Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: csüt. feb. 29, 2024 19:36



Hozzászólás a témához  [ 16703 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 330, 331, 332, 333, 334, 335  Következő
BringaVilágítás házilag ("LED lámpa") 
Szerző Üzenet
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Érdekes, én is úy tapasztaltam, hogy a melegfehér LED fénye túl sárga. Egy kicsit túllőttek a célon :) Meg szerintem gyengébb is. Úgy láttam a kristály nem is látszik, mert letakarja vmilyen festék (vagy fluoreszcens?) réteg.

Az 1W-os és a 3W-os LED-ek kinézetre eltérnek? Mert egy kis kavarodást érzek az elnevezések között. Van, Luxeon, Luxeon Star (ez csak a hűtőfelületet jelenti?) és Luxeon III (ez a 3W-os?) és Luxeon IV

homályosíts fel lécci, mert emiatt nyírtam ki 1-et (sok volt neki az 1A :shock: )


szer. máj. 25, 2005 3:05
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Közben a kettő darab 3 Wattos luxeon leddel elvégeztem néhány kisérletet. Az egyik melegfehér a másik viszont hagyományos fehér színü. Ráerősítettem mindkettőt egy olyan hűtő felület 70 cm-es darabjára ami itt néhány hiozzászólással fentebb látható a most készült ledsor hűtéseként. Persze tettem a luxeon alá hővezető pasztát.
Rákapcsoltam a feltöltött Li-ion akkura közvetlenül mindenféle korlátozás nélkül. Ha jól tudom akkor ezek a 3 Wattos ledek 700mA-t kaphatnak folyamatosan. Az én kisérletemben ez az áram 600-650mA környékén állt be. Eleinte minden rendben működött és alig melegedett a hűtőfelület. Később viszont már éreztem, hogy elkezd langyosodni. kb 10 perc üzem után a nem kicsi hűtőborda legalább 10 centis darbja elég tisztességesen langyosodott. Mire a negyed órás bekapcsolt állapotot elértem addigra legalább egy 20 centi hosszan eléggé forrónak éreztem a hűtőfelületet és gyorsan kikapcsoltam a ledet.

Mi ebből a tanulség..
Nagyon oda kell figyelni a ledek hűtésére ha nem akarunk egy csomó pénzt kidobni az ablakon. Luxeon leddel ez volt az első kisérletem de arra rájöttem, hogy nem csak hatalmas fényt állít elő de legalább annyira melegszik is. Ha nem vigyázunk vele akkor később már csak melegszik és mint led már nen sokáig működik. Persze jó hő elvezetéssel nem lehet gond vele. A luxeon lapján 70 celziuszt üzemi hőmérsékletként említik.
Ez biztosan így is van de minél melegebb a led annál jobban csökken az élettartama. Ezt nem árt ha szem előtt tartjuk és a lehetőségek szerint nagy hútést biztosítunk neki.

Az a véleményem ha valaki most kezd kisérletezni ilyennel akkor csak óvatosan mert drága dolog csak úgy elégetni ! Hűteni hűteni kell!

Még azt is megjegyezném, hogy a melegfehér led fénye önmagában szerintem túl sárgás volt. Amikor a kettőt fényét kevertem akkor viszont egészen kellemes lett.


szer. máj. 25, 2005 2:48
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
balu1: ha van kedved segíteni, szívesen vesszük. Most hirtelen súlyt nem tudok mondani, de nem vészes, erre a konstruktőr nagyon ügyel.
A mechanika nekem sem nagyon az erősségem :oops:
Én szívesen megcsinálom a műszerfalat, a villanymotor inverterét stb. Viszont spéci akkumulátorokat (li-ion) ilyen kapacitásban közel lehetetlennek látszik beszerezni. Viszont ólmos dögöket nem szívesen tennék bele a súly miatt. Ez még egy elég komoly megoldandó kérdés. (minden elektromos autónak ez a hátránya) amúhy az "erőforrás" (az emberen kívül) elöl van, és egy box van neki kialakítva, és egyszerűen kiszedhető lesz, így alkalmas csak lábhajtásra is. (jogos kérdés így van-e értelme)


szer. máj. 25, 2005 2:19
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Netwizard írta:
...balu1: én is most készülök ilyen ledes bringavilágitás elkészitésére, mint korábban emlitettem, helytakarékosság és anyagiak miatt is kifizetődőbb sztem ezeket a 3 wattos luxeon ledeket használni.

Éppen most próbálgatom a luxeont és valóban elég jó fénye van, de...
Ez a fény félkörben mindent bevilágít, vagyis megoszlik egy nagyobb térszögben. Úgy tudom 120 fokos szögben világít.
Ez azt jelenti, hogy ami neked előre kellene, hogy világítson az midenhova jut. ezen a térszögön belül. Ha jól számolom akkor ennek a luxeon fényének egy harminchatod része jut arra a húsz fokos területre amit valóban meg kell világítani. Vagyis csak akkor lesz erős a fénye abban a bizonyos kicsi szögtartományon belül ha valami módon előre vetíted az összes kilépő fényt. Erre úgy tudom a luxeonnál speciális optikákat használnak amit majd gondolom rövidesen lehet kapni a Lehel úton lévő Lomex áruházban. Legalábbis az egyik régi ott dolgozó srác azt mondta lassan beindul ezek a ledek és a kellékeik forgalmazása is.

Tehát még most nem érdemes luxeont használni a bringán (ha nincs optikád hozzá) mert csak szórt fényt kapsz eredményül. Szerintem várd meg a kellékeit. Miután minden kapható lesz amiből össze áll az optikai rendszer akkor érdemes bele vágni. Vagy hasznájl fel néhány 16 candelás huzal láb kivezetésü fehér ledet és építsd össze hűtő felülettel.
Persze ahhoz nem ártana átolvasnod a korábbiakat. Jókora anyag de ott mindent leírtam amit megtapasztaltam ezen a területen. Valaki meg is jegyezte, kicsit letisztázva kiadhatnám könyvben. :)


Netwizard írta:
..látom, hogy Te már bevásároltál ilyen ledekből a lomexben, a kérdésem az lenne, hogy kb milyen fényerőt produkál egy ilyen led? mihez lehetne viszonyítani? melyik ledes lámpádhoz?

Ahhoz hasonlít a legjobban mint amikor egy elemlámpának leveszed a tükrét és az izzó szórtan mindent megvilágít maga körül.

Ide a végére szinte mindig leírhatnám a leglényegesebb dolgot.
Ha egy félvezetőt nagy teljesítményen működtetünk akkor annak a hűtését fokozott mértékben biztosítani kell és ez a ledekre is vonatkozik!!


szer. máj. 25, 2005 0:09
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Az impulzus meghajtással nagyobb látható fényerőt szeretnél elérni?
Ezt már kipróbáltam de csak addig jelentkezett hatalmas fényerő növekedés amíg a villogás üteme kb 16 Hz alatt volt. Miután a frekvencia már nem volt szemmel követhető azzal együtt a fény látszólagos erőssége is vissza esett normál megtápláláskor megszokott szintre mert a szem átlagol.

Kettő esetben lehet jelentősége az impulzus üzemü táplálásnak.
Egyik amikor adat átvitelre használod. A megnövelt impulzusok nagyobb távolságot tudnak áthidalni, csak az emberi szem átlagolja normál fényerejü megvilágításhoz hasonlóra.

A másik amikor a tápfeszültséggel kell takarékoskodni. Általában ellenálláson szokták elfűteni a rendelkezésre álló tápfeszültség és a ledek igénye közötti energiát. Ezt lehet impulzus üzemü megtáplálással megtakarítani, vagyis ez esetben felesleges energiát ki sem veszünk az áramforrásból.

Nagyobb fényerőt eddigi tapasztalataim szerint úgy lehet létre hozni egy normál huzal láb kivezetésü leddel, ha valamivel nagyobb árammal hajtjuk és hűtő felületre erősítjük a kristályt tartó lábat minél rövidebb (kristályhoz közelebbi) részén. Normál gyári adatok szerint a 20mA-rel hajtható leden 40-45mA, esetleg maximum 50mA is átengedhető. Ebben az esetben viszont ledenként legalább 10 cm2 vagy nagyobb hűtőfelület szükséges. Ez függ a környezeti hőmérséklettől és a hűtőfelület körüli levegő áramlás mértékétől. Célszerü rosszabb körülményre számolni mert akkor sok mindent kibír. Tartósan 50 mA vagy ez fölötti áram mellett jelentősen csökken a ledek élettartama mert a keletkező hőt nem tudja elvezetni a meghatározott keresztmetszetü huzal láb, ez a hő viszont károsítja a ledet.

Abban az esetben ha a lednek nincs megfelelő hűtése úgy még a 30-35 mA is túlhevítheti hosszabb üzemidő és magasabb környezeti hőmérséklet esetén ami szintén élettartam csökkenést okoz.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára balu1 szer. máj. 25, 2005 0:35-kor.



kedd máj. 24, 2005 23:23
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1206
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
Szasztok!

Az lett volna a kérdésem, hogy vajon ki tudom-e használni a ledet úgy, hogy az átlagos áram (fényerő vagy valami) a lehető legnagyobb legyen(pl. 30-100 mA), de ezt villogva, kis kitöltési tényezővel adni neki. A kitöltés kb 1:20, ahol 1 ideig világít és az 1 idő, kb 8 ms. Azaz a pillanatnyi áram kb 0,3-1,5 A lett volna. Időközben leteszteltem egy ledet és az áram durva növelésével(80 mA-ről 200 mA-re) nem növekedett a fényereje jelentősen és kb 250 mA-nél nem akart többet megenni. A LED nem volt meleg, nem is volt teljesítmény rajta, de a pillanatnyi áramok kinyírták a pirosat. A fehér tesztalanyt nem volt szívem ellőni.

Esetleg van valaki, aki tudott pillanatnyi fényben jelentősen nagyobbat elérni, mint normál állapotban?

Üdv


kedd máj. 24, 2005 13:43
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 220
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Hali!

balu1: én is most készülök ilyen ledes bringavilágitás elkészitésére, mint korábban emlitettem, helytakarékosság és anyagiak miatt is kifizetődőbb sztem ezeket a 3 wattos luxeon ledeket használni. látom, hogy Te már bevásároltál ilyen ledekből a lomexben, a kérdésem az lenne, hogy kb milyen fényerőt produkál egy ilyen led? mihez lehetne viszonyítani? melyik ledes lámpádhoz?
Lassan szeretnék én is a tettek mezejére lépni, de még várom Ros-Co. haverjának a visszajelzését, hogy adja-e darabonként a ledeket. ha nem akkor én is a lomex fele veszem az irányt.
Válaszodat előre is köszi!


kedd máj. 24, 2005 10:30
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ros-Co.: Érdekelnek ezek a dolgok de a sok nehéz holmi jóval több energiát igényel ezért nehéz hajtani a kisebb emelkedőn is.
Annak amit most csináltok, mennyi a súlya?

Vettem én is kettő darab három Wattos ledet, (a Lomexben) darabját 2000,-Forintért. Az egyik melegfehér és a másik hagyományos fehér. Rájöttem, úgy jó a szine ha a kettőt együtt használom. Optikát viszont most nem tudtak adni hozzá. Az egyik régi boltos srác a Józsi mondta, hogy lassan egyre több holmi lesz hozzá de ezt csak most kezdték árulni.

Ez már bírná az 1 Ampert de csak nagyon jó hűtéssel.
Most így Li-ionról csak 70%-osan működik.


A ledes cuccban persze segítek de a mechanika nem az erősségem ezért inkább csak tanácsokkal tudnék hozzá járulni a világításhoz a tapasztalataim alapján.


kedd máj. 24, 2005 3:19
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
majo írta:
balu1!

OFF: Milyen bringát ne vegyek? :(


Nagyon kegyetlenül tudok csak válaszolni, magamnak is ezt mondanám: Olcsót soha mert az gyenge anyagból készült. A biciklik 200 fölött kezdődnek. Persze fél milláért is csak kicsivel kapsz jobbat.
Ettől függetlenül én azt mondom, hogy megfveszem 20-30-ért a "Cora bringát" és ha cserélni kell még mindig olcsóbb mintha fél millát költenék rá. Ez anyagi.. függő, ki mennyit szán rá.

Más szempontból...
Jómagam az össztelósra esküszöm az utazási komfort miatt. Na de végülis mindegyik tönkre mehet, főleg amelyikek olcsók és biliacélból készültek.


kedd máj. 24, 2005 3:06
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
balu1: Okés! Majsd összeszedek még némi infót...


hétf. máj. 23, 2005 15:01
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 229
Hozzászólás 
balu1!

OFF: Milyen bringát ne vegyek? :(


hétf. máj. 23, 2005 7:47
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ros-Co.: Amit írtál az érdekes de majd kicsit később válaszolok rá mert van véleményem a témáról pozitív és valamelyest negatív is, habár nekem is tetszik az iyesmi.


hétf. máj. 23, 2005 0:59
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Amit a május 24.-i éjszakai tekeréssel összekapcsolt lámpa bemutatóról írtam az sajnos elmarad mert ketté törött a bringám.
Kép
Egyébként a pénteki még akkor épségben lévő bicajra aznap felszerelt itt tárgyalt világítás elég jól vizsgázott.
Ennek ellenére találtam némi hiányosságot a próba folyamán, mint pl. a fény nem megy nagyon távolra. Persze a biciklihez képest igen, de autó viszonylatban inkább magasra emelt városi fényhez hasonlít. Vagyis ötven-száz méter után már sötétbe burkolózik az út távoli része.

Arra jutottam, hogy kisebb szögben világító fényforrást is fel kellene szerelni ami távolra juttatja el a fényét és külön ki-bekapcsolható.

A másik ami talán nem nevezhető egyértelmüen hibának, hogy a maximális áramot (amit kiszámoltam), nem tudja felvenni a ledsor mert a vezeték ellenállásán viszonylag nagy feszültség esik. Persze ez nem igazán nagy, csak tized Voltok de a led karakterisztikájánál az éppen elég.
A számított maximumra kihajtott teljesítménynek talán 60-70%-át tudom így elérni ami még mindig nagyon erős fényt biztosít. Na meg kíméli a ledeket. Ennek az is az oka, hogy Li-ion akkut használok és annak a feszültsége éppen a fehér leg normál üzemi értéke közelében található.

Amit a ledek és akkuk sorosan kapcsolásáról írnak pl. a luxeonnál, annak szerintem nagy hátrénya van. Párhuzamos kapcsolás esetén a ledeket azonos fém hűtő felületre tudom kötni. Soros kapcsolás esetén ez már rövid zárlathoz vezetne. Persze csillám szigetelő lapon keresztül is fel lehet szerelni de az már valamekkora hűtési hatásfok csökkenést jelent.

Tehát szerintem a ledeket párhuzamosan érdemes kötni és megfelelően nagy áramu és alacsony feszültségü akumulátorról érdemes táplálni, hogy ne kelljen ellenálláson elfűteni az optimális tápfesz. és akkufesz. közötti kölönbözeti áramot. Persze lenne más megoldás az impulzus üzemü technika de mégse hőkövetőssel lőjünk verébre.

Most, mivel első alkalommal volt a bicajon ez a világítás ezért kerestem jó sötét helyet a próbához, feltekertem a Jánoshegy környékére.
Miközben a hegyen vártam a sötétet, közben eljutottam a Normafához és ott leültem egy padra. Miközben lassan sötétedett időnkén be-be kapcsoltam a ledsort a fényerő ellenőrzése céljából. Vagyis abban a lassan szürkülő világításban mennyire látható és erős a fénye.

Mindenki ezt nézte. Egyik alkalommal a fényt látva odaszaladt az egyik családapa asszony gyereket hátra hagyva és teljesen lázba jött a ledes világítás láttán, kérdezősködött mert régen műszerész volt és ismerte a ledeket. "Na de ilyen erősek" ezen volt kiakadva, közben mesélem róla.
Azután lassan elindultam lefelé mert már eléggé sötét lett.

Út közben is mindenféle pozitív értelmü beszólás ért, olyanok mint pl. "De jó fényed van" "az igen" aztán "kibas.... jóó" volt egy lány aki azt mondta "jedi lovag" meg mondták, hogy "nagyon jó a fényed" volt aki azt mondta, "kiráály!".
Sőt volt olyan nagyon érdekes eset amikor a sötét Jánoshegyi úton láttam szembe jönni egy autót és lejjebb billentettem a bowdwnnel a lámpát, hogy ne vakítson. Közben látom,hogy az autó félre hűzódik teljesen az út szélére és lelassított. Szinte amennyire tudott bebújt a bokorba, szinte megállt. Amikor mellé értem akkor hallottam, hogy nevetve mondta, ez csak egy bringa!
Sőt, később volt aki azzal állított meg, hol lehet kapni ilyen erős fényü ledeket. Megadtam a fórum címét, hogy itt mindent megtalál.
Szóval volt visszhangja.

Közben összerogyott a járgány így aki el akart jönni az éjszakai tekeréssel egybe kötött lámpa próbára annak nincs jó hírem.
Valószínüleg a törött vázat kedd estig nem tudom rendbe tenni ezért most nagy valósínüség szerint elmarad a bemutató. Persze ha addigra össze jön a váz és eső sem lesz akkor megyek, de ennek most úgy tűnik kevés az esélye.


hétf. máj. 23, 2005 0:55
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
HI!

balu1: a Lomexnél vettem Luxeon LED-et. Már egész jól lement az ára (1500Ft). Érdemes próbálkozni. Ki is vannak rakva működés közben, úgyhog y meg tudod nézni (ez volt a problematikus kérdés a múltkor) Mondjuk tönkre ie tettem a LED-emet, meg akartam nézni mit tud. (1A-t 350mA helyett. ejnye-bejnye... ) A melegfehérnek nagyon szép színe (bár kisebb teljesítménye) van.

Egy cimborám árul párat a 3W-osból, feltettem az adok-veszek topicba.

Még 1 kérdés: Apámék terveznek egy környezetkímélő járművet. Úgy tudom hogy a bringás körökben mozogsz, érdekelne-e a dolog? Ha akarod pü-ben mesélek bővebbet. A világítás része LED-ekkel menne, és ezt szeretnénk egy szagértőre bízni... :)

Ez amúgy egy hibrid láb-villany-kismotor hajtású 3 kerekű jármű. A prototípus kb. 80%-os. Szóval alakul. Az elektronikát, motor hajtást, akku töltést, fedélzeti komputert én csinálom. Na már ha összejön. Szólj ha érdekel a dolog...


szomb. máj. 21, 2005 12:43
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
...hát persze, vili. Annak jó.
Meg egyébként is :)


pén. máj. 13, 2005 23:53
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
balu1 írta:
Ezek szerint azt lehet úgy használni gond nélkül.
Legfeljebb a színeket valahogy szimetrikusan helyezném el az esztétikus megjelenés miatt.


Próbapad volt a kicsike, pont arra, hogy megnézzem, hogy lennének jók a szinek


pén. máj. 13, 2005 21:33
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
-=RelakS=- írta:

30mA/led=210mA. A ledek gyakorlatilag langyosak, a lábak meg szinte hidegek. Ez utóbbi mondjuk a kezem nem elég nagy érzékenységéből adódik.

Ezek szerint azt lehet úgy használni gond nélkül.
Legfeljebb a színeket valahogy szimetrikusan helyezném el az esztétikus megjelenés miatt.


-=RelakS=- írta:
Mindenesetre kezdem azt hinni, hogyha 7000K-es ledeket vennék, amihez ugye nem kell helyreállítani a szineket zöld meg piros leddel, akkor pl egy 20-as csomag már felérne egy tompított fényszóróval, legfeljebb optikát kell elé rakni, hogy rendesen terüljön a fény


A 7000K-es ledhez kell a színkorrekció.
A napfény 5500-6500K színhőmérsékletü ha jól emlékszem.
A 3500K-eshez viszont nem kell mert az egyébként is meleg fényü, hasonlóan az izzóhoz. Viszont annak meg kisebb a hatásfoka mert a szín beállítás miatt egy kicsit gyengébbre jön ki.

Optikával fókuszolni ezt nincs értelme mert önmagában már 20fokos szögben világít. Próbálkoztam ilyesmivel de ebben az esetben nem tartom jónak. Az üvegen áthaladó fény is veszít valamennyit az energiájából és a gyakorlat azt mutatja, ha annyira fókuszolod, hogy erősebb fént kapj akkor már nagyon kicsi a terület amit bevilágít.

Viszont ha szórni akarod optikával, az is veszteséges valamennyire.
Érdemes elfogadni azt a 20 fokos nyílásszöget.
Legfeljebb még egy fejlámpát építesz hozzá és akkor már nem létezik sötét éjszaka. Amerre mész és ahova nézel ott "kisüt a nap".


pén. máj. 13, 2005 20:55
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
balu1 írta:
Na látod? Itt gyönyörűen kijön a semleges fehér szín és a fénye is lesöpri a hagyományos izzó fényét.

Ez így mennyi áramot vesz fel? Melyik led mennyit?
Azért arra vigyázz, nehogy túlmelegítsd.
Ahhoz elég sokba került, hogy esetleg "megsüljön".
Szóval hűteni jó lenne.

Ezek a ledek elég alattomosan lassan észrevétlenül fel tudnak forrósodni.
Egy ideig úgy tűnik, hogy nem is melegsszik nagyon, aztán amikor később megfogod akkor már forró. Nem hittem volna én sem sokszor mennyire túlhevül. Na de már annyi hűtőbordát teszek rá, hogy mindenki azon csodálkozik, minek ennyi? Azért kell, hogy ne kelljen sűrün kidobnom a túlhevüléstől fényevesztett ledeket.


30mA/led=210mA. A ledek gyakorlatilag langyosak, a lábak meg szinte hidegek. Ez utóbbi mondjuk a kezem nem elég nagy érzékenységéből adódik.

Mindenesetre kezdem azt hinni, hogyha 7000K-es ledeket vennék, amihez ugye nem kell helyreállítani a szineket zöld meg piros leddel, akkor pl egy 20-as csomag már felérne egy tompított fényszóróval, legfeljebb optikát kell elé rakni, hogy rendesen terüljön a fény


csüt. máj. 12, 2005 22:19
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Na látod? Itt gyönyörűen kijön a semleges fehér szín és a fénye is lesöpri a hagyományos izzó fényét.

Ez így mennyi áramot vesz fel? Melyik led mennyit?
Azért arra vigyázz, nehogy túlmelegítsd.
Ahhoz elég sokba került, hogy esetleg "megsüljön".
Szóval hűteni jó lenne.

Ezek a ledek elég alattomosan lassan észrevétlenül fel tudnak forrósodni.
Egy ideig úgy tűnik, hogy nem is melegsszik nagyon, aztán amikor később megfogod akkor már forró. Nem hittem volna én sem sokszor mennyire túlhevül. Na de már annyi hűtőbordát teszek rá, hogy mindenki azon csodálkozik, minek ennyi? Azért kell, hogy ne kelljen sűrün kidobnom a túlhevüléstől fényevesztett ledeket.


csüt. máj. 12, 2005 22:11
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
Nah, egy kicsit villogok:

Hét led egy elemlámpa kíséretében:
Kép

A ledkonfiguráció:
Kép

Meggyőző, csak kár, hogy ez a ledmennyiség kb 3200 ft-ba kerül.


csüt. máj. 12, 2005 21:17
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ezt úgy saccoltam, hogy egy izzó kb 4-6% fényhasznosítással működik.
A halogén ennél valamivel jobb, talán 10%. (pontos értéket nem tudok)
Ha 8W ledben világít annyit mint kb. 40W izzóban akkor lednél 25-30% körüli értéket saccolok. (lehet, hogy rosszul számoltam...? :oops: )

:roll:
Azt hiszem nem számoltam bele a fejlámpát és a halogén jobban hasznosítja az energiát, akár 12% is lehet a hatásfoka (utána néztem).

Akkor számoljuk át.
40W felvett teljesítményből a halogén izzó sacc 12%-ot hasznosít (vagy valamivel többet), az ~4Watt lesugárzott optikai teljesítményt jelent.

Ha ennek a fénye közel azonos a 8+4=12 Watt teljesítményfelvételü kettő ledes lámpával (60+30led (vagyis szerintem annál több)), akkor...
...akkor hogy is van ez?


Sok minden érdekel, sok dologra odafigyelek de ezt nem tudom, csak saccra.
Nekem is szabad kérdezni, tudja valaki pontosabban :?:

Ennél pontosabbat sajnos én nem tudok mivel az egyre újabb ledeknél mindig valamivel nagyobb hatásfokot érnek el.
Persze ha valami pontos adatot tudsz mondani erről azt nagyon szívesen meghallgatom mert ezt tényleg jó lenne pontosabban tudni.
Van valami konkrét ötleted?


szer. máj. 04, 2005 20:22
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
Balu1:
> Az energia hasznosítása viszont szép lehet, biztosan megvan
> saccra 25-30%, ha nem több mert világít vagy 30-50W izzónyit.

Toled azert ennel korrektebbhez vagyok szokva...


szer. máj. 04, 2005 19:44
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Vettem a Kontha-nál 16Candelás LED-et, nagyon brutális. Jó hűtés mellett (egy hűtőbordába csavart rézcsavarra forrasztottam a megfelelő lábat) igen szépen kihajtható. Érdekes, hogy nekem 70mA-nál sem volt gond, bár amit említesz lehet, hogy a fényerő ilyen módon le fog csökkenni.

Ez a LED már fényesebben világít mint egy izzó, igaz pontszerűbben, nem szórtan. Ha ennyire fényes, lehetne valami strobit csinálni belőle.


Azért nem árt ha vigyázol a 70mA-el mert nekem is ment tönkre ledem (fehér is) amikor hűtés mellett 50mA fölé emeltem az áramot.
Persze kisérletezni lehet vele de nagyon hamar le fog csökkenni maradandóan a fényerő. Ha neked megér annyit a kisérlet akkor is csak egy darabot érdemes feláldozni. Igaz, nekem nem ezzekkel a 16 candelással történt a dolog de a 70mA másodpercek alatt észrevehetően csökkentette a fényerőt. Az újakkal már jóval óvatosabb vagyok. Nem is véletlenül építettem be ilyen rengeteg ledet. Azért, hogy ne kelljen még 50mA-rel sem meghajtani a megfelelő fényerő eléréséhez.

Itt az a fő gond, hogy a huzal láb adott keresztmetszete miatt a hővezetés mértéke egy adott értéket nem tud átlépni.
Vagyis a kristály hőmérséklete akkor lenne hatásosan csökkenthető ha->-
->1-ha a kivezetés vastagabb lenne és elegendő hőt tudna szállítani a lesugárzó felülethez.
->2-ha a hűtőfelület hőmérsékletét mefelelően alacsonyan tudnánk tartani.

...egyébként ilyen 16 candelásak vannak a fenti ledsorban.
Gondolhatod milyen fénye van, főleg ha a 28 ledes fejlámpát is bekapcsolom mellé. Az össz ~90 led.

Ott már nem számít, hogy éjjel vagy nappal megyek az úton.
Igaz, 60dkg az akkucsomag és kb annyi a lámpa is hűtéssel.
Szóval van mit cipelni, de valamit valamiért. Persze a fogyasztása nem sok, kb 6-9Watt között mozog az akku töltöttségétől függően.
Az energia hasznosítása viszont szép lehet, biztosan megvan saccra 25-30%, ha nem több mert világít vagy 30-50W izzónyit.


szer. máj. 04, 2005 19:37
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Naná. Csak balu1-gyel tárgyaltuk, hogy nem villan oylat, mint a villanócső. Valószínűleg az impulzus csúcsának intenzitása jóval kisebb. De + fogom próbálni.
és ha mittomén 20 mA-en járatod, ahol már világlik? Majd erre jön az impulzus


szer. máj. 04, 2005 18:34
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Naná. Csak balu1-gyel tárgyaltuk, hogy nem villan oylat, mint a villanócső. Valószínűleg az impulzus csúcsának intenzitása jóval kisebb. De + fogom próbálni.


szer. máj. 04, 2005 17:18
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
Ros-Co. írta:
Vettem a Kontha-nál 16Candelás LED-et, nagyon brutális. Jó hűtés mellett (egy hűtőbordába csavart rézcsavarra forrasztottam a megfelelő lábat) igen szépen kihajtható. Érdekes, hogy nekem 70mA-nál sem volt gond, bár amit említesz lehet, hogy a fényerő ilyen módon le fog csökkenni.

Ez a LED már fényesebben világít mint egy izzó, igaz pontszerűbben, nem szórtan. Ha ennyire fényes, lehetne valami strobit csinálni belőle.


Esetleg a strobit úgy állítod be, hogy mondjuk 0.05 másodpercig világítsanak a ledek, de akkor 100mA-el :)


szer. máj. 04, 2005 13:26
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Vettem a Kontha-nál 16Candelás LED-et, nagyon brutális. Jó hűtés mellett (egy hűtőbordába csavart rézcsavarra forrasztottam a megfelelő lábat) igen szépen kihajtható. Érdekes, hogy nekem 70mA-nál sem volt gond, bár amit említesz lehet, hogy a fényerő ilyen módon le fog csökkenni.

Ez a LED már fényesebben világít mint egy izzó, igaz pontszerűbben, nem szórtan. Ha ennyire fényes, lehetne valami strobit csinálni belőle.


szer. máj. 04, 2005 12:12
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
-=RelakS=- írta:
Jókora :)

Igen, elég nagyra sikerült, de nem véletlenül lett ekkora.
Nem akartam ismét bele esni abba a hibába, hogy kevés legyen a hűtés.

A reklamált ellenállások közül az a kettő amit a kísérlet idejére is fontos volt rábiggyeszteni, az is itt látható.
Ezek közül az egyik a piros ledekkel van sorba kötve. A másik az 5-ös fehér led csoportnál állítja be a szükséges áramot.

A korábbi 20 ledes és a most épített 60 ledes sor itt egymás mellett látható, egy kis békási panorámával a háttérben.
A régi 20-as tetején még ott látszik a billentő bowden része és a felerősítési pontja.

Kép
A 20-as hűtőbordája kicsit kevés lett és a ledeket viszont túlhajtottam mert azokból a gyengébbekből a 20 darab sem világít valami fényesen.
Azok olyasmi erővel világítottak mint az első háromledes cateye lámpák, persze 7-el megszorozva. Annak viszont elég kevés volt a fénye legalábbis ahhoz képest ahogy a nagy sötét éjszakában látni kellene.

Kép

Amint a képen látható a réginél a keskenyebb hűtőborda mellett még a ledek is fele olyan sűrün voltak beépítve és még így is kevés volt a hűtés bizonyos helyzetekben.


-Akinek van egy sárga villogója az lát valamennyit a holdfénynél.

-Egy háromledes bicikli lámpával már csak időnként kell kapkodni a kormányt hegyről lefelé, mert az utolsó pillanatban majdnem mindig észre vesszük, hogy az egy bokor az ami felé száguldunk a lejtőn.

-A 20 ledesnél már jóval nagyobb valószínüséggel, időnként az utolsó pillanatban de meg lehetett különböztetni az út szélét a bozóttól még 40-50km/h környékén is.

-Viszont a hatvan ledesnek már akkora fénye van, főleg a 28 ledes fejlámpával kiegészítve, hogy annál már teljesen mindegy, hogy nappal vagy éjszaka megyek az úton. Legalábbis ahogy próbálgattam őket, a tesztek alapján erre a következtetésre jutottam.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára balu1 szer. máj. 04, 2005 12:14-kor.



szer. máj. 04, 2005 11:44
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
-


A hozzászólást 4 alkalommal szerkesztették, utoljára balu1 szer. máj. 04, 2005 12:18-kor.



szer. máj. 04, 2005 11:43
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Egyelőre úgy néz ki, hogy a vezeték amivel bekötöm, azon elegendő feszültség esik kb.2A-es áramfelvétel mellett, az egész rendszer teljesítménye így is alatta marad a megengedhető maximumnak, esetleg csúcsra töltött akkukkal éppen csak eléri, így tartósan csak megközelíti azt, de így is épp elég fénye van.

Végülis van soros ellenállás de nem a szó hagyományos értelmében. Ha bele gondolsz, itt csak tized V-okon múlik túl hajtod-e vagy csak alig világít.

Ezért is nem szoktuk itt a feszültséget figyelni, (mint a "kék led" topik elején elhangzott a kérdésben) mert ebben az esetben a led karakterisztikája miatt sokkal jellemzőbb és jobban mérhető adat az áramfelvétel.


Vissza térve a soros ellenállás kérdésére, azért itt is van bizonyos helyeken ellenállás. Mindjárt leírom hol és miért.

Külön kivezetéssel láttam el egy fehér öt ledes csoportot azzal a céllal, ha csak éppen illendőségből kell bekapcsolni a fényt rikító közvilágításban akkor nem kell mennie az egész sornak hanem elég ha éppen csak valami világít közlekedés biztonsági szempontból. Viszont annak annyira kevés a fogyasztása, hogy abban a körben kell lennie tényleges, ellenállás céljára készült alkatrésznek mert akkor semmi más nem terheli a kört és felszökik a feszültség. Másrészt a piros ledeknél az eltérő feszültség igény miatt úgyszintén így adódik.

Azokat az ellenállásokat amit egyelőre ideiglenesen a vezeték végére kötöttem, ezeket és még a kapcsolókat kell pontosan részletesen kitalálni, mit hova tudok ízlésesen elhelyezni úgy, hogy mnden kéznél legyen amire menet közben szükség lehet. A két ellenállást azért nem építettem a ledek alá mert még nem tudom pontosan menyi lesz az értéke. Ez függ a vezeték összes hosszától és a kapcsolók átmeneti ellenállásától. Mint írtam, néhány tized V-on múlik mi lesz az eredmény.



...na meg a kapcsolók...

1.) Kell egy külön "fő"kapcsoló, ami az egyéb körök kapcsolói által beállított össz fényforrást ki vagy bekapcsolja.

2.) A másik ami célszerü ha kéznél van, az össz ledre vonatkozó kicsi vagy nagyfény kapcsoló. esetleg középállásban csak öt fehér menne. (takarékos üzem)

3.) Aztán a pirosakat érdemes külön kikapcsolhatóra megépíteni mert amikor már kevés a szufla az akkuban akkor a piros dominál és ez egy szint fölött zavaró lehet.

4.) Kell egy ami csak a két szélén az UV dekor fényt kapcsolja be, pl. ha sok ember között tömegben tolom vagy éjszakai biciklis társaságban várakozunk akkor buliból.

5.) Akkumulátor átkapcsolás. Érdemes az akku csomagot legalább kettő külön egységre bontani.
Ez azért előnyös mert ha az egyiket használjuk és már nagyon merül és gyengébb lesz a fénye, viszont olyan körülmények közé kerülünk (sötét erdőben), hogy erős fényre van szükség akkor átváltunk a teljesen friss cellacsoportra. Ezen kívül nagyjából tudjuk, hogy akkor jutottunk a tartalék felére és ennek megfelelően gazdálkodhatunk a maradék féllel.


Az akkuk...
Itt minden, fenti képen látható akkumulátor (úgy értsd, mind a 16 db párhuzamosan van kapcsolva, de lehet két csoportban is) Egy cella feszültsége csúcsra töltve 4,1-4,2V
A lemerült állapot 3,0-3,2V-ot jelent de onnan már meredeken zuhan.
Az a doboz amit a képen láttál éppen be tudja fogadni az akku csomagot és elfér a biciklis oldalzsebben.

Ehhez még valami nagyon biztonságos zárlatvédelmi megoldást kell kitalálnom. Olyasmire gondoltam, hogy egyszer van egy olvadó betét mint amit az autókban szoktak használni. Azzal párhuzamosan kötnék egy 6V-os 20W-os kicsi halogén izzót ami zárlat és biztiszakadás esetén felizzik és valahova előre világít, ezzel nem okoz semmi kárt de nem is maradok hirtelen teljes sötétben a nagy éjszakában. Viszont ha közben megszűnik a rövidzár akkor vissza tér a ledekbe az élet, még ha nem is akkora fényerővel. Ez még csak egy kósza ötlet amit még pontosítok majd.

Az akkukat tölteni is kell. Ha Lítium akkuhoz való töltőt használok ami a hőmérsékletet is figyeli akkor nem jelent problémát a dolog. Viszont közönséges töltőnél nekem kell ellátnom az elektronika szerepét (vagy valami hasonlót) ami azért mégsem olyan könnyű dolog. Pontosabban a lítiumot is könnyű tölteni ha gyakran ránézek és a töltés folyamán odafigyelek, persze ekkor nem a maximális árammal kell nekilátni.

Töltés közben elég nagy áramot elvisel, viszont akkor melegedhet ezért figyelni kell a hőtermelődés mértékét és attól is függővé kell tenni a töltőáramot.
Másrészt a feszültséget nem szabad a gyárilag meghatározott érték fölé vinni, 4,1-4,2V cellánként, fölötte tönkre megy.

~80W/h teljesítményt milyen más felépítésü akkuba lehet beletenni ami nem több 60dkg-nál? Legfeljebb a Li-polimer lehet ennél könnyebb de az is hasonló elven működik.


hétf. máj. 02, 2005 19:03
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
balu1 írta:
Itt a fotó arról a ledsorról amiről írtam.
A jókora hűtőborda a biztosítéka annak, hogy ne menjenek tönkre a ledek rövid időn belül túlmelegedés következtében. Korábban előfordult már olyan eset is.
Ez már talán elég lesz szélsőséges körülmények között, forró nyáréjszakán ha megállok bringával és nem fúj a szél, akkor sem szabad túlmelegedni a ledeknek.
[imidzs]

Egy másik nézet:
[imidzs]

Másik nézőpont:
[imidzs]

Így néz ki közelről...:
[imidzs]

A ledek negatív kivezetése egy rézlemezhez van forrasztva és az az a hővezető pasztán keresztül átadja az alumíniumnak a hőt. A paszta által el tudom kerülni a réz-alumínium összeférhetetlenséget is.
(Köztudott, hogy ahol a fent említett kettő fém ha érintkezik egymással és víz is közéjük juthat, ott vegyi reakció indul meg ami rontja a kapcsolat minőségét.) A szilikonos hővezető paszta távoltartja a nedvességet és megakadályozza a felületek kémiai kölcsönhatását és nem utolső sorban vezeti a hőt.

A hűtőborda alján látható egy zongora zsanér ami lehetővé teszi a ledsor billentését majd egy bowden és egy racsnis váltókar segítségével. A korábbi 20 ledes is úgy működött. Majd ha lesz egy kis időm akkor neki állok a munka mechanikai részének is. Nekem mindig az a nehezebb.
Persze nem annyira nagyon. Majd az is összejön lassan.

Valahogy így fog kinézni amikor fent lesz:
[imidzs]
A ledek fénye itt a fotón azért piros mert nagyon vissza kellett "fognom" a teljesítményét, hogy ne vakítsa el a kamerát és ilyenkor a kisebb feszültség igényü piros ledek intenzívebben világítanak mint a magasabb fesz. igényü fehér és zöldek.


[imidzs]
Erről a 60dkg-os 22 A/h-s lítium akkuról működik 10 vagy akár 100 órát a világítás, a választott teljesítmény függvényében.
Az akkumuátor éppen elfér egy oldalzsebes bicikli táskában.


Jókora :) Az ellenállások hol vannak? Vagy csak én nem látom?
A tápellátás meg négy darab 4.8V-os akkucsomagról megy, jól látom?


hétf. máj. 02, 2005 7:21
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
(néhány dolgot utólagos szerkesztéssel pontosítottam)

Itt a fotó arról a ledsorról amiről írtam.
A jókora hűtőborda a biztosítéka annak, hogy ne menjenek tönkre a ledek rövid időn belül túlmelegedés következtében. Korábban előfordult már olyan eset is.
Ez már talán elég lesz szélsőséges körülmények között, forró nyáréjszakán ha megállok bringával és nem fúj a szél, akkor sem szabad túlmelegedni a ledeknek.
Kép

Egy másik nézet:
Kép

Másik nézőpont:
Kép

Így néz ki közelről...:
Kép

A ledek negatív kivezetése egy rézlemezhez van forrasztva és az a hővezető pasztán keresztül átadja az alumíniumnak a hőt. A paszta által el tudom kerülni a réz-alumínium összeférhetetlenséget is.
(Köztudott, hogy ahol a fent említett kettő fém érintkezik egymással és víz is közéjük juthat, ott vegyi reakció indul meg ami rontja a kapcsolat minőségét.) A szilikonos hővezető paszta távoltartja a nedvességet és megakadályozza a felületek kémiai kölcsönhatását és nem utolsó sorban vezeti a hőt.

A ledek fölött jól előre nyúló foncsorfóliával bevont alumíniumlemez gondoskodik arról, hogy a ledekből felfelé kilépő fénysugarakat levetítse az útra a bicikli elé. Ezzel el lehet kerülni, hogy a szembe jövőket elvakítsa az igen erős fény. Annyira pontosan meg lehet határozni ezzel a módszerrel a kilépő fénysugár felső határvonalát, hogy egy viszonylag éles csík formájában látszik a megvilágított és sötét terület határa.
Tehát közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.
...persze az, hogy miként állítjuk be bizonyos helyzetekben, az csak rajtunk múlik. Na de végülis egy gépjármű esetében is a vezető határozza meg, hogy a világító berendezése mikor működjön városi és mikor országúti állásban. Egy ilyen világítás esetén már a bringán is adott ez a lehetőség.

A hűtőborda alján látható egy zongora zsanér ami a kiegyensúlyozottság miatt a közepe környékén van elhelyezve, az lehetővé teszi a ledsor billentését, amit egy racsnis sebességváltó kar, bowdwen, ráhúzott nyomórugó segítségével oldok meg. A korábbi 20 ledes is úgy működött. Majd ha lesz egy kis időm akkor neki állok a munka mechanikai részének. Nekem mindig az a nehezebb.
Persze nem annyira nagyon. Majd az is összejön lassan.

Valahogy így fog kinézni amikor fent lesz:
Kép
A ledek fénye itt a fotón azért piros mert nagyon vissza kellett "fognom" a teljesítményét, hogy ne vakítsa el a kamerát és ilyenkor a kisebb feszültség igényü piros ledek intenzívebben világítanak mint a magasabb fesz. igényü fehér és zöldek.

Abból lehet leghamarabb észre venni ha merül az akku, hogy pirosabb felé hajlik a fény szine.


Kép
Erről a 60dkg-os 22 A/h-s lítium akkuról működik 10 vagy akár 100 órát a világítás, a választott teljesítmény függvényében.
Az akkumuátor éppen elfér egy oldalzsebes bicikli táskában.


A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára balu1 szer. máj. 04, 2005 10:29-kor.



vas. máj. 01, 2005 23:01
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Próbáld ki ahogy leírtad, de üzemelés közben érdemes időnként kézzel megnézni mennyire melegszik a hűtőfelület. Ha nagyon forró akkor a led fénye hamar legyengül. Olyankor meg kell növelni a felületét.

Milyen ledet tervezel használni, luxeont?
Már vannak helyek ahol hirdetik, hogy megrendelhető, van forintban kifejezett ára is, nem is olyan drága (az egyedi ledekhez képest), magyar cég foglalkozik vele de eddig olyan címet nem találtam ahova bemegyek és szeretném megnézegetni üzemközben, kézbefoghatóan és ez lehetséges. Az ilyen netes boltokban viszont nem bízom. Így legfeljebb kiflit lehet venni mert a kifli az kifli de a lednek millió fajtája van. Jó, persze le van írva adatlapon mit tud. De én látni akarom a saját szememmel. Össze akarom hasonlítani a fényét, a szinét egy már ismert fényforrással amit magammal viszek. Na de a neten mivel tudom összehasonlítani? Legfeljebb a monitor fényével.

Majd akkor mélyedek bele a luxeonba amikor lesz itthon akkora választék, hogy a boltban meg lehessen nézni mi a készlet fizikai valójában és ne a képek közül kelljen választani mert akkor inkább elmegyek a képeslap boltba képek között böngészni.

Rövidesen felteszek fotót a nemsokára felszerelésre kerülő 60 ledes bringalámpáról mert érkezett ilyen irányu kérés. Lehet, hogy valaki soknak találja azt a hűtőbordát amit rászereltem de ha jól meghajtom a ledeket, hogy legyen fénye és nem mozog a levegő egy forróbb nyáréjszakán, akkor még az is éppen csak elég.


szomb. ápr. 30, 2005 4:22
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 220
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Hali!

most hirtelen más kérdés nem jut eszmebe..., ha igen, majd írok, addig is köszi az eddigieket!
Én eleve úgy gondoltam a dolgot, hogy kb a led talpával megegyező alapterületű és jó magas bordázatú hűtőbodrit teszek rá, ekkora lednél ez már alap. Lassan megrendelem a cuccot, igaz hogy ez csak a következő hónapban lesz, mert ezt már nem bírja el a költségvetés. addigis gondolkodom majd a mechanikai kialakításon. Ha meglesz a jószág, akkor leirom a tapasztalataimat!


csüt. ápr. 28, 2005 13:33
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Na igen, ami még eszembe jutott, igaz írtam róla az előzőben is de megismétlem mert lényeges. A ledeket akor lehet jól kihajtani a legnagyobb elérhető teljesítményre ha közben elvonjuk a keletkező hőt. Ez azért lényeges mert ha túlmelegszik a led attól hamar tönkre megy.
A luxeon (amennyire elviekben ismerem) abban különbözik a huzal láb kivezetésü ledektől. hogy a felépítéséből adódóan jól hűthető.
Ezt kimondottan annak a jegyében fejlesztették ki, hogy minél hatásosabban üzemeltethessük. Ha hozzá lehettett volna férni nálunk ehhez akkor biztosan negyegyedi ledeket veszek hanem ilyent, de sajnos bárhol bemész a boltba akkor csodálkozva néznek, hogy mit is akarsz.
Legfeljebb külföldről lehetne beszerezni, az általad megadott link is ilyen.
Úgy megrendelni, az viszont elég bonyodalmas dolog lehet.

Szóval, mégegyszer megerősítésképpen, a luxeon ledet hűteni kell!!
Sokan teszik tönkre az ilyen eszközöket hűtés nélkül azzal, hogy egy kicsit túlhajtják és lassan de maradandóan legyengül a fénye.
Jobb ha most leírom mintha a saját példányodon tapasztalnád.
Egyébként a hűtőfelőlet akár a bringa vázával is összeköthető valami jó hővezető módon és az biztosan megfelelő hűtést ad.


szer. ápr. 27, 2005 15:52
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ezeknek a Luxeon ledeknek már van fénye de eddig még csak a neten találkoztam vele. erről én sem tudok többet mondani, csak olyanokról tudok tapasztalatról írni amit már próbáltam a gyakorlatban.
A fénye viszont tudom, hogy hatalmas lehet, kb hasonlóan az én ledcsíkomhoz.

Amit a Veszprém környéki éjszakai tekerésről írtál az nekem is ismerős mert volt amikor letekertem innen Bp-ről. Teljesen besötétedett mire Veszprémhez értem és még valamit szerelnem is kellett akkor út közben sötétben a bringán, de akkor még nem volt ekkora fényem. Közben láttam, hogy a mezőn valami éjszakai lövészet volt nyomjelzőssel, na akkor beletekertem nehogy arra menjen valami eltévedt lószer. Szóval ismerős volt amit írtál.
Igaz akkor sokat nem időztem a Balcsi parton sem mert csak egy jókora kört akartam menni ezért egy óra után indultam haza.
Ezeken az utakon jöttem rá, hogy kell nekem egy erős fényü reflektor ami nem fogyaszt nagyon sokat. Végülis összejött.

Igaz, Luxeon ledet eddig egyik üzletben sem tudtam venni mert nem ismerték. Bután néztek mindenhol amikor rákérdeztem. De amint írod, ezek szerint már lassan beszerezhető lesz az is.

Azért alap dolgokat általánosságot tudok írni, mint pl. hűteni kell mindenfajta ledet aminél megvan ennek a lehetősége és nagyobb fényerőt szeretnénk kihozni belőle. Ilyen esetben elég sok áramort felvesz a led tehát azzal számolni kell, hogy eszi az akkut.
Nekem sikerült nagyon olcsón beszereznem Lítium-ion akkut ami összesen 22,4 A/h és ezzel együtt 60 deka a súlya. Erről meg lehet hajtani legkevesebb tíz órán keresztül a ledeket,de mivel a fogysztás később a teljesítménnyel csökken ezért tovább is világít de halványabb fénnyel.

Ha még valamiben tudok segíteni akkor kérdezz, hátha tudok rá válaszolni. Most megyek mert nagyon elálmosodtam.
Jóéjt


szer. ápr. 27, 2005 0:56
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 220
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Szervusztok!

balu1:
Szorgalmasan végigolvasva a témát, kezdek én is rákattanni a ledes bringavilágitásra. és valami jó erőset szeretnék. már volt kellemetlen élményem a lámpa hiánya miatt...
barátnömmel kettesben brinágzunk, Balatonalmádiból vissza Veszprémbe, kicsit ránkesteledett, igy a haza vezetö út már végig koromsötét éjszakában történt. a Kedvesemnek az 1 szem gagyi lámpája mikor mondja fel a szolgálatot, ha nem ilyenkor, piros villogót előre nem teszünk, mert az balesetveszélyes, meg amúgy sem látunk a piros fényben semmit se, tehát komom sötétben hazafele... egyszer jól eltévedtünk, megyünk fel egy emelkedőn, már vagy negyed órája, amikor leesik, hogy ilyen hosszú és durva emelkedőnek nem kellene lennie, ugye jól etévedtünk. sikerült visszatalálni a bringaútra nagynehezen, de az is egy jó hosszú szakaszon erdőben visz persze közvilágitás nincs, erdőben miért is lenne... a mázli az volt, hogy a Hold derengésében látszott a két sárga csík igaz, hogy csak annyit láttunk hogy a nagy feketeségben két sötétszürke csík, és igyekeztünk a kettő között maradni... :) mondhatni érvezetes volt... :D

tehát innen az ötlet, mert ezt többet nem szeretném átélni. végigolvastam a topikot, az a ~60 ledes lámpa elég korrekt, de én nem akarok ennyi leddel vacakolni, ráadásul drága is lenne. ellenben viszont nézegettem a luxeon weboldalát, és nagyon jó dolgokat találtam.
A 3 wattos Luxeon Star III ledekkel szemezek egész pontosan az LXHL-LW3C -vel... itt a link ahol meg lehet tudni bövebb infókat róla: http://www.luxeon.hu/luxeon_iii.html
~3700 pénzért nem is olyan sok, és méretileg illetve szereléstechnikailag is korrektebb, mint 60-80 ledet beforrasztgatni. 65-80 lumenes fényáramot ír rá, most igy nem nagyon tudok viszonyítani, a te sokledes lámpáid közl melyikhez állna közel teljesitményben?
Tehát ezekkel a ledekkel kapcsolatban szeretném a véleményedet kikérni, mert lassan rendelnék belőle, ha jó.
illetve lenne még kérdésem mégpedig a különböző sugárzási minták mint a körsugárzó, a lambert, a denevérszárny, ezek egész pontosan milyenek? a körsugárzót még kb el tudom képzelni, de pl a lambertről fogalmam sincs...
Válaszodat előre is köszi!


kedd ápr. 26, 2005 22:44
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: hétf. ápr. 25, 2005 9:05
Hozzászólások: 1749
Hozzászólás 
balu1 írta:
A harmadik viszont a 60 darab leddel szerelt fényforrás ahol 40 fehér led üzemel és a színlátás javítása érdekében 10 cd-ás piros és 20 cd-ás zöld is be van keverve közéjük, persze a pirosat külön áramkörre kell kötni mert jóval kevesebb feszültségről már felveszi az üzemi áramot.
A zöld viszont többet bír vagyis akár közvetlenül beköthető lenne a fehérrel együtt. Talán azért lenne célszerü mégis külön körre kötni mert amikor a fehérek áramfelvételét beállítjuk akkor csak úgy lehet mérni ha elektromosan is külön van választva bármi más színtől.

Összességében a 16 cd-ás fehér ledek száma 40 db, de az kicsit kékes-lilás fehér.
A piros 10 cd-ás 30 fokos nyílásszögü ledek száma 10 db.
A zöld 20 cd-ás ledek száma viszont 20 db.

Vagyis 5 fehér mellett van egy zöld, piros, zöld led, aztán kezdődik előlröl a fehérekkel.


Hali!

5letet adott a lámpád, ezért észrevételek + kérdés:

1: azt írod, hogy 60db led, de nálam a 40+20+10=70
2: azt írod, hogy 5fehér+2zöld+1piros=8led. Ebből se a 60, se a 70 nem jön ki.
3: a piros led fénye gyengébb mint a zöld fénye, nem? Akkor viszont 2 piros 1 zöld lenne a logikus. Vélemény?

Nah, az én 5letem a következő: 7db led lenne egy kupacban (jól rendezhető egy kb kör alakba :) ), és abba annyira hajtott ledeket, hogy ne kelljen hűteni őket. Ha jól emléxem, a fehér ledekre 30-35mA-t emlegettél. Ezt hány volton is produkálnák?

Másik kérdés: SMD ledekkel lehet valamit elérni, vagy az inkább mint visszajelző led jöhet számításba?


hétf. ápr. 25, 2005 9:17
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Aha, értem, Köszi.


kedd ápr. 19, 2005 15:10
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
balu1 írta:
Ha nem vagyok indiszkrét, hol szeretnéd használni?


Igazából nem is nekem kellene, csak engem kérdeztek hogy mennyit bírnak, ezért kérdeztem. Asszem gombok, tekerők háttérmegvilágítására kell.


kedd ápr. 19, 2005 14:58
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Igen, én is egy fényelemre gondoltam, vagy egy gyors fotodiódára, de akkor az integrálást én végzem. No meg vigyázva hogy ne vezérlődjön túl.

Viszont ott a gond, hogy a két fényforrás más hullámhosszon üzemel, ezzel viszont nem tudok mit kezdeni, ha a fényérzékelő spektrális érzékenysége nem ismert...

No mindegy. igazából egy összehasonlító mérés jó lenne.


kedd ápr. 19, 2005 12:58
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Stroboszkóp...

Gondoljuk végig, a vakuban sacc 50-100W teljesítmény villan el 1/500 vagy 1/1000 másodperc alatt (ha jól tudom) az jókora teljesítmény.

Ha ez a kisülés elvben 1 másodpercig tartana akkor 25-50kW teljesítményt jelentene.
A vakucsőnek mekkora is a hatásfoka? Ezt pontosan nem tudom de nem lehet rossz.
Ez a teljesítmény fényképészeti vaku üzemmódra igaz. Stroboszkópnál jóval kevesebb ez a teljesítmény.

A lednél kb 4Volt 2Amper, az 12darabnál 24Amper vagyis a betáplált teljesítménnyel majdnem ugyanott vagyunk mint a fotósvakunál, sőt talán a led kap többet viszont az impulzus szélessége eltérő és a hatásfokot sem tudom pontosan mennyire áll közel a xenoncsőhöz.

Azt már én is megfigyeltem a lednél, hogy igen kemény de keskeny impulzussal meghajtva nem olyan látványos a szubjektív fényerő érzet.

Ezt legfeljebb valamilyen optikai szenzorral (napelem darabkával) digitális szkópon lehetne ellenőrizni, összehasonlítani pontosan mert az tárolja-
-a jelalakot
-az amplítúdót és
-az időtartamot.

Persze annál is be kellene állítani, hogy egy bizonyos távolságról érje a fény, vagy szürkeszűrőn keresztül csökkentett fény érje mert közelről a túlhajtás miatt a karaktarisztika torzuló végére kerülnének az értékek és az meghamisítja a mérést.


kedd ápr. 19, 2005 11:48
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ha 20mA-el hajtod őket és folyamatosan világít 10 éven keresztül akkor a tizedik év végén is csak bizonyos mértékben lesz gyengébb a fénye az eredetihez képest. A megadott időtartam csak azt jelzi, hogy akkorra eléri az eredeti hatásfok bizonyos százalékát a fényerő csökkenés de akkor még nem megy tönkre. Tehát gyakorlatban tíz évnél is tovább világít egyfolytában. Persze közben akárhányszor ki és bekapcsolhatod, ez nem változtaja meg károsan az élettartamát mint az izzóknál és fénycsöveknél azt megszoktuk. Sőt csak a bekapcsolt időtartam adódik össze üzemidő szempontjából tehát annál tovább tart.

Egyébként ha már ilyen hosszu időszakra veszel ledet, tíz vagy többtíz éves időszakra akkor érdemes kicsivel többet kiadni érte és nagyobb fényerejüt venni. Végülis ha egyet veszel féláron kisebb fénnyel akkor már megéri kétszer akkora fényüt venni dupla pénzért mert ugyanott tartunk fényerő szempontjából.

Van amelyik kb. 180-250,-Ft-ba kerül de csak 5.000-10.000 mcd a fényereje. Viszont 400,-Ftért lehet kapni 16.000 mcd-sat is de csak egy helyen találkoztam ezzel, az elektrokontha boltjában az Üllői út 68 szám alatt a sarkon. Mindegyik 20 mA áram mellett adja le a rá jellemző fényerőt. A többi már rajtad múlik.

Ha nem vagyok indiszkrét, hol szeretnéd használni?
Ha kellene irányítani a fényt akkor érdemes venni kicsi fényes foncsoros ledtükröket, az előre vetíti az oldalt kilépő fénysugarakat is.
Persze van amikor éppen az az előnyös, hogy oldalra is világít egy kicsit.
Szóval ez alkalmazásfüggő.


kedd ápr. 19, 2005 11:11
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
balu1!

Köszi szépen!

Akkor elvileg ha 20mA-el hajtom őket, hűtés nélkül is bírni fogják? Nem a fényerő a legfontosabb most nekem, hanem a tartósság.


kedd ápr. 19, 2005 8:06
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Lehetne LED-ből stroboszkópot készíteni? (tudom van ilyen topic, de más megközelítésből kérdezem) Nekem valamiért nem tetszett a dolog. Egy monsotabillal lehetett állítani a kitöltési tényezőt, és a kék LED-et kb. 2A-rel hajtottam, egészen keskeny impulzusokkal. A fényerő sehol sem volt, csak ha az impulzusokat szélesebbre vettem. Több LED-del is próbálkoztam (12LED-es lámpácska) de ez is nevetséges fényerő egy villanócsőhöz képest...
-Ennyire gyenge lenne a LED a csőhöz képest?
-A cső rövidebbet villan, de azt rendkívül intenzíven?
-Más a hulámhossz, és szubjektíven érezzük gyengébbnek?

Szóval érdekes a kérdés, próbáljtok ki, hogy a LED-del el lehet-e érni hasonló hatást...


kedd ápr. 19, 2005 0:22
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
A kérdés nem ilyen egyszerű. Az adatok 20mA mellett egyeznek meg a gyári specifikációval. Túl lehet hajtani egy ledet bizonyos ideig de ha túlhevül akkor mindenképp egyre jobban maradandóan csökken a fényereje.

A gyári 3 fehér ledes cateye bringalámpánál mértem áramot. Ott 120mA folyott át összesen, ami azt jelenti, hogy 1 db fehér led 40mA-t vett fel és nem volt külön hűtése, csak a panel a fóliával ahova be volt forrasztva.

Ha egymás mellé tennénk két cateye ledes bringalámpát új elemekkel, miután az egyiket használtuk egy ideje és a másikat nem, akkor meg lehetne látni a fényerő különbséget amit a túlhajtott led korai öregedése okoz. Azt bátran túlhajtják mert fogyóeszköz mint az izzók, nem örök életre készül a lámpa. Persze később is világít csak egyre halványabban. Ha nincs mellette másik akkor eleinte észre sem lehet venni a különbséget.

Túl lehet hajtani a huzalláb kivezetésü ledeket több mint kétszeresen, persze ezt hűtés nélkül semmiképp nem javaslom mert az előbb említett példában 40mA mellett már akkora a hőtermelés, hogy egy idő múlva erősen lecsökken a led fénye és ezzel az élettartama a gyár által megadott 10 évhez képest. Ha villogtatni szeretnéd akkor többet elvisel mert közben hül.

Persze ha vállalod, hogy erősen lecsökken az élettartam akkor lehet akár hűtés nélkül is nagyobb árammal hajtani a ledeket, viszont ha az is lényeges, hogy ne menjen hamar tönkre akkor ne használj 25 mA-nél nagyobb áramot hűtés nélkül. Ennél jobban is túl lehet hajtani de a led korai öregedésének kockázata a tiéd és folyamatosan növekszik a meghajtó árammal együtt. Egyébként ha mégis hűtenéd akkor az a hűtés lehet bármilyen nagyobb fémfelület ami hőt von el és könnyedén leadja a környezetnek.

Azért írtam fehér ledről mert a fehér kristálya is kék fényt ad ha nem vonják be azzal a sárgás fluorescens bevonattal ami létrehozza a kékkel együtt a fehéres fényt. Vagyis a fehér led is kékből készül.

Azt, hogy mennyi a nyitófeszültsége, pontosan nem tudom de ki lehet mérni. Kb. 2.5V körül van ahol éppen elindul halványan, ha jól emlékszem.


kedd ápr. 19, 2005 0:13
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Asszem ebben a topic-ban vannak a LED szakértők :D

Kérdésem, egy kék LED hány mA-nél érzi még jól magát hűtés nélkül? Mekkora a nyitófesze?

Köszi!


hétf. ápr. 18, 2005 15:02
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Áhá, azthiszem, hogy itt valamit elszúrtam :oops:
Bocsánat dehát én is csak emberből vagyok :)
Köszönöm a helyre igazítást, majd pontosan utánanézek.

Így ahogy mondod már rémlik valami, ez inkább a technika történethez áll közelebb és én viszont egyes technikai dolgok működésének feltételeit boncolgatom szívesen, de annyira alapvető amiben tévedtem, azért ezt illene pontosan tudnom.

Most mondhatnék millió kifogást, mint pl. annyira specializálódnak az egyes szakterületek, hogy egyre nehezebb átlátni az egyéb periférikus részeket, de erre amit elírtam, valóban nincs mentség. :? ...ez mérföldkő volt.

Egyébként a dolgok specializációjával kapcsolatban az a tendencia uralkodik el egyre inkább, hogy lassan szakembernek azt nevezzük aki az egyre kevesebb dologról egyre többet tud.

Ez egészen addig halad majd így tovább amig az abszolút semmiről az abszolút mindent fogja tudni. :D :)


szer. márc. 23, 2005 19:56
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Balu!

Olyan szépeket írtál eddig (meg hosszan), de a generátort kevered a dinamóval. Nézz utána Jedlik Ányosnál! A biciklin valójában generátor van, hibásan terjedt el a dinamó megnevezés.


szer. márc. 23, 2005 19:19
Profil Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Egyébként egy generátorban nincs állandó mágnes mert az önmagát gerjeszti fel ha jól mepörgetjük és ezt nem hiszem, hogy szeretnénk megtenni egy bringánál, vagyis itt inkább állandó mágnest tartalmazó dinamóról beszélhetünk.


szer. márc. 23, 2005 14:02
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 16703 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 330, 331, 332, 333, 334, 335  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség