostabillal csináljam?
|
szer. feb. 21, 2007 20:48 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
fordulatfüggő DC-t
|
hétf. feb. 19, 2007 21:00 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
No, semmi ötlet miféle jelet vár az ifa műszere?
|
hétf. feb. 19, 2007 19:53 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Ros-Co. írta: Igen, csak a tahó-generátorra. :)
A kérés az, hogy valahogy hozzam össze ezt az ifa műszert generátoros méréssel. A kérdés: mi van a dobozban? A műszer peremezését nem szeretném megbontani, mivel összerakni már nem tudnám olyan szépen. Van-e és ha van milyen elektronika van a fordulatszámmérőben? Milyen jelet vár az M és S kapcsain?
|
pén. feb. 16, 2007 19:37 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Igen, csak a tahó-generátorra.
|
szer. feb. 14, 2007 11:53 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
po la
A generátor megcsapolása már nem kérdéses!
Akitől kaptam a műszert (bontós) elmondtam, hogy mire kell (generátor megcsapolással) és ő mondta, ezek szerint hibásan, hogy ez közvetlen a generátorra van kötve az ifáknál.
Vagyis jól félretájékoztatott... No mindegy, köszi az infót
|
hétf. feb. 12, 2007 22:01 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Üdv djsms!
Elhatároztam, hogy a mai napon mindenkit meghagyok mindenféle szakmai tévedésében. Úgy döntöttem, mint Richard király:ezentúl gazember leszek...( rohadt egy napom volt )
De mivel a fórum népétől eddíg csak tanultam, méltánytalan lenne, ha nem világosítanálak fel ifa ügyben.
A 30-as kapocs a + 12V, a 31-es a test. Eddíg rendben volnánk.
A gond a következő: az ifa fordulatszámmérője tachogenerátoros.
A főtengely végében van egy tisztes méretű (és súlyu ) jeladó.
Az impulzustekercsek két vége az M, és S jelű kivezetés..
Hidd el barátom egyszerűbb, ha szétdobod a generátort, és megcsinálod a váltóáramú kivezetésst, miként már elmélkedtünk ezen.
Ui.: Bocs a bevezető hülyeségemért, de a mai napból tényleg elegem van, megyek a pinczébe közérzetjavítóért...
|
hétf. feb. 12, 2007 21:08 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Up!
Sikerült szerezni egy ifa fordulatszámmérőt.
Állítólag ebben van elektronika is
4 érintkezője van. 30, 31, M és S.
A 30-31 gondolom a + meg a test. Az M lehet a generátor egyik tekercse az S meg valami kapcsoló. Én a gyújtásra tippelek. Van benne üzemóra számláló is azért szimpi ez az óra.
Azért ha valaki látott már ifa órát megerősíthetne bekötésileg!
|
hétf. feb. 12, 2007 18:00 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
A jelformálást miként és mivel csináljam?
|
hétf. ápr. 17, 2006 17:31 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Beszéltem megint az illetővel és sikerült rávenni egy próbára A generátor egyébként kísértetiesen hasonlít a suzuki ignác generátorára
|
szomb. ápr. 15, 2006 21:57 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
dízel fordulatszámmérő
Üdv djsms!
Mielőtt elvetnéd a generátoros megoldást, javaslom nézzed meg alaposan a kérdéses eszközt! Lehet, hogy van rajta vá. kivezetés, a Bosch például W felirattal jelzi, egy M5-ös csavar tövében...
Van olyan eset is, amikor a meglévő kivezetés egy müanyag kupakkal le van zárva. Ha nem találsz vá. kivezetést, és a generátort nem akarod szétszedni (én mondjuk szétdobnám, mert kiderülne milyen állapotban vannak a kefék, és a csapágyak, és ha kell cserélném) akkor bármelyik általad vázolt lehetőség jó, kivéve a reed relét, mert nagyobb fordulaton a tehetetlensége miatt állandóan bekapcsolva marad, nem lesz impulzusod. Sok sikert!
|
szomb. ápr. 15, 2006 21:34 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
No, beszéltem az illetővel, a generátor megbontása elvetve. :/
Akkor vagy optokapus vagy hall-os megoldás jöhet csak szóba. Az optokapus lenne a legegyszerűbb, de ezt mechanikailag elég nehéz kivitelezni. Reed relék mennyire gyorsak? Pici mágnes a főtengelyre ami egy reed-et kapcsolgat?
|
pén. ápr. 14, 2006 23:53 |
|
|
wassermann
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 341
|
djsms írta: ...kérdésem még annyi volna, hogy a jelet még a diódahíd elött kell levenni ugye? A jelformálást hogy csináljam?
Ha csak megbontással lehet a diódák elé bejutni, ne tedd. Elég szőrös még a jel az akku előtt is: leválasztó kondi > nagy erősítésű AC-erősítő > 555... így is működnie kell. És mégsem kell hozzá a csónakmotorba nyúlnod.
|
pén. ápr. 14, 2006 22:08 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
dizel fordulatszámmérő
Ros-Co!
Természetesen lehetne az általad felvetett módon a problémát megoldani.
De a generátort csak egyszer kell szétdobni egy forrasztás erejéig, aztán örökre vasalva. ( Ráadásul az ügyfelek tudják, hogy ha nem mutat a dízel fordban a műszer, lehet menni a generátor javítását vállaló szakemberhez!)
A mérőtekercses megoldásnak van még egy nagy gondja. Ha a generátor terhelő áram megváltozik, az erősítést is módosítani kell a biztos jelszinthez. Megér ez ennyit?
|
pén. ápr. 14, 2006 21:01 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
szerintem egy a generátor közelébe helyezett kis tekercsből is lehetne jelet nyerni. Persze azt elég drasztikusan erősíteni kell, de nem kell megbontani a generátort.
|
pén. ápr. 14, 2006 20:14 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
dizel fordulatszámmérő
Üdv djsms!
Az atmel csak vicc vala....A jelet természetesen a diódahíd elől kell kihoznod, utána ugyanis nagyjából egyenáram van. Használunk ugyan olyan mérőműszert fordulat mérésre amit az akkura kell kötni de kicsit huzós az ára, ráadásul ez szervízműszer kategória.
Az egyik vá. csatlakozásra rákötsz egy vezetéket aztán ennyi, a Bosch is így csinálja te mért ne tennéd?
|
pén. ápr. 14, 2006 20:11 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Láttam olyan projectet, ahol mutatós műszer volt, de léptetőmotor mozgatta a mutatót A jobb linearitás, meg a lengések miatt. No meg körműszert sem 1xű szerezni...
|
pén. ápr. 14, 2006 19:42 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Atmel? Minek ide olyan? Szerintem egy mezei analóg fordulatszámmérőnél +-50 eltérés még belefér. Főleg egy ilyen lassú fordulatos csónakmotornál
No, kérdésem még annyi volna, hogy a jelet még a diódahíd elött kell levenni ugye? A jelformálást hogy csináljam?
|
pén. ápr. 14, 2006 15:55 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
dizel fordulatszámmérő
Üdv djsms!
Röviden:jó így! A gyári is így van elkészítve, csak Saj 150-es v Sak 210-es IC-vel. Az 555 tökéletes erre a célra.
Ha nem cserélsz gyakran generátor ékszíjtárcsát, a pontosság is megfelelő...
( a Suzi fordulatmérőjével még nem volt dolgom, nem ismerem a kapcsolását, de elképzelhető, hogy egy Atmeles kütyüvel jobban járnál...A máséval könnyű a csalánt verni.) Jó munkát!
|
pén. ápr. 14, 2006 8:10 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Ez a generátoros megoldás jobban tetszik! (Nem kellene mechanikát szerelni -> nagy előny egy csónaknál)
A kalibrálás nem gond, tudom a maximum fordulatszámot és megoldható a műszeres hitelesítés is akár.
Szóval kihozom az egyik vezetéket és a testhez képest frekit mérek rajta? Mondjuk 1 diódával egyenirányítom majd egy hagyományos 555-ös monostabillal meghajtom a műszert. Ez így jó?
A kész szett vásárlását elvetném, mert szivességből csinálom és nem szeretnék sokat költeni rá.
|
pén. ápr. 14, 2006 7:37 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
fordulatszámmérő dizel
Üdv djsns!
Ha generátor van a motoron, akkor egy lehetséges módszer a 3 fázisu tekercselés egyik váltakozó áramú kivezetését kihozni. A legtöbb dizel üzemü Ford így méri a fordulatot. Ezt sajna neked kell kalibrálnod...
Ha ezt a megoldást macerásnak tartod, jöhet a második variáns.
A motor főtengely ékszíjtácsájára fel kell csavarozni egy fogazott tárcsát, és indukciós jeladóról venni a jelet. Így csinálja az Opel Astra 1,6 i (csak az opel ezt a jelet tovább osztja erősítés után, mert sok helyre kell).
A harmadik módszer a legkönnyebben megvalósítható. A legtöbb autós boltban lehet kapni dizel motorhoz utólagos beépítésre szánt fordulatszámmérő szettet. Ebben benne van a jeladó ami lehet optikai, vagy indukciós-- mindkét verzióval találkoztam már--és maga a mérőműszer kalibrálva, beállítva. Az ára a még megfizethető kategória.
Természetesen csinálhatod Hall elemmel is, csak macerásabb. Nem véletlen, hogy a gyárak sem alkalmazzák.
( a Hobbi elektronika c lapban volt egy ilyen kapcsolás, majd utána nézek)
|
pén. ápr. 14, 2006 6:15 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Fordulatszám mérő diesel csónakmotorra
Kedves szomszédom megkért, hogy segítsek neki összedobni egy fordulatszámmérőt a csónakjára. Műszerként egy suzuki fordulatszámmérő szolgálna. A generátor ékszíjtárcsájára fel lehet varrni 1-4db pici anyát mondjuk. Ebből következik, hogy valami hall-os dologra gondolok, de ilyen még sosem volt a kezemben, szvsz nem értek hozzá Mi pénz egy ilyen és milyen áramkör kell hozzá?
|
csüt. ápr. 13, 2006 20:11 |
|
|