Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: kedd márc. 19, 2024 8:23



Hozzászólás a témához  [ 74 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2
Frekvenciaváltó készítése 
Szerző Üzenet
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 229
Hozzászólás 
Gyula!
A majki-féle kimenete 3 fázisú a leírás és a blokkvázlat szerint, ez nekünk nem jó. A leírást még nem olvastam el alaposan, de úgy néz ki lehet belőle meríteni.
Átnézés után: Ez nem oké, 3 fázisra készült.
Tipp: kellene egy precíziós szinusz generátor IC, melyet PIC-cel lehetne szabályozni(amplitúdó, frekvencia)+teljesítmény fokozat.


kedd máj. 24, 2005 20:15
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. feb. 18, 2005 21:07
Hozzászólások: 34
Hozzászólás 
"jóvan na"...csak vicceltem a kefés motorral...
Komolyabban: azért eléggé megoszlanak a vélemények, hogy milyen megoldás is lenne jó. Mert itt röpködnek a pwm-ek fázisok fluxusok kitöltések négyszög vagy sinus, tranyó vagy triak.... meg minden.
Nos Szerinted - Szerintetek a "majki" lapján található megoldás az korrekt ?
(mert akkor megveszem az általa programozott PIC-et 6000-ért adja programozva)


kedd máj. 24, 2005 19:58
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 229
Hozzászólás 
<(lehet, hogy egyszerűbb lenne e feladatot egy kefés motorral megoldani ?!) >
Gyula ne bomolj! :) A kondis motornak kellene a fordulatszámát szabályozni, ebből van a legtöbb, keféset elvétve találsz.
Van ipari kivitelű frekiváltó 750W-ig, ott fázisvektoros technikát emlegetnek, mi az?
Ampervadász!
Le tudnád rajzolni amit leírtál :?: , abból könnyebben érthető lenne.
Potyóé szimpatikusnak tűnik, az agyam már kezd PIC-re járni. Watt, mit szólsz a témához? Ez egy szép PIC-es feladat :!:


kedd máj. 24, 2005 19:35
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Azért picit pontosítanék ezzel a 4-28-as ábrával kapcsolatban. Ennek a lágyindítást megvalósító kapcsolásnak, tipikus alkalmazási területe a ventillátoroknál van, ahol a fordulatszám csökkenésével négyzetes arányban csökken a levegőszállítás, és az így kifejtett nyomatékigény is, vagyis alacsony fordulaton nincs is nagy szükség a nagy nyomatékra. Vagyis erre a célra megfelel.


kedd máj. 24, 2005 19:28
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Csaplár Gyula írta:
(lehet, hogy egyszerűbb lenne e feladatot egy kefés motorral megoldani ?!)
Egyszerubbnek egyszerubb, de a kefes motor nem olyan uzembiztos, mint az aszinkron motor. Bar manapsag mar egesz sokaig birjak karbantartas nelkul.

Aki esetleg nem tudna: ha az aszinkron motor fordulatszamat frekvenciavaltoztatassal szabalyozzuk, akkor a motor feszultseget a frekvenciaval egyenes aranyban csokkenteni kell. Ez onnan ered, hogy a motort ugy meretezik, hogy a nevleges feszultsegen kozel telitesbe megy a vasmag. Ha csokkentjuk a frekit, akkor hogy azonos maradjon az indukalodo ellenfeszultseg, nagyobb fluxusra van szukseg, amit viszont nem igazan lehet letrehozni a telitodes miatt, illetve nagy aramot igenyel. A nagy aram viszont jelentos melegedest okoz. Ha a feszultseget a frekivel egyenes aranyban csokkentjuk, akkor a fluxus mindig nevleges marad, a nyomatekgorbe pedig ugyanugy nez ki, csak eltolodik a kisebb fordulatszam fele.
Csaplár Gyula írta:
Itt van egy link - angolul értőknek:
http://www.ee.polyu.edu.hk/staff/eenche ... apter4.htm
Itt a 4-28 abran mutatott hajtas nem stabil, mert a munkapontnak mindig a motor nyomatekgorbejenek lefele eso szakaszan kell lennie. Innen ered, hogy csak feszultseg csokkentessel allando freki mellett nem lehet(szeles tartomanyban) fordulatszamot valtoztatni, mert nagyon lecsokken a fluxus, es a motornak nem lesz elegendo nyomateka.


kedd máj. 24, 2005 18:40
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: pén. feb. 18, 2005 21:07
Hozzászólások: 34
Hozzászólás 
Itt van egy link - angolul értőknek:
http://www.ee.polyu.edu.hk/staff/eenche ... apter4.htm

(lehet, hogy egyszerűbb lenne e feladatot egy kefés motorral megoldani ?!)


kedd máj. 24, 2005 15:38
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
A négyszög kimenő feszültségű jelalakokat inkább az UPS-ekben alkalmazzák, mert ott majdnem mindegym hogy a kapolóüzemű táp négyszöget egyenirányít, vagy szinusz alakú kimeneti feszültséget.


kedd máj. 24, 2005 15:17
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Hi

Én csak azt írtam, hogy első körben egy sima 1fázisú frekiváltót, szeretnék csinálni,ha az elv jó, akkor jöhet a 3 fázisú.
A pwm szabályzás során egy állandó vivójelre (leggyakrabban háromszög )rákomparálod a moduláló jeledet, jelen esetben szinuszos jelformát, és akkor a kitöltési tényező is a szinuszos moduláló jelnek megfelelően fog változni, állandó kapcsolási frekvencia mellett! A kimeneti frekvencia a moduláló jel frekvenciájával lesz egyenlő, míg a kimeneti feszültség a moduláló jel amplitudójával lesz arányos. A motor fordulatszámát a frekvenciával kívánom változtatni, és emellett, a kimenő feszültséget is csökkentem.

A motor megeszi a négyszögkimenő feszültségű vezérlést is, de jobban szereti a szinuszos PWM-et. a négyszög kimenő fesültségű vezérlésnél már fellépnek 50Hz*3 50Hz*5 .....stb felharmónikusok is, ezzel szemben a pwm-nél a legkisebb frekvenciájú felharmónikus kapcsolási frekvenciájú, vagy annak a 2X-ese!

Vannak 1 és 3 fázisú inverterekre négyszög kimenő feszültségű vezérlések, (pl:six-step 3fázisra), de ezekkel men tudsz nagyon alacsony forgulatszámon dolgozni, mivel nem tudod csökkenteni a kimenő feszültséget. (és így megnöveled a motor áramát alacsony fordulatszámon.)


kedd máj. 24, 2005 15:14
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 229
Hozzászólás 
Ampervadász!
Nem egészen értem, hogy az 1 fázishoz hogyan lehetne 3 fázisú PWM-et kötni, szerintem sehogy.
A PWM esetén a freki állandó, a kitöltés változik, ez nagyon hasonlít a triakos szabályozáshoz.
A fordulatszám csökkentést úgy gondoltad, hogy a freki csökkentéssel együtt a feszejt is csökkenteni kellene?
Csak szinuszos jel jó, vagy a motor megeszi a négyszög jelet is?

Ha elkészülne egy fordulatszám szabályozó, akkor nekem még mindig lelki problémát okoz a kondi, mi lesz indításkor (füst? :( )?


kedd máj. 24, 2005 11:58
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Köszi Potyó ,elég lényeges szócska maradt ki, de remélem, nélküle is kiderült a szövegből lényeg.

Én is nemrég kezdtem el 1 frekiváltó kapcsoláson gondolkodni, de még csak fejben létezik, mihelyst kipróbáltam és működik, megosztom veletek, csak még picit pontosabban utánnanézek ennek a segédfézisos motornak. Bár én 3fázisút szeretnék, de először úgyis 1fázisú lesz megépítve.

Üdv.


kedd máj. 24, 2005 11:46
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Ampervadász írta:
Remélem nem írtam el semmit, ha igen kövezzetek meg:)
Meglesz :D : A motorban az 1fázisú feszültség árama nem forgó mágneses teret hoz létre, hanem csak lüktető mágneses teret, vagyis a motorunk nem kezd el önállóan forogni.


kedd máj. 24, 2005 10:56
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: pén. feb. 18, 2005 21:07
Hozzászólások: 34
Hozzászólás 
...mostmár kezdem kapizsgálni.....tehát forog. Akkor szabályozzuk azt a fordulatot !
"Ampervadász", akkor már csak egy konkrét rajz kellene !


kedd máj. 24, 2005 10:43
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2990
Tartózkodási hely: Rákospalota-Kertváros
Hozzászólás 
Az egyfázisú aszinkron motorokban vagy két tekercs van, vagy pedig egy rövidrezárt rézgyűrű, így hozzák létre a forgó mágneses teret
http://szft.elte.hu/oktat/kisfiz/ea/TGkfea7.pdf


kedd máj. 24, 2005 10:12
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Mellesleg, ha a frekiváltót szeretnél építeni, akkor a frekvenciával arányosan a kimenő feszültséget is változtatni kell, tehát a trafó+inverteres megoldások nem egészen jók, egy frekiváltónak.
Alacsony fordulatszámon ugyanis, mivel lecsökkented a primer tápfeszültség frekvenciáját, és mivel a tekercsek induktivitásából adódó reaktancia frekvenciafüggő, ezért ha csökken a tápfrekvencia, akkor csökken az áramkorlátozó reaktancia értéke, így a motor árama is növekedni fog. Javaslom a 3 fázisú PWM vezérlést, ahol a komparáló szinuszfeszültség amplitudójával változtatható a kimeneti feszültség effektív értéke, vagyis az Uki.


kedd máj. 24, 2005 10:09
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Az aszinkron motorok 3 fázisról szeretnek üzemelni, mivel ez a 3 fázisú feszültség hozza létre a motorban a forgó mágneses mezőt. Ha a motort 1 fázisról tápláljuk, akkor nincs meg ez a forgó mező.A motorban az 1fázisú feszültség árama nem forgó mágneses teret hoz létre, hanem csak lüktető mágneses teret, vagyis a motorunk kezd el önállóan forogni.
Abban az esetben, ha az aszinkron motorunkat, egy indítókondenzátor segítségével kötjük be az 1fázisú hálózatba, akkor egy gyengén forgó-lüktető nyomaték jön létre, ami már képes a motort elindítani.
A kondenzátornak csak az indításkor van szerepe.

Remélem nem írtam el semmit, ha igen kövezzetek meg:)


kedd máj. 24, 2005 10:00
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
> hogy mi a különbség a az indítókondenzátoros és üzemi
> (állandóan rákapcsolt) kondis változatok között.

Meretezes.
Amikor mar forog az uzemi fordulatszamon a motor akkor
szerintem semmi. Ad abszurdum minden kondi nelkul
"berantassal" el lehet inditani a motort, utana mar megy
szepen magatol.

Pontosabban talan az inditokondenzatorosnak nagyobb
lehet az indito nyomateka, rovid idore joval nagyobb
aramot meg lehet engedni, viszont cserebe gyorsan le
kell kapcsolni, tipikusan relevel. Nem mindegy ha teher
alatt kell elindulni a szegeny motornak.


kedd máj. 24, 2005 8:57
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. feb. 18, 2005 21:07
Hozzászólások: 34
Hozzászólás 
HI !
Először is köszi a hozzászólásokat. Lehet, hogy nem pontosan fogalmaztam a témaindítót: tehát "majo" kérdezett helyesen: Egyfázisú kondenzátoros aszinkron motor fordulatszámát hogyan lehet változtatni ?(nekem max: 1 kW teljesítményig elég). Tulajdonképpen arról is szivesen vennék infót, hogy mi a különbség a az indítókondenzátoros és üzemi (állandóan rákapcsolt) kondis változatok között. (mert ugye ha jól tudom az "egyfázisú" mocinak is három tekercse van csak ott a kondi állandóan rá van kapcsolva).
Más: a "majki" weboldaláról az elméleti részek(frekiváltókról alapfokon) nem érhetők el. Máshol létezik ilyen jellegű leírás ?


kedd máj. 24, 2005 7:37
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
Ros-Co. igen az IGBT-n gondolkodom én is, csak van egy rakás dolog amit nem tudok a nagy teljesítményű motorokról. Kísérletezni meg nem nagyon kellene, ahhoz drága egy ilyen moci ;)


kedd máj. 24, 2005 5:42
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 229
Hozzászólás 
Egyfázisú kondenzátoros aszinkron motor fordulatszámát hogyan lehet változtatni? Frekiváltó oszt kész? A kondi miatt vannak fenntartásaim.
Majki oldalán egyfázisból 3 fázist előállító frekiváltó van, az ide nem jó.


hétf. máj. 23, 2005 20:43
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
djsms: IGBT-re vagy tirisztorra gondoltál. Utóbbi olcsóbb, viszont jóval nehezebb megvalósítani (tirisztorok oltása)

230V-ról (a 3 fázist egyenirányítva) működtethető lenne. kell egy 3 fázisú IGBT "tégla" a lomexnél, incompná, Orszáczky tradingnél lehet beszerezni. A vezérléshez 3 db IR2110-et ajánlok, tranyókkal kiegészítve. A logikai vezérlést szerintem meg tudod oldani PIC-ben.


pén. máj. 20, 2005 8:55
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2696
Hozzászólás 
engem is érdekelne a téma, csak picit nagyobb mocihoz. van egy 10 és egy 16kW-os extruder motor ezeket kellene szabályozni.


csüt. máj. 19, 2005 9:52
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Itt is van egy: http://www.freeweb.hu/majki/elektro/pic/project/project.htm


csüt. máj. 19, 2005 8:12
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 20
Hozzászólás 
Nézz körül itt:
www.controltechniques.com
vagy itt:
www.controlvh.hu


csüt. máj. 19, 2005 8:06
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. feb. 18, 2005 21:07
Hozzászólások: 34
Hozzászólás Frekvenciaváltó készítése
Sziasztok !

Keresek frekiváltó leírást. (esetleg beszrzési források is érdekelnek) Kb 500, de max. 750 wattos aszinkron motor fordulatszabályozásához kellene. A magyar oldalakon nem találtam - a külföldi lapokon nem igazán tudom, hogy milyen szavakat keressek.
Segítségeteket előre is köszi !!!


szer. máj. 18, 2005 22:15
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 74 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 21 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség