Szerző |
Üzenet |
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Azon gondolkodtam, mi fogja megakadályozni ezt a jelenséget?
Kell pl. 3000f/p. Beállítom, de ugye ott már kicsi nagyon a motor nyomatéka. Az elektronika elkezdené feljebb vinni, azonban akkor hirtelen megugrana a fordulatszám. Egyből vissza is venné. Tehát le-fel ugrálna.
|
szer. okt. 11, 2006 5:06 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
A meglévő fordulatszám szabályzók közül fel lehetne használni valamelyiket?
Nem azokra gondolok, amelyeket belinkeltem délután. Hanem van egy triakos (sima triak + potméter az egész), van egy tirisztoros (ennek a paneljén van egy tekercs is, kondenzátorok).
|
kedd okt. 10, 2006 19:52 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
rajzoltam egy kicsit.
http://www.hvlabs.hu/tmp/motorford.gif
A hall-jeladó jelét össze kell hasonlítani egy referencia oszcival, és ettől függően szabályozni. Nem bonyolult, egy kész IC elrendezi az egészet.
A kapcsolás amit régebben adtam, az tud a feszültség függvényében szabályozni.
Ha rendelkezésre állna párszáz volt DC, akkor a CD4046 kimenete (egy FET-tel) közvetlenül is vezérelhetné PWM-ben a motort, ami lényegesen megnövelné a szabályzókör gyorsaságát. Na meg 1xűbb is.
itt a 4046 adatlapja:
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD40 ... 6%20pdf%22
|
kedd okt. 10, 2006 15:40 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Az elgondolásod jó, valahogy így kell felépíteni a szabályzót.
A hall-jeladó a másik nyákon van a floppy-ban, a motor mágnes korongja alatt. kis 3 vagy 4 lábú alkatrész. Valahol a mágnes közelében kell lennie (ez a lényege)
A Hu Hv Hw-vel jelölt 4 lábú SMD alkatrészek azok!
A lábkiosztásban talán a többiek segítenek. A flokiból is ki lehet tökölni, mert 2 lábán 5V-ot kap, a másik 1 vagy 2 láb az kimenet. Ha 2 láb a kimenet akkor magnetorezisztív érzékelő, ez egy kicsit másképp műx, de a lényeg ua.
|
kedd okt. 10, 2006 15:21 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
A következőt fejtsük meg, mert ez már 90%-os siker lenne!
KRESS típusú, ford. szám szabályzós lyukköszörű. 8000, 9500, 13xxx, 17xxx, 25xxx
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010003.jpg
8000 fordulaton ugyan úgy, mint a pisztolyfúrógépet, képtelen voltam lefogni a tengelyt.
Ennyi az elektronikája, sajnos kiöntve műgyantával...
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010002.jpg
A hűtőbordára szerelt alkatrészre ez van írva:
MRC
BTA 12
600CW
C505
Kaptam pisztolyfúrógép szabályzó elektronikát is, meg egy köszörű szabályzó elektronikát is. Ezekről van szó:
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010006.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010008.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010007.jpg
Nem a legprofibb képek, de remélem látszik a lényeg. A köszörű szabályzója nem tudom miért ilyen sötétbarna. Próbáltam levakarni, de nem jött le semmi rárohadt koszra utaló dolog. Lehet, hogy gyárilag ilyen.
Bekötési javaslat hozzájuk egy próba erejéig?
Ez pedig a floppy elektronikája:
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010004.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g199/ ... 010005.jpg
Kérném, hogy karikázza be valaki a szükséges alkatrészt!
Egy picit had boncolgassam elméletben a leendő szabályzót. Csak, hogy jól értem-e az egész lényegét:
Az új koncepció, hogy egy elektronika figyeli folyamatosan a motor tényleges fordulatszámát. Ehhez szükséges a floppy paneljéről az a kis alkatrész. Egy potméterrel, vagy valami más módon be van állítva egy kívánt fordulatszám. A "figyelő" elektronika pedig ahogy érzékeli a fordulatszám csökkenését, a szabályzó egységnél feljebb tekeri automatikusan a kakaót. Ha pedig nőne a fordulatszám a terhelés megszűnésével, akkor visszavenné.
Laikus nyelven valahogy így szólna a dolog?
|
kedd okt. 10, 2006 14:37 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Ha nem kell nagy pontosság akkor mechanikailag tényleg egyszerűbb az optoshoz képest. Elektronikailag már nem feltétlenül!
|
kedd okt. 10, 2006 14:37 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
Ros-Co. írta: Nem. A motor saját induktivitása simítja az átlagáramot. De valóban lehet úgy is, hogy PWM/szûrõ/motor. Csak minek.
azért, hogy abból tudd mérni a fordulatszámot!
valahogy egyszerűbb, mint optikai ketyerét aplikálni rá, sztem.
|
kedd okt. 10, 2006 14:10 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
A fordulatszámot bárhonnan leveheted, nem kell feltétlen a motor tengelyéről. Ha csúszásmentes meghajtás van akkor mindenképp egyenesen arányos lesz a vett jel a motor fordulatszámával. Ha ezt az optikai megfigyelős módot választod ne feledd el, hogy külső fényforrástól el kell szigetelned az érzékelős részt, különben téves adatot fog szolgálni.
|
kedd okt. 10, 2006 13:46 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
djsms írta: Nálunk az egyik extruder gépnél a jeladó egy a tengelyre festett fehér csík. Ezt figyeli egy fototranyó. A megvilágítást egy közönséges led szolgáltatja. Persze az egész külső fénytől (és kosztól) elzárt helyen van. Nem halálpontos, de megbízható és mechanikusan nem kell beavatkozni sehol. Mondjuk azért huszonezres fordulatszámnál nem tudom mennyire lenne pontos, de elméletileg nagyon
A tengelyt nem tudom elszeparálni a forgácsoktól. A fényforrás meglenne, mert s(z)potlámpa világítja meg az egész gépteret. A fordulatszám maximális értéke a 27e. A lényegi dolgok úgy is kisebb fordulatszámon lépnek érvénybe. 1000-10.000 mondjuk, hasraütés szerűen.
|
kedd okt. 10, 2006 13:30 |
|
|
djsms
Moderátor
Csatlakozott: kedd nov. 22, 2005 22:21 Hozzászólások: 2102
|
Nálunk az egyik extruder gépnél a jeladó egy a tengelyre festett fehér csík. Ezt figyeli egy fototranyó. A megvilágítást egy közönséges led szolgáltatja. Persze az egész külső fénytől (és kosztól) elzárt helyen van. Nem halálpontos, de megbízható és mechanikusan nem kell beavatkozni sehol.
Mondjuk azért huszonezres fordulatszámnál nem tudom mennyire lenne pontos, de elméletileg nagyon
|
kedd okt. 10, 2006 13:24 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Nem. A motor saját induktivitása simítja az átlagáramot. De valóban lehet úgy is, hogy PWM/szűrő/motor. Csak minek.
|
kedd okt. 10, 2006 12:51 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
Ros-Co. írta: De ahhoz simított DC-vel kellene táplálni a motort, viszont itt PWM vagy fázishasítás jöhet szóba, mint épeszû megoldás.
A javaslatom: egy hall-jeladó elhelyezése a motorban, a forgórész közelében. Ez bármilyen régi vinyóból floppyból kitermelhetõ, egy 2x2x1mm-es tranyó kinézetû alkatrész.
ha pwm-el táplálod, akkor úgyis ott a kondi a végén.
|
kedd okt. 10, 2006 12:46 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Rögtön kutatok egy floppy-t, vagy hdd-t.
Elméletben vigyük tovább a fonalat. Tegyük fel, hogy elhelyeztem a jeladót.
|
kedd okt. 10, 2006 12:41 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
De ahhoz simított DC-vel kellene táplálni a motort, viszont itt PWM vagy fázishasítás jöhet szóba, mint épeszű megoldás.
A javaslatom: egy hall-jeladó elhelyezése a motorban, a forgórész közelében. Ez bármilyen régi vinyóból floppyból kitermelhető, egy 2x2x1mm-es tranyó kinézetű alkatrész.
|
kedd okt. 10, 2006 12:22 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
T68m írta: szénkefés motornál igen határozottan lehet érzékelni a átfolyó áramimpulzosokból a fordulatot.
Ez mit jelent? Csak fel kell erősítenem és kész? Ez valami olyasmi elven működik, mint a mobiltartók, amik villognak?
|
kedd okt. 10, 2006 12:17 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
Albino Lynx írta: Az optikai jeladót gondolom fel kellene erõsíteni a motor tengelyére. Ez ha mondjuk sima ellenállás méretû a dolog, vagy smd-ben lehet kapni, akkor körülményesen, de elférne. Azonban hogyan kábelezem be, hogy tudjon forogni?
szénkefés motornál igen határozottan lehet érzékelni a átfolyó áramimpulzosokból a fordulatot.
|
kedd okt. 10, 2006 11:38 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Az optikai jeladót gondolom fel kellene erősíteni a motor tengelyére. Ez ha mondjuk sima ellenállás méretű a dolog, vagy smd-ben lehet kapni, akkor körülményesen, de elférne. Azonban hogyan kábelezem be, hogy tudjon forogni?
|
kedd okt. 10, 2006 11:36 |
|
|
potyo
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3691 Tartózkodási hely: Ada
|
Ros-Co. írta: a motor kapcsairól meg lehet állapítani, hogy mekkora a fordulatszáma? Azaz szenzor nélkül mi legyen a visszacsatolás alapjele? A belinkelt kapcsolásokon az áramát figyelik. Soros motornál nem egyszerű mutatvány a fordulatszámtartás a feszültség és áram alapján. Alapprobléma, hogy a gerjesztés árama és az armatúraáram ugyanaz, tehát nem lehet lekapcsolni az armatúrát, és figyelni, mekkora a feszültség rajta, mivel ekkor a gerjesztés is leesik, és máris hibás a mérés. A gerjesztés állandó szinten tartása szintén nem megoldható, mivel akkor az armatúraáramnak is állandó szinten kell maradnia, amit a szabályzás eleve kizár. Szvsz ha megoldható, akkor is minimum mikrokontrolleres, vagy beszerezhetetlen cél ic-s a dolog. Apropó, itt mindenki nyomatéktartást emleget, és fordulatszámtartásra próbálunk megoldást találni
Én azt ajánlom, próbálj valahol elhelyezni egy otikai jeladót, mert az alapján sokkal egyszerűbb a megoldás.
|
kedd okt. 10, 2006 11:03 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Segítünk, de nem erre való a fórum. Itt nem készen kapsz dolgokat, hanem együtt próbálunk kitökölni valamit, ezzel te is tanulsz.
Valaki motorokhoz értő kollégáktól kérdezem: a motor kapcsairól meg lehet állapítani, hogy mekkora a fordulatszáma? Azaz szenzor nélkül mi legyen a visszacsatolás alapjele? A belinkelt kapcsolásokon az áramát figyelik.
|
kedd okt. 10, 2006 8:24 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Mérhetetlenül nagyra tartom a segítőkészséged! A többiekével egyetemben!
De nekem ezek kínaiul hangzó dolgok. Főleg angolul. Őszintén sajnálom.
Esetleg személyre tudnád szabni az áramkört, hogy csak építeni kelljen és éleszteni?
|
hétf. okt. 09, 2006 19:25 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Visszacsatolás nélkül nem fog menni. Esetleg valami trükkös módon vissza lehetne következtetni a motor feszültségéből, de ahhoz is szaggatni kellene az áramát, hogy áram nélkül mekkora feszt ad le. (kiszedve persze az induktív tranzienseket)
Nem 1xű a dolog.
Na még némi info:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/TDA1085C-D.PDF
http://www.freescale.com/files/microcon ... WRTUT.html
***
Ez már zárt hurkú vezérlést is tud:
http://www.eu.necel.com/_pdf/U17101EE1V0AN00.PDF
***
http://www.epanorama.net/pdf_redirect.p ... triacd.pdf
Na szerintem ez kell neked! Ez a motor áramából visszastabilizál... sak át kell alakítani nagyfeszre. Az univerzális motor elköhög DC-ről is ha csak ez a gond...
http://www.electronic-projects.net/Elec ... ndex.shtml
http://www.edn.com/articles/pdfs/EDN/19 ... d24491.pdf
+valami:
http://www.edn.com/contents/images/183949f1.pdf
|
hétf. okt. 09, 2006 18:55 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Akkor neki sem állok. Egy rakás olyan kapcsolásom van már, amivel szépen tudom apró lépésekkel szabályozni a fordulatot, de egyik sem nyomatéktartó.
Két dolog nyugtalanít:
- kételkedem már abban, hogy szénkefés lenne a motor
- lehetséges-e egyáltalán úgy leszabályozni a fordulatot, hogy 2000-3000f/perc környékére, hogy alig veszitsen a nyomatékából?
Ugyanis a pisztolyfúrógépnél 2-3000f/perc a maximum. Legalább is ami nekünk van. Ezt 1000f/percig lehet "fojtani". Ez legyen mondjuk a fele a teljes fordulatszámnak. Ergó: a 27.000f/percből reálisan 15.000f/percet lehetne kicsikarni jelentősebb nyomatékvesztés nélkül.
Lehet, hogy végig tévhitben éltem eddig. Ez alatt azt értettem, hogy a pisztolyfúrógépet "alig forgás" mellett is képtelen voltam lefogni (400W-os).
Erről mit gondoltok?
|
hétf. okt. 09, 2006 18:03 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Igen, azok NAND-kapuk.
http://www.ee.washington.edu/stores/Dat ... 1%20pdf%22
4011-ként kérheted a cuccot.
A MOC3020 az egy optotriak, tehát a kimeneti kis triak csak akkor gyújt, ha a LED-jére áramot adsz.
http://www.todopic.com.ar/utiles/moc301 ... PLADOR.pdf
A 4. és 5. oldalon van, hogy mit kell módosítani induktív terheléshez.
Nem lesz nyomatéktartó. Ahhoz visszacsatolás kell. Vagy egy tachometer, vagy egy optikai jeladó. Ezzel a kapcsolással annyival vagy előrébb, hogy ez már feszültséggel vezérelhető, sőt PWM-mel is...
|
hétf. okt. 09, 2006 14:25 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Lenne pár kérdésem:
- van az a négy "és" jel, jól tudom, hogy ezek "és" kapuk?
Ha megveszem a 4011-es IC-t, akkor "abban" vannak? Simán 4011 IC-ként kérhetem?
- moc3020 az milyen alkatrész?
- a triac gate körébe milyen értékű ellenállás és konendzátor kell?
A Vcontrol részhez írtad, hogy kell egy poti, akkor kézzel zabályozható a fordulatszám. Nyomatéktartó lesz?
|
hétf. okt. 09, 2006 12:07 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Az offolós topicba löktem választ
|
hétf. okt. 09, 2006 10:55 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
|
hétf. okt. 09, 2006 9:04 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Mennyivel legyen nagyobb teljesítményű?
Analfabéta vagyok, ezt is egy netes srác adta. Nem értek a témához, de szeretném végre felmarni az asztalt és használni a gépet.
Amúgy úgy megy a kapcsolás, hoyg nem tekergetem menet közben a potit. Egy 100kOhm-os is "ég", de ha félállásba állítom, akkor lassabban forog már a venti motorja. De sajnos egyáltalán nem érezni a kapcsolás hatását. Igaz csak 45W-osnak van írva a motor. De simán fogható így is a tengely. Mintha sima triakkal lenne visszafogva a fordulat.
|
vas. okt. 08, 2006 20:37 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
[quote="Skori"].....az elemértékek méretezése elég érdekes. A poti pl. 2W körülit is disszipálhat, elég robosztus darab kell hozzá (és 2W-nál jóval nagyobb teljesítményü)....../quote]
Lehet, hogy egy másik hasonló kapcsolást kellene keresni, amiben kicsit ésszerübben méretezték az alkatrészeket.
|
vas. okt. 08, 2006 20:08 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Annyiban módosult a téma, hogy:
A poti azért sercegett, mert átégett az ellenállás része. Ezért nem is szabályzott. Illetve kikötöttem az izzót, így már forgott a motor teljes fordulaton. Illetve 0-ra tudtam még állítani a forgást. Ezt a két végállást még tudta a poti. Aztán kicseréltem egy 100kOmh-osra, mert ezt találtam. Ezzel pillanatig tudtam csökkenteni a fordulatot, de elégett ez is.
Hétköznapi potméterek voltak, nem tudom hány wattosak. Most mit tegyek akkor be a potik helyére, meg mekkorát?
|
vas. okt. 08, 2006 15:29 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Akkor mi van, ha a tesztelésnél a következő dolgokat tapasztaltam:
Sorba kötöttem egy 100W-os izzót a motorral. Több motort próbáltam:
- ventilátor motor (valami régi amerikai foci forma burkolat, orosz darab)
- bosh lyukköszörű
- metabó lyukköszörű
A ventilátornál az történt, hogy kis fénnyel világított az izzó. Ha tekertem a potit, akkor sercegett. Mintha áthúzott volna, pedig direkt leszigetelőszalagoztam külön a lábakat. A lényeg, hogy próbált mozdulni a motor, de nem forgott egyet sem.
A bosh lyukköszörű meg sem szólalt. Tök kuka volt.
A metabonál az izzó teljes erővel világított. Ha tekertem a potmétetrt szintén sercegett és próbálkozott a motor. De itt sem fordult egyet sem.
A kisebbik probléma, hogy nagyon kis mozgástere van a potinak. Egy 10 fordulat aztán vagy 0%-on, vagy 100%-on van a "fordulatszám".
|
vas. okt. 08, 2006 10:50 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
|
szomb. okt. 07, 2006 21:35 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
off:
potyo írta: Csak van, aki az is marad
én, pl., vállalom is!
(pedig szívessen foglalkoznék az elektronikával egész nap)
|
szomb. okt. 07, 2006 21:02 |
|
|
potyo
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3691 Tartózkodási hely: Ada
|
Albino Lynx írta: Hogyan érdemes éleszteni az áramkört? Nem akarom hazavágni a lyukköszörűt, ha már ilyen közel vagyok (remélem!) a célhoz. Meg ugye itt ~230V van közvetlenül, megilyedni sem akarok a füstös és durranó alkatrészektől. Szóval valami élesztési tanácsokat szeretnék kérni Tőletek! Köss vele sorba egy 40-60W-os égőt. Ha valahol zárlat van, akkor az égő teljes fénnyel világít. Ha a motor mozgolódna, akkor tehetsz nagyobb égőt, 150-200W-os példányt. Ha ekkor jól viselkedik, és a motor felpörgése után az égő halványul, akkor jó eséllyel rendben lesz a dolog. Ezután vedd ki az égőt az áramkörből, és mehet az éles próba. Albino Lynx írta: Az majdnem kimaradt, hogy a potméter hogyan kössem be? Az úgy jó, hogy a középső lábát összekötöm valamelyik szélsővel? Ez lesz a rajzon szereplő egyik "láb", az egyedül álló meg a másik. Jó Albino Lynx írta: Azt szeretem, hogy annyira vérprofi vagyok a témában... Mindenki volt kezdő. Csak van, aki az is marad (ja és ezen sértődjön meg, aki úgy érzi, hogy megsértettem).
|
szomb. okt. 07, 2006 19:35 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Sikerült beszerezni minden alkatrészt végre. Tirisztorra kellett várni. Még nincs összehegesztve az áramkör, szeretnék kérdezni.
Hogyan érdemes éleszteni az áramkört? Nem akarom hazavágni a lyukköszörűt, ha már ilyen közel vagyok (remélem!) a célhoz. Meg ugye itt ~230V van közvetlenül, megilyedni sem akarok a füstös és durranó alkatrészektől. Szóval valami élesztési tanácsokat szeretnék kérni Tőletek!
Az majdnem kimaradt, hogy a potméter hogyan kössem be? Az úgy jó, hogy a középső lábát összekötöm valamelyik szélsővel? Ez lesz a rajzon szereplő egyik "láb", az egyedül álló meg a másik.
Azt szeretem, hogy annyira vérprofi vagyok a témában...
|
szomb. okt. 07, 2006 18:22 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
Ok.
Bár igazából a téma indítójának szántam az idézett sorokat
Az áramingadozást egyébként elég nehéz a gyakorlatban felhasználni, de tényleg megoldható lenne úgy is.
|
pén. szept. 29, 2006 16:40 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
Skori írta: Ennyire azért nem egyszerü. Az áramerösség a terhelö nyomatékkal arányos. A fordulatszám függ az feszültségtöl és a terhelö nyomatéktól, ezen keresztül közvetve az áramerösségtöl is. Tehát a növekvö áramerösség csökkenö fordulatszámot jelent, tehát olyankor kell feszt növelni amikor az áram is növekszik. Ez igy bizonyos mértékü pozitív visszacsatolást okoz, és ha rosszul van beállítva akkor be is gerjed, és ingadozni kezd a fordulatszám, vagy rángatni kezd a motor. Ezt precizen csak a motor karakterisztikájához illeszkedö szabályzással lehet megoldani. Tehát nem biztos, hogy ez a legkönyebb megoldás.
nem egészen erre gondoltam, mikor az áramerősség figyeléséről írtam, hanem arra, hogy mivel kefés motor, ezért az áram/feszültségingadozásból lehet tudni a fordulatszámot.
|
pén. szept. 29, 2006 11:48 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Ennyi kiegészítő információt írt mellé az illető, aki használta már:
"Kiegészítésként csak annyit, hogy a rajzon szereplő "R1" ellenállás helyén célszerű egy bilincses csúszkával ellátott huzalellenállást alkalmazni. Ez a tag adja ugyanis a visszacsatolást. Ha kicsi az értéke, a fordulatszám a terhelés növekedésekor csökkenni fog. Ha pedig nagy akkor felpörög a motor a túlszabályozás miatt, majd fel-le ingadozik a fordulat. Olyan értéket kell beállítani, hogy az üresjárattól a teljes terhelésig csak kis mértékben csökkenjen a fordulat. Nekem évekig tökéletesen üzemelt, jó utánépítést!"
"Még néhány fontos dolog: A kapcsolás valamennyi eleme hálózati potenciálon van, tehát csak teljesen zárt, szigetelt dobozban szabad használni. A potméter műanyag tengelyes legyen, műanyag forgatóval és lineáris (A) karakterisztikájú. Fémtengelyes poti csak műanyag közdarabbal használható. A tirisztor fázishasítást végez, ezért fokozott gondot kell fordítani a zavarszűrésre még mielőtt megőrül a marógép vezérlése és a TV előtt ülő szomszéd."
|
csüt. szept. 28, 2006 19:58 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
Elég egyszerü áramkör, akár jó is lehet egy próbát mindenképpen megér, bár az elemértékek méretezése elég érdekes. A poti pl. 2W körülit is disszipálhat, elég robosztus darab kell hozzá (és 2W-nál jóval nagyobb teljesítményü). A 4,7ohm is rendesen melegedni fog, de elsö próbára talán megteszi.
|
csüt. szept. 28, 2006 19:43 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Kérdeztem párhuzamosan a hobby cnc-s fórumon is. Kaptam egy rajzot:
http://magiist.fpn.hu/Dokumentumok/Ford_szab.pdf
Erről így mi a véleményetek?
|
csüt. szept. 28, 2006 19:04 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
Ennyire azért nem egyszerü. Az áramerösség a terhelö nyomatékkal arányos. A fordulatszám függ az feszültségtöl és a terhelö nyomatéktól, ezen keresztül közvetve az áramerösségtöl is. Tehát a növekvö áramerösség csökkenö fordulatszámot jelent, tehát olyankor kell feszt növelni amikor az áram is növekszik. Ez igy bizonyos mértékü pozitív visszacsatolást okoz, és ha rosszul van beállítva akkor be is gerjed, és ingadozni kezd a fordulatszám, vagy rángatni kezd a motor. Ezt precizen csak a motor karakterisztikájához illeszkedö szabályzással lehet megoldani. Tehát nem biztos, hogy ez a legkönyebb megoldás.
|
csüt. szept. 28, 2006 18:14 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Tehat kell figyelni az aktuális áramerősséget. Gondolom valahogy ki kellene majd számolni, hogy mekkora áramerősséghez mekora fordulatszám tartozik. Ezt talán meg lehetne úgy oldani, hogy a patronbefogóba ideiglenesen egy optikai jeladót fogok be, ami mondjuk egy szárra van rögzitve? Fel lehetne használni a jelenlegi triakos szabályzót is a méréshez.
Ha eddig jól értem a dolgokat, akkor hogyan tovább?
|
csüt. szept. 28, 2006 7:18 |
|
|
T68m
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 12729 Tartózkodási hely: FLF
|
Skori írta: Elektronikusan esetleg a forgás közbeni áramingadozást lehetne figyelni, de ezt ritkán alkalmazzák mert nem elég megbízható, a másik lehetöség, hogy a motor karakterisztikájának ismeretében a kapocsfeszültségéböl és az áramfelvételéböl lehet az aktuális nyomatékra és a fordulatszámra következtetni. Persze lehetne mondjuk a motor hangját mikrofonnal figyelni, és abból meghatározni a fordulatszámot, de az ilyen megoldások sem túl gyakoriak
sztem maradjunk annál, hogy a motoron átfolyó áramot figyeljük, ha már úgyis kefés motorról van szó.
|
csüt. szept. 28, 2006 0:20 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
Elektronikusan esetleg a forgás közbeni áramingadozást lehetne figyelni, de ezt ritkán alkalmazzák mert nem elég megbízható, a másik lehetöség, hogy a motor karakterisztikájának ismeretében a kapocsfeszültségéböl és az áramfelvételéböl lehet az aktuális nyomatékra és a fordulatszámra következtetni. Persze lehetne mondjuk a motor hangját mikrofonnal figyelni, és abból meghatározni a fordulatszámot, de az ilyen megoldások sem túl gyakoriak
|
szer. szept. 27, 2006 23:45 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Sajnos nem fér el egy mechanikus hajtás a szerkezeten. Az optikai jeladó és vevő páros sem nagyon. Az induktív érzékelő, generátoros megoldás milyen lenne? Sajnos a lyukköszörű tengelye elérhetetlen helyen van felszerelt állapotban. Mindenféle képpen valami elektronius (értitek ugye) fordulatszámdfigyelő áramkör kellene. Maximálisan 27e-t forog a motor.
|
szer. szept. 27, 2006 18:15 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
A fordulatszámot sokféleképpen lehet figyelni, pl. optikai jeladóval, induktív érzékelövel, generátorral. A legegyszerübb pl. ha egy pici modellmotort is forgat a gép motorja, és az ezen indukálódott feszültséget próbálja az elektronika állandó értéken tartani. Lehetne sokfélét tervezni, de kipróbált müködö áramkörröl sajna nincs kapcsolási rajzom.
|
szer. szept. 27, 2006 16:12 |
|
|
Sebi
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 233 Tartózkodási hely: Bp
|
Pisztolyfúrógépnél önkéntelenül Te magad végzed a nyomatéktartást, azzal ahogy jobban nyomod a potméterét, ha nem úgy megy ahogy szeretnéd.
Ha ezt automatikusan akarod elérni - és itt erről van szó - akkor egy fordulatszámarányos jelet kell nyerned a motorról, amit elektronikusan összehasonlítasz egy alapjellel (megkívánt ford.) és ezzel vezérled a triacos áramkört. (ahogy Skori is írta)
|
szer. szept. 27, 2006 14:30 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
Próbálok szerezni egy pisztolyfúrógép szabályzót.
De közben szeretném, ha nem hanyagolnánk el azt a lehetőséget sem, hogy esetleg nem működne megfelelően.
Az említett áramfüggő-, fordulatszámfüggő visszacsatolásról kaphatnék egy rajzot?
|
szer. szept. 27, 2006 8:32 |
|
|
Skori
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2613
|
A rajz alapján kefés motor. A fúrógépekben is triakos szabályzó szokott lenni, kipróbálhatod egy ilyesmiböl bontott cuccal.
Az egyenirányítással csak óvatosan, mert túlpörgetheted vele a motort, illetve DC-röl jóval nagyobb áramot is fel tud venni, ami károsíthatja.
Ha a triakos szabályzással nagyon lecsökken a nyomaték akkor vagy egy áramfüggö, vagy inkább fordulatszámfüggö visszacsatolással kell kiegészíteni - (sajna egyik sem elektronikai szempontból kezdönek való feladat).
|
szer. szept. 27, 2006 8:18 |
|
|
Albino Lynx
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. feb. 16, 2006 9:23 Hozzászólások: 54
|
A szabályzott váltakozó feszültségre kössem rá a graetz-hidat. Így egyenirányított feszültséget kapok, ezt engedjem rá a motorra? Jól értelmezem (ugyanis érteni nem értem)?
Gondolom ha tehetem, teljesítménydiódákból építsem meg.
|
kedd szept. 26, 2006 22:11 |
|
|
potyo
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3691 Tartózkodási hely: Ada
|
Albino Lynx írta: A robbantott ábra alapján esetleg? Ez alapján kefés motorról van szó.
Próbáld meg, mi történik, ha a trikakos szabályzó után teszel egy graetz-et, és arról táplálod a motort.
|
kedd szept. 26, 2006 21:36 |
|
|