|
Autók és az elektronika...
Szerző |
Üzenet |
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Hm...így már érthető,bocs.
Bár nemhiszem,hogy valaki magánszorgalomból kerít vezérlőegységet...
Nomeg ukrajnában nemtudom vannak-e okos csávók,esetleg meg is lehet javítani azt a dobozt..talán csak a gyujtás vége szállt el.
|
pén. aug. 10, 2007 21:30 |
|
|
Laci_L
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 11958 Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
|
MotoHacker írta: ...Aztán szépen telefonálgatsz,én kb 5órát hivogattam annó...
Azért kérdi szegény (gondolom), mert Ukrajnában lakik. Onnan nem biztos, hogy olyan egyszerű, vagy olcsó.
|
pén. aug. 10, 2007 20:52 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
stubiflex:
Egyfelől nem értem amit írsz,hogy lehet egy autót gyertyáról (trafóról?) bikázni (vagymi?!?)
Másfelől évekig volt scorpiom,akkor fejből tudtam a bontók címét,vettem bele gyujtáskapcsolót,komplett váltót,műszercsoportot..ennyire emlékszem,de biztos volt még...
http://w3.enternet.hu/scratch/mondeo/bontok-uzletek.htm
http://www.fordalkatresz.info/1.htm
http://www.ford-klub.hu/index.php?optio ... &Itemid=38
stb,stb.
Aztán szépen telefonálgatsz,én kb 5órát hivogattam annó,mire találtam 3napon belülre egy jó váltót. (akkor kaptam kölcsönkocsit fél napra)
|
pén. aug. 10, 2007 20:33 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Ugyan ez autós elektronikai topic,de csak érdekességképp kérdezem,látott már valaki belülről régebbi motorkerékpár indexrelét,illetve érti,tudja hogyan működik?
Következők találhatóak benne:
Nagymenetszámú tekercs vékony huzalból egy magon,aminek van egy mágnesesen mozgatható érintkezője,eddig olyan mint egy sima relé.
Csakhogy van a vékony huzal körül egy vastag kb 25menetes huzal is,ellenkezően feltekerve,eredetielg a vékony huzalt nem is láttam tőle.
Van benne egy nagy elkó és egy 150ohmos ellenállás.
És passz,sem félvezető sem semmi más,az érintkező magához a tekercsnek a magjához ér hozzá behúzott állapotban,elengedve egy másik érintkezőhöz.
Ami a poén,sem test sem közvetlen aksi pozitív nem kell neki,egyszerűen bekötöd sorban a lámpákkal,és szaggatja az áramot,mint a hagyományos bimetallos relé!
Egyetlen félvezető,bimetall,vagy más hasonló nélkül...rajtam kifogott a kapcsolástechnikája,de nagyon érdekelne,találok-e leírást róla egyáltalán valahol.
|
pén. aug. 10, 2007 20:25 |
|
|
stubiflex
arany tag
Csatlakozott: pén. ápr. 23, 2004 0:10 Hozzászólások: 463 Tartózkodási hely: Magyarorszag
|
Ugy ertettem, konkretan pl Budapesten meik bontoban van Fordhoz vezerloelektronika? Koszi a valaszokat elore is, surgos lenne .
|
csüt. aug. 09, 2007 22:09 |
|
|
stubiflex
arany tag
Csatlakozott: pén. ápr. 23, 2004 0:10 Hozzászólások: 463 Tartózkodási hely: Magyarorszag
|
Sziasztok.
*91-es evjaratu Ford Escort, monoinjektor.Mafeszvezetekek lecsatolasa utan a gyergyakrol ra lett starterezve.Persze a gyujtomodulrol a csati el lett felejtve lehuzva lenni.
Eredmeny: meg a AC pumpa sem idnul el , miutan radjak a gyujtast.Kerdes:
Mennyit erdemes adni egy vezerloelektronikaert es hol szerezheto be?Koszi elore is.
|
csüt. aug. 09, 2007 18:55 |
|
|
Kate Archer
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. jún. 01, 2006 8:00 Hozzászólások: 54
|
folytatás:
most volt műszaki vizsgán a kocsi, a szerelőmre bíztam a lebonyolítást, gondolom ezt-azt szerelgettek, amihez resetelés kellett, és hát ugye a szerelőtanoncok nem arról híresek, hogy kímélő üzemmódban hajtják a kocsikat,
nos, elhozva a kocsit, baromira ment, a legkisebb gázra is ki akartak pörögni a kerekek (száraz úton, mind a négy), egyszóval fantasztikus lett, a fogyasztás meg....ööööööö
|
csüt. aug. 09, 2007 9:51 |
|
|
Kate Archer
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. jún. 01, 2006 8:00 Hozzászólások: 54
|
Kedves po la!
Most az előző hsz.-edben a fedcomp. reseteléséről írtál.
A kérdésem: benzines mk1 mondeo-nál (95.11. havi, svájci eredetű) az akkumulátorsaruk levétele után a "betanítási ciklus"
1) a következő reset-ig érvényes-e, vagy
2) csak az utolsó 8 km-ről gyűjti be és dolgozza fel a tapasztalatokat az ECU?
Eddig azt hittük a klubban, hogy az 1) igaz, de most azt állította egy klubtárs, hogy 2).
A nagy nyári úton kb. 80 km megtétele után egy nagyáruház parkolójában levettem a sarut, majd egy pisilésnek megfelelő idő után visszatettem, és a még mindig forró motorral elkezdtem a betanítást, úgy, hogy szinte tojás volt a jobblábam alatt. Ennek megfelelően a kocsi elég gyengus lett, de hegyek közt és/vagy folyamatos autópályás haladás ellenére is csak 8,5 litert fogyasztott (kombi, 2.0, 4x4, négy személy 9 napi cuccal).
üdv
|
csüt. aug. 09, 2007 9:13 |
|
|
ispani
vas-tag
Csatlakozott: hétf. aug. 06, 2007 10:35 Hozzászólások: 6 Tartózkodási hely: padlásszoba
|
Elvileg mind a négy trafót cserélték, és amennyire én láttam, mind a négy BERU. A régi szerelőmmel ki fogom vetetni és megnézetem azért közelebbről, de annyit látok, hogy az eredeti szürke trafók helyett fekete van benne.
Tudsz valami olyan helyet, ahol ilyen installálást, és/vagy egy rendes diagnosztikát csinálnak? Inkább ezért fizetnék, mint a találgatásért... Esetleg kérhetem ezt a márkaszervízben? Azon a diagnosztikai lapon, amit a computer kinyomtatott csak az égéskimaradás a 3. hengerben volt a hiba, mást nem jelzett. Egyébként, ha trafóhiba lenne, akkor a két trafó megcserélése után átment volna a másik hengerre szerintem, de javíts, ha rosszul gondolkodom. Sajnos a trafók megcserélése után is ugyanannál a hengernél jelentkezik a hiba. Persze kérdés, hogy tényleg megcserélték -e?
További kérdésem még az lenne, hogy arra az egy hengerre nem lehet külön venni trafót? Mindenképpen négyet kell vennem?
|
szer. aug. 08, 2007 22:13 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Üdv ispani!
Kezdjük az egyszerűbbel...Az akkusaru levétele az 1996. 07.01 után gyártott kocsik esetén semmilyen diagnosztikai eredményt nem hoz, ezek ugyanis az ugynevezett obd2-es protokollal készültek. Ezen idő óta minden beállítási, diagnosztikai tevékenység ezen a csatlakozón keresztül történik, a gyári szoftverekkel. Újra installálni csak olyan műhely tud, aki rendelkezik a gyári renault Clipp nevű műszerrel, és a hozzávaló okosságggal. A trafó csere nem sima ügy az esetedben, mert beruban még rossz trafót eddíg nem láttam. / ez nem jelenti azt, hogy más sem/
A trafót egy teljesítmény generátorral meg lehet hajtani. Jómagam egy 555-ös ic-ből és egy szamara gyujtómodulból készült eszközzel hajtok meg mindenfajta kisimpedanciás trafót. A dögrováson lévő trafó max 30 percig bírja...
A szervizben lehet, hogy kicsit simliskedtek. Ugyanis a megánok trafói elég hamar megadták magukat, és garanciális esetben mind a 4 trafó cseréjét előírták japán gyártmányú nippon denso versiójura. Aztán mindig marad szűkösebb időkre...
|
szer. aug. 08, 2007 18:54 |
|
|
ispani
vas-tag
Csatlakozott: hétf. aug. 06, 2007 10:35 Hozzászólások: 6 Tartózkodási hely: padlásszoba
|
A diesel vs. benzines vitába én nem szállnék bele, viszont ha nem haragszotok, még visszatérnék az én problémámhoz.
po-la nagyon köszönöm a véleményedet, ezek szerint Te sem a befecskendező rendszerre tippelsz... A trafókat egyébként áprilisban cserélték BERU-ra mind a négyet a 60.000-res szerviz kapcsán. Előfordulhat, hogy selejteset tettek be? Hogyan illetve hol tudnám a trafókat leellenőriztetni? Az újrainstallálást gondolom csak RENAULT képviselet tudja megcsinálni... Ha esetleg leveszem a sarut és 2-3 napig nem teszem fel, akkor újraindul a rendszer?
|
szer. aug. 08, 2007 17:51 |
|
|
Kate Archer
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. jún. 01, 2006 8:00 Hozzászólások: 54
|
egy dízelautónak elvileg szét kellene OFF-folnia ezt a topikot, mert egyetlen kábelre sincs igazán szükség benne, talán az izzításhoz, de oda se nagyon, zseniális találmány
(a segédüzemi berendezésekhez van szükség elektromosságra)
a mérnöki szemléletem miatt kedveltem régebben a dízeleket, de ez a rajongás a modern befecskendező- és motormenedzsmentek miatt kissé visszaszorult, de ez csak az én véleményem, nem szeretnék (itt) benzines vs. dízel vitát
üdv
|
szer. aug. 08, 2007 11:06 |
|
|
Kate Archer
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. jún. 01, 2006 8:00 Hozzászólások: 54
|
po la,
hogy egy pd-fej 242eFt, még durvább, mint a 170e, meg hát ugye egyesével nem illik cserélni ezeket a dolgokat...horror
kicsit kategorikus véleményt mondtam a megbízhatatlanságról, annyiban azért igazat kell adnod, hogy a zöldségesmerciknél megbízhatatlanabb a rendszer
üdv
|
szer. aug. 08, 2007 7:41 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Üdv Mindenkinek!
Imádom a kinyilatkoztatásokat....A pd motorokról sok mindent lehet állítani, dehogy a legmegbízhatatlanabb rendszer. ez mosolyogtató.
Az egyetem laborjában volt alkalmam méréseket végezni. Van olyan egyed a pd-vel szerelt audik között amelyik túl van az 500E kilométeren, és eddíg még egy köhécselést nem hallatott... Ez egy taxis ügyfelemé. Mivel kenyérkereső jármű, minden karbantartási munkát, előírt alkatrészcserét az előírt időben, és a gyár által meghatározott anyagokkal végeztem. Aki majmot vett vegyen neki banánt is!
Egy Pd-vel nem járunk alja gázolajjal. Aki egy sokmillás kocsihoz az ukránok szemetes gázolaját veszi az megérdemli. Egy darab Pd-fej 242E huf. Néhányat cseréltünk, de ez mind a gazda trehánysága, és a haver szerelők hozzáállása, szakértelme okán következett be...
Az viszont igaz, hogy a dízelek elektronikája lényegesen bonyalultabb, cserébe kellő szakértelemmel könnyen tuningolható látványos eredmények mellett.
A Renaultos témához csak annyit, hogy újra kellene instalálni a rendszert.
Ennek csak akkor van értelme, ha a durva trafóhibákat kiküszöbölték.
Én vennék bele a bárditól 4 db. Beru gyártmányú trafót. Ezek még atomcsapáskor is működnek Az áruk nem elviselhetetlen 12-15 között mozog az ára darabonként. A megnövekedett gyújtásteljesítmény miatt-- hibátlan esetet feltételezve--üzemanyagban hamar visszajön az ára.
|
kedd aug. 07, 2007 20:55 |
|
|
ispani
vas-tag
Csatlakozott: hétf. aug. 06, 2007 10:35 Hozzászólások: 6 Tartózkodási hely: padlásszoba
|
Köszi Lacza megnézetem... Mindenkinek kellemes napot kívánok, este jövök vissza.
|
kedd aug. 07, 2007 6:45 |
|
|
nagylacza
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 126
|
ispani írta: Azért ha tudtok valami tippet, vagy volt már valakinek hasonló hibája, akkor egy-két tanácsot szívesen vennék...
Nem ismerem ezt a motort, de megnézném a szívőcsőnél lévő vákumcsöveket. Nálam (Daewoo Racer) az egyik lyukas vákumcső okozott hasonló hibát. Hidegen, és kis fordulaton nem ment a 2. vagy 3. henger. Már nem emlékszem pontosan melyik, de a középsőkből az 1-ik.
Üdv.:Lacza
|
hétf. aug. 06, 2007 23:19 |
|
|
Kate Archer
ezüst tag
Csatlakozott: csüt. jún. 01, 2006 8:00 Hozzászólások: 54
|
ispani,
"pd"= pumpedüse, azaz az elképzelhető legmegbízhatatlanabb dízeles befecskendező rendszer, kb. hengerenkénti nagynyomású szivattyú, ellentétben a közös nyomócsövessel, ahol csak a fúvókák szoktak tönkremenni az ukrán gázolajtól, de 170eFt-ból mind a négyet ki lehet cserélni (baráti árat számolva)
tehát: a dízelben is lehet/van bonyolult elektronika, sőt, sokkal bonyolultabb, mint egy benzinesben
|
hétf. aug. 06, 2007 15:03 |
|
|
ispani
vas-tag
Csatlakozott: hétf. aug. 06, 2007 10:35 Hozzászólások: 6 Tartózkodási hely: padlásszoba
|
Köszi a gyors választ, én is valami hasonló miatt aggódom... Az a helyzet, hogy nem vagyok autóguru, és én is meglepődtem ezen a dízel dolgon, lehet, hogy valamit félreértettem, nézd meg:
http://totalcar.hu/nepitelet/index.php? ... t_id=28157
Azért ha tudtok valami tippet, vagy volt már valakinek hasonló hibája, akkor egy-két tanácsot szívesen vennék...
|
hétf. aug. 06, 2007 12:17 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Namost..
Dieselben (PDTDI) nincs gyújtás sem gyújtókábel.
Mivel neked is külön trafóid vannak minden gyertyán külön,gyertyakábel szerintem a te autódban sincsen.
Érdekes ez az égéskimaradásos történet,könnyen lehet,hogy még mindig xar a trafó,vagy kábelezés,csatlakozó,vezérlőegység gond van.
Sajnos sem azt nem tudni miért került kereskedőhöz eredetileg,sem azt,hogy például annál az átugrásos javítánál ki mit trehánykodott,vagy mit cserélt ki az autóban véletlenül egy másból kiszerelt hulladékra....
így ugye könnyű olcsón kijönni,hátmég nekik,mikor egy vezérlőegység javítás 80ezer,egy trafó 30ezer.
|
hétf. aug. 06, 2007 11:25 |
|
|
ispani
vas-tag
Csatlakozott: hétf. aug. 06, 2007 10:35 Hozzászólások: 6 Tartózkodási hely: padlásszoba
|
Üdvözlet mindenkinek a fórumon!
Olvasva hozzászólásaitokat, gondoltam ismertetem az én problémámat is. Autó RENAULT Megane GT 1.4 16V
Trafók cseréje áprilisban volt, gyertyacsere szinén (60.000-res szerviz) nemrég volt egy vezérműszíj átugrásom, amit viszonylag olcsón megúsztam (kérdés hogy a kereskedő, amikor 53.000-rel megvettem a verdát mennyit állított vissza a km órán... na végülis a RH bevállalta, így aztán viszonylag jól kijöttem a dologból), a problémám viszont innentől kezdődik. Nevesül, hogy reggel hűvösebb időben villog a motor hibajelző lámpa. Márkaszervízbe bevisz, 3. hengerben égéskimaradást diagnosztizáltak. 3-4 es trafót megcserélték, gyertyákat beállították. Autót hazavisz, két nap múlva ugyanúgy jelentkezik a hiba. Újra szerviz, újra égéskimaradás a 3. hengerben. Gyertyacsere, autót hazavisz. Két nap múlva hiba ugyanaz. Na most itt tartok, most éppen injektorszelep cserét akarnak csinálni röpke 30-40-ezerért. Az az érzésem, hogy ez is csak találgatás. Na csak az én zsebemre ne találgassanak.
A hiba elsősorban hűvös reggeleken jelentkezik, indítás után addig, amíg hideg a motor. Amennyiben a motort alapjáraton bemelegítem, semmi baja. Ha indulás után rögtön elindulok, akkor tutira mindig a szomszéd utca ugyanazon háza előtt kezd el villogni. Egyébként ha egyszer már jelentkezett, akkor utána egész nap nincs vele baj. Az alapjáratom melegen is eléggé egyenetlen tarakkírozik és blöfföl is. A szervizben javasolták az injektor tisztító folyadékot... segített ez már valakinek? Kérdésem, hogy milyen sanszom van, hogy tényleg injektor, vagy egy másik ffórumot olvasva egy hasonló hibára írták, hogy gyújtókábel hiba is lehet. (Sajnos az illetőnek is 170 e Ft-os PD csere után derült ez ki WW PDTDI).
Tudtok valaki olyat mondani nekem Bp környékén aki át is nézi az autót és nem csak cserélgetni akar?
|
hétf. aug. 06, 2007 11:10 |
|
|
Gafly
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2670
|
|
pén. aug. 03, 2007 7:53 |
|
|
taresz
ezüst tag
Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51 Hozzászólások: 33
|
Na végre kész a verda.Kicseréltem a gyújtásmodult és láss csodát meggyógyult!
Üdv.
|
csüt. aug. 02, 2007 18:31 |
|
|
neo223
vas-tag
Csatlakozott: csüt. aug. 02, 2007 9:03 Hozzászólások: 2
|
Lmbdaszonda
Hali
A problémám az lenne, hogy nem tudom melyik a lambdaszonda jel kábele
egy renault thaliám van ha esetleg tudna valaki segíteni
Köszi
|
csüt. aug. 02, 2007 9:08 |
|
|
proli007
platina tag
Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03 Hozzászólások: 752 Tartózkodási hely: Paks
|
Hello Laci_L!
Köszi a tippeket, ezek a gumicsövek nem örökéletűek ebben a kaszniban.
A műszakira felkészítés alatt, (önerős) is találtam szépen felréselt csövet, levágtam és újból feldugtam.
A Zöldkártyás vizsgálat alatt, is jelezte a szerelő, hogy nem volt jó a CO érték, és talált valami csőhibát, és valami fittingel elhárította.
Kicsit csodálkoztam,mert úgy véltem minden rendben van, mert a fogyasztás meglehetősen jó volt.
Nem néztem még bele, hogy mitt tett, nehogy fényt kapjon a motor!
(Számotokra lehet megdöbbentő vezetési stílussal, a fogyit, vidéki utakon, 4.70 és 5.11 között tudom tartani. Ezt kb. 900km-eken mérem.)
Most sajnos nem tudok vele foglalkozni, mert minden nap szükségem van rá. De ha lehet, majd szétkapom.
üdv! proli007
|
szer. aug. 01, 2007 21:41 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Hátigen,én ezért lettem motohacker..mégrégen..skodás kishacker koromba
Az injektor meg biztos kellett arról a GTI-ről valami másra
Az öreg karbiknak az értékével megegyező az egyetlen "elromló alkatrészük" az automata szivató bimetall fémtekercse(órarugórugó szerű dolog).
Pl 1.4es kadetthoz asszem 35e a bontott "felújított" karbi,és 42e a komplett automata szivató egység.
|
szer. aug. 01, 2007 21:28 |
|
|
Laci_L
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 11958 Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
|
proli007
Most jut eszembe: nem szív fals levegőt a motor? Mert ez is lehet. Minden csatlakozást (cső, tömítés stb) nézz át, ami a fojtószelp után van. Találsz jónéhányat.
Amikor előjön a hiba. elsőként fogd be a fojtószelep előtti levegő bemlő nyílást (előtte vedd le az egész légszűrő csatlakozó csövet). Le kell állni a motornak. Ha megy, valahol falslevegőt szív.
|
szer. aug. 01, 2007 19:03 |
|
|
Gafly
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2670
|
http://belsoseg.blog.hu/2007/07/31/vmax_zsolt_elkurvul
Sajnos ez tenyleg igy van,
becsuletes megbizhato szerelovel meg nem talalkoztam.
Vegtelensegig tudnam most sorolni, mikor es hogyan
**** at. A csucs talan az volt, amikor is 1,8as GTI Golf -omat
vezerloelektronika hibaval betoltam egy kozeli szerelohoz,
aki kerdes nelkul atalakitotta karburatorosra. Atvetelkor
egy szot sem szolt, csak mikor beneztem a motorterbe, azt
hidtem rosszul latok... es meg ezt sem tudtak rendesen megoldani.
Mivel a karburatoron az automata szivato nem mukodott,
ezert allitottak egy olyan kevereket, amivel a motor majd elmeletileg telen is beindul.
Gyakorlatilag igy allandoan szivatoval jartam, ami kb. 12-13 literes
fogyasztast jelentett, fustolt mint egy traktor... ja, es persze
telen hidegben igy se lehetett beinditani. Reklamaciot persze nem
ismertek el, sot meg ok kozoltek velem hogy ne talalgassak,
es hogy ok mindent megtettek, meg hasonlo szovegek...
|
szer. aug. 01, 2007 8:24 |
|
|
proli007
platina tag
Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03 Hozzászólások: 752 Tartózkodási hely: Paks
|
Hmli és Laci-L!
Köszi a jótanácsokat, kipróbálom, a csatit még eddig nem néztem meg. (Bár a klímával bajom van, majd az ablakot huzogatom le, ahogy szoktam)
Érdekes, hogy
- a kúpos rész, sokkal trutyisabb, mint a "szelepülék".
- ha elindulok vele, soha nincs bajom az alapjárattal, csak ha valahonnan a városba érkezem, és visszaváltok 2-3-ba. Ilyenkor húzogatja az autót. Néha a parkolóba történő beállás közben is anyázok, nagy nyomaték révén, ide-oda rángat. (Ha a rend őre megállít, azonnal leállítom, mert olyan mintha idegbajos lennék és nyomkodnám a gázpedált. Zebránál is vicces.)
- Kimondottan, a motor hőfok (üzemmódja) határozza meg, hogy hogy működik.
(De nem akarom ragozni, mert már 6 éve együttélek vele.)
köszi! proli007
|
kedd júl. 31, 2007 23:32 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
hmli:Nem "centis repedésre",hanem egy átütéshez elég,mikroszkóp alatt is alig észrevehető hajszálrepedésre gondoltam.
Mivel az egybeszerelt gyújtáselektronika tipikus hibája ez.
Ezért is öntögetik,mert kitolni valami hektóra vett olcsó trutyival,sokkal egyszerűbb,mint egy olyan konstrukció ami nem húz át.
Javítható autót utoljára 90-95 környékén csináltak a komoly cégek,sok részletében inkább csak a legfelső kategória számára megfelelően tartósra.
A japánok kezdettől ezen nyertek,régen tudtak olyan autót csinálni,hogy nem voltak javítható,csak 1ben cserélhető részek,de nem is romlottak az autók igen sokáig el.
Tehát a minőségi tömeggyártás is létezett már egyszer.
Az autó igen egyszerű és megbízható alapokra épül,a lehető legkényelmesebb,minden "extrával" szerelt gépből is lehet 100évet is kitartó példányt is csinálni a mai technológiákkal,nem lényegesebben drágábban,mint amibe ma az autó előállítása kerül.
Az üzlet nem ebben van,hanem abban,mikor 5évente veszed a másikat..aztán ha megengedheted már 3 majd 2évente a garancia végével kocsit cserélsz.
|
kedd júl. 31, 2007 23:10 |
|
|
taresz
ezüst tag
Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51 Hozzászólások: 33
|
Megjöttem Opeléktől.Gyújtómodul hibát diagnosztizáltak és felajánlották,
hogy 48+6E-ért orvosolják is a problémámat.Természetesen nem kértem,
ezt már-a diagnózis alapján-magam is megoldom "okosabban".
|
kedd júl. 31, 2007 19:25 |
|
|
Laci_L
a fórum lelke
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 11958 Tartózkodási hely: Budapest, Solymár
|
A lényeg az, hogy nem akadhat a léptetőmotor (pl kopott). Az új nem olcsó, érdemes csere előtt tökölni vele egy kicsit.
Ne csak a kúpos részt, hanem a túloldalt is pucold meg (fültisztító pálcika).
A computert meg nullázni kell a macera után. Akkut lecstlakoztatni 15-20 percre majd vissza, gyújtás rá 10 mp (nem indítózás), majd gyújtás ki 10 mp, gyújtás rá 10 mp (nem indítózás), majd gyújtás ki 10 mp, motort indítani, klímát 10 mp-re bekpcsolni, majd 10 mp-re kikapcsolni, újra klímát 10 mp-re bekpcsolni, majd 10 mp-re kikapcsolni.
Ezután megtanulja az alapjáratot.
|
hétf. júl. 30, 2007 21:22 |
|
|
hmli
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 283 Tartózkodási hely: Baranya, változó fellelhetőséggel.
|
Proli007: 4 lába van, mert léptetőmotor. Te is meg tudod tisztítani egy kis mókolással egyetemben. Persze csak saját felelősségre. Féktisztító (vagy benzin) tűrhetően leszedi róla a rittyót, de a legjobb a Würth fojtószelepháztisztító. Az pont ilyesmire való. Nagyon durva anyag, csak drága.
Miután megpucoltad (a fojtószelepházban is a felfekvő felületet!), kézzel, érzéssel kihúzod a kúpot a motorból. Típustól függően vagy elakad, vagy kiesik.. Jobb óvatosan, piciket. Annyi elég, hogy felfeküdjön a belső felületen, amikor visszacsavarozod.
Következő lépéskén az érintkezőit érzéssel szorosabba kell igazítani csavarhúzóval, mert ha kilazul, akkor kihagyhat lépéseket. Kontaktspray se árt.
Gázzal indít, majd pár másodperc múlva leszáll róla. Az motor persze megáll. 2. - 3. kísérletre betanulja az új helyzetet. Ha véletlenül nem, sárga lámpa > szerviz..
hmli
|
hétf. júl. 30, 2007 21:03 |
|
|
hmli
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 283 Tartózkodási hely: Baranya, változó fellelhetőséggel.
|
Nnna, ilyen a Z-s motorokban van. Egyszerű: nézd meg, biztosan nincs gázbowdened. Ezek a trafók szeretnek meghalni. És egyik napról a másikra. MotoHacker írta: Ha nagyon szemétládák,akkor az egész ki van öntve bazikemény műgyantával..ami persze megreped.
Bizony, ki van öntve, de nem szokott megrepedni. Legalábbis én még nem láttam repedve.
hmli
|
hétf. júl. 30, 2007 20:51 |
|
|
proli007
platina tag
Csatlakozott: szomb. ápr. 14, 2007 14:03 Hozzászólások: 752 Tartózkodási hely: Paks
|
Bocs, kicsit off, de elektronika is.
Amióta meg van az ASTRA FCC 1.4-em, (6 éve) mindig probléma volt az alapjárattal. Persze nem mindig, csak ha a hőfok megfelelő neki.
Volt olyan eset, hogy a faluban 5.-ben 70km-el ment anélkül, hogy a gázra léptem volna. De általában, ha kicsit egyenletesen hajtom, a lámpánál állva, fel-le ingadozik az alapjárat, úgy 1000-2000 között és csak fél perc alatt nyugszik le.(nincs mérő, hála égnek, nem romlik el)
Már az első szevizen jeleztem, majd mindegyiken. Soha sehova nem írták be, pedig három szervizben is jártam. (Persze az alváz védelmet sem ellenőrizték soha, de ha a minőségbiztosítási könyvük, ha a lábamra esne, nem élném túl!)
Amikor panaszkodtam, kivették azt a kis fekete valamit, amit alapjárati motornak neveznek. (valszeg egy kúpos levegőszabályzó szelep) Csupa gané volt az a kis kúp, meg a rugó. Megtisztították és kijelentették, hogy kész. Néhány km megtétele után, előröl kezdődött a probléma.
Most gondoltam, hogy megpucolom Én, nem kell hozzá két szakember és három munkaóra. (10 perc és akkor a sör is benne volt)
Néhány dolgot nem értek:
- Miért koszolódik el.
- Miért van annyi lába a csatinak, és ha van miért nem érzi, hogy vacak?
- Csak az enyém ilyen vacak? Mások nem reklamáltak?
(Nem biztos, a tesómnak is tisztítottuk már, de az 19 éves. Ne örülj nem a tesóm, és nem nő.)
- Ha ez egy gyári hiba, miért nem javítottak rajta.
- Ez a gép, már akkor "öreg" volt amikor megvettem, azt gondoltam, majd értenek hozzá, ez az előnye. (Hagyományos motor, központi befecskendezéssel)
(Egyébként meg lennék elégedve vele, pont olyan vacak 60000km után mint újkorában, de nekem a kocsi arra való, hogy eljussak az A pontból a B pontba és passz!)
Van valakinek valami használható tanácsa-ötlete erre a kis kütyüre?
Köszi! proli007
|
hétf. júl. 30, 2007 19:58 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Üdv Drága háborgó feleim!
Már többször említettem volt, hogy az autóelektronika nem a szakmáról, hanem a harácsról szól! De ti elvetemült, alávaló módon ezt nem akarjátok tudomásul venni. Azon technikát amit itten velem együtt szidalmaztok, a gyártó nemes egyszerűséggel optimalizálásnak nevezi.
( azt már mégsem mondhatja, hogy úgy **** az egész ahogy van...)
Adott az egyik multi. Napi 2500 motort gyárt, ehhez alapesetben 25000 hengerfej csavart használ fel. Eddíg olyan helyről vette, aki egész életében nem csinált mást, mint csavarokat. Mivel értett hozzá, megadta a módját, ezért elkérte a darabonkénti 1 eurót. Most jön az optimalizálás!
Találtak valami brazil kuntakintét aki a hengerfej csavar darabját 60 eurocentért adja házhoz szállítva! Hát ugye időnként meglazulnak, megnyúlnak....DE! mivel a problémás esetek -- amit a nem egészen kiváló csavarok okoznak-- 10000 ppm alatt vannak nem kell vele a gyári filozófia szerint érdemben foglalkozni..
Mivel ezen filozófia mentén dolgozik a trafó, ecu, stb gyártója is ne reménykedjetek abban, hogy javítható dolgok kerülnek ki a cégektől.
Ui.: Watt, ha úgy gondolod, hogy nagyon off az egészet dobd ki.
|
hétf. júl. 30, 2007 17:21 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Ez akkora köcsögség hogy na... Szerintem az egyszerű beszerelhetőség (1 robot, 1 mozdulat) alakították ki így...
Én már hülyét kapok a mostani autók műanyagba burkolt konstrukcióitól is. Nem csak hogy szerelhetetlen (az izzócserémhez pl. polip-karokat kellene növesztenem) de el is vannak rejtve a dolgok, nehogy mán' a júzer valamit is meg tudjon rajta csinálni. De a csilli-villi burkolat alatt silány (műanyag) alkatrészek, vékonyított lemezek, elcseszett szerszámokkal kicsavarható csavarok rejtőznek. Szóval ez egy picit olyan mint az arany díszcsomagolásba csomagolt kaki. Az autóknál ez ennyire nem is jön elő, de egyéb termékeknél nagyon.
Az jó kérdés, hogy milyen márkánál és árnál kezdődik az a kategória, ami nem a "minél gazdaságosabb, és eladhatóbb" hanem a profizmus jegyében készült. Egyáltalán létezik ilyen? A keleti csodák -konstrukciós hibáik ellenére- még ma is futnak, mert valahogy még a nagyobb tartósság jegyében készültek.
Én nem az az autóvásárló vagyok aki kiad egy nagy rakás pénzt, csak azért hogy max. 5 évig használjam a négykerekű csodát.
De tudom a vevőnek nem az az érdekes mi van a burkolat alatt, hanem hogy "ezüstszinyűűűűű" legyen.
|
hétf. júl. 30, 2007 15:51 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Hát..akkor éljenek a "korszerű" autók..a jqajukat...!!!
Lehet az egészet cserélni egyben,ekkora szemétséget még nem látott a világ.
A kis gyertyákon ülő trafócskák sem semmi,főleg,hogy 20-30e ft egy darab,node,hogy egyszerre 4et kelljen cserélni(anyag,energia,munkaerő,stb pazarlása),és még azt sem tudják úgy összerakni (nem akarják),hogy elműködjön 500e km-et,utána meg már kitérdekel..ehh..
Mondjuk benzines autó még hagyján,azzal azt bütykölsz amit akarsz..én régesrégen visszaépítettem volna gyertyakábelesre...
Egyébként kétségeim vannak,hogy ez a "doboz" nem javítható,a szegecseket le lehet fúrni,bele lehet nézni.
Ha nagyon szemétládák,akkor az egész ki van öntve bazikemény műgyantával..ami persze megreped..tehát csak javítani nem lehet,tönkremenni garantáltan fog.
|
hétf. júl. 30, 2007 12:15 |
|
|
taresz
ezüst tag
Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51 Hozzászólások: 33
|
|
hétf. júl. 30, 2007 11:43 |
|
|
hmli
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 283 Tartózkodási hely: Baranya, változó fellelhetőséggel.
|
taresz írta: ...Adott egy Vectra B 1.6/16 /X16XEL/... taresz írta: Nincs hagyományos értelemben vett gyertyakábelem...
http://hmli.uw.hu/terminal/x16xel.jpg Ez lenne az X16XEL motor, a képen is látható, hogy a gyújtómodul a hengerfejen, oldalt helyezkedik el, egy marék gyújtókábel kíséretében... Szóval most nem tudom, hogy mi van. :-)
hmli
|
hétf. júl. 30, 2007 6:56 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Üdv Ros-Co!
Ha ez megnyugtat, nem a te hozzászólásod pörgette fel az agyamat...
A szerelői mentalitással van bajom. Az olyan diagnosztikával, ami arról szól, hogy kicseréljük az X alkatrészt. Ha nem jön be akkor az Y , ha ez sem az igazi akkor a Z-t. Közben megy az idő, amit nyilván kifizet valaki...
Ilyenkor mindig megkérdőjeleződik a tanári munkám értelme, és a Danaidákéhoz hasonlatosnak érzem a munkámat.
Felnőtt emberekkel is foglalkozok mestervizsga tanfolyamok, továbbképzések okán. Jobb, ha nem tudjátok kikre bízzátok nagy pénzeken vett korszerű autóitokat. Tisztelet a becsületes, hozzáértő kisebbségnek!!
A magyar autós szakember nem igazán akar tanulni a munkája során.
A derékhadat képviselők többsége mindent rutinból akar megoldani. Hogy közben jelentős anyagi károk keletkeznek az senkit nem érdekel. De mit várjak akkor, ha az idén 78 ponttal felvettek embereket villamosmérnöknek...
Legyen jó napod, és ne vedd komolyan a háborgásomat!
|
hétf. júl. 30, 2007 6:38 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Bocsi, nem akartam belekontárkodni, remélem nem én húztalak fel...
|
hétf. júl. 30, 2007 0:14 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
Vectra B
Üdv Mindenkinek!
A kenyerem javát már megettem, és ennek okán elhatároztam, hogy a jövőben ritkán fogom magam felhergelni szakmai kérdésekben.
Most mégis sikerült... Ez a nyomorult opel egészen addig míg a barátunk 3 hengerrel nem járt 2 teljes napig, gondolom kifogástalanul működött.
Ennek okán injektort tisztítani szürőt cserélni teljesen felesleges mutatvány, bár a kocsi csak jól járt vele. Valószínüsíthető, hogy a benzin nyomása is megfelelő, a szállítási mennyiséggel egyetemben.
Ez a motortípus a megnövelt élettartamú gyertyákkal van szerelve, így annak a valószínüsége, hogy ez mezei gyertyahiba lenne elég kicsi. A henger leállását okozhatja az integrált gyújtótrafó hibája, ill. a vezérlőelektronika kényszerfutás üzemmódban való reteszelődése.
A gyújtótrafó kiszerelve mérhető, de nem javítható. Ha a trafó a hibás sajna kompletten kell cserélni az egész sort...Ha a trafó egyértelműen jó akkor meg kell nézni, hogy a vezérlőelektronika kiadja e mind a 4 henger trafójának a vezérlő jeleit. Ez az ellenőrzés egy ledes próbalámpával megoldható, házilag könnyen kivitelezhető.
Ezek után ha minden rendbenlevőnek tűnik kellene egy gázelemzést csinálni. Ha magas a hexán akkor biztosan égéskimaradás van a hengerben. A harmadik lehetőség a legegyszerűbb. Egyenletes tempóval kell menni városon kívül legalább 50 km-t . Ezen idő alatt kerülni kell a hirtelen gyorsításokat. Ettől a gyár által memorizáló módusnnak nevezett menetciklustól törlődik a kényszerfutás okzta reteszelődés.
Az utóbbi állításom csakis akkor igaz, ha az előzőek vizsgálata mindent
rendben talál!!! Egy opelhez valóban értő szerelő ilyenkor élből csinál egy hibatörlést és egy alapbeállítást, az összes többi amiről itt hebegtem csak ezek után jöhet.
Sok sikert!
|
vas. júl. 29, 2007 9:35 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
Lehet még a légtömegmérő potméterének kontakthibája, illetve a "padlógáz" végáláskapcsoló. Nem tudom az adott autóban van-e, de egy versenyautó tuningnál tipikusan ez okozott ilyen dadogást.
A gyújtás gyengesége alapjáraton vehető inkább észre, meg nagyobb fordulaton, de ott inkább teljesítménycsökkenés formájában...
Ha már az injektorok átnézése megvolt, akkor nem az a bibi.
Ja mégvalami: ha hirtelen gázadásnál történik, akkor lehet még az is, hogy az üzemanyagpumpa nem tud elegendőt szállítani, és ha nagyobb benzin igény merül fel, leesik a nyomás, és elkedt fuldokolni a motor....
Nyomásmérővel kellene lesni menet közben. Asszem a leggyakoribb érték 3,5bar, de ez típusonként eltérő. Gyakran segít a nyomásszabályozó átállítása/cseréje is. A membránja szeret repedni...
|
vas. júl. 29, 2007 8:31 |
|
|
taresz
ezüst tag
Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51 Hozzászólások: 33
|
Nincs hagyományos értelemben vett gyertyakábelem.Egy komplett modul fut végig a négy henger felett és gumiharangokba rejtett rugók viszik át a nagyfeszt a gyertyákhoz.Igazán nem szeretném cserélni./40-50E/
|
szomb. júl. 28, 2007 21:45 |
|
|
hmli
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 283 Tartózkodási hely: Baranya, változó fellelhetőséggel.
|
Hello.
Előszöris kezdd azzal, hogy alapjáraton egyesével lehúzgálod az injektorok kábelét, és figyeled, hogy mennyit ejtenek a hengerek. Ha ugyanannyit, az már jó jel.
Gyújtókábeleket néztétek?
hmli
|
szomb. júl. 28, 2007 21:00 |
|
|
taresz
ezüst tag
Csatlakozott: kedd okt. 19, 2004 18:51 Hozzászólások: 33
|
Sziasztok!
Van egy "kis" problémám,melyben segítséget szeretnék kérni.
Lehet,nem ebbe a fórumba kellene írnom,de valószínűleg köze lesz a vezérléshez.
Adott egy Vectra B 1.6/16 /X16XEL/.A gond a múlt héten kezdődött,mikor is kb.2 napig jártam három hengerrel.
Szerelő-gyertyacsere-sokkal jobb lett,de hirtelen gázadásra berángatott,amit előtte nem csinált.
Vissza a szerelőhöz,üzemanyagszűrő csere+injektor takarítás.Ismét jobb lett valamivel,de a hirtelen gázra főleg 2000 1/min alatt dadogás a válasz.
Ma nekiálltam,kitakarítottam a folytószelepet,az alapjárati motort,vagy mágnesszelepet-négy kábel megy hozzá-valamint találtam egy kb.1.5-2mm-es furatot ami szintén el volt tömődve,azt is kitakarítottam.
Sok minden nem változott,talán egy kicsit jobban megy,stabilabb az alapjárat,de a fennt említett rángatás megmaradt.
Bárkinek bármilyen ötlete van szívesen fogadnám!
Köszönöm előre is!
|
szomb. júl. 28, 2007 19:45 |
|
|
HDI
vas-tag
Csatlakozott: csüt. júl. 26, 2007 23:27 Hozzászólások: 4
|
sziasztok, lehetne egy olyan kérdésem, hogy egy ISM frekvenciás adót, illetve vevőt hogy lehet egymásba integrálni?
mivel azt hallottam hogy így lehet egy működő frekvencia keresőt létrehozni, de nem értek a témához csak kíváncsi lennék. köszi
|
szomb. júl. 28, 2007 17:42 |
|
|
potyo
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3691 Tartózkodási hely: Ada
|
Re: P126 650E
po la írta: Bocs, hogy a fórum népére zúdítottam sokak szerint eretnek gondolataimat, de most jöttem meg szabiról, és túlpihent vagyok... Én személy szerint vakon követem az eretnek gondolataidat.
Amúgy nekem valami nem kerek itt ezzel, hogy azért állítják nagyobbra a feszültséget, hogy akkor is ellássa a fogyasztókat, ha maximális a terhelés. Ha akkor le tudja adni a teszemazt 14.5V-ot, akkor a 14-et is letudja a generátor. Ha meg nem tudja a 14-et sem, akkor meg hiába tudja kisebb terhelésnél vagy nagyobb fordulaton a 14.5V-ot. Persze az is lehet, sőt gyanús, hogy ezt a szöveget azoknak a nagy számban előforduló autótulajdonosoknak adják be, akik összefüggést látnak a fényszóró nemműködése, és a felnin megjelenő olajfolt között.
|
szomb. júl. 28, 2007 14:52 |
|
|
po la
arany tag
Csatlakozott: kedd szept. 13, 2005 20:21 Hozzászólások: 308 Tartózkodási hely: labor
|
P126 650E
Üdv Ros-Co!
A kispolák tolatólámpáját a váltó kulisszája működteti. Ez a megoldás nagyságrendekkel megbízhatóbb a rudazat vezérelt mikrokapcsolós megoldásoknál, lévén mindig van holtjáték ami sima mechanikai kopásból adódik. Az általad felvázolt megoldást a skoda alkalmazta az ősi időkben 1000 MB, S 100-as első típusai. Volt olyan eset, hogy két teljes napig is jól működött....
A kispolák tolatókapcsolója a váltóba van behajtva. Hogy hozzáférj le kell szerelni a fülke és a váltó közti merevítő lemezt. Ezt megteheted aknáról,vagy jól felemelve, alábakolva a kocsit. (Vigyázz magadra, a kispolákhoz adott emelő nem egy életbiztosítás! )
A takaró lemezt 2 db M8-as csavar fogja a váltótartóhoz és 1 db M10-es a fülkéhez. Ha ezzel megvagy a kapcsolót kivenni 1 perc. Nem érdemes barkácsolni, mert az új kapcsoló nincsen 1500 HUF.
Tételezzük fel, hogy nincsen kedved a kocsi alatt fetrengeni. Ebben az esetben ajánlom az általam használt módszert. Két kábelrögzítővel a váltókarra felfogsz egy reed relét, alkalmas helyre egy jó erős mágnest némi állítgatás a mágnes helyzetén azt kész. Sokszor voltam kénytelen ehhez a megoldáshoz fordulni, mikor nincs, vagy nagyon drága a tolatókapcsoló. A nejem micrája ezzel a megoldással üzemel kb 10 éve. A dolog annyira bevált, hogy nem cseréltem le az eredeti kapcsolóra.
Ami a generátorok feszültségszabályzóit illeti, már említettem, hogy a dolog a harácsról szól, és semmi köze a szakmához....
Egy tisztességes akkut a BOSCH szabályai szerint kell tölteni, abból nem lehet baj. A saját Vectrámon a fordulaton mért feszültség nem éri el a 14 voltot. Még eddíg nem volt vele gondom...
Az autógyártók a sok létfontosságú kütyü ( esőszenzor, különféle őrjítő csipogó hangok tolatóradar stb) miatt méretezik túl a bemenő feszültséget, mondván még akkor is marad töltőáram, ha minden baromság egyszerre működik. Nem törődnek azzal a helyzettel, hogy te sokallod a H7-es égők árát...Az opelszervizek által hivatalosan beépített előtétre mondja Konh bácsi, hogy ügyes...
Bocs, hogy a fórum népére zúdítottam sokak szerint eretnek gondolataimat, de most jöttem meg szabiról, és túlpihent vagyok...
|
szomb. júl. 28, 2007 14:22 |
|
|
HDI
vas-tag
Csatlakozott: csüt. júl. 26, 2007 23:27 Hozzászólások: 4
|
sziasztok
Valaki tudja azt, hogy mi kell, egy közel 433 ill. 800 MHz-es frekvencia érzékeléséhez, adásához az ISM sávban...?
|
csüt. júl. 26, 2007 23:44 |
|
|
Ki van itt |
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 11 vendég |
|
Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban. Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban. Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban. Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
|
|
|