Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: kedd szept. 27, 2022 12:28



Hozzászólás a témához  [ 74 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Frekvenciaváltó készítése 
Szerző Üzenet
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Wandál!

Ha föltranszformálod a feszültséget egy autotranszformátorral 400 V-ra, akkor már megpróbálhatod a kondis üzemeltetést csillag kapcsolásban is. Üzemi kondinak kb. 22 uF 1000 V kell. Ez nem pici, és a bolti ára manapság több mint egy frekiváltóé, valószínűleg ezért nem használják elterjedten, használtan viszont sokkal olcsóbb egy frekiváltónál. Még a házilag építettnél is.


szomb. jún. 09, 2007 9:17
Profil Honlap
platina tag

Csatlakozott: csüt. jún. 08, 2006 20:36
Hozzászólások: 715
Tartózkodási hely: Szada
Hozzászólás 
SPafi!

Hozod a formád...

snapscan!

Nincs igazad, én tudok egy esetet, amikor Mr. Csalhatatlan belátta a tévedését... bár ezzel is az övé lett az utolsó szó. :)


csüt. jún. 07, 2007 20:59
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
Áhh, kitöröltem, nem érdemes, legalábbis veled nem...


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára snapscan csüt. jún. 07, 2007 21:14-kor.



csüt. jún. 07, 2007 20:37
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
geli!

Köszönöm, többek közt ezt a lehetőséget akartam fölvetni, ahogy már utaltam rá, hogy "ha ritkán kell indulni". Kár hogy az óriási tapasztalatú snapscan szerint ilyen üzemmód nem létezik, és tehetetlenségi nyomatékról (meg lendkerékről) sem hallott még, ami segít legyőzni a fordulaton belül változó terhelő nyomatékot.

Persze lehet hogy túl nagy teljesítményre van szükség, ezért ez a megoldás nem jó (részben az árampazarlás, részben a túlmelegedő tartály miatt), de ez még egyelőre nem derült ki.

snapscan!

Kétségbeesetten, mocskolódva magyarázod a bizonyítványod, de itt van az előzmény, mindenki elolvashatja:
Idézet:
én még nem láttam senkit, aki meg tudná csinálni, hogy három fázisú moci (ilyen hülye terheléssel ráadásul, mint a kompreszor) kondikkal és ellenállásokkal tudjon hasonló paramétereket egy fázisról.

Tehát a változó terhelést csak ráadásnak írtad, de a szavaid szerint más terheléssel sem mehet a motor névleges nyomatékkal. Erre írtam, hogy állandósult üzemben igenis tökéletesen utolérhetők a 3 fázisú üzem paraméterei, te erre ezt a helyes kijelentést kiforgatva megpróbálsz bemocskolni. Hát gratulálok! Személyeskedésből jeles, logikából karó!
Idézet:
Hogy nem vagy képes felfogni, azért ne engem hülyézz te nagyon okos!

Én képes vagyok felfogni, csakhogy 1.: nem azt mondtam, hogy ez a terhelés állandó, hanem hogy ha a terhelés állandó, akkor... 2.:lásd fönt: tehetetlenség. Továbbá nem ezért hülyézlek (eleve nem is rád mondtam hogy hülye, hanem arra, amit írtál! képes vagy fölfogni ezt a különbséget? képes vagy arra válaszolni, amit írtam?), hanem azért, ami valóban hülyeség, vagyis hogy "pár évszázadot várni".

Ha veszekedni, mocskolódni akarsz, keress magadnak egy hivatalnokot! És olvass! Már harmadszor kell leírni, hogy nem köthető deltába az illető motor! Fölfogtad végre, hogy emiatt eleve nem lehet 220-ról járatni? Viszont emiatt az inverternek is kb. 600 V-ról kell menni, ami megint fölvet 1-2 problémát. Na akkor te meg tervezz invertert Wandálnak, ha annyira ragaszkodsz ehhez a megoldáshoz!


csüt. jún. 07, 2007 20:16
Profil Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 29, 2005 6:03
Hozzászólások: 477
Hozzászólás 
A levegőszelep miért nem jó? Mert akkor nem kell a mocit kapcsolgatni, az elején nyomás nélküli tartállyal pedig el fog indulni. Fateromé évek óta így megy pedig csak egy 0,5kW-os motor van rajta.


csüt. jún. 07, 2007 19:36
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
Idézet:
A tény az, hogy még nem is hallottál senkiről, aki egyáltalán megpróbálta volna.


Figyu spafi, tudjuk itt a fórumon, hogy te vagy az elektronika istene, és csak neked lehet igazad, de ne nekem jártasd a szád, én már eleget foglalkoztam motorokkal és nem dőlök be elméleti fejtegetésnek, segíts inkább wandálnak, már ha kell neki egyáltalán a több kondis mágneskapcsolós hülyeséged! Szerencsére nem találkoztam ilyen megoldással eddig sehol, kompresszor esetében pláne nem, nem véletlen. Lásd alább!

Idézet:
Az állandósult üzem megvalósítható nyomatékveszteség nélkül kondival, ez kb. 100 éve közismert.


Kis légtartályú dugattyús kompresszor mióta állandósult üzem? Ezt pofázom, elmondtam vagy kétszer, hogy kimondottan ERRE az alkalmazásra nem jó, folyamatos terhelésváltozás van egy fordulat alatt is , a tartály nyomásától függően is, valamint az olaj hőmérsékletétől függően is. A hab a tartán a nyomáskapcsoló vezérelt rengeteg motorindítás és leállítás!
Hogy nem vagy képes felfogni, azért ne engem hülyézz te nagyon okos!

Idézet:
Csak az okozhat gondot, hogy a szükséges kondi mértéke változó, és kondikat párhuzamosan kapcsolgatni mecerás, de ha ritkán kell indulni, akkor kifizetődő lehet egy kis soros ellenállással és egy brutál mágneskapcsolóval.


Mint írtam, ez egy kompresszor és a nyomáskapcsoló rengeteget indít és leállít, de te hagyd nyugodtan figyelmen kívül ezt a kis apróságot, neked így kényelmes, mert akkor szajkózhatod a kondis baromságodat.
Kb. egyárban van egy házi félvezetős megoldás, mint egy brutál mágneskapcsoló és egy valag hálózati kondi, de bizonyára te el tudnád még sütni valakinek ezt a macerás megoldást, kitakarítva ezzel a műhelyed egy részét. Hát tedd, én még a rosszakarómnak sem adnám el ezt így.

Ha a 3f motor egy fázisról egy kondival biztosan felpörög hideg olajjal, felső holtponthoz közeli indítással és 4-6 bar kezdő levegőnyomás mellett is, akkor jó így, elég erős, különben félvezetős vezérlést kell csinálni. Minden más idő és pénz pazarlás.


csüt. jún. 07, 2007 14:14
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Idézet:
Végül is ha Wandálnak van pár évszázada rá, akkor kivárhatja

Miért beszélsz hülyeségeket? Ki mondta, hogy évszázadokat kell rá várni? Viszont mint kiderült, nem köthető deltába, ezért nem lehet 220-ról azonos nyomatékkal üzemeltetni.
Idézet:
Gyengébbet tud, hasonlót nem, ez tény,

A tény az, hogy még nem is hallottál senkiről, aki egyáltalán megpróbálta volna. Ennyi erővel azt is mondhatnád, hogy a 10000 Ft-os nem éghető, mert még senkit sem láttál, aki meggyújtotta volna.

Az állandósult üzem megvalósítható nyomatékveszteség nélkül kondival, ez kb. 100 éve közismert. Csak az okozhat gondot, hogy a szükséges kondi mértéke változó, és kondikat párhuzamosan kapcsolgatni mecerás, de ha ritkán kell indulni, akkor kifizetődő lehet egy kis soros ellenállással és egy brutál mágneskapcsolóval.


csüt. jún. 07, 2007 11:20
Profil Honlap
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
SPafi írta:
Gyakorlati tapasztalat sohasem igazolhatja valaminek a kivitelezhetetlenségét, legfeljebb azt, hogy rosszul próbálkoztak. Lásd pl.: évszázadokon keresztül senkinek sem sikerült egy elemet átalakítani egy másikká (lásd: alkímia, transzmutáció, bölcsek köve), tehát mondhatták volna, hogy ez lehetetlen, de a 20. században kiderült, hogy mégis lehetséges, csak nem kémiai eszközökkel.

Te ismersz valakit, aki megpróbálta a változó kapacitásos, jól méretezett üzemeltetést?


Végül is ha Wandálnak van pár évszázada rá, akkor kivárhatja :twisted:
Változó kapacitásossal nem próbálkoztak, de te még próbálkozhatsz Wandálnak segítendő. Nem is szándékszom tovább belevau a témába, ha te meg tudod csinálni kondikkal, tedd, én még nem láttam senkit, aki meg tudná csinálni, hogy három fázisú moci (ilyen hülye terheléssel ráadásul, mint a kompreszor) kondikkal és ellenállásokkal tudjon hasonló paramétereket egy fázisról. Gyengébbet tud, hasonlót nem, ez tény, nem elméleti kérdés. A kérdés inkább az, hogy az a gyengébb az adott alkalmazásban elég-e vagy sem. Ha kisüzemi körülmények között kell, én lebeszélném a kondizásról, ha csak néha-néha kell kicsit bekapcsolni, akkor lehet próbálkozni.


csüt. jún. 07, 2007 10:22
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: pén. júl. 29, 2005 6:03
Hozzászólások: 477
Hozzászólás 
Nem feltétlenül. Régebben csináltak olyan mocikat amiken csak a tekercsek egyik vége volt kivezetve (nekem is van egy), így csak csillagban használható.


csüt. jún. 07, 2007 6:16
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
És hogyan állítod elő a kb. 600 V-os tápfeszt? Ugyanis ennyi kell egy frekiváltónak, hogy a kimeneten meglegyen a 380 V 3 fázis! Mondjuk kétszerező kapcsolással? Én nem ismerem azt a kapcsolást, de mi lesz ha jön egy kis feszültségingadozás a hálózaton, és fölmegy a DC fesz 700 V-ra? Bírni fogja? És ha erre a frekiváltónak nevezett szerkezetre rákötsz egy 1,6 kW-os motort, az hogy fog reagálni a kb. 20 A-es indulási áramcsúcsokhoz? Mondjuk vannak jól terhelhető IGBT-k, de erre mindenképp föl kell készülni!
Idézet:
az én motoromon mindössze 3 kivezetés van..

Csak egy tipp: nem lehetséges, hogy segédfázisos a motorod? Mi van ráírva?


csüt. jún. 07, 2007 1:14
Profil Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. feb. 17, 2005 19:20
Hozzászólások: 356
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás 
Igen, nekem kompresszorra kellene - ami eléggé változatosan adja a terhelést a motornak. A delta-csillag átalakítás azért nem megoldható számomra, mert az én motoromon mindössze 3 kivezetés van..

"változó kapacitásos, jól méretezett üzemeltetést"

Ez nem rossz ötlet, de ehhez már kellene egy olyan elméleti és matematikai tudás, amellyel sajnos nem rendelkezem. :S Marad tehát a "csapjunk rá százmikrót", vagy a frekiváltó - amit max. home-made-ben tudok megoldani, tekintettel a gyári termékek borsos árára.

Majki oldalán van egy rádiótechnikás (v. hobbielektronikás) cikk, egy viszonylag egyszerű, mikrokontroller nélküli frekvenciaváltóról - szerintem ez lesz a megoldás számomra. Mondjuk, hagy némi kívánnivalót az a "kockás" szinuszjel, amit képes kisakkozni a motornak ez az áramkör, node ebbe az alkalmazásba, ilyen kis teljesítménynél szerintem még megfelel..

ÜdV!


csüt. jún. 07, 2007 0:32
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Idézet:
gyakorlati tapasztalat, hogy egy 3 fázisú mocit -ha a terhelés indokolja- nem tudsz egy fázisról működtetni hasonló paraméterekkel,


Gyakorlati tapasztalat sohasem igazolhatja valaminek a kivitelezhetetlenségét, legfeljebb azt, hogy rosszul próbálkoztak. Lásd pl.: évszázadokon keresztül senkinek sem sikerült egy elemet átalakítani egy másikká (lásd: alkímia, transzmutáció, bölcsek köve), tehát mondhatták volna, hogy ez lehetetlen, de a 20. században kiderült, hogy mégis lehetséges, csak nem kémiai eszközökkel.

Te ismersz valakit, aki megpróbálta a változó kapacitásos, jól méretezett üzemeltetést?


szer. jún. 06, 2007 23:02
Profil Honlap
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
Nagyon szép az elmélet, de gyakorlati tapasztalat, hogy egy 3 fázisú mocit -ha a terhelés indokolja- nem tudsz egy fázisról működtetni hasonló paraméterekkel, csak frekiváltóval.. Persze sok helyen elég a kondi.
Az egyik delikvens pont egy kompresszor volt egy műhelyben. Igazi szívatás a mocinak. Végső megoldás egy év után a 3 fázis bevezetése lett, de addigra a srác kidobta az ablakon kb. 2db frekiváltó árát. Hozzáteszem, ha heti egy alkalommal tíz percre kell a kompresszor, akkor bőven elég a kondi. De ha minden nap üzemszerűen használva van, akkor előjönnek a hátrányai.


szer. jún. 06, 2007 21:52
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Idézet:
Alacsonyabb lesz a motor indítónyomatéka és a forgatónyomatéka.

Javíts ki ha tévedek, de én úgy tudom, hogy bármilyen terhelési állapotban létrehozható a szimmetrikus 3 fázisú feszültségrendszer, esetleg a kondin kívül még egy ellenállás is kell. Persze hogy mekkora kondi és ellenállás kell, az függ a fordulatszámtól, így ha az indítónyomatékot és az üzemi szlipet is a névleges értéken kell tartani, akkor változtatni kell a kondi (és ellenállás) értékét a fordulatszámmal.


szer. jún. 06, 2007 20:52
Profil Honlap
platina tag

Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21
Hozzászólások: 857
Hozzászólás 
Az erős elég tág fogalom. Én pl. lehetnék erősebb is :-) Alacsonyabb lesz a motor indítónyomatéka és a forgatónyomatéka. Nyilván a teljesítménye is. Ha jól olvasom kompresszorba lesz az a motor, ami igen hülyén változó terhelést ad a mocinak. Én ebben a felhasználásban midnenképp maradnék a frekiváltónál. Ráadásul hidegben, dermedt olajjal nem biztos, hogy el fog így indulni.


szer. jún. 06, 2007 18:35
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Idézet:
Valamivel gyengébb lesz a motor nem?


Attól függ. Ha az eredetileg csillag kapcsolású 380 V-os motort át tudja kötni deltába, és erre köti a 220-at meg a kondit, akkor megfelelő kondival (sacc/kb. 100 uF) lehet ugyanolyan erős.


szer. jún. 06, 2007 9:49
Profil Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Valamivel gyengébb lesz a motor nem? Az igaz hogy még mindig olcsóbb szerezni egy nagyobb AC motort.

Frekiváltó volt a kérdés. Amúgy 20K körül volt valami a vaterán, de az nem most volt.


szer. jún. 06, 2007 8:01
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ha nem kell fordulatszámot változtatni, akkor miért nem jó egy sima indító/üzemi kondi?


szer. jún. 06, 2007 0:21
Profil Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
A végfoknak úgy néz ki legegyszerűbb egy IR2130 meghajtásnak illetve 6 db IGBT, mondjuk HGTG12N60C3D (de ide lessab típusok is szóba jöhetnek pl. BUP314D) A meghajtó tartalamz egy áramkorlát bemenetet is.

Vezérlésnek meg ez:
http://www.datasheetarchive.com/search. ... sType=part

Sajna nem tudom hol lehet kapni... Ha van erre vkinek ötlete...


kedd jún. 05, 2007 10:13
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. feb. 17, 2005 19:20
Hozzászólások: 356
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás 
Sziasztok! Talált valaki azóta vmi használható frekvenciaváltó-kapcsolást? Nekem egy 1,6 kW-os, 3~ motorhoz lenne szükségem egy ilyenre, mert 230-ról szeretném üzemeltetni - a fordulatszámszabályozás sem lenne fontos.

Ha vkinkek lenne ilyen rajza, kérem ossza meg velem!

Üdv!


kedd jún. 05, 2007 9:49
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: pén. ápr. 23, 2004 0:10
Hozzászólások: 463
Tartózkodási hely: Magyarorszag
Hozzászólás 
A fordulatszam figyelese a kisebb gond.Inkabb ott vagyunk tanacstalanok , hogy a motrokat milyen modon vezereljuk.Triakkal fazishasitas , vagy felperiodusok kihagyasa.


pén. okt. 07, 2005 11:56
Profil Privát üzenet küldése YIM Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Ha rövidrezárt forgórészűek az aszinkron motorok, akkor nem lesz egyszerű a megoldás. Érzésem szerint figyelni kellene az egyes motorok fordulatszámait, és annak megfelelően állítani a primer frekit. Ezzel csak egy gond van, hogy bonyolult. Csúszógyűrűs motorral megoldható a dolog egyszerűen. Fejből nem emléxem rá, de ha megtalálom, akkor majd beírom, hogy hogyan.


pén. okt. 07, 2005 1:51
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: pén. ápr. 23, 2004 0:10
Hozzászólások: 463
Tartózkodási hely: Magyarorszag
Hozzászólás 
Sziasztok.A segitesegeteket kernem a kovetkezo temaban:adva van egy autoemelo-szerkezet.Ket oldalt egy-egy orsos attettel , amit egy-egy haromfazisos motor hajt meg.A ket oldalon hasznalt mechanika es motortipus tok ugyan az.Megis szabalyozas nelkul , megszorul a cucc, mivel az oldalankenti kulonbozo terheles miatt az egyik orso megelozi a masikat.Mikor melyik.A feladat> osszehangolni a ket motor mukodeset , hogy a mechanika ket oldala egyutt fusson.
Varozm az otleteket.Surgos. :wink:


csüt. okt. 06, 2005 23:50
Profil Privát üzenet küldése YIM Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Na, elkészültem közben a kapcsüzemű táppal, és próbálgattam a szegélynyírót. 230 VAC-ról 0,7 A-t vett fel üresjáratban. Ezután 90VDC-től kezdtem növelni a feszt, és 190V-nál vett fel ugyanakkora áramot mint AC-ról. Ilyenkor a fordulatszámok is kb. megegyeznek, legalábbis fülre. Nyírni lehet is vele, úgyogy szerintem így OK lesz :D


pén. jún. 17, 2005 16:00
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Tab120L írta:
Már én is kíváncsi vagyok, de elakadtam a táp építéssel. A részletek a Kapcsolóüzemű táp építése topicban.


Már lassan ott tartok, hogy kiszedem a kocsiból a tápot, és felhúzom a tápját :D


szer. jún. 08, 2005 17:32
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Skori írta:
Mérj áramot is, hogy mennyit vesz fel 230V AC-ról, és mennyit a DC tápról! Most már én is kiváncsi vagyok mennyiröl lesz jó! :-)


Már én is kíváncsi vagyok, de elakadtam a táp építéssel. A részletek a Kapcsolóüzemű táp építése topicban.


szer. jún. 08, 2005 17:18
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Mérj áramot is, hogy mennyit vesz fel 230V AC-ról, és mennyit a DC tápról! Most már én is kiváncsi vagyok mennyiröl lesz jó! :-)


szer. jún. 08, 2005 17:10
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Na, kipróbáltam 70 VDC-ről, hát mit ne mondjak, jó lassan pörgött :D
A füvet még nem nyírta le :D

Úgyhogy szerintem 150 VDC biztos kell neki, de mindjárt összedobok egy tápot neki és kipróbálom.


szer. jún. 08, 2005 12:00
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Skori írta:
Az lehet, de itt egy szegélynyíróról volt szó, nem egy spec motorról....


Na, most megyek és kipróbálom egyenlőre az autós tápomról mit muzsikál, az most asszem 2x35 V-ra van beállítva, kezdésnek jó lesz sztem.

Majd írom a fejleményeket!


szer. jún. 08, 2005 9:14
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Az lehet, de itt egy szegélynyíróról volt szó, nem egy spec motorról....


kedd jún. 07, 2005 20:32
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Skori írta:
Nem jól értelmezed a dolgokat kisebb DC áramtól nem lesz nagyobb a fluxus.... DC esetén kisebb fesz tud ugyanakkora áramot áthajtani a tekercselésen - ezért kell alacsonyabb feszt alkalmazni. A motor nyomatéka az átfolyó árammal arányos.
Hat nemtudom, de a szakirodalom szerint ha ugy epitik, hogy hasznalni fogjak AC-rol es DC-rol is, akkor hogy azonos legyen a fordulatszam mindket taplalas eseten, a DC-nek megcsapolas van a gerjesztesrol, amivel kevesebb menet van bekapcsolva.


kedd jún. 07, 2005 12:34
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Nem jól értelmezed a dolgokat kisebb DC áramtól nem lesz nagyobb a fluxus.... DC esetén kisebb fesz tud ugyanakkora áramot áthajtani a tekercselésen - ezért kell alacsonyabb feszt alkalmazni. A motor nyomatéka az átfolyó árammal arányos.


hétf. jún. 06, 2005 22:14
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Skori írta:
A legkorrektebb megoldás az lenne ha a motor áramfelvétele nem haladná meg az AC üzemben elért értéket. Ugyanis a tekercselést az átfolyó áram melegíti..
Szerintem epp azert jo DC-rol jaratni, mert a nagyobb fluxus miatt kisebb aram kell adott nyomatekhoz.


hétf. jún. 06, 2005 10:54
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Skori írta:
Egyébként biztos hogy kefés motor van benne?


Nem szedtem még szét, de sztem az van benne, mert ha kézzel meghajtom, akkor lehet érezni ahogy kicsit akadoznak a kommutátor lemezek, meg a szénkefék jellegzetes "nyikorgása" is hallatszik. Azért a biztosnág kedvéért szétszedem.


Ja, meg akkor majd az áramfevételt figyelem inkább, a feszt úgyis tuom majd szabályozni, mert SMPS tápja lesz.

Valószínű holnap este lesz belőle valami, mert addig van még egy vizsgám is :)

Köszi az eddigi segítségeket!


hétf. jún. 06, 2005 9:35
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Egyébként biztos hogy kefés motor van benne?


vas. jún. 05, 2005 23:14
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Én nem tenném , mert lehet hogy tönkremegy......
Az állórész és a forgórész gerjesztésének aránya megváltozik, ha DC-röl járatod. Azonos teljesítményt valószinüleg nagyobb nyomaték és alacsonyabb fordulatszám mellett fog felvenni/leadni a motor.

Csak egy tapasztalat: 24V AC-ról egy ilyen motor általában meg sem moccan, 12V DC-röl meg már elindul......Azért ez mond valamit.

A legkorrektebb megoldás az lenne ha a motor áramfelvétele nem haladná meg az AC üzemben elért értéket. Ugyanis a tekercselést az átfolyó áram melegíti. Ezt csak kisérletileg lehet ,megállapítani. Méghozzá nem üresjárásban hanem a motort terhelve. Üresjárásban csak arra kell figyelni, nehogy túlpörögjön, és ettöl szétmenjen a forgórész.


vas. jún. 05, 2005 23:12
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
A kefes motorra raadhatod akar a 320V-ot is, a szigetelese biztosan kibirja. Ha egyenarammal taplalod, akkor a fluxus nagyobb, mint AC eseten, ami kisebb fordulatszamot eredmenyez. Nyugodtan noveld a feszt addig, amig a fordulatszam el nem eri az AC-nel mexokottat. En siman raengednek 230V DC-t.


vas. jún. 05, 2005 18:47
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
> Akkor kb. a fordulatszám alapján lõjjem be a feszt?

Jobb hijjan.

Persze gyanus a dolog hogy a
fuszegelynyironak olyan-e a motorja....


vas. jún. 05, 2005 18:34
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Aha, értem.

Igazából azért kérdeztem, mert egy fűszegély nyírót kellene akkumulátorról használnom, és a DC-t könnyeb előállítani a motornak egy kis SMPS-el, mint a szinuszt. Akkor kb. a fordulatszám alapján lőjjem be a feszt? Vagy hogy?


vas. jún. 05, 2005 15:36
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Sokkal kisebb kell, mert DC-röl nem korlátoza az áramot a tekercselés induktivitása. Csak saccolni lehet, mert azért aDC motor másképp van méretezve. Talán 100V körül próbálkoznék.
(kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg villanyszerelöjét :-))


vas. jún. 05, 2005 8:22
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Gafly írta:
> Ha igen, akkor mekkora DC feszt kell nekik adni? 230,
> vagy 320V-ot?

En azert inkabb kisebbre gondolnek...

Utalok motort tekercselni :))))


A kisebben mit értesz? A 230 és a 320 közül a kisebbet, vagy mindkettőnél kisebbet?


szomb. jún. 04, 2005 10:49
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2670
Hozzászólás 
> pl. a fúrógépekben használt kefés motorok DC-rõl is mennek?

Szerintem igen (univerzalis motornak is hivjak oket
tudomasom szerint).

> Ha igen, akkor mekkora DC feszt kell nekik adni? 230,
> vagy 320V-ot?

En azert inkabb kisebbre gondolnek...

Utalok motort tekercselni :))))


szomb. jún. 04, 2005 9:23
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
Hali!

Nem teljesen a témához tartozik, de itt vannak a "motor"-os emberek,
ezért nem akartam új topic-ot nyitni.

Kérdésem az lenne, hogy jól tudom-e, hogy pl. a fúrógépekben használt
kefés motorok DC-ről is mennek? Ha igen, akkor mekkora DC feszt kell
nekik adni? 230, vagy 320V-ot? Ha jól tudom, akkor a váltóáram effektív
értéke hoz létre a DC-vel azonos teljesítményt, ezek szerint akkor
230VDC kell neki?

Köszi!


szomb. jún. 04, 2005 7:44
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Skori írta:
Szóval nem lehet hogy gazdasági szempotok miatt nem gyártanak ilyen motorból nagyobbat (pl. mert túl drága lenne)? Valószinüleg a brutálisabb állandómágnesek gyártása is elég költséges dolog lehet.
Amikor azt irtam, hogy nem gazdasagos, akkor arra gondoltam, hogy egy xkW-os elektromagnesu motor eloallitasa joval kevesebb anyagot igenyel(=olcsobb) mint az allandomagnesu motor gyartasa. Amugy az ilyen videomagno, cd-rom motorok nalam nem tartoznak a nagyobb teljesimeny kategoriaba, ha ez zavart, akkor bocs.


szer. jún. 01, 2005 8:38
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Én nem vaqgyok ebben olyan biztos. Pl. a viedómagnók fömotorja (szalaghúzó / csévélö) miért ilyen rendszerü? (mert egyébként az is baromi erös motor) Vagy pl. a nagyteljesítményü modellmotorok (100W...1kW)...
Kefés motor esetén még az is lehet, hogy nagyobb méretü , de pl. a rövidrezárt forgórészü 3 fázisú motornál biztos nem nagyobb,és az elektronikus kommutációjú 3 fázisú motoroknál sem biztos....
Többször hallottam pl. hogy a CD-ROM motorját elöszeretettel használják modellekben (az is 3 fázisú és egy mágnesgyürüt forgat)
Szóval nem lehet hogy gazdasági szempotok miatt nem gyártanak ilyen motorból nagyobbat (pl. mert túl drága lenne)? Valószinüleg a brutálisabb állandómágnesek gyártása is elég költséges dolog lehet.


hétf. máj. 30, 2005 22:09
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 3691
Tartózkodási hely: Ada
Hozzászólás 
Skori írta:
A másik lehetőség amiben több fantáziát látok az a videómagnókban is használatos lapmotor kicsit nagyobb változata. Ez olyan többfázisú motor ami állandó mágnest forgat. Ezekhez léteznek vezérlő célIC-k amikhez csak megfelelően brutális kimenő fokozat kellene..... Persze valószinüleg ilyen motort sem árulnak a bótban.....vagy tévednék? (utána kellene nézni)

Az allando magnesu motorral az a gond, hogy azonos meret eseten joval kisebb a teljesitmenye, mint az elektromagnesu motornak. Emiatt csak kis motoroknal gazdasagos, mint pl a szamitogep hutoventilatorainal. Ilyenbol nem is csinalnak nagyobb teljesitmenyut.


hétf. máj. 30, 2005 12:09
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
RosCo: csak pár tipp: a kefés motor valóban nem annyira megbízható mint a rövidrezárt forgórészü motorok, de a hatásfoka jobb, és járműhajtásra kedvezőbb a fordulatszám-nyomaték görbéje. Persze frekiváltóval és megfelelő vezérléssel ez a probléma áthidalható, de nem egyszerü.... Viszont az tök egyszerü, hogy minden keréken van egy-egy kefés motor és a 2 első ill. 2 hátsó (v. mind a 4) sorbakötve üzemel. Ilyenkor a nyomatékuk azonos lesz, de a fordulatszámuk lehet különböző. És máris meg van oldva elektronikusan a differenciál-mű. Elektronikusan egyszerü érzékelni, hogy mikor kell a difit áthidalni - mindezt úgy hogy a vezető észre sem vesz belőle semmit....
Szóval én 2 vagy 4 db, jó minőségű, kefés motort használnék.
A másik lehetőség amiben több fantáziát látok az a videómagnókban is használatos lapmotor kicsit nagyobb változata. Ez olyan többfázisú motor ami állandó mágnest forgat. Ezekhez léteznek vezérlő célIC-k amikhez csak megfelelően brutális kimenő fokozat kellene..... Persze valószinüleg ilyen motort sem árulnak a bótban.....vagy tévednék? (utána kellene nézni)


szomb. máj. 28, 2005 20:42
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Hirtelen agyament megoldásként az egyfázisú táplálásra felötlik a Spafi-féle végfok. Ez egy 2KW-os PWM erősítő. Igaz ide "túl sokat tud" de azzal meghajtható lenne tökéletes szinusszal a motor. Skori írta le az okosságot, a segédfázisú kondenzátor értékét változtatni kell a különböző freki tartományokban (egyébként saját tapasztalat, hogy erre nem annyira kényes) tehát pl. 3 kondival (mondjuk 1, 2, 4 uF) megoldható lenne egy nagyobb tartomány. A kondikat relé kapcsolhatná a freki függvényében.

Nem tud valaki 12V..48V os 3 fázisú motort szerezni valaki??? Kísérleti jármű készül, és akksiról bonyolult lenne a nagyfesz. Kefés motor már van, ez szintén a megbízhatóság miatt kell...


szer. máj. 25, 2005 2:48
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 2613
Hozzászólás 
Állandó kodis üzemü motort csak úgy lehet szabályozni frekiváltóval, hogy a kondi helyett elöállítod a neki szükséges "második segédfázist". Tehát az ilyen motor valójában egy 2 fázisú motor, ahol az egyik fázist a kondi segítségével állítják elö. Sajnos ha a freki változik akkor a kondi fázistolása is más lesz - tehát ezt ki kell váltani.
Az indítókondis (indító ellenállásos, rövidzárgyürüs, stb) motorok úgy vannak méretezve, hogy csak 50Hz-es táplálás esetén indulnak el üzembiztosan. Ha csökkented a frekit akkor könnyebben elöfordulhat hogy megáll (és a nyomatéka 0-ra csökken).
Ezeket a motorokat nem szokták (és nem is célszerü) szabályozni, vagy csak viszonylag kicsi fordulatszámtartományban.

A 3 fázisú motorokhoz a frekiváltót egyfázisú hálózatról is lehet táplálni - ez egy igen gyakran alkalmazott megoldás.

Egy profi frekiváltó igen drága dolog - összemérhetö egy komolyab 3 fázisú motor árával - ezért meg szokták venni hozzá a motort is. Az egyfázisú motor ilyen szabályzása mindenképpen amolyan fusi megoldás lesz csak....

Némelyik indítókondis egyfázisú motor valójában egy 230/400V-os 3 fázisú motor, általában (csillag helyett) delta kapcsolásban és a harmadik fázis helyére kapcsolják a kondit. Ezekkel egyszerüen megoldható a forgásirány váltása. Egy ohm mérövel könnyen kimérhetö hogy ilyen motorról van-e szó.


kedd máj. 24, 2005 21:41
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: kedd aug. 03, 2004 23:10
Hozzászólások: 59
Hozzászólás 
Skacok ne aggódjatok megoldjuk a problémát :) Minden csak idő kérdése, egyébként most is ezen dolgozok:)


kedd máj. 24, 2005 21:17
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 74 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 6 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség