Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: pén. nov. 08, 2024 23:26



Hozzászólás a témához  [ 809 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Következő
Építsünk CNC-t olcsón! 
Szerző Üzenet
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Egyik anya fix, a másikat rugóval szokták tolni úgy, hogy ne tudjon elfordulni.
Háát, vagy kotyog, vagy túl szoros. Megpróbálom még, de nem nagyon akarja az igazságot...
Minden a pontos illesztésen múlik. Hokedli szélén szült szörnyedmények nem finoman illesztettek. :evil:


pén. jún. 15, 2007 11:55
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: szomb. júl. 01, 2006 18:09
Hozzászólások: 146
Hozzászólás 
Iranytu írta:
...


Majd megepited es lesz egy ujabb projekted, mint gepepites... Iszonyat rossz annak a hatasfoka!!! Surlodik, stb, stb. Meg rengeteg munka.
Ha nem hiszed el, tekerj fel egy menetes sz/\rra ket ra illo anyat. Tekerd oket egymas melle es feszitsd elo annyira, hogy ne legyen holtjatekuk - finomam feszitsd elo. Tekergesd az orsot es csodalkozz el...


csüt. jún. 14, 2007 11:57
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Görgő->hobbycnc-n van kép is róla.
120°-ban 3 db menetprofilos receficével 3db csapágyazott görgővel van megfogatva a menetes szár, így nincsen csúszósurlódás, és a kotyogás is kikompenzálható. :idea:


csüt. jún. 14, 2007 10:30
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: szomb. júl. 01, 2006 18:09
Hozzászólások: 146
Hozzászólás 
A menetes sz/\rra nem anyaval, hanem gorgovel kell csatlakozni mondatot reszletezd kerlek? Ezt igy nem ertem, pedig erdekelne.

Hobbycnc oldalon is jelen vagyok, eleg "ize" ott mostanaban minden. cnczone.com odaver neki. Igaz az nem a mienk, de legalabb rendesen publikalnak, napi rendszeresseggel.


csüt. jún. 14, 2007 8:40
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Hajajaj, mindenkinek meg kell építenie az első kidobandó CNC-t.
Aztán a második torkavéreset, és a tapasztalatokból építkezve a harmadikat.
Én az első kidobandó gépen vagyok túl. Szinte használhataatlan.
Forgácslap test, szögvason gördülő alátámasztás, metrikus szárral való vonszolással (próbált) üzemelni.
A gyermekbetegségek:
-motor PWM nélkül harmatgyenge
-a megvezetés szorul/kotyog (tized-század mm pontos beállítás fatesten szinte lehetetlen).
-robosztus, nehéz, hanjékony kivitel
-menetes szárra nem anyával kell csatlakozni, hanem görgővel...
javaslom, hogy a hobbycnc-s oldalon a mechanikáhat nézd át, mert rengeteg igen egyszerű primitív trükköt mutetnek be.


csüt. jún. 14, 2007 8:36
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: szomb. júl. 01, 2006 18:09
Hozzászólások: 146
Hozzászólás 
Nem fikazom en senki gepet, akarmilyen rossz. Csak van egy also hatar...

Maga az alapanyag tenyleg nem draga. Ennek az A3-as gepnek a vaza (40x80 alu profil) cirka 30.000,- Ft + kotoelemek. Kompletten 40.000 - 45.000,- nagyjabol. Jonnek viszont a megmunkalasi koltsegek.
Levagni meretre nem nagy kunszt, hazon belul megoldom. Kell ra viszont 4-5 helyzetfurt furat. Ezt egyelore itthon meg nem merem bevallalni - kulsos ceg, helyzetfuras. X osszeg.
Motorok, vezerlo (bar most mar erre is van hazai megoldas, nem kell a "tudjukkie").

Vannak torekvesek: pl at-s tap atalakithato (sajnos meg pontosan nem tudom hogyan), hogy 28V-ot adjon ki. Egy tapot 500-1.000,- Ft-t be lehet szerezni. Van benne egyeniranyitas, csak ra kell kotni a motorokra. Mukodik, ismerosom igy hasznalja SERVO-hoz!!!
Vezerlo L297-es alapokra epul, 10A-ig jo - unipolaris. Tengelyenkent 5.000,- Ft-bol kihozhato. Vezerles, tap meg is van. A motorokat erdemes vasarloni, 1Nm-es mar hasznalhato. 0.5Nm-rel is lehet jatszadozni, de sok problematol megmenti magat aki a lehetosegekhez kepest tulmeretes motort vasarol. Kis gepekhez (A4-A3 meret) 1Nm - 1.5Nm szerintem a mimimum.

Maga a szerkezeten is lehet sporolni. Zartidom also keret, a hid oldalai pedig 10-15mm vastag Al otvozet lap. Routerben gondolkodunk ugye, mert a Ti igenyeitekhez ez passzol.

Orsok: itt lehet megint nagy elteres. Egy golyosorso hatasfoka nagyon jo, viszont eleg draga. Egy trapezmenetes akar lehet jo is, de iszonyat rossz is. Amit epitek, annal az orsok halal gorbek. Meg magam sem tudom, hogyan fog muzsikalni a vegen (bibus orsok, megrendelo hozta, hogy ezt akarja). Lehet hasznalni metrikus **** is. Ez is lehet akar jo, akar rossz.
Az anyak holtjatek mentesitese nem problema.

Vezetok: itt megint nagy a szoras. Altalaban routereknel, kisebb igenybevetelu gepeknel eleg az alatamasztas nelkuli tengely es csuszoperselyek. Egy A3-as meretu gepre 15.000,- Ft a d=20mm-es keregedzett rud. Aztan van az alatamasztott, lecsavarozott rudas megoldas, sinek.

Kell meg alapanyag, pl. alu tombok amikbol a kocsik keszulnek. 3db dio/anya az orsokra. Ilyen-olyan lemezek, csavarok, profilanyak.
Meg egy ember, aki erti es ossze is tudja precizen szerelni. Illetve a gepi munkak.

Egy gepvaz akkor erne meg, lenne emberi aron, ha szeriaban kit formajaban lehetne gyartani. Konnyu lenne osszeszerelni, postan lehetne kuldeni, stb. Acelvazassal ez is a problema. Szetszerelhetore nagyon nehez megcsinalni. Vetemedik, stb. Legegyszerubb osszehegeszteni, kimereviteni aztan egy nagy egyetemes gep ala bevagni es felhuzni a sikokat rajta. De ezt postara is adni utanna... (:
Masik ember rakna ossze a vezerlot, alakitana at a tapokat. Harmadik orsokat es anyakat gyartana, valaki kuplungot.

Masik forumon mar a Varsanyi kollega probalta ezt elmagyarazni az embereknek, de nem ertik meg - pedig igaza van. Sok egy embernek vegigvinni egy gepet 0-rol. Nem veletlenul kerul minden tobbszorosebe, amit kezzel rak ossze egy ember a kezdettol a vegeig. Marpedig most itthon ez megy, ezert vannak ilyen horribilis arak egy "****" gep eseteben is. Fa kitt olyan arban van, mint egy alu vazas, vagy meg dragabb. Ugyan mar...


csüt. jún. 14, 2007 8:13
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
albinolynx írta:
Pusztan egy komolyabb ekkora vaz, motorok, kabelezes, vezerles nelkul (600x450x100mm) eros 60.000,- Ft alapanyag. Trapezmenetes orso, 20-as edzett rudak, holtjatekmentes anyak.


Alapanyag áron ez nem drága, a gond mindig gépi megmunkálással van. Orsók végeit, rudak végeit esztergálni, pontos furatokat készíteni (marógép illendő hozzá), ide-oda menetet vágni, stb. Ha nem kellene, meglenne minden, csak otthon házi eszközökkel össze lehetne rakni, sztem maga az összerakható váz (kitben) megérne egy százast is. Sokan, én is azért nem jutok előrébb a dologgal, mert nincs(enek) itthon megfelelő gépe(i)m a váz kellő kivitelezésére. Kit formában meg ami elérhető a neten itthon, az nevetséges. Sztem tudja mindenki kinek a vicctermékéről van szó. Ha meg csináltatok egy rendes fémvázat, annak meg az ára nevetséges. Minimum alapanyag költség *4 áron készül most egy legolcsóbb elemeket felhasználó váz, már érdeklődtem sokfelé.


csüt. jún. 14, 2007 7:40
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 518
Tartózkodási hely: BP.XI
Hozzászólás 
Ajjaj!

Gondoltam, hogy itt kezdődnek az árak, de hát ha valaki CNC-t szeretne és nem tud építeni magának, annak bele kell nyúlnia a zsebébe.

Én is keresgéltem a neten és amcsiból, hollandiából már nagyon f.a.s.z.a kis mehanikákat lehet rendelni 1000$ alatt :D .

Miért baj az ha valaki rém büszke arra a több sebből vérző CNC mehanikájára amit saját kezüleg épített? Legalább tanult belőle egy kicsit
és a következő majd jobb lesz, ha lesz. Nem kell azért (fikázni).
Egyépként ha most lenne felesleges három kilóm, akkor azt mondanám légyszi építs egyet nekem, aztán indulhat a termelés. De sajna nincs és vagyunk itt még egypáran akik csak álmodunk egy saját kézzel összehozott gépen.

üdv


csüt. jún. 14, 2007 6:58
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szomb. júl. 01, 2006 18:09
Hozzászólások: 146
Hozzászólás 
Nagyon valtozo. Pontos igenyek ismerete nelkul megkozelitoleg se nagyon lehet arat mondani. 100.000,- Ft - 150.000,- Ft indulora. Innen csak felfele...

Persze vannak osszetakolt gepek. Tobb sebbol vereznek, de a tulajdonosuk rem buszke...

Legutobbi gepem, teljes alu vazas volt - 240.000,- Ft maromotor nelkul egy osregi vezerlovel. 300 x 300 x 100mm munkatartomany.
Most amit epitek A3-as, ez 400.000,- Ft lesz, maromotor nelkul, amugy kompletten.

Pusztan egy komolyabb ekkora vaz, motorok, kabelezes, vezerles nelkul (600x450x100mm) eros 60.000,- Ft alapanyag. Trapezmenetes orso, 20-as edzett rudak, holtjatekmentes anyak. Golyosorsoval, golyos linearis vezetekekkel megdragabb.


Ezert is gondoltam egy kis nyakfuro, akar maro gepre. Pici, kis alapanyag koltseg, gyors. Bordazott szijas hajtas, stb. Egy hatranya van, hogy nyakos es habok, balsa megmunkalasan kivul nem nagyon lenne masra hasznalhato. Esetleg muanyagokhoz meg. De gravirozni, nyakozni, habbol prototipust gyartani kifogastalan lenne.
Persze lehet erositeni, csak az tobb penzbe kerul a vegen...


szer. jún. 13, 2007 23:24
Profil Privát üzenet küldése
vas-tag

Csatlakozott: hétf. máj. 28, 2007 15:14
Hozzászólások: 9
Hozzászólás 
Attól függ, miből szeretméd építeni,
-használt alkatrészekből amit te bontasz, vakitől kapod, vagy veszed.
(sac pár tízezer )
-új alkatrészekből -kb száz-ezres nagyságrend.
De különben mit értesz mechanikán? Mert felépítés és kivitelezések között is óriási külöbségek vannak.


szer. jún. 13, 2007 21:20
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 518
Tartózkodási hely: BP.XI
Hozzászólás 
albinolynx írta:
Szerintem felreertettel...
Panelgyartas segedeszkozt kivanok. 2.000 x 800 x 400-as gepem van most epitett.
A servo meg meg van oldva...


Persze, csak vicceltem.
Amúgy tényleg mennyiből lehetne kihozni egy ilyen mehanikát? (300*250*100)


szer. jún. 13, 2007 19:39
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
Van előzetes árkalkuláció? Sztem elég lenne egy 300*250*100 gép a panelhez, előlapokhoz, egyéb apró munkákhoz. Érdekelne milyen összegből lehetne kihozni hozzá a komplett mechanikát.


szer. jún. 13, 2007 15:30
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szomb. júl. 01, 2006 18:09
Hozzászólások: 146
Hozzászólás 
Szerintem felreertettel...
Panelgyartas segedeszkozt kivanok. 2.000 x 800 x 400-as gepem van most epitett.
A servo meg meg van oldva...


szer. jún. 13, 2007 12:22
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 518
Tartózkodási hely: BP.XI
Hozzászólás 
albinolynx írta:
Ugyan van cnc-m, de tul robosztus panel gravirozasra, furasra.

Arra gondoltam, hogy terveznek es epitenek is egy egy ilyen kis celgepet.
Osszeallitottam magamban a szerkezetet. Arra gondoltam, ha bevalik, akkor lehetne gyartani, felteve ha lesz ra igenyetek! A koltsege a leheto legkisebb lesz, semmi egzotikus epitoelem, stb. A sebessege tobb, mint kielegito lesz (ez egyelore maradjon meglepetes). Leptetomotoros meghajtas, fel/egesz lepes vezerlotol fuggoen! Igazabol a vezerlo az akar opcionalis is lehetne, vagy L297-re epulo vezerlo. Nem kellenek nagy aramu lepteto motorok, mert konnyu lesz a mozgatott suly. Proxxon kezi gepeket gondoltam maromotor gyanant (ezeknek szabalyozhato a fordulatszama, van patron hozza).

Mekkora munkaterulet lenne az idealis (X, Y)?
Gondolkodtam, hogy eleg lehetne a 2.5D, vagy a feluletkoveto fej. De akkor oda a furas lehetosege. Igy kell a tenyleges 3D gep.

Egyelore legyen kezdesnek ennyi. Meglatom mekkora a mozgolodas.
Otleteket/igenyeket ne tartsatok vissza! Ne a megepites utan legyen megtervezve... 8)


Legyen!

Nekem olyan kellene ami egyáramú motort vezérel a motoron jeladóval visszacsatolva. X,Y mérete? Háát nem tudom neked milyen nagy van cnc-ből, de nekem olyan 1,5m x 2,5m kellene legyen az asztal. Ehez ugye jobban illene egyenáramú motor vezérlés.

köszi :D


szer. jún. 13, 2007 12:08
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás 
Hát csak ajánlani tudom a PWM-et.
Szórakoztam kicsit egy gyári bontott panellel, amin L297 + L298 van az ajánlott körítéssel. (gondosan körbefűrészelve a szükséges részeket, majd kivezetve a kivezetnivalót :D )

Az a motor, ami eddig gond nélkül lefogható volt, vagy melegedett mint a vasaló, ezzel szinte megtáltosodott. ~1kHz-ig (~300rpm) nagy könyv szerint, de 4kHz-ig még működött (irányváltás nélkül)!

Nem mondom, hogy olcsón nem lehet jó vezérlőt építeni, de ez az IC páros azért tud valamit az áráért. (Irány a bontó öreg printerek után :D )

Van egy félmarék L295-os is, ezek hajtották a tűket a fejben, még agyalok, hogy lehetne felhasználni motorvezérlésre (az application notes-beli ajánlás nem nyerte el tetszésemet)

Idézet:
még mindig a mechanikán veszkődöm...
Én is :(


csüt. máj. 03, 2007 14:13
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Honecker :lol:
Aki 2ütemű Trabantot tud, az más gonoszságra is képes... :twisted:
Hmm, csak megnézem én azt a PWM üzemet...
most került egy 36V-os kapcsolóüzemű táp a birtokomba :shock:
még mindig a mechanikán veszkődöm... :?


csüt. máj. 03, 2007 12:25
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: vas. szept. 12, 2004 18:08
Hozzászólások: 6037
Tartózkodási hely: Usa
Hozzászólás 
Iránytű,Bélám az Úrban!
Azt a Robotronos motort 24 volt-al hajtsd meg és mindjárt lesz nyomatékod.
Az eredeti vezérlése 4db kb.30 W-os orosz darlinton(pnp)és egy a negátnál kb ugyanekkora(npn) teljesítménnyel.Lesz abban olyan izom,hogy az ujjadról ledarálja a bőrt-feltéve ha a tekercsek épek. :D Egyébkén az új kormányproram szerint (honnan tudtak erről annakidején Honeckerék? :roll: )100 lépéses.


pén. ápr. 27, 2007 14:48
Profil Privát üzenet küldése ICQ YIM Honlap
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 551
Hozzászólás 
Eladó egy hibás A0-ás plotter.

Ez egy Calcomp Techjet color nevű plotter, canon tintával megy, drivert xp alá nem találtam hozzá, kompletten állvánnyal, papírtartóval együtt.
Annyit csinál, hogy a fej mozog mintha nyomtatna, de nem nyomtat.
Kaposváron van.
http://kep.tar.hu/gravir/50279077?o=0#2

Csak a fényképezés miatt van egy kicsit szétszedve, a burkolat van levéve róla.

Árban olyan 30.000Ft-ra gondoltam

peter3374 kukac gmail pont com


pén. ápr. 27, 2007 10:00
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Éppen ezzel van a gondom.
Kotyogásmentes áttételt nem tudok házilag összehozni. Fogaskerék kotyog, lánc poligonhatású, bordásszíj lenne a legjobb, de kerékhez nem jutok hozzá.
Nyomatéka a mociknak öléggé kicsi. Amatőr célra kell, nem kell nagy sebesség. Az első mechanikám, mire elkészült addigra derült ki, hogy kotyog mint... :evil: ...halott ötlet volt.
most ugrok neki a "javított" kivitelnek. :wink:
ez még hagyományos motorral fog steppelni :-)


szer. ápr. 18, 2007 6:41
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás 
Iranytu írta:
Idézet:
építek léptetőmotort nagy átmérővel, tárcsás kivitelben. Lassú, de pontos, és nagy nyomatékú


Ha neki ilyenre van szüksége :?:
Hol lehet a határ a lassító áttétel és a nagy forgórészátmérő között nyomatékszempontból?


kedd ápr. 17, 2007 11:09
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
Tom12 írta:
Iranytu!
Ne legyél ilyen kishitű :) .
Pl egy centrifugamotor (jóöreg Hajdu) állórésze alkalmas lehet kiindulóanyagnak (átmérőjéhez képest vékony). A forgórészt ki lehetne váltani egy saját készítésű tárcsára (kis tömeg!), amely palástjára Neodímium mágneskorongokat ragasztassz, megfelelő számban és elhelyezésben (polaritást váltogatva). Nem olcsó mulatság, kezdetnek valami bontott táblamágnes is megteheti kísérletképp. (Csak sok egyforma legyen belőle. :D )


A gyártók inkább a hosszra esküsznek és nem véletlen.. Az átmérő növelésével a perdület négyzetesen változik meg, ami magával hozza a túllépés hibáját is. A hosz viszont csak elsőfokú tag az egyenletben.

üdv.


kedd ápr. 17, 2007 9:03
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás 
Iranytu!
Ne legyél ilyen kishitű :) .
Pl egy centrifugamotor (jóöreg Hajdu) állórésze alkalmas lehet kiindulóanyagnak (átmérőjéhez képest vékony). A forgórészt ki lehetne váltani egy saját készítésű tárcsára (kis tömeg!), amely palástjára Neodímium mágneskorongokat ragasztassz, megfelelő számban és elhelyezésben (polaritást váltogatva). Nem olcsó mulatság, kezdetnek valami bontott táblamágnes is megteheti kísérletképp. (Csak sok egyforma legyen belőle. :D )


hétf. ápr. 16, 2007 21:08
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Hmmm... ...most sem találtam fel a spanyol viaszt. :oops:
Van ilyen. Egy motort szedtem szét, akarom mondani esett áldozatul a kíváncsiságomnak. Nem az egytengelyűség okoz gondot, hanem az, hogy a forgórész egyenlő távolságra legyen minden oldalt az állórésztől. :!:
Mindegy, tanulságos volt.Egyszer fejembe fettem, hogy építek léptetőmotort nagy átmérővel, tárcsás kivitelben. Lassú, de pontos, és nagy nyomatékú :idea:
Már az elején elakadtam. Sem lemezelt vasra sem volt ötletem, sem a motor álló, és forgórészének fogazására. Aztán rájöttem, hogy a menetszám kiszámítása is problémás. :evil:
Halott ötlet maradt... :evil:


hétf. ápr. 16, 2007 6:29
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
Iranytu írta:
Nekem Robotron 12V-os unipoláris motorjaim vannak.
Ha igaz akkor a mágneses térerő a kanóc körül az az áramerősségtől függ. nem fogok 400V-os feszültséggel hajtani mocit, ugyanis azt a félvezetők sem szeretik. 24-36-48V nekem elég. induktív ménkű sem nagyon kószál, ui. erre van egy nagyobbacska dióda ellentétesen a tranzisztorral/fettel nehogy átüssön.


Mégjobb megoldás a tápfesz és a föld felé áganként egy egy schottky dióda... így lehet pl. csopperben járatni :)

Iranytu írta:
ha én leszedem a 0,5mm-es vezetéket, és pl. 1mm-esre cserélem, akkor kisebb ellenállás, nagyobb áram, nagyobb erőtér->nagyobb billentőnyomaték jön létre. Hibás az okoskodásom?
Tudom végtelenségig nem lehet elmenni.
Hogyan méretezik a motor tekercseit a vashoz? Biztos nem viszik telítésbe... :twisted:


Nos, hibás az elméleted.. szerintem. Azon a frekvencián ahol üzemel egy-egy léptető motor tekrenc, ott inkább az induktív jellegű komponense lesz számottevő. Tök egyszerűen számolj utána, hogy egy Dirac-impulzusra milyen választ ad egy tekrenc vagy egy ellenálás. Amikor kergeted rá az áramot, akkor ugye fázisszögtől függően az egyiken esni az ellenálláson 4V az induktivitáson meg 50V ráadásul egymáshoz képest fázisban elforgatva. egyensúlyi (egyenáram pl) helyzetben viszont pont a soros ellenállás fogja limitálni neked a tekrencen átfolyó áramot (és ezzel a tartási nyomatékot is). kivétel ezalól mondjuk a PWM, de az már más állatfajta. Helyedben nem vesződnék egy tekeréssel. sőt... talán szét sem szedtem volna a motort... rossz utána a két végét egymáshoz központosítani (különben ferde lesz a csapágy vagy a csapágyban a tengely).

Iranytu írta:

Az újabb gyári motorok 12V-ról 6V , 3V-ra mennek lefelé.
Biztos oka van. Táppal bírnám, félvezetők bírják.
érdemes ezzel veszkődni?


persze, de egyvalami miatt mennek szépen lefelé a feszültséggel, nevezetesen egyszerűbb tápokat igényel, egy 3v-ra (vagyis inkább mondjuk 10mA-re) méretezett léptetőmotor elektronika, semmint egy izmosabb vezérlés, ami el kell bírja a nagyobb tranzienseket...

üdv


pén. ápr. 13, 2007 19:51
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Nekem Robotron 12V-os unipoláris motorjaim vannak.
Ha igaz akkor a mágneses térerő a kanóc körül az az áramerősségtől függ. nem fogok 400V-os feszültséggel hajtani mocit, ugyanis azt a félvezetők sem szeretik. 24-36-48V nekem elég. induktív ménkű sem nagyon kószál, ui. erre van egy nagyobbacska dióda ellentétesen a tranzisztorral/fettel nehogy átüssön.
ha én leszedem a 0,5mm-es vezetéket, és pl. 1mm-esre cserélem, akkor kisebb ellenállás, nagyobb áram, nagyobb erőtér->nagyobb billentőnyomaték jön létre. Hibás az okoskodásom?
Tudom végtelenségig nem lehet elmenni.
Hogyan méretezik a motor tekercseit a vashoz? Biztos nem viszik telítésbe... :twisted:

Az újabb gyári motorok 12V-ról 6V , 3V-ra mennek lefelé.
Biztos oka van. Táppal bírnám, félvezetők bírják.
érdemes ezzel veszkődni?


pén. ápr. 13, 2007 7:07
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
Iranytu írta:
Béláim az Úrban!

én is kérdeznék:
Roborton motort szedtem szét (!) igen primitív a tekercselése. (4 egyszerű műanyag tekercstesten leledző egyszerű tekercs)
Próbált már valaki újratekercselni ilyet? gyakorlatilag tetszőleges léptetőmotort lehet készíteni!!!
Ötlet?

Ha jól okoskodom akkor a menetszámot kellene csökkentenem, az kanócátmérőt növelni, és bipolárissá tenni a szerencsétlent.
A nagy kérdés->mikor viszem telítésbe a vasat :twisted:
nem csertnék egy izzó fémdarabot látni :roll:


Na ez azért nem ilyen egyszerű. Az indok maga viszont egyszerű. Alapesetben a léptetőmotor is áramvezérelt, a maga indukciójával, és mágneses tereivel. Namost, minél gyorsabban forog a léptetőmotor, a hajtásához szükséges jel meredeksége is egyre nagyobb kell legyen. Persze az az ideális, amikor 90 fokos felfutási meredekséggel rendelkezik az áram. Namost, ha az L*di/dt -t nézzük, akkor adott estben előfordulhat, hogy egy amúgy 12 voltos motort 400V-os üzemi feszültségtüskékkel hajtunk... Tartásban persze ez csak 12 V, de amúgy ettől csak nagyobb. Ezért a legszigorúbb szigetelési minősítése van a léptetőmotoroknak, és nem véletlen...

üdv.


csüt. ápr. 12, 2007 0:06
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 518
Tartózkodási hely: BP.XI
Hozzászólás 
Üdv!

Találtam egy linket

http://www.oceancontrols.com.au/motor_c ... ollers.htm

sok érdekességgel.
Mindenki használja saját örömére.

üdv


kedd ápr. 10, 2007 19:47
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1512
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
up


pén. márc. 09, 2007 18:26
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Srami-> türelmet kérek ~2hétig nem jutok el addig.
Ami késik, ööö, az nem érkezik időben :oops:


hétf. jan. 22, 2007 10:42
Profil Privát üzenet küldése Honlap
vas-tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 4
Hozzászólás habvágóhoz keresek software-t
Sziasztok!

Frissen elkészült habvágógépemhet kellene valami jó program.
Jelenleg Mach3-al használom, de több betűnél már nem jó a LazyCam erre a célra.
Használ itt valaki habvágót betűk vágására?


vas. jan. 21, 2007 21:55
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
Felajanlas:
Bontott vodornyi nyomi cucc jellegeben valami ilyesmikbol:

http://web.t-online.hu/gafry/upload/nyomtato_cuccok.JPG

Balrol jobbra:

- AC motor kondival.
- Vezeto sin I.
- Vezetosin II.
- Elozokbe valo golyoscsapagyas gurulo ize (szerintem olyan
- mint a golyosoros megvezetes csak picur derekszogben allo
golyoscsapagyakkal.
- Ontott alu csapagyhaz golyos csapaggyal
- Papir leszorito ize
- Fogaslec

Pluszban tudok meg adni hallgeneratoros gombokat
vegallaskapcsolonak. (Irantyu talan mar kitokolte a
bekoteset is :)))))

Hutesnek meg par szalat ebbol:
http://web.t-online.hu/gafry/upload/velux.JPG

Meg meg a fene tudja miket ))))

A golyoscsapagyas gurulo izet valahogy ugy kepzeljetek
el mintha ket szogvas lenne egymassal szembe forditva.
A ketto kozott pedig van egy kozdarab, a ket vegen
ket-ket golyoscsapagy egymas mogott 90 fokban elforgatva.
Azaz ahogy mozgatod az egyik szogvasat, akkor a kozdarab
is mozog, de feleannyi utat tesz meg. Es a negy
csapaggyal szepen megvezeti a mozgo szogvasat....
Remelem ertheto voltam (most ugysem tudnek hirtelen
kozelebbi kepet csinalni).


vas. jan. 21, 2007 10:04
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: csüt. nov. 10, 2005 17:01
Hozzászólások: 21
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás 
Iranytu!
Csinálhatnál fotókat a szétszedett motorról!
Hadd lássuk mi is.
Kösz!
Bye!


szomb. jan. 20, 2007 23:39
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!

angelero->lamit nyersz a réven, veszted a vámon.
a áttétellel gyorsítasz a következő veszélyek adódhatnak:

-léptetőmotor felbontása romlik
-áttétel kotyogása, hatásfoka lengése rontja a pontosságot
-a vékony orsó beleng, vagy torziósan csavarodik
-a tehetetlen tömegek miatt a indítás és fékezés nyűgösebb->túllépés, túllendülés.

el kell dönteni mi a fotosabb. gyors, de pontetlenebb gép, vagy egy lassú, de pontos gép. Ha nem zavarja a felhasználást a pontosság, akkor van értelme gyorsítani. Először a PWM-es dolognak ugranék neki. semmi mechanika babra, csak a motor lesz gyorsabb, erősebb. ez után lehet játszani a mechanikával.

Ha gyorsítani akarsz, akkor a menetet egy kis falvastagságú, nagy átmérőjű csőre esztergályozd, az áttétel bordásszíj legyen. Természetesen megvalósítható, de erősen függ a motortól, a mechanikától, és a te korlátaidtól.

Tudsz konkrétumot mondani?
Fúróautomata lenne? (ott nyűg a sebesség)

én is kérdeznék:
Roborton motort szedtem szét (!) igen primitív a tekercselése. (4 egyszerű műanyag tekercstesten leledző egyszerű tekercs)
Próbált már valaki újratekercselni ilyet? gyakorlatilag tetszőleges léptetőmotort lehet készíteni!!!
Ötlet?

Ha jól okoskodom akkor a menetszámot kellene csökkentenem, az kanócátmérőt növelni, és bipolárissá tenni a szerencsétlent.
A nagy kérdés->mikor viszem telítésbe a vasat :twisted:
nem csertnék egy izzó fémdarabot látni :roll:


pén. jan. 19, 2007 8:28
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: vas. ápr. 30, 2006 19:01
Hozzászólások: 24
Hozzászólás -
Az lenne a kérdésem hogy akinek van már tapasztalata a sima menetes szárral, hogy milyen gyorsak (és persze sokkal olcsóbb :lol: ) a k*rva drága esztergált menetes orsókhoz képest?? És, hogy van-e értelme áttétellel gyorsítani modnjuk egy M8-as menetes szárat.

Bármiféle választ is előre is köszönök!! :wink:


csüt. jan. 18, 2007 0:10
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1512
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Nem tudom votl-e már ez az oldal:
http://www.travelpicture.net/hobbycnc/


szer. jan. 17, 2007 16:16
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
azért ez sem rossz!

http://dbudai.fpn.hu/_dwad_/frameset.ph ... otorok.htm

hmmmm,léptetőmotor készítés házilag...
fincsi téma. Kíváncsi lennék a fogazásra, és a felhasznált anyagot (hiperszil trafó anyagával igencsak nagy erővonal sűrűséget lehet elérni.)


szer. jan. 17, 2007 6:03
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: vas. ápr. 30, 2006 19:01
Hozzászólások: 24
Hozzászólás hali
Sziasztok! Nincs valakinek valami jól öszegyüjtött információi a 3d cnc- marórkról, amit szívesen megosztana mással is.( pl a magi féle cd vagy efféle) :?:
Előre is köszi!! :lol:


szer. jan. 17, 2007 0:16
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. júl. 21, 2006 6:48
Hozzászólások: 36
Hozzászólás 
Uraim!
Egy kis érdekes olvasmány, MACH3 ismertető magyarul. Néhány szempont a gép építésénél is figyelembe vehető.

http://www.google.com/search?q=unipol%C ... rt=60&sa=N

A PDF file.


kedd jan. 16, 2007 23:49
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: vas. szept. 12, 2004 18:08
Hozzászólások: 6037
Tartózkodási hely: Usa
Hozzászólás 
:shock: :arrow: Erre találtáki:evolvensgörbe!-azzal lehet fogaskereket is meg csigát is-mármint tervezni :roll: -legyártani az egy más kérdgés ,de működik!-számítások lásd uo. :wink:


kedd jan. 16, 2007 20:56
Profil Privát üzenet küldése ICQ YIM Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
ja, és Vörös Imre Gépelemek III. (fogaskerekek) szerint az orsót nem lehet egyszerűen csak esztergályozni!!! íves az osztóköre!

vagy ferde fogazású metszőkerékkel esel neki, vagy valami kósza örvénylőmaróval.
Nagyobb mókusok hidraulikus másolóesztergával a vonóorsó stabil előtolása mellett radiális irányban pályagörbét is tudnak "modulálni"
Nem hiszem, hogy amatőr szint lenne. Attól függetlenül gyönyörű.
Ezzel is úgfy vagyok mint az elefánttal. csodálom, de lakásban azért nem tartanám... :wink:


kedd jan. 16, 2007 20:19
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
srami->kapsz egy piros pontot!
:P
A csigahajtás az amikor egy hengeres orsó hajt egy fogaskoszorút
esetünkben ez leledzik a képen

A globoid az amikor a csigaorsó osztóköre oldalról nézve nem egyenes, hanem körív. ez a hatásfok (60-90%!!!)növelése miatt van, és amiatt, hogy a fogak nagyobb felületen érintkeznek az orsóval, és a kenőfilm nem szakad meg.
gyártani viszont...
:twisted:


kedd jan. 16, 2007 20:11
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: csüt. nov. 10, 2005 17:01
Hozzászólások: 21
Tartózkodási hely: Győr
Hozzászólás 
Hali!
Az IGAZI globoid csiga-hajtásnál nem csak a csigakerék globoid, hanem az orsó is. A szép színes fotón nem ilyent látunk. A globoid orsó nem szabályos hengerből van kialakítva, hanem a hosszmetszetén ívelt, olyan rádiusszal, hogy a menet közép a csigakerék osztókörével -a kapcsolódó hosszban- egy ív mentén egybeesik. Egy ilyen trapézorsót esztergálni nem kis mutatvány. És ezt a CNC elötti időkben is meg tudták esztergálni. Le a kalappal.
Bye!


hétf. jan. 15, 2007 21:52
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. feb. 17, 2005 19:20
Hozzászólások: 356
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás 
"jajj be' szép fénykép! Hol van ezeknek a lelőhelye?"

Gugli képkereső -> "globoid" -> Enter -> harmadik oldal. :D


szer. jan. 10, 2007 10:06
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!

Globoid leánykori neve: csigahajtás

-nagy lassító áttételarány egy lépésből (normál fogaskereket nem illik 7-8 fog alá nem illik menni->alámetszés jelensége)

-nagyobb surlódás mint a többi fogaskeréknél (csúszósurlódás->illik grafitot tenni a zsírba)

-egyirányú hajtás (kerék nem tudja meghajtani a csigát...)

-90°-os tengelyirány

-sajna nem lehet kotyogádmentesííteni (normál fogaskerekeknél az egyik f.kerék osztott és a 2 felet rugók feszítik ellentétesen->lásd forgókondi)

Wandál->jajj be' szép fénykép! Hol van ezeknek a lelőhelye?

Ismeritek a metrikus globoidot? :shock:
Menetfúró, és eszterga kell hozzá... :-o
Bővebben Kulin György: A távcső világa c. könyvben...


szer. jan. 10, 2007 7:46
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: vas. jan. 30, 2005 15:26
Hozzászólások: 394
Hozzászólás 
Igen,a guglival én is hasonló eredményre jutottam :-)
köszi szépen...


szer. jan. 10, 2007 7:02
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. feb. 17, 2005 19:20
Hozzászólások: 356
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás 
A globoid hajtás (így egészen konkrétan):

Kép

:wink:


szer. jan. 10, 2007 0:01
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: vas. jan. 30, 2005 15:26
Hozzászólások: 394
Hozzászólás 
Őszintén szólva nem vagyok valami nagy autószakértő... :-)
Viszont egy valamit biztosan kijelenthetek:gugli a barátom :-) Így mostmár nagyjából értem...


kedd jan. 09, 2007 21:18
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. nov. 05, 2005 8:45
Hozzászólások: 224
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Pl. Zsiguli kormánymű :roll:


kedd jan. 09, 2007 20:49
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: vas. jan. 30, 2005 15:26
Hozzászólások: 394
Hozzászólás 
Iranytu mi az a globoid hajtás?
:oops: :oops:
Még nem hallottam róla...bár mindjárt meglesem,mert ugye gugli a barátom nekem is :-)


kedd jan. 09, 2007 19:41
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 03, 2004 21:01
Hozzászólások: 1360
Tartózkodási hely: Szolnok
Hozzászólás 
Béláim az Úrban!
Megint nem én találtam fel a Spanyol viaszt!
:oops:
ilyenen én is filóztam...
Sajna az én ötletem hibás is lett volna, ui. én globoid hajtással gondoltam. Ott meg a kotyogást nem tudtam volna megszüntetni. A fék ötletes... Még szerencse, hogy nem megy a PIC programozás, és nem estem neki.. :twisted:
Bár így belegondolva ez az elv jó lenne CNC-re is. igaz ott 4 motort kell hajkurászni.
Heti feladványunk:
Melyik volt előbb a tyúk, vagy a tojás?
avagy:
CNC-hez jó bordásszíjtárcsa készítésére alkalmas CNC.
:twisted:


kedd jan. 09, 2007 7:59
Profil Privát üzenet küldése Honlap
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 809 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 9 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség