Megválaszolatlan hozzászólások | Aktív témák Pontos idő: szomb. nov. 09, 2024 0:39



Hozzászólás a témához  [ 52 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
SMD ki- és vissza-forrasztása 
Szerző Üzenet
gyémánt tag

Csatlakozott: csüt. okt. 14, 2004 19:53
Hozzászólások: 1880
Hozzászólás 
.....


vas. nov. 04, 2007 14:35
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
'// /\ l\l D /\' L írta:
nagyon elegáns kinézetet kölcsönözhettek a készüléknek azzal, ha az SMD LED-eket fordítva, hason fekve ültetitek be. Általában olyan erős fénnyel világítanak, h. a panelon simán átfénylik. Így, a másik oldalra csak ráírjátok mondjuk, h. Power - és kikapcsolt állapotban nem látszik semmi a feliraton kívül. Majd, a felirat fölött (vagy maga a felirat) világítani kezd, ha a LED tápfeszt kap.


Ez valóban nagyon jó ötlet, kösz, hogy megosztottad velünk!


vas. szept. 02, 2007 10:15
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. feb. 17, 2005 19:20
Hozzászólások: 356
Tartózkodási hely: Miskolc
Hozzászólás 
Hali!

Én az SMD-k forrasztásánál is az egyszerűbb módot próbálom megragadni - egyik pad-et ellátom egy óncseppel (pákával dolgozom), aztán ráhelyezem az alkatrészt úgy, hogy felülnézetből a helyén legyen. Oldalról természetesen "dombon" van - révén, alatta az óncsepp. Balkézben tartott kis csavarhúzóval határozott erővel lenyomom az alkatrészt, h. pozícióban maradjon. Jobbkezemben lévő pákával pedig, az alatta levő óncseppet felolvasztom: ha ez az oldala megvan, már helyén marad - a másik oldalt csak simán beforrasztom. Folyasztószernek gyantasprét használok, mellyel az egész panelt kezelem beültetés előtt. Természetesen, sorozatgyártásban ez a módszer nem alkalmazható...

SMD IC-knél pedig két módszerem van:

1. Két átlósan szemben lévő lábát beforrasztom - miközben csavarhúzóval helyén tartom. Aztán, jöhet a többi láb beforrasztása.

2. Előre felpakolom az óncseppeket, majd pákával óvatosan rámelegítem az IC-t (12 év pisztolypákás gyakorlattal).


Más:

Egy ötletet szeretnék Veletek megosztani - lehet, h. nem mondok újdonságot, de nekem nagyon tetszik ez a dolog.

Ha panelből csináltok vmihez előlapot, és SMD technológiával készül, akkor nagyon elegáns kinézetet kölcsönözhettek a készüléknek azzal, ha az SMD LED-eket fordítva, hason fekve ültetitek be. Általában olyan erős fénnyel világítanak, h. a panelon simán átfénylik. Így, a másik oldalra csak ráírjátok mondjuk, h. Power - és kikapcsolt állapotban nem látszik semmi a feliraton kívül. Majd, a felirat fölött (vagy maga a felirat) világítani kezd, ha a LED tápfeszt kap.

Mivel ezek a LED-ek elég erősen disszipálhatnak, ezért érdemes vagy egy kicsit túlméretezett áramkorlátozó ellenállást alkalmazni, vagy a két PAD között átfúrni a panelt ey 1,5-2-es fúróval (ez még általában elfér közte). Továbbá, ha a panel nem annyira átlátszó, akkor is érdemes ezt a fúrást megejteni. Így is érdekes kinézete van, mert egy pici pont világít eléggé erős fénnyel.

Nos, remélem - tudtam ötleteket adni!

Üdv: fk

:wink:


pén. aug. 31, 2007 0:52
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. ápr. 30, 2004 21:36
Hozzászólások: 19
Hozzászólás 
Lehet szerezni egy kis tapaszatalatot olyan cegeknel pecsen es zalaegerszegen ahol mobil telokat raknak ossze es javitanak es ott sajnos baromi sok selejt jon le az elcoban pl 1000db javitasa is lement 1 12oras muszak alatt azert annyi az emberre ragad hogy egy ket "uveg" bga t lecsereljen
Az elejen meg jott uj alkatresz de 3honapja a selejtekbol kell reballozni a bga sajna

Homa


csüt. aug. 30, 2007 22:30
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39
Hozzászólások: 3683
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
GSM javítás...hm..az bizony BGA,sőt mikrobga és akkor így félvállról..hát..:roll:

Elhiszek én mindent,...
...de eddig még valahogy mindig csak a "dicsekedést" hallom..
Így telefon,úgy telefon..hmm

Akinek meg hinni lehet szerintem,attól azt,hogy a sima,"nagyarcú" BGA-t,erre szakosodott cég,kemencével,röntgennel(!),,sablonnal,stb nem tudja úgy felrakni,hogy jó is legyen...

Namost akkor mi is van?!?!


csüt. aug. 30, 2007 22:20
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. ápr. 30, 2004 21:36
Hozzászólások: 19
Hozzászólás 
Hat nem tudom mit gorcsoltok hogy milyen holeget vegyen az ember en mar 4eve hasznalok otthon gsm javitashoz holeget mostmar egy jobb fajtat 18-23k ert lehet venni ami szinte mindenre eleg holeg mennyisege es a homerseklet is szabalyozhato nem csatorna heggesztovel kell szorakozni
Jo csipesz 5-6k meg jo minosegu wellerflux es minden gondd elszall meg sok gyakorlas

Homa


csüt. aug. 30, 2007 21:20
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: vas. szept. 18, 2005 19:43
Hozzászólások: 683
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Sziasztok, tud valaki segíteni egy QFN-38 as tokozású SMD IC (0.25mm es raszter 38láb 5mmx7mm) beforrasztásában? Ha valaki tud házilag is kivitelezhető de nem túl gányolós ötlettel szolgálni(hullám és reflow forrasztó berendezésem sincs otthon:-()
Vagy ha valakinek a munkahelyén akadna lehetetőség 1-2 db ilyen IC-t beforrasztani valami spéci kütyüvel, annak a segítségének igazán örülnék
Ja és ha van ötlet hol lehetne ehhez való igen pici kb2-3cmx2cm-s 0.25mm raszteros nyákot gyártatni olcsón és szintén csak pár db os szériában, azt is szívesen fogadom:-)


csüt. aug. 16, 2007 15:20
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szomb. dec. 25, 2004 13:32
Hozzászólások: 423
Hozzászólás 
Köszönöm a tanácsokat!

Én továbbra is maradnék a hőléges teknikánál, meglátjuk mi sül ki belőle (remélem nem szó szerint!). Eredményekről majd postolok képeket!


vas. jún. 24, 2007 13:34
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Igen, bár ez attól is függ szerintem, hogy milyen minőségű az a folyasztószer, amit a NYÁK-ra kensz. Illetve, hogy milyen gyorsan "párolog el" a lényegi része...mert ugye ez párolog rendesen...

Aztán az is lényeges különbség, hogy nem közvetlen ónozásról van szó, hanem paszta alá?! kéne felvinni a folyasztószer-réteget...valamennyire biztosan segít a dolgon, ezt ki kéne próbálni...

----------

Közben "megosztok" egy jó kis weblapot, amin sok érdekes és hasznos információ található az SM technológiával kapcsolatosan, most speciel a fentebb vázolt effektusra gondolva linkelem:

http://www.tkb-4u.com/articles/other/tombstoning/tombstoning.php

Annak nagy előny ez a cikk, aki tud valamennyire angolul :roll:

----------

Sőt, most találtam plusz még egy kis információt arról, hogy miként is lehet megakadályozni méginkább ezt az úgynevezett "sírkő-effektust"...

Kép a lehetőségről:

Kép

Ez azért érdekes, mert még sose láttam ilyet képen se :shock: :? :)

És élőben se tapasztaltam soha még :o

De belegondolva, elég nagy realitása van a dolognak (U-alakban való paszta-felvitel)...

Már csak az a kérdés, hogy házilag ilyen formátumú pasztázást hogyan alkot az emberfia...


szomb. jún. 23, 2007 18:19
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: smd
Talán fogadatlanul de én is válaszolok rá.

Nóra Norbert írta:
Az alapvető probléma a házilagos NYÁK-kal van...azaz, hogy nincs oly módon kiképezve (se galvánónozva, se tűziónozva), hogy a paszta megfelelő reakcióba léphessen a pad-del...ez azért következik be, mert a megfelelően ónozatlan házilagos NYÁK-ot a pasztában lévő folyasztószer (ami elvileg nem is túl kis mennyiség) nem tudja kellőképpen nedvesíteni, azaz a kohéziós erők nagyon csekély mértékben szerepelnek...

Kb. ennyi lenne a történet...
A fémtiszta felületü panelt vékonyan bekened folyasztószerrel akkor
szinte önmagától elfut rajta az ón, miután átlépte az olvadáspontot.

A pill.pákás forrasztás videón is az a trükkje. Az elején meg is mutattam,
hogy vékonyan végig kenem, azután a többi megy magától.
Tudom, hogy neked sok újat nem mondok ezzel, viszont biztos van aki hasznát veszi.


szomb. jún. 23, 2007 16:55
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Nem történt semmi, nem érzem magam megbántva :)

Viszont solarian véleménye érdekelne már :lol:

Vajon mit mond az okosságokról, amiket leírtunk neki?


szomb. jún. 23, 2007 15:50
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás Re: smd
T Norbert!

Nem akartalak megbántani ha igy gondolod akkor bocs. :oops:


szomb. jún. 23, 2007 6:45
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: smd
wandee írta:
az egyik oldalon ragaszva volt az alkatrész.
De a mostani technológiánál már nem, egyébként nem is ez volt a kérdés.


Így igaz...ez amolyan kiegészítés volt, mint ahogy azt utánam is jópáran megtették...én is megtettem...

De solarian alapkérdésére/kérésére is konkrétan, korrekten, pontosan megadtam a választ (méghozzá ugyanabban a hozzászólásomban, amiből csak a "sallangot" emelted ki)...

Ez az alapkérdés a következő volt:

Idézet:
...nem szeretném egyenként korrigálni őket!
Van valami ötletetek arra hogy ezt hogy tudnám elkerülni?


szomb. jún. 23, 2007 0:43
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás Forrasztás
jól forrasztani
ha megfelelő folyasztószert használunk és betartjuk a szükséges felfűtési időt (hőmérsékletet).

Ha jobban átgondoljuk ez minden pákára igaz...

Ezt csak annyival egésziteném ki,hogy ha valaki tud forrasztani
/ egész technikának ez az alapja/akkor a páka csak egy ezköz


pén. jún. 22, 2007 17:36
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Másik topikban már leírtam a tapasztalataim a forrasztásról, még egy rövid videót is feltettem.
A link hozzá:
http://forum.terminal.hu/viewtopic.php?p=778707#778707

Az oldalon lefelé tovább haladva három hsz.-om is van amit érdemes átolvasni.

Végülis a forrasztás alap fogásairól esik szó, amit már néhányan körbe jártak.
megpróbáltam a pillanatpákás tapasztalataimat én is össze szedni.
A linkelt oldalon található videón azt szeretném megmutatni, hogy azzal is lehet jól forrasztani
ha megfelelő folyasztószert használunk és betartjuk a szükséges felfűtési időt (hőmérsékletet).
Ha jobban átgondoljuk ez minden pákára igaz.


pén. jún. 22, 2007 17:10
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás Re: smd
Feltételezésem szerint valami ón-folyasztószer keverék lehet.

Jo a feltételezésed,de a receptet én sem ismerem sajnos :cry:


pén. jún. 22, 2007 16:39
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: csüt. jún. 03, 2004 17:57
Hozzászólások: 4314
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: smd
wandee írta:
Solarian, a flux azért kell,hogy tisztisa a felületet és elösegitse a jo minöségü forrasztást,flux nélkül csak turosodik a forron, flux-al viszont szinte a" helyére ugrik az alkatrész "és általában csak a megfelelö mennyiségü forr anyag marad a forrponton és az alkatrészen /pár száz forrasztás után majd kialkul / :wink:

Azt szeretném megtudni mit nevezel fluxnak? Gondolom ez egy fantázianév.
Feltételezésem szerint valami ón-folyasztószer keverék lehet.

Ezt találtam róla: >>ITT<<
Forrasztó "olaj" vagy paszta, esetleg ón-paszta keverék?


pén. jún. 22, 2007 13:40
Profil Privát üzenet küldése Honlap
arany tag

Csatlakozott: hétf. szept. 12, 2005 0:22
Hozzászólások: 246
Hozzászólás 
En is ugy gondolom,hogy ez a kezi onpasztazas nem gyorsabb mint egyenkent oda forrasztani,de persze meg nem probaltam.De ha mar pasztazunk akkor ahoz kemence is kene.Femdobozba belerakni a nyakot,es holegfuvoval egy kis lyukon keresztul felmelegiteni benne a levegot 300-350 fokra es kb 4-5 perc alatt megforrad.Persze a holegfuvot nem direkt a nyakra iranyitani hanem a doboz valamelyik oldalara.


pén. jún. 22, 2007 12:29
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39
Hozzászólások: 3683
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
Ezt én sem értettem,ha nincs beültetőrobot meg paszta sablon,akkor minek ezzel vacakolni? Egyenként keneketgni meg illesztgetni...?
Egy modulat pávával odapöttpyözni,aztán addig igazgatom amíg akarom...


pén. jún. 22, 2007 9:16
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás Re: smd
Nóra Norbert írta:
wandee írta:
Egyébként a gyárban ragasztani szokták az ilyen alkatrészeket


Nah, ez az, ami nem igaz :)

Én évek óta dolgozok (4-5) egy elektronikai cégnél, nagyrészt SMD-s gyártás folyik (a nap 24 órájában)...és ez idő alatt talán ha 1-2 típusú NYÁK-nál találkoztam a ragasztási eljárással...

Mind kettönknek van egy kis igaza nálunk a panel mindkét oldalán volt alkatrész és emiatt az egyik oldalon ragaszva volt az alkatrész.
De amostani technologiánál már nem,egyébként nem is ez volt a kérdés.

Solarian, a flux azért kell,hogy tisztisa a felületet és elösegitse a jo minöségü forrasztást,flux nélkül csak turosodik a forron, flux-al viszont szinte a" helyére ugrik az alkatrész "és általában csak a megfelelö mennyiségü forr anyag marad a forrponton és az alkatrészen /pár száz forrasztás után majd kialkul / :wink:
A panelt a flux miatt jol mosd le isopropillal kis kefével/pl:fogkefe/és száritsd meg uttánna addig ne kapcsolj rá tápot :!:


pén. jún. 22, 2007 9:15
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás Re: smd
wandee írta:
Egyébként a gyárban ragasztani szokták az ilyen alkatrészeket


Nah, ez az, ami nem igaz :)

Én évek óta dolgozok (4-5) egy elektronikai cégnél, nagyrészt SMD-s gyártás folyik (a nap 24 órájában)...és ez idő alatt talán ha 1-2 típusú NYÁK-nál találkoztam a ragasztási eljárással...

solarian!

Az alapvető probléma a házilagos NYÁK-kal van...azaz, hogy nincs oly módon kiképezve (se galvánónozva, se tűziónozva), hogy a paszta megfelelő reakcióba léphessen a pad-del...ez azért következik be, mert a megfelelően ónozatlan házilagos NYÁK-ot a pasztában lévő folyasztószer (ami elvileg nem is túl kis mennyiség) nem tudja kellőképpen nedvesíteni, azaz a kohéziós erők nagyon csekély mértékben szerepelnek...

Kb. ennyi lenne a történet...


pén. jún. 22, 2007 5:06
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szomb. dec. 25, 2004 13:32
Hozzászólások: 423
Hozzászólás 
Szia!

Azért ragaszkodom egyelőre ehhez a módszerhez, mert szerintem nagyon szép eredményt ad, még lötstopp nélküli nyákon is! Flux ceruzám van, de azt nem igazán tudom hogy kell alkalmazni hőlégfúvós módszernél!
A következő panelon jelentősen több alkatrész lesz, nem véletlen lett 0805!
Kézzel nem lenne ilyen gond, de az szerintem legalább 3-4 órát eltartana!

Ha fluxot használnék szerinted javulna az esélyem hogy helyén maradjon még hőlégfúvós módszernél?


csüt. jún. 21, 2007 22:49
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás smd
T Solarian!
Nem igazán értem miért ragaszkodol a hölégfuvos beforrasztáshoz?
Egyébként a gyárban ragasztani szokták az ilyen alkatrészeket pont azét,hogy le ne essenek forrasztáskor.
De ott minimum 100db van, a panel amit belinkeltél kevesebb felrakhatod egyenként is. Ezt ugy szoktam csinálni,hogy a vellerhegyre minimális forronnal együtt az alkatrészt is felveszem és a helyére teszem,/nem kell félni nem megy tönkre/ folyasztot azt használni kell mert különben elcsuszik és a pákahegyén marad ,levenni is cingonboc és ezt ugy kell,hogy az alkatrész mindkét végét átfogja és akkor a páka hegyén marad visszaforrasztásnál az alkatrész helyét be kell fluxozni és máis a helyén marad.
Utánna pedig alkohollal le kell mosni :!:
És a panelodon nem láttam forrasztásgátlo lakkott, ha lenne megkönnyitené a beforrasztást.
Az ASWO-nál lehet fluxtollat kapni e-nélkül hozzá se fogjál smd-t forrasztani. :wink:
A fölösleget onszivofonattal lehet eltávolitani.


csüt. jún. 21, 2007 19:21
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: szomb. dec. 25, 2004 13:32
Hozzászólások: 423
Hozzászólás 
UP! :)

Tanácsot szeretnék kérni 0805 ellenállás/kondi beforrasztás ügyében!
Eddig 1206 alkatrészekkel építkeztem, és hőlégfúvós teknikával forrasztottam be őket, tehát csak kizárólag forrasztópasztát használtam, a 2 padre megfelelő mennyiségű ónpaszta, az összes alkatrészt felraktam, majd Bosch hőlégfúvóval szűkítő nélkül, 300-320fokon az egész panelt melegítettem! A panelokon már előfordultak ilyenkor is 0805 alkatrészek, azok azonban rendszeresen felágaskodtak, tehát 'felálltak' az egyik padjükre, a többi 1206 alkatrésszel ez egészen szépen működött, eredmény:
http://ftp.torespont.hu/solarian/ucd/ucd4.jpg
Itt is lehet látni a jobb alsó sarokban egy 0805 kondi kicsit csárén áll!

Szóval az eljövendő panel már nagyrészt 0805 alkatrészekből fog állni, és nem szeretném egyenként korrigálni őket!
Van valami ötletetek arra hogy ezt hogy tudnám elkerülni? Kaptam olyan tippet hogy kicsit kevesebb paszta, és valahogy a 2 padon egyszerre olvadjon meg az ón! Alkatrészenként nem tudom melegíteni a panelt, szűkítővel minimum fújófokozaton is levitte őket!
Valami vegyszer? Messzebbről melegíteni magasabb hőfokon(hogy az út közben lehűlő levegőt korrigáljam), így tutira az egész panel melegedne kb egyszerre!


csüt. jún. 21, 2007 14:28
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: vas. szept. 12, 2004 18:08
Hozzászólások: 6037
Tartózkodási hely: Usa
Hozzászólás 
A klavi-féle állomást csak ajánlani tudom mindenkinek,megéri a pénzét!-A hőlégfúvóssossakat-az életben normálisan nem tudtam használni:vagy.minden leovadt mellette vagy négyrétergű nyák bévül is megszakadt,vagy még hidegen cibálni keztem... :roll: :oops:
Na!,a fentivel lelehet mindent sérülésmentesen varázsolni :)


kedd ápr. 03, 2007 20:46
Profil Privát üzenet küldése ICQ YIM Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás snd
dmaster írta:
wandee: aktuális még a dolog, úgyhogy érdekel az állomás. Tulajdonképpen viszonylag ritkán használnám (hetente cirka 2-3 órát csak), ezért nem feltétlenül akarnék túl sokat befektetni ebbe.

Aztán a végén lehet, hogy mégis felmegyek 50-60-ig. :wink:

Kár lenne! :P


kedd ápr. 03, 2007 17:55
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 136
Hozzászólás 
wandee: aktuális még a dolog, úgyhogy érdekel az állomás. Tulajdonképpen viszonylag ritkán használnám (hetente cirka 2-3 órát csak), ezért nem feltétlenül akarnék túl sokat befektetni ebbe.

Aztán a végén lehet, hogy mégis felmegyek 50-60-ig. :wink:


hétf. ápr. 02, 2007 20:48
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. máj. 27, 2006 21:39
Hozzászólások: 36
Hozzászólás 
bit_vector írta:
kicsit olyan ez a versa vs eller, mint amikor a passat-ot hasonlítjuk össze pl. a rolls royce-val.... :)

Legyen inkább passat - audi...
Ha kényelmes és könnyű a páka, több óra után sem égeti a kezed, a hegyen jól szalad az ón, gyors a felfűtési idő, egyszerű a hegycsere, van sokféle pákahegy hozzá, stb,
akkor mindegy, hogy mi van ráírva (legfeljebb az árcédulára...).
Ebben a kategóriában az árak között sincs már nagy különbség.


szomb. márc. 31, 2007 14:04
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
klavi írta:
Weller WSP-80.
Itt a cégnél már a negyediket vettük meg, annyira bevált. 50e körül árulják (táppal), ami nem kevés, de ez egyszeri befektetés, egyszer ki lehet ennyit fizetni.
Pákahegycsere max. 4-5 mp, a hegyes pákaheggyel 0.5mm lábtávolságú IC-ket is beforrasztottak a kollegáim (mikroszkóp alatt...). Nagyon könnyű a páka, nem fárad el a tőle a kéz.
A 80W teljesítmény nagy hőtartalékot jelent, kisebb árnyékolólemezeket is kényelmesen meg lehet vele forrasztani.



Kövezzetek meg, de én egyszerűen nem szeretem a vellereket... ma már nem olyan a nimbuszuk mint anno a socialista korszakban (ahol ugye még a hőfokszabályozást nagyjából a klattyogása jelentette). Hog ymiért pont az ERSA-t mondtam? pl. azért, mert többféle pákát lehet hozzá pakolni. ráadásul lehet olyan is, hogy egy klip és egy normál, vagy ahogy szereetnéd. Persze nem mondom, mindent meg kell fizetni, de cserébe profi cuccal dolgozik az ember. azon kívül a mostani ROHS világban már nem jók a régi pákahegyek, az újakhoz már szintén ROHS-re alkalmas pákahegy kell!

kicsit olyan ez a versa vs eller, mint amikor a passat-ot hasonlítjuk össze pl. a rolls royce-val.... :)


szomb. márc. 31, 2007 7:37
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. máj. 27, 2006 21:39
Hozzászólások: 36
Hozzászólás 
Weller WSP-80.
Itt a cégnél már a negyediket vettük meg, annyira bevált. 50e körül árulják (táppal), ami nem kevés, de ez egyszeri befektetés, egyszer ki lehet ennyit fizetni.
Pákahegycsere max. 4-5 mp, a hegyes pákaheggyel 0.5mm lábtávolságú IC-ket is beforrasztottak a kollegáim (mikroszkóp alatt...). Nagyon könnyű a páka, nem fárad el a tőle a kéz.
A 80W teljesítmény nagy hőtartalékot jelent, kisebb árnyékolólemezeket is kényelmesen meg lehet vele forrasztani.


pén. márc. 30, 2007 22:53
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szer. máj. 10, 2006 10:15
Hozzászólások: 98
Tartózkodási hely: erdö-mezö
Hozzászólás smd forrastás
bit_vector írta:
dmaster írta:
Ajánljatok nekem valami bevált forrasztóálomást, amivel SMD és hagyományos alkatrészekkel is lehet dolgozni. Túlnyomórészt csak beforrasztás lesz, diszkrét alkatrészek és néhány 28 lábú tok.

Jó lenne bp-i beszerzési forrás és örülnék, ha az ára 30 kHUF környékén maradna az esetleges további pákahegyekkel együtt.

Köszi!


Ennyiért reménytelen... tegyél hozzá mégegyszer ennyit,és egy ERSA SMT60-ast vegyél... igaz a hegyek ahhoz sem olcsók, de minőséget kapsz cserébe.

üdv.
Amennyiben aktuális a problémád jövöhéten meg tudom mondani egy profi állomás nevét és pontos árát /joval 30 alatt van/ ugy emlékszem. :roll:


pén. márc. 30, 2007 19:20
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
dmaster írta:
Ajánljatok nekem valami bevált forrasztóálomást, amivel SMD és hagyományos alkatrészekkel is lehet dolgozni. Túlnyomórészt csak beforrasztás lesz, diszkrét alkatrészek és néhány 28 lábú tok.

Jó lenne bp-i beszerzési forrás és örülnék, ha az ára 30 kHUF környékén maradna az esetleges további pákahegyekkel együtt.

Köszi!


Ennyiért reménytelen... tegyél hozzá mégegyszer ennyit,és egy ERSA SMT60-ast vegyél... igaz a hegyek ahhoz sem olcsók, de minőséget kapsz cserébe.

üdv.


szer. márc. 28, 2007 10:16
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 136
Hozzászólás 
Ajánljatok nekem valami bevált forrasztóálomást, amivel SMD és hagyományos alkatrészekkel is lehet dolgozni. Túlnyomórészt csak beforrasztás lesz, diszkrét alkatrészek és néhány 28 lábú tok.

Jó lenne bp-i beszerzési forrás és örülnék, ha az ára 30 kHUF környékén maradna az esetleges további pákahegyekkel együtt.

Köszi!


szer. márc. 28, 2007 9:00
Profil Privát üzenet küldése Honlap
gyémánt tag

Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39
Hozzászólások: 3683
Tartózkodási hely: Bp
Hozzászólás 
Hmm...nagyon szép ez a grillsötő átalakítgatás,csak nem tudom mennyire működik.
Nekem mindig az volt a bajom,hogy a grillezés közben a sütőben forgatják a cuccot,mert a sugárzó hő azami süt,nem a környező levegő hőmérséklete magas.

A nyákot nem tudod forgatni,így hiába akarsz akárhol(magán a fűtőszálon,levegőben,nyák egy pontján) akármilyen bonyolult elektronikával is hőt szabályozni.
Általában az történik,itt-ott már füstöl az ón,kiég a folyasztószer,máshol meg sem folyósodik,az alkatrész ferdén és zárlatosan sűllyed a trutyiba.
Igazából nincs ötletem hogyan lehet ezt kikerülni.

A profik úgy csinálják,hogy megvan a szigoru "thermal profil" amíg és amilyen hőmérsékletet az alkatrész elvisel,tehát nagyon gyorsan,nagyon nagy teljesítményű ipari fűtéssel (100kilowattok) közölnek vele hőt,közben pedig valahogy akár óvatosan hűteni is tudják(ventillátor?).

A gázsütőben az igénytelen alkatrészeket már sikerült boforrasztani így,semmi csiribiri nem kell hozzá.Az órák óta "bömbölő" nagyonforró sütőben pillanatok alatt 400C irányába kezd melegedni a nyák.
Amint látom,hogy oké,rányitom az ajtót,és letekerem a gázt.A hideg léghuzat pillanatok alatt 100fokokat hűti vissza.Sokkal gyorsabban nem is szabad hűteni,mert rigeg forrasztás keletkezik,vagy feszültség marad az alkatrész és a panel közt.

Sajnos a komoly tokok ezt már nem élik túl,olyan folyasztószeres anyagot meg még nem sikerült szereznem ami a BGA-t is "visszahúzza" a helyére.
Eddig egyetlen gyakorló alaplap működött ki és visszaforrasztás után(nem BGA!),az első óvatos meghajlításig..az újabb kisérletet már nem élte túl a chipset.

Ugyanezt kb tized ennyi idő alatt megcsinálom puszta kézzel pákával,és még az alkatrész hőterhelése is kisebb.
Nem egy alaplapot-winchestert sikerült már annakidején is megjavítani,amit mások a szemétre dobtak mint egy darab semmire jó hulladékot.Sajnos ma ez a BGA elterjedése és a gagyi árának hihetetlen zuhanása miatt nem rentábilis tevékenység.


hétf. márc. 05, 2007 13:53
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. máj. 27, 2006 21:39
Hozzászólások: 36
Hozzászólás 
No igen, ha nem akarsz barkácsolni egy egyszerű serpenyő is megteszi, ahogy a mellékelt ábra mutatja:
(ezt sem próbáltam még...)
http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=Reflow%20Skillet

Kép


hétf. márc. 05, 2007 10:47
Profil Privát üzenet küldése
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 588
Tartózkodási hely: Szeged
Hozzászólás 
Kiforrasztásra hőlégfúvó. A céges Bosch GHG650LCE igen jól szabályozható hőmérsékletügyileg és légmennyiségileg is. Az otthoni 2000HUF-os "anyóshajszárítóra" tervezek csinálni egy triakos teljesítményszabályzót.
Bontásnál lehet érdemes a NYÁK hátoldalát melegíteni, úgy leszedni az érzékenyebb alkatrészeket.
Esetleg egy alufólia maszk? Még nem próbáltam, bevállhat és olcsó, meg nem kell utánajárni :D
Beforrasztásra a paszta eszméletlen drága. Marad a jó öreg ólmos cin a kép szerint nyakonöntve fenyőgyantával, majd denszeszes lemosás (kiürített körömlakkos excájg rulez :D ).


hétf. márc. 05, 2007 10:43
Profil Privát üzenet küldése
arany tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. máj. 28, 2005 12:16
Hozzászólások: 315
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Ezt házilag kivitelezni a NULLÁRÓL indulva? :D

Naneeeeeee...

Bár ha valakinek iszonyat mennyiségű szabadideje van rá és pénze...

Egyébként nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, egy bármilyen egyszerűnek tűnő OTTHONI ELEKTROMOS SÜTŐBEN lehet pasztát felmelegíteni olvadási pontig...lazán...próbálva volt nem egyszer itthon...csak munka után célszerű a sütőt kipucolni, nem egészen egészséges, ha az utána sütött fincsi süti telemegy a bentmaradt ólommal :D


hétf. márc. 05, 2007 10:40
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: szomb. máj. 27, 2006 21:39
Hozzászólások: 36
Hozzászólás 
Ki- és beforrasztáshoz nagyon alkalmas egy házilag elkészíthető reflow kemence is. Erre vonatkozóan van itt néhány leírás, bár még egyiket sem próbáltam ki.
Reflow beforrasztás pasztával:
http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=Stenciling
Grillsütő átalakítás:
http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=Reflow%20Toaster
Egy alkalmas sütőt a Tescoban vagy MediaMarktban kb. 10e Ft-ért meg lehet kapni, aztán kell hozzá még némi barkácsolás és egy termosztát.
Kiforrasztáskor egyszerüen csak fel kell melegíteni az egész panelt (mondjuk 250°C-ra) és a kiveendő alkatrészt le kell emelni csipesszel a nyákról...


hétf. márc. 05, 2007 10:32
Profil Privát üzenet küldése
platina tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 754
Hozzászólás 
Lehet kapni ragasztót (úgy néz ki, mint a cellux) kifejezetten smd hőlégfúvós kiforrasztáshoz való, tehát hőálló. Vágsz belőle 4 csíkot és ezzel körberagasztod az IC mellett a nyákot, így nem fogja lefújni az IC mellett lévő alkatrészeket.


hétf. márc. 05, 2007 9:50
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03
Hozzászólások: 6046
Tartózkodási hely: Bp.
Hozzászólás 
Ha a hőléget sikerül visszavenni, hogy ne legyen annyira forró, azzal lehet a legszebben lekapni. Szépen körkörös mozdulatokkal át kell melegíteni az IC-t, a nyákot. Akkor van csak baj, ha nagyon apró (mondjuk 0603 vagy kisebb) alkatrészek vannak a környéken, előfordulhat hogy lefújod őket.

Az áldás akor jön, ha a panel alján a hullámforrasztott (és emiatt ragasztott) IC-t kell lefeszegetni. Az xar meló.

Ha lejött a cucc, akkor ónszívó sodronnyal és sok folyasztósszerrel végignyalni a pad-eket, hogy szintben legyen, és már mehet is rá a csere IC.

Legalábbis én így szoktam. A hőlégfúvós páka nagyon drága volt, ezért egy gázos wellert használok. Eddig bejött, talán 1 db kontrollert sütöttem meg eddig a túlmelegítéssel...

A festékkaparó hőléggel az a bajom, hiába szűkíted, akkor is sok neki... Valahogy be kéne keverni hideg levegővel, vagy a cekászra egy hőfokszabályzót...


hétf. márc. 05, 2007 9:27
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 83
Hozzászólás 
Hőlégfúvóval be is lehet forrasztani 100lábúakat, vagy csak ki?


hétf. márc. 05, 2007 9:23
Profil Privát üzenet küldése
arany tag

Csatlakozott: pén. jún. 18, 2004 12:48
Hozzászólások: 150
Hozzászólás 
háát, egy mezei hőlég is csodákra képes... és az legalább kíméli a környezetét megfelelő alakúra hajlított toldóprofil esetén...

az pedig, hogy szépen ónszívúó huzalllal felitatod a láb alatti ónt eléggé macerás, ráadásul kényelmetlen... főleg a pasztával forrasztott alkatrészekre igaz, mert ott inkább forrhiány szokott lenni, mint többlet.
ráadásul egy 208-as tok esetében már fárasztó egyenként elemelgetni injekciós tűvel a lábakat, nem beszélve a panel sérülékenységéről...

Ha nem kell az alkatrész, akkor finoman többszöri áthúzással vágd le a lábait egy tapétavágó késsel. a fennmaradó soksok "egylábas alkatrész" pedig már játszi könnyedséggel lemosható egy pákával a panelról...

Beforrasztás pedig rendes, tűhegyes pákával... vagy homorú, kanál alakú forpákaheggyel (az ersa pákákhoz ilyen van). Mindenesetre nem árt, ha kéznél van ónszívó huzal....


üdv.


hétf. márc. 05, 2007 3:12
Profil Privát üzenet küldése
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00
Hozzászólások: 3559
Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
Hozzászólás 
Igen, de én a sarkánál hagyok ki helyet, nem az egyik oldal közepén, mert ott nincs láb. :)


vas. márc. 04, 2007 17:38
Profil Privát üzenet küldése Honlap
platina tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 518
Tartózkodási hely: BP.XI
Hozzászólás 
Tab120L írta:
SPafi írta:
Kiforrasztásnál ha egyszerre tudod melegíteni az összes lábat, már nyert ügyed van. Pl. egy pisztolypáka "drótját" szépen köré lehet hajlítani.


Így: http://sziget.mine.nu/~tAB/nem_megnezni/LQFP/ :)


Na én is valami hasonlót szoktam hajtogatni a pill. pákámra :)


vas. márc. 04, 2007 16:14
Profil Privát üzenet küldése
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Aha! Aztán átáztatni ónnal, és már jön is az IC!


vas. márc. 04, 2007 15:22
Profil Honlap
gyémánt tag
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 1778
Tartózkodási hely: Kaposvár / Tab
Hozzászólás 
SPafi írta:
Kiforrasztásnál ha egyszerre tudod melegíteni az összes lábat, már nyert ügyed van. Pl. egy pisztolypáka "drótját" szépen köré lehet hajlítani.


Így: http://sziget.mine.nu/~tAB/nem_megnezni/LQFP/ :)


vas. márc. 04, 2007 15:09
Profil Privát üzenet küldése Honlap
a fórum lelke
Avatar

Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43
Hozzászólások: 6360
Tartózkodási hely: Budapest
Hozzászólás 
Hogy szép legyen, multicore kristall 505-ös gyantával töltött ónt kell használni. Microsolder kft. Vagy bő izopropil alkoholos, fogkefés mosással eltávolítható a fölösleges gyanta.

Kiforrasztásnál ha egyszerre tudod melegíteni az összes lábat, már nyert ügyed van. Pl. egy pisztolypáka "drótját" szépen köré lehet hajlítani. Ha ez nem jön össze, akkor le kell szívni "harisnyával" az ónt a lábakról, és egy injekciós tűvel alányúlva, és közben melegítve a lábat egyenként finoman fölhajlítani a lábakat. J típusú lábak esetén egy vékony acélhúrt kell alattuk elhúzni (erről még csak hallottam, nem próbáltam ki).


vas. márc. 04, 2007 13:21
Profil Honlap
arany tag
Avatar

Csatlakozott: vas. jan. 07, 2007 17:25
Hozzászólások: 301
Hozzászólás 
Davie,

Ha videot akarsz, ird be a Youtube keresojebe, hogy SMD, jonnek ki talalatok.


vas. márc. 04, 2007 11:50
Profil Privát üzenet küldése Honlap
ezüst tag
Avatar

Csatlakozott: szomb. nov. 04, 2006 14:57
Hozzászólások: 82
Tartózkodási hely: /etc/bootptab
Hozzászólás 
ahahah az kéne még csak, akkor most egy smc routert gyászolnék :)
a nyákon az csak sima mezei gyanta ;)


vas. márc. 04, 2007 11:18
Profil Privát üzenet küldése
ezüst tag

Csatlakozott: pén. ápr. 09, 2004 20:25
Hozzászólások: 71
Hozzászólás 
Nos....igen,csak kisebb szenesedéssel :shock: :lol: :lol: :lol:


vas. márc. 04, 2007 8:58
Profil Privát üzenet küldése
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 52 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 7 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség